AKTUÁLNÍ TRENDY V KVALITĚ VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Jana Brabcová Tomáš Langer
dotace ESF výběrová řízení objem dalšího vzdělávání náročnost zákazníka dalšího vzdělávání odlišení v konkurenčním prostředí… Proč je kvalita „tématem dne“?
reference předchozí zkušenosti komplexnost řešení vstřícnost nástroje prokazující kvalitu akreditace, certifikace mediální obraz Jak to vidí personalisté?
prozákaznická orientace kvalita lektorů certifikáty, členství v profesních sdruženích vývoj vlastních produktů metodika vzdělávání etika reference Jak to vidí vzdělavatelé?
kvalita vzdělávacích institucí kvalita vzdělávacích programů kvalita lektorů Tři pilíře kvality
ISO Q FOR CAF IES… Kvalita vzdělávacích institucí eduIQ 9001 KVIS…
akreditace certifikace profesní kvalifikace Lektor dalšího vzdělávání ISO Kvalita vzděl. programů a lektorů
Etický kodex AIVD ČR Desatero kvality vzdělávací instituce Desatero kvality lektora Soutěž Vzdělávací instituce roku Soutěž Lektor / Lektorka roku Expertní podíl na projektu KONCEPT Role AIVD ČR v zajišťování kvality
Soutěže kvality AIVD ČR: Vzdělávací instituce roku Role AIVD ČR v zajišťování kvality
Soutěže kvality AIVD ČR: Lektor / Lektorka roku Role AIVD ČR v zajišťování kvality
Koncepce dalšího vzdělávání MŠMT, NÚV aktivita: Kvalita dalšího vzdělávání výstupy: profesní kvalifikace Lektor dalšího vzdělávání rating vzdělávacích institucí Projekt KONCEPT
kvalifikační a hodnoticí standard autorizované osoby propojení: rating vzdělávacích institucí veřejné zakázky projekty ESF Profesní kvalifikace Lektor DV
srozumitelný systém pro využití zákazníky z privátního i veřejného sektoru zřetelné odlišení kvality a nekvality šance pro zákazníka vybrat si na trhu vzdělávací instituci odpovídající jeho potřebám podpora rozvoje vzdělávání dospělých Rating vzdělávacích institucí
tým aktivity kvalita dalšího vzdělávání zástupce komerčních vzdělávacích institucí zástupce škol zástupce školských zařízení zástupce univerzit zástupce neziskových organizací zástupce MŠMT zástupce MPSV
Cílová skupina ratingu: vzdělávací instituce školy a školská zařízení útvary vzdělávání v subjektech s jiným předmětem činnosti než další vzdělávání Rating vzdělávacích institucí
Podmínky platnosti ratingu: udělován na dobu 3 let opakované udělení ratingu odnětí uděleného ratingu zánik uděleného ratingu nebude průběžné ověřování kvalitativních kritérií v období platnosti Rating vzdělávacích institucí
Metodika ratingu: autoevaluace externí hodnocení hodnocení zákazníkem 5 úrovní ratingu 1. úroveň je již standardem kvality! Rating vzdělávacích institucí
Lektorské zázemí Měření efektivity procesu Materiálně technické a didakt. zázemí Zákaznický přístup „poskytuje základní standard“ 35 % kvalifikovaných lektorů prokazatelná forma evaluace hygienické a psychohygienické normy legální SW a uvádění zdrojů k výuk. mat. kontaktní pracovník pro klienty „zájem o klienta“ 55 % zjišťování informací o cíl. sk. a požadavcích zákazníka vzdělávací cíle kontrolovatelné klientem vybavená učebna obchodní a reklamační podmínky „orientace na přínos vzdělávání“ 70 % vzdělávací program je zakončen zhodnocením míry pokroku vlastní vzdělávací programy a stud. materiály poradenský pracovník pro klienty „efektivita vzdělávání a užití výsledků v praxi“ 80 % vzdělávací program na klíč multimediální didaktické pomůcky rychlost realizace od zadání „kreativita, inovativnost“ 90 %vlastní autorské studijní materiály vytváří inovativní know- how výuka i distanční formou tvorba výuk. filmů či spec. pomůcek pro výuku výuka i v cizích jazycích ind. koučování
Motivace pro rating: dostatek informací pro odbornou veřejnost nízká cena za rating provázání systému s výběrovými řízeními a projekty dialog s MŠMT, MPSV vynakládání státních financí na vzdělávání v kvalitních vzdělávacích institucích Rating vzdělávacích institucí
Účastníci pilotáže: přihlášeno 30 vzdělávacích institucí vybráno 12 vzdělávacích institucí pro pilotáž cíl: zasáhnout co možná nejširší spektrum VI Pilotáž ratingu vzdělávacích institucí
Účastníci pilotáže – kritéria výběru: délka působení na trhu právní forma (s.r.o., a.s., o.p.s., škola…) velikost (malá, střední, velká) počet lektorů obrat regionální zacílení (ČR, EU, menší regiony) Pilotáž ratingu vzdělávacích institucí
Hodnotitelé: 4 osoby – členové týmu projektu KONCEPT Pilotáž ratingu vzdělávacích institucí
Výstupy z pilotáže: kladné přijetí ze strany ratovaných institucí aspirace na stupeň většinou odpovídala realitě pozitivní reakce zákazníků na tel. kontaktování neporozumění některým kritériím/otázkám potřeba vzdělávání v oblasti kvality u VI i u zákazníků Pilotáž ratingu vzdělávacích institucí
Výstupy z pilotáže: potřeba jednotné komunikační platformy se vzory dokumentů a vysvětlenými standardy rating vnímán mj. jako motivace pro zlepšování VI rating jako marketingový nástroj Pilotáž ratingu vzdělávacích institucí
Závěry z pilotáže: nutnost ověření některých skutečností na větším vzorku vzdělávacích institucí předpoklad plošné pilotáže a nastavení všech nezbytných procesů (alespoň 2 roky) vyřešit institucionální zakotvení ratingu podpořit i vzdělávací roli ratingu (VI i zákazníci) Pilotáž ratingu vzdělávacích institucí
Návrh systému ratingu vzdělávacích institucí Tabulka ratingu Metodika ratingu Závěrečná zpráva po pilotáži ratingu Návrh systému ratingu vzdělávacích institucí Tabulka ratingu Metodika ratingu Závěrečná zpráva po pilotáži ratingu Desatera kvality AIVD ČR Soutěže kvality AIVD ČR Desatera kvality AIVD ČR Soutěže kvality AIVD ČR Bližší informace
Mgr. Jana Brabcová Mgr. Tomáš Langer Děkujeme za pozornost