Současnost a budoucnost tratí 171 a 173 Jan Král DMŽ4
Základní údaje o obou tratích Trať 171 (přes Řevnice) Délka: 43km Počet traťových oddílů: 9 Trakční soustava: 3kV Počet stanic: 8 Počet zastávek: 5 Trať 173 (přes Loděnice) Délka: 34km Počet zastávek: 4 Žel. st. Beroun (zdroj:zelpage.cz)
Historie trati č.171 Udělení koncese na stavbu 1854 Zahájení samotné výstavby 1857 Zahájení pravidelného provozu na úseku Praha – Beroun a dále na Plzeň: 15.7.1862 Zdvoukolejnění tratě 1905 – 1908 Elektrifikace 1,5kV Praha,Wilsonovo – Praha,Smíchov 1926 Elektrifikace 3kV Praha – Beroun 70. léta 20. století
Historie trati č.173 Celá trať byla dokončena 1897 1. úsek Praha, Smíchov – Rudná u Prahy (1873) 2. úsek Rudná u Prahy – Beroun, Závodí Od roku 1918 v provozu nákladní lanová dráha V úseku Loděnice – Solvayovy lomy Provoz vápenky v Loděnicích utichl v roce 1963 Vlečka z dnešní funkční vápenky pustne = nákl. automobily
Současný stav trati č.171 Jednosměrný hradlový poloautomatický blok Skoro na celém úseku Celkem 7 hradel Elektromechanické staniční zab. zařízení Ve většině stanic Omezení rychlosti pro vozidla s naklápěcí skříní Traťový úsek Praha,Radotín – Praha,Hl. nádr. je nejvytíženější část tratě v ČR (během ranní přepravní špičky)
Specifická řešení Hradlo Barrandov = nejluxusnější hradlo Hradlo Závodiště = jediné hradlo s induktorem Oddílové návěstidlo nevybaveno PN Dobřichovice = ojedinělé architektonické řešení St.1 = nejvybavenější stavědlo Hradlo Korno = daleké umístění oddílového návěstidla Hradlo Tetín = umístění mimo civilizaci Praha-Řeporyje = SZZ Test Nučice = mechanická návěstidla
Návrhy optimalizace trati č.171 První zmínky pocházejí ze 40. let 20. stol. Další návrhy řešení přišly na začátku 21. stol. Varianta 1 = přímý tunel Praha – Beroun Varianta 2 = vyústění u Loděnic a dále mostem po okraji CHKO Český kras Varianta 3 = stejné jako předchozí, akorát mostem po území CHKO Český kras Zrušeno EU z důvodu předraženosti Nyní oprášena varianta ze 40. let 20. stol. Různé návrhy řešení
Budoucí význam tratě č.173 Aktuálně probíhá rekonstrukce potřebných úseků Potřeba zvýšení traťové rychlosti Naklopení oblouků Zvýšení bezpečnosti Odklonová trasa pro R od Plzně Kvůli prudkému stoupání nutno více lokomotiv
Děkuji za pozornost