Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/21.3732 VY_32_INOVACE_215 Stupeň a typ vzdělávání: první stupeň, první období Typická věková skupina: 7 – 8 let Metodické doporučení: Cvičení 1., 2. mohou mít žáci s SPÚ zkrácené. Rychlí, nadaní žáci dělají cvičení 4., dále mohou využít některá slova ze cvičení 1. a 2., vymyslet a napsat věty, ve kterých budou obsažena. Za každým pracovním listem následuje řešení, které je možné využít pro společnou kontrolu se třídou nebo samostatnou pro žáky. Ověřeno v praxi dne: 2. 4. 2014 Ve třídě: 2. ročník Anotace: Žáci poznávají slova se skupinou bě, pě, vě, mě, dě, tě, ně, doplňují správnou hlásku, přepisují slova, čtou s porozuměním dané úkoly, zapojují svou fantazii. Autor: Mgr. Jindřiška Skokanová Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace, český jazyk Očekávaný výstup: Žák odůvodňuje a píše správně: c) dě, tě, ně, bě, pě, vě, mě. Žák se učí poznávat zvukovou a grafickou podobu slova. Žák se snaží pracovat podle písemných nebo mluvených pokynů učitele. Klíčová slova: čtení s porozuměním, doplňování, přepis, počítání, fantazie Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák
Slova se skupinou bě, pě, vě, mě, dě, tě, ně Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jindřiška Skokanová. Dostupné na www.zsamsslapy.wbs.cz Slova se skupinou bě, pě, vě, mě, dě, tě, ně
1. Spoj hlásku se slovem a doplň: _ětuška hrá_ě _ěnec z_ěv _ěna b p v hří_ě o_ěd dou_ě _ětev _ěta _ěti _ělo _ěmý _ělat dý_ě d t n _ěda _ěsto pěk_ě koš_ě š_ě_ě
Řešení 1. Spoj hlásku se slovem a doplň: Bětuška hrábě věnec zpěv p,věna b p v hříb,vě oběd doupě větev v,Běta děti d,tělo němý dělat dýně d t n děda těsto pěkně koště štěně
2. Přepiš slova a podtrhni v nich skupinu bě, pě, vě, mě, dě, tě, ně: Běla, potěšení, tělocvik, kotě, Děvín věrný, dědina, krásně, pět, měsíc mládě, tětiva, město, štěstí, Kroměříž štěně, zpěvák, koně, pěšina, správně
Řešení 2. Přepiš slova a podtrhni v nich skupinu bě, pě, vě, mě, dě, tě, ně: Běla, potěšení, tělocvik, kotě, Děvín věrný, dědina, krásně, pět, měsíc mládě, tětiva, město, štěstí, Kroměříž štěně, zpěvák, koně, pěšina, správně Běla, potěšení, tělocvik, kotě, Děvín mládě, tětiva, město, štěstí, Kroměříž věrný, dědina, krásně, pět, měsíc štěně, zpěvák, koně, pěšina, správně
3. Kolikrát je v těchto větách slabika pě, napiš do závorky za každou větu: Pět pěnkavek přeletělo přes pět pěšin těsně nad zemí. ( ) Hříbě Běloušek poskakuje po louce plné bělostných květů. ( ) Pěkná dýně vyrostla dědovi na zahrádce. ( ) Těsto na buchty pěkně vykynulo. ( ) Věrný pes Punťa je u vrat jako pěna. ( ) Babička pěstuje přepěkné muškáty v květináčích. ( )
Řešení 3. Kolikrát je v těchto větách slabika pě, napiš do závorky za každou větu: Pět pěnkavek přeletělo přes pět pěšin těsně nad zemí. (4) Hříbě Běloušek poskakuje po louce plné bělostných květů. (0) Pěkná dýně vyrostla dědovi na zahrádce. (1) Těsto na buchty pěkně vykynulo. (1) Věrný pes Punťa je u vrat jako pěna. (1) Babička pěstuje přepěkné muškáty v květináčích. (2)
4. K jedné větě ze cvičení 3 nakresli obrázek:
Citace: Obrázek: vlastní tvorba