Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/21.0657 Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu: Jak se vyvíjela společnost 7. roč. - výklad učiva s úkoly AUTOR: Mgr. Vlasta Lotreková KLÍČOVÁ SLOVA: rodina, matriarchát, patriarchát, rod, kmen, kmenový svaz, stát, výměnný obchod, rada starších, základní charakteristika státu září 2010 HRAZENO Z EU OP - VK
Materiál je v souladu s RVP ZV a ŠVP Oblast: Člověk a společnost Obor: Společenská výchova Téma: Stát a právo Anotace: materiál je určen k prezentaci učiva o lidských společenstvích jako názorný výklad, doplněn otázkami a úkoly
Od počátku ke státu Rodina – základní společenská jednotka, základ státu. Pravěká rodina Soudobá rodina Autor: Libuše Jurczeková Autor: Nicola Pertile ŘEŠENÍ Úkol.: Uveď rozdíly soudobé a pravěké rodiny
Co bylo nejdříve a co potom Rod Rod vede matka Rod vede otec / patriarcha Prvobytně pospolná společnost tzn. společné vlastnictví (vše patří všem – nástroje, majetek, zbraně), všichni si jsou rovni patriarchát matriarchát
Kmen Vznikaly spojením několika příbuzných rodů, které měly společný původ, území i jazyk. Kmen vedli stařešinové – rada starších, kteří s kmenovým shromážděním rozhodovali o životě kmene. Mezi kmeny probíhal čilý směnný obchod. Objevuje se soukromé vlastnictví. Otázka: O čem například rozhodovali? Vysvětli směnný obchod. Znáš knihu E. Štorcha, ve které by ses hodně dozvěděl o životě kmene?
Kmenový svaz Vznikaly na obranu proti nepřátelům. V čele stojí náčelníci jednotlivých kmenů s družinou bojovníků. Vzniká třídní společnost, skupina členů získá moc a má výsadní, nadřazené postavení. Otázka: Co mohlo být příčinou získání výsadního postavení?
STÁT Stát je politickou formou organizace lidské společnosti na určitém území. Je nadřazený občanům a obyvatelům. Svou státní moc používá k zabezpečení nezávislosti, samostatnosti (suverenita)
Stát Česká republika hraničí… ČR tvoří Čechy, Morava, Slezsko. ČR obývají …..…. a národnostní …………… ČR je republikou. Státní vlajka, znak (malý a velký), p….. , s……… p…….. r…….. , h……….. jsou …….. V obchodě platíme českou …………… Na úřadech se domluvíš ….. 1. Ohraničené území 2. Obývané občany 3. Kteří si zvolili politickou organizaci ------------------------------------- 4. Státní symboly 5. Měna 6. Úřední/státní jazyk
stát X národ STÁT NÁROD zákony státu státní měna bezpečnost státu státní jazyk státní symboly státní moc/politika státní příslušnost národní symbol-strom/lípa národní písně/tance/kroje - - folklór národní jídlo národní jazyk/literatura národní tradice národnost národní hrdost historie národa
zdroje www zdroje http://cs.wikipedia.org/wiki/S%C3%A1mova_%C5%99%C3%AD%C5%A1e Sámova říše Přemysl Otakar II., král železný a zlatý http://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99emysl_Otakar_II. http://cs.wikipedia.org/wiki/Velkomoravsk%C3%A1_%C5%99%C3%AD%C5%A1e Velká Morava Knižní zdroje Hrachovcová M. a kol.: Občanská výchova pro 7.roč.ZŠ a víceletá gymnázia, Olomouc, 2000
ŘEŠENÍ Uveď samostatně příklady. Bude to opačně? ZPĚT PRAVĚKÁ RODINA SOUDOBÁ RODINA žije více generací společně, spolupráce při péči o děti, staré více členů rodiny, větší skupina žádný/málo volného času sami zajišťují potravu, oděv … závislí na přírodě oděv z přírodních zdrojů dopravují se pěšky obydlí = upravené terénní dutiny příležitostná hygiena nízký průměrný věk ? Napadnou tě další? Uveď samostatně příklady. Bude to opačně? ZPĚT