Lisabonská smlouva a tvorba práva Evropské unie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Spolupráce s Evropskou komisí při řešení případů veřejné podpory Ondřej Dostal Stálé zastoupení ČR při EU.
Advertisements

Revize Nového přístupu
Správní právo Pojem správního práva.
charakteristické rysy práva © JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY
Přehled orgánů Evropské unie
VY_32_INOVACE_ 13 Instituce EU I
Chci ovlivnit rozhodování EU… Seminář v Evropském domě František Čakrt, Parlamentní institut Národní parlamenty v rozhodovacím procesu EU Úvod Co přinesla.
1 Ing. Vít Beneš, Ph.D. Ústav mezinárodních vztahů, v.v.i.
EU a Česká republika Instituce EU
NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 2042/2003 ze dne 20. listopadu 2003.
Čl. 290 SFEU: akty v přenesené pravomoci
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 5. května 2014.
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Co změní Lisabonská smlouva? Eurocentrum, Praha, 23. října 2008 Jan Karlas Ústav mezinárodních vztahů, Praha.
Informace o implementaci směrnice EP a Rady 2005/36/ES
VY_32_INOVACE_29-06 DUM 6 PRÁVO EU.
Instituce EU Evropská rada Rada Evropské unie Evropská komise
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
Seminář v Evropském domě
Přenesená působnost Přenesená působnost svěřená právními předpisy a)obci správní území – území obce b)pověřenému obecnímu úřadu správní území –území obcí.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Historické milníky evropského práva
Vznik mezinárodní smlouvy
Celní správa České republiky
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
Dopady Lisabonské smlouvy na fungování Evropské unie
Tato prezentace byla vytvořena
Struktura a principy Evropského práva
Mezivládní organizace – jediná úroveň
Rozhodovací proces v Evropské unii
Evropská Unie.
Ochrana životního prostředí v právu a politice EU Vybrané otázky práva ŽP
Instituce a právo ES/EU Přednáška ke kurzu „Právní aspekty evropské integrace“
Monika Matysová.  Belgie  Nizozemsko  Lucembursko  Itálie  Francie  Německo.
Intergovernmental Organization one level State D State C State E State F State A State G State B Intergovernmental Organization.
Evropské environmentální právo Osnova Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP + legislativní.
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 11. května 2015.
EVROPSKÁ UNIE.
Evropská občanská iniciativa
Územní samospráva Obce
ECB a ESCB Evropská měnová integrace. ESCBa ECB Úkoly ESCB a Eurosystému jsou popsány ve Smlouvě o ES. Podrobněji jsou pak definovány ve Statutu Evropského.
Vznik mezinárodní smlouvy. Etapy vzniku platné mezinárodní smlouvy 1. Sjednání textu smlouvy 2. Schválení a autentifikace textu smlouvy 3. Souhlas se.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Hlavní orgány v EU Monika Matysová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
Evropská dimenze legislativního procesu JUDr. Lenka Pítrová, CSc. Odbor koncepční a institucionální Úřad vlády ČR
P RÁVO E VROPSKÉ UNIE 2 Prezentace ES A EU Evropská společenství – původně tři Společenství 1951 – ESUO (fungovalo v období 1952 – 2002) 1957.
Právo Evropské unie 2 Prezentace ES a EU Evropská společenství – původně tři Společenství 1951 – ESUO (fungovalo v období 1952 – 2002) 1957 –
Pravomoci EU. Zásada svěřených pravomocí. Typy pravomocí EU Článek 5 Smlouvy o EU 2. Podle zásady svěření pravomocí jedná Unie pouze v mezích pravomocí.
Proces komitologie Mgr. Ondřej Veselský Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodního práva Ministerstvo vnitra.
Mezinárodní smlouva jako pramen práva EU
Žaloby k Soudnímu dvoru EU
Žaloby k Soudnímu dvoru EU
Rozpočet Evropské unie
Rozpočet Evropské unie
Právo mezinárodní a právo vnitrostátní
Paragrafované znění II
Přehled orgánů Evropské unie
Evropská dimenze legislativy
Digitální učební materiál
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Paragrafované znění II
Lisabonská smlouva Evropa států a Evropa občanů …
Transkript prezentace:

Lisabonská smlouva a tvorba práva Evropské unie Jiří Lenfeld České Budějovice 2009

Právo Evropské unie - každodenní realita evropské integrace

Prezentace je zaměřena na následující oblasti: subjekty tvorby práva EU proces tvorby práva Evropské unie informační zdroje o tvorbě práva EU

Subjekty tvorby práva EU orgány Evropské unie (Evropská komise, Rada EU, Evropský parlament, Soudní dvůr, Hospodářský a sociální výbor, Výbor regionů) členské státy další subjekty

Proces tvorby práva EU návrh právního aktu proces schvalování, rozhodovací procedury vyhlášení v Úředním věstníku EU implementace

Návrh právního aktu I – současný stav zákonodárná iniciativa Evropské komise – „monopol“ na předkládání komunitárních právních aktů Radě EU Výjimky z výlučného práva Evropské komise na zákonodárnou iniciativu: oblast policejní a justiční spolupráce v trestních věcech společná zahraniční a bezpečnostní politika zásada svěřených pravomocí – čl. 7 Smlouvy o ES: „Každý orgán jedná v mezích působnosti, kterou mu svěřuje tato smlouva“

Návrh právního aktu II – co nového přináší Lisabonská smlouva? zákonodárná iniciativa Evropské komise - čl. 17 odst. 2 SEU „Nestanoví-li Smlouvy jinak, mohou být legislativní akty Unie přijaty pouze na návrh Komise.“ zásada svěřených pravomocí - čl. 13 odst. 2 SEU - „Každý orgán jedná v mezích působnosti svěřené mu Smlouvami a v souladu s postupy, podmínkami a cíli v nich stanovenými.“ rozšíření počtu subjektů oprávněných k podání návrhu legislativního aktu – čl. 289 odst. 4 SFEU – ve zvláštních případech stanovených ve Smlouvách mohou být legislativní akty přijímány: z podnětu skupiny členských států, z podnětu Evropského parlamentu, na doporučení Evropské centrální banky, na žádost Soudního dvora, na žádost Evropské investiční banky právo lidové iniciativy – čl. 11 odst. 4 SEU oboustranná flexibilita

Klasifikace právních aktů Evropské unie Současný stav Lisabonská smlouva Čl. 249 Smlouvy o ES – „ke splnění úkolů a za podmínek stanovených v této smlouvě vydávají .... nařízení a směrnice, přijímají rozhodnutí a vydávají doporučení nebo zaujímají stanoviska.“ Nutno odlišovat od „prováděcích“ nařízení, směrnic a rozhodnutí přijímaných na základě čl. 202 Smlouvy o Evropském společenství Evropskou komisí prostřednictvím tzv. komitologických postupů – v současné době tvoří většinu právních aktů přijímaných orgány Evropské unie Čl. 288 SFEU - řadí mezi právní akty Unie nařízení, směrnice, rozhodnutí, doporučení a stanoviska, přičemž je výslovně stanoveno: - rozhodnutí je závazné v celém rozsahu, pokud není určeno konkrétním adresátům - doporučení a stanoviska nejsou závazná Oproti současnému stavu člení Lisabonská smlouva právní akty na: - legislativní akty - legislativní akty „v přenesené pravomoci“ - „prováděcí akty“

Proces schvalování, rozhodovací procedury I proces schvalování právních aktů Evropské unie se liší v závislosti na rozhodovací proceduře, která vyplývá přímo z ustanovení primárního práva (právního základu), na základě kterého je daný právní akt přijímán Příklad: Článek 71 Smlouvy o ES: „K provedení článku 70 a s přihlédnutím ke zvláštnostem dopravy stanoví Rada postupem podle článku 251 po konzultaci s Hospodářským a sociálním výborem a Výborem regionů: …“

Proces schvalování, rozhodovací procedury II - - současný stav: V současné době rozlišujeme čtyři základní rozhodovací procedury (postupy, řízení): procedura konzultace procedura souhlasu procedura spolupráce – čl. 252 Smlouvy o ES procedura spolurozhodovací – čl. 251 Smlouvy o ES

* schéma spolurozhodovacího řízení převzato z portálu Evropské unie: http://eur-lex.europa.eu/cs/droit_communautaire/procedure_de_codecision.gif

Proces schvalování, rozhodovací procedury III – - co nového přináší Lisabonská smlouva? posílení role Evropského parlamentu – čl. 14 odst. 1 SEU - „Evropský parlament vykonává společně s Radou legislativní a rozpočtovou funkci.“ spolurozhodovací procedura se stane tzv. řádným legislativním postupem, který bude představovat standardní proceduru pro přijímání legislativních aktů (čl. 289 odst. 1 a čl. 294 SFEU) ve zvláštních případech stanovených Smlouvami budou právní akty přijímány zvláštním legislativním postupem zrušení procedury spolupráce změny způsobu hlasování v Radě EU – čl. 16 odst. 3 SEU - „Nestanoví-li Smlouvy jinak, rozhoduje Rada kvalifikovanou většinou.“ zvýšení transparentnosti jednání Rady EU – čl. 16 odst. 8 SEU - „Rada zasedá veřejně, pokud projednává návrh legislativního aktu a hlasuje o něm.“

posílení role vnitrostátních parlamentů - v souladu s čl. 12 SEU: jsou informovány orgány Unie a jsou jim postupovány návrhy legislativních aktů Unie v souladu s Protokolem o úloze vnitrostátních parlamentů v Evropské unii dohlížejí na dodržování zásady subsidiarity (v souladu s Protokolem o používání zásad subsidiarity a proporcionality) podílejí se na postupech pro přijímání změn Smluv podle čl. 49 SEU

Vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie vyhlášení (publikace) je předpokladem platnosti právních aktů EU čl. 254 Smlouvy o ES - obecně platí, že právní akty EU vstupují v platnost dnem, který je v nich stanoven, jinak dvacátým dnem po vyhlášení Lisabonská smlouva - čl. 297 SEU

Implementace práva EU I k zajištění řádné aplikace práva EU je v závislosti na druhu a povaze právního aktu zpravidla potřebná implementace do vnitrostátního práva rozlišujeme: implementace – příprava a proces přijímání vnitrostátních právních předpisů a dalších opatření, zaměřený na dosažení slučitelnosti vnitrostátního práva s právem Evropské unie transpozice (promítnutí) – změna vnitrostátního práva, zaměřená na dosažení cíle a účelu předpokládaného směrnicí adaptace – změna vnitrostátního práva zaměřená na zajištění aplikace nařízení

Implementace práva EU II proces implementace práva není v Evropské unii upraven jednotně - každý členský stát má svá vlastní pravidla pro implementaci bližší informace o implementaci práva EU v České republice: Odbor kompatibility Úřadu vlády ČR: http://www.vlada.cz Metodické pokyny pro zajišťování prací při plnění legislativních závazků vyplývajících z členství České republiky v Evropské unii Informační systém pro aproximaci práva - ISAP: http://isap.vlada.cz

Shrnutí Lisabonská smlouva: obecně zachová právo zákonodárné iniciativy Evropské komise posílí roli Evropského parlamentu a vnitrostátních parlamentů na tvorbu práva EU zjednoduší rozhodovací procedury – spolurozhodovací procedura se stane řádným legislativním postupem zavede rozhodování kvalifikovanou většinou jako obecný způsob hlasování v Radě EU přispěje k větší transparentnosti přijímání prováděcích opatření přispěje ke snížení demokratického deficitu v procesu tvorby práva EU – mimo většího zapojení Evropského parlamentu a vnitrostátních parlamentů do legislativního procesu: právo lidové iniciativy – čl. 11 odst. 4 SEU zvýšení transparentnosti jednání Rady – čl. 16 odst. 8 SEU

Informační zdroje o tvorbě práva EU Databáze Evropské unie: Pre-lex -  databáze, která sleduje hlavní fáze rozhodovacích procesů mezi Evropskou komisí a ostatními orgány Evropské unie http://ec.europa.eu Eur-lex - umožňuje nahlížet do Úředního věstníku Evropské unie a obsahuje kromě jiného smlouvy, právní předpisy, zvykové právo a návrhy právních předpisů http://eur-lex.europa.eu portál Curia – vyhledávání judikatury Soudního dvora Evropských společenství http://curia.europa.eu

Děkuji za pozornost Mgr. et Mgr. Jiří Lenfeld, M.A. oddělení pro legislativní proces EU Odbor kompatibility Úřad vlády ČR lenfeld.jiri@vlada.cz