Ekonomické a politické dopady finanční negramotnosti ve Velké Británii

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Abyste si mohli vydělat již za měsíc hodně peněz - musíte tyto informace odeslat dál a naučit je odesílat ještě dál…
Advertisements

Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Finanční vzdělávání jako pilíř ochrany spotřebitele na finančním trhu Ing. Dušan Hradil sekce Finanční trh Ministerstvo financí ČR 27. listopadu 2009.
Specifika vzdělávání finanční gramotnosti v dětských domovech
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Města ČR – orientace na mapě
Vypracovali: Martin Čmolík Pavel Šlégr
Solární systémy pro aktivní topení
Rozhodovací matice.
* Procenta Úvod Matematika – 7. ročník *
Měření úrovně finanční gramotnosti dospělých
Solární systémy pro aktivní topení Ing. Tomáš Kopecký 10:30.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Petr Benda Název materiálu: Daně – opakování I Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKO.OA
VY_62_INOVACE_A FINANČNÍ PRODUKTY – SOUHRNNÉ OPAKOVÁNÍ VY_62_INOVACE_A AUTOR: Mgr. Radka Koldinská VYTVOŘENO: září 2011 STRUČNÁ ANOTACE: opakování.
Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Zápis čísla v desítkové soustavě
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Elektronická učebnice - I
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců České republiky, o.s. CIFA forum PRAHA duben 2008 Investiční příležitosti.
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Zábavná matematika.
V rámci všech serverů společnosti Aliaweb, spol. s r.o. oslovíte přes uživatelů Kurzy.cz finanční portál pro laiky i odborníky, tj. investice a.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
ODČÍTÁNÍ DO 100 S PŘECHODEM DESÍTKY
Výsledky 1. a 2. ročníku Soutěže Finanční gramotnost.
Opakování FINANČNÍ GRAMOTNOST
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Násobení a dělení čísel (10,100, 1000)
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Výhled financí obcí Ing. Luděk Tesař.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Spotřebitel na finančním trhu Eva Zamrazilová Členka bankovní rady a vrchní ředitelka ČNB ČSE 22. září 2010.
Ing. Lucie Kratochvílová
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Kurzy.cz finanční portál pro laiky i odborníky, tj. investice a osobní finance pro každého cílová skupina 56% mužů, 44% ženy 25% ve věku let, 24%
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
Finanční matematika v osobních a rodinných financích
* Procenta kolem nás Matematika – 7. ročník *
KONTROLNÍ PRÁCE.
Nakupujeme na splátky Ekonomické okénko Občanská výchova.
EU_62_A_sada 2_20_M_Penzijní připojištění_Duch Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. AutorMgr. Duchová Renáta Anotace.
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry. PROČ CHTÍT VĚDĚT VÍC … 03 Půjčky a úvěry 2 „Odměna za to, že se člověk vyzná je obrovská. A tresty za neznalost finanční.
Finanční gramotnost: Počítání s procenty. PROCENTA A ÚROK 01 Počítání s procenty 2 Existují 2 skupiny lidí. Ti, kteří úroky platí, a ti, kteří je inkasují.
Název: Finanční trh a některé jeho produkty Autor: Ing. Luboš Janovský Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Finanční produkty Ročník:3.
Finanční matematika 19. (finanční gramotnost) P ů j č k y a ú v ě r y.
Kam s penězi, aby nezahálely
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Kam s penězi, aby nezahálely – Pracovní list
ÚVOD DO OBECNÉ EKONOMIE Proč se tím vůbec zabývat?
Transkript prezentace:

Ekonomické a politické dopady finanční negramotnosti ve Velké Británii „Čtvrtá mezinárodní konference k finanční gramotnosti“ Praha, 11. listopadu 2011 J. Geoge Smid

Průzkum: Finanční znalosti Čechů nejsou valné Mezigenerační průzkum poradenské společnosti Partners zjistil: Mladá generace ve věku 15 až 25 let má velké mezery ve finanční gramotnosti. Orientace mladých lidí ve finančních pojmech, produktech a službách je o 27% nižší než u generace jejich rodičů. Existuje dobrá finanční gramotnost u střední generace, (třicet az padesát let) Nejmenší finanční povědomí mají senioři O finance se vůbec nezajímá zhruba sedmnáct procent lidí, kteří mají čistý příjem domácnosti do 15 tisíc korun „Právě nezájem o správu financí v nízkopříjmových skupinách je pro ně ohrožujícím faktorem. Jejich neznalost je může snáze vehnat do rukou podvodníků a lichvářů, a dostat je tak do dluhové pasti,“ podotkl Pavel Kohout, ředitel pro strategii v Partners.

Průzkum: Finanční znalosti Čechů nejsou valné Mezinárodní studie ING Pojišťovny uvedla: Jen 21% Čechů se vyzná v rodinných financích. Jen 43 % Čechů dokáže „Správně si spočítat úroky ve finančním testu” uvedla generální ředitelka ING Pojišťovny ČR a SR Renata Mrázová. „Přitom jde o základní finanční produkt, ke kterému stačí znalost malé násobilky” Respondenti nedokazali definovat RPSN: (roční procentní sazba nákladů) Více než tři čtvrtiny respondentů se základními či špatnými finančními znalostmi tak Česko řadí ve výzkumu do nejslabší trojky. Hůře dopadli jen Mexičané s 19 % a Slováci s 12%. Výzkum ukázal, že nejlépe se ve financích orientují obyvatelé asijských zemí – Japonci (44 procent), Indové (40 procent) a Korejci (37 procent). Výzkum probíhal ve 12 zemích Ameriky, Evropy a Asie.

Finanční gramotnost v praxi Jaká je roční procentní sazba když: 55 tisíc vrátím za 6 měsíců 55 tisíc za dalších 6 měsíců (12 měsíců po uzavření půjčky) Půjčil jsem si 100 tisic korun Za rok vrátím 110 tisíc korun Jaké jsou úroky za rok: 10%? Víc? Míň? Půjka 100 000 Kč Za rok vrátiím 110 000 Kč Jaká je roční procentní sazba? Když je půjčka 100 000 Kč Za 12 měsíců vrátím 110 000 Kč RSPN je 10%

Index globální konkurenceschopnosti 2011-2012 Pořadí* Země Index 1. (1.) Švýcarsko 5,74 2. (3.) Singapur 5,63 3. (2.) Švédsko 5,61 4. (7.) Finsko 5,47 5. (4.) USA 5,43 6. (5.) Německo 5,41 7. (8.) Nizozemsko 8. (9.) Dánsko 5,40 9. (6.) Japonsko 10. (12.) Velká Británie 5,39 38. (36.) Česká republika 4,52 41. (39.) Polsko 4,46 48. (52.) Maďarsko 4,36 69. (60.) Slovensko 4,19 Publikováno 7.9.2011 v 10 hodin: Žebříček konkurenceschopnosti: Česko kleslo, dál vede Švýcarsko

Průzkum: Finanční znalosti Angličanů jsou hrozné V roce 2010 The Institute of Fiscal Studies uveřejnil:  77% populace nerozumí APR (Annual Percentage Rate = RPSN) 40% nerozumí finančním produktům jako jsou hypoteky nebo spoření (Individual Savings Accounts) 30% respondentů nechápe princip pojištění Téměř nikdo nebyl schopen linguisticky porozumět textu penzijních smluv Vsimete si posledniho a prvniho bodu 77% nerozumi APR – srovnejte s pruzkem, ze v Cechach zadny respondent nedokazal ani definovat RPSN Porozumeni penzijni smlouve je dulezite: v Anglii je starobni penze odpovednosti obcana s vyjimkou ‚chudobniho minima‘, ktere zajistuje stat

Průzkum: Finanční znalosti Angličanů jsou hrozné National Research & Development Centre zjistil: Existuje kauzalní vztah mezi numerickou neznalostí a nezaměstnatelností Ve skupině 30ti letých občanů jednotlivci s nedostatečnou numerickou vlastností měli dvakrát větší šanci být nezaměstnanými než jednotlivec s dobrou numerickou znalostí Muži s finanční negramotností mají dvakrát větší šanci trpět depresemi. Ženy bez finanční gramotnosti uváděli nespokojenost, pocit méněcennosti a neschopnost kontrolovat svůj vlastní život

Cena za finanční negramotnost KPMG vyhodnotilo náklady daňových poplatníků (co platí stát) za nedostatečnou finanční gramotnost částkou £2.4 milliard ročně

Finanční negramotnost stojí peníze

Finanční negramotnost stojí peníze Náklady: Přímá škoda £100 millionů Nepřímá škoda: Burza ztratila 3% až 5% (daily equity trade £181.2 billion, market capitalization is over £3.500 trillion) Zvýšené premium za pojištění Ztráta důvěryhodnosti investorů Zvýšené náklady na policii

Finanční gramotnost

Finanční negramotnost stojí peníze

Investice nebo náklady?

Děkuji Vám za pozornost Vidime tedy, ze financni gramotnost se nejenom ‚financne‘ vyplati, ale vede i ke spokojenejsimu zivotu. Jako potvrzeni universalni platnosti vysledku vyzkumu si dovoluji citovat pana Dickens, ktery uz v roce 1850 napsal v Davidu Copperfieldovi: Stesti je rocni prijem 20 liber a rocni vydani 19 liber, 19 silinku a 6 penci, Zoufalstvi je rocni prijem 20 liber a rocni vydani 20 liber a 6 penci.