Lisabonská smlouva a tvorba práva Evropské unie Jiří Lenfeld České Budějovice 2009
Právo Evropské unie - každodenní realita evropské integrace
Prezentace je zaměřena na následující oblasti: subjekty tvorby práva EU proces tvorby práva Evropské unie informační zdroje o tvorbě práva EU
Subjekty tvorby práva EU orgány Evropské unie (Evropská komise, Rada EU, Evropský parlament, Soudní dvůr, Hospodářský a sociální výbor, Výbor regionů) členské státy další subjekty
Proces tvorby práva EU návrh právního aktu proces schvalování, rozhodovací procedury vyhlášení v Úředním věstníku EU implementace
Návrh právního aktu I – současný stav zákonodárná iniciativa Evropské komise – „monopol“ na předkládání komunitárních právních aktů Radě EU Výjimky z výlučného práva Evropské komise na zákonodárnou iniciativu: oblast policejní a justiční spolupráce v trestních věcech společná zahraniční a bezpečnostní politika zásada svěřených pravomocí – čl. 7 Smlouvy o ES: „Každý orgán jedná v mezích působnosti, kterou mu svěřuje tato smlouva“
Návrh právního aktu II – co nového přináší Lisabonská smlouva? zákonodárná iniciativa Evropské komise - čl. 17 odst. 2 SEU „Nestanoví-li Smlouvy jinak, mohou být legislativní akty Unie přijaty pouze na návrh Komise.“ zásada svěřených pravomocí - čl. 13 odst. 2 SEU - „Každý orgán jedná v mezích působnosti svěřené mu Smlouvami a v souladu s postupy, podmínkami a cíli v nich stanovenými.“ rozšíření počtu subjektů oprávněných k podání návrhu legislativního aktu – čl. 289 odst. 4 SFEU – ve zvláštních případech stanovených ve Smlouvách mohou být legislativní akty přijímány: z podnětu skupiny členských států, z podnětu Evropského parlamentu, na doporučení Evropské centrální banky, na žádost Soudního dvora, na žádost Evropské investiční banky právo lidové iniciativy – čl. 11 odst. 4 SEU oboustranná flexibilita
Klasifikace právních aktů Evropské unie Současný stav Lisabonská smlouva Čl. 249 Smlouvy o ES – „ke splnění úkolů a za podmínek stanovených v této smlouvě vydávají .... nařízení a směrnice, přijímají rozhodnutí a vydávají doporučení nebo zaujímají stanoviska.“ Nutno odlišovat od „prováděcích“ nařízení, směrnic a rozhodnutí přijímaných na základě čl. 202 Smlouvy o Evropském společenství Evropskou komisí prostřednictvím tzv. komitologických postupů – v současné době tvoří většinu právních aktů přijímaných orgány Evropské unie Čl. 288 SFEU - řadí mezi právní akty Unie nařízení, směrnice, rozhodnutí, doporučení a stanoviska, přičemž je výslovně stanoveno: - rozhodnutí je závazné v celém rozsahu, pokud není určeno konkrétním adresátům - doporučení a stanoviska nejsou závazná Oproti současnému stavu člení Lisabonská smlouva právní akty na: - legislativní akty - legislativní akty „v přenesené pravomoci“ - „prováděcí akty“
Proces schvalování, rozhodovací procedury I proces schvalování právních aktů Evropské unie se liší v závislosti na rozhodovací proceduře, která vyplývá přímo z ustanovení primárního práva (právního základu), na základě kterého je daný právní akt přijímán Příklad: Článek 71 Smlouvy o ES: „K provedení článku 70 a s přihlédnutím ke zvláštnostem dopravy stanoví Rada postupem podle článku 251 po konzultaci s Hospodářským a sociálním výborem a Výborem regionů: …“
Proces schvalování, rozhodovací procedury II - - současný stav: V současné době rozlišujeme čtyři základní rozhodovací procedury (postupy, řízení): procedura konzultace procedura souhlasu procedura spolupráce – čl. 252 Smlouvy o ES procedura spolurozhodovací – čl. 251 Smlouvy o ES
* schéma spolurozhodovacího řízení převzato z portálu Evropské unie: http://eur-lex.europa.eu/cs/droit_communautaire/procedure_de_codecision.gif
Proces schvalování, rozhodovací procedury III – - co nového přináší Lisabonská smlouva? posílení role Evropského parlamentu – čl. 14 odst. 1 SEU - „Evropský parlament vykonává společně s Radou legislativní a rozpočtovou funkci.“ spolurozhodovací procedura se stane tzv. řádným legislativním postupem, který bude představovat standardní proceduru pro přijímání legislativních aktů (čl. 289 odst. 1 a čl. 294 SFEU) ve zvláštních případech stanovených Smlouvami budou právní akty přijímány zvláštním legislativním postupem zrušení procedury spolupráce změny způsobu hlasování v Radě EU – čl. 16 odst. 3 SEU - „Nestanoví-li Smlouvy jinak, rozhoduje Rada kvalifikovanou většinou.“ zvýšení transparentnosti jednání Rady EU – čl. 16 odst. 8 SEU - „Rada zasedá veřejně, pokud projednává návrh legislativního aktu a hlasuje o něm.“
posílení role vnitrostátních parlamentů - v souladu s čl. 12 SEU: jsou informovány orgány Unie a jsou jim postupovány návrhy legislativních aktů Unie v souladu s Protokolem o úloze vnitrostátních parlamentů v Evropské unii dohlížejí na dodržování zásady subsidiarity (v souladu s Protokolem o používání zásad subsidiarity a proporcionality) podílejí se na postupech pro přijímání změn Smluv podle čl. 49 SEU
Vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie vyhlášení (publikace) je předpokladem platnosti právních aktů EU čl. 254 Smlouvy o ES - obecně platí, že právní akty EU vstupují v platnost dnem, který je v nich stanoven, jinak dvacátým dnem po vyhlášení Lisabonská smlouva - čl. 297 SEU
Implementace práva EU I k zajištění řádné aplikace práva EU je v závislosti na druhu a povaze právního aktu zpravidla potřebná implementace do vnitrostátního práva rozlišujeme: implementace – příprava a proces přijímání vnitrostátních právních předpisů a dalších opatření, zaměřený na dosažení slučitelnosti vnitrostátního práva s právem Evropské unie transpozice (promítnutí) – změna vnitrostátního práva, zaměřená na dosažení cíle a účelu předpokládaného směrnicí adaptace – změna vnitrostátního práva zaměřená na zajištění aplikace nařízení
Implementace práva EU II proces implementace práva není v Evropské unii upraven jednotně - každý členský stát má svá vlastní pravidla pro implementaci bližší informace o implementaci práva EU v České republice: Odbor kompatibility Úřadu vlády ČR: http://www.vlada.cz Metodické pokyny pro zajišťování prací při plnění legislativních závazků vyplývajících z členství České republiky v Evropské unii Informační systém pro aproximaci práva - ISAP: http://isap.vlada.cz
Shrnutí Lisabonská smlouva: obecně zachová právo zákonodárné iniciativy Evropské komise posílí roli Evropského parlamentu a vnitrostátních parlamentů na tvorbu práva EU zjednoduší rozhodovací procedury – spolurozhodovací procedura se stane řádným legislativním postupem zavede rozhodování kvalifikovanou většinou jako obecný způsob hlasování v Radě EU přispěje k větší transparentnosti přijímání prováděcích opatření přispěje ke snížení demokratického deficitu v procesu tvorby práva EU – mimo většího zapojení Evropského parlamentu a vnitrostátních parlamentů do legislativního procesu: právo lidové iniciativy – čl. 11 odst. 4 SEU zvýšení transparentnosti jednání Rady – čl. 16 odst. 8 SEU
Informační zdroje o tvorbě práva EU Databáze Evropské unie: Pre-lex - databáze, která sleduje hlavní fáze rozhodovacích procesů mezi Evropskou komisí a ostatními orgány Evropské unie http://ec.europa.eu Eur-lex - umožňuje nahlížet do Úředního věstníku Evropské unie a obsahuje kromě jiného smlouvy, právní předpisy, zvykové právo a návrhy právních předpisů http://eur-lex.europa.eu portál Curia – vyhledávání judikatury Soudního dvora Evropských společenství http://curia.europa.eu
Děkuji za pozornost Mgr. et Mgr. Jiří Lenfeld, M.A. oddělení pro legislativní proces EU Odbor kompatibility Úřad vlády ČR lenfeld.jiri@vlada.cz