Aristotelés – část druhá

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Deduktivní soustava výrokové logiky
Advertisements

Úvodní konference projektu Úvodní konference projektu.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Hodnotová orientace svobodné generace
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Individua Daniel Boucník
Co je to logika ?. Logika Má více významů v češtině se běžně používá ve smyslu myšlenková cesta, která vedla k daným závěrům. Logika je také formální.
VY_32_INOVACE_28-11 Antická filosofie Platón.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Důkazové metody.
VY_32_INOVACE_28-17 Antická filosofie Skepticismus.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název:Výrok a jeho negace Autor:Mgr. Petr Vanický.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_28-07 Antická filosofie ŘECKÝ ATOMISMUS.
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
Formální axiomatické teorie Teorie relací a funkcí.
Právo jako filozofický pojem
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Co je to ARGUMENT? Irena Schönweitzová FI - ŠF
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK) Logická analýza.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
VY_32_INOVACE_28-16 Antická filosofie Epikureismus.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Aristotelés ze Stageiry
Makroekonomie I ( Cvičení 1 – Úvod do studia ekonomické teorie )
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Predikátová logika.
ARISTOTELES FILOZOFIE
INDIVIDUA KFI/ FIL1 Petr Hýža FI - FV Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
(384 – 322 př.n.l.) VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.09/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/
Antika – řecké myšlení o právu. Právní filozofie v literatuře Ústřední problém – zdali právo musí odpovídat pouze formálním kritériím, nebo jestli jeho.
Definice, věta, důkaz.
Predikátová logika, sylogismy
Filosofie úvod do problému....
Metaetika Shrnutí.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Svět není, děje se. Bytí (ve smyslu předmětného, věcného bytí, nikoli bytí např. pojmů a dalších ideálních entit) ve filosofii je něco podobného jako.
Výroková logika.
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
Proč učit tradiční logiku Karel Šebela. Tradiční logika? Logika před-moderní. Tradiční X aristotelská X klasická X term logic. Výroková + predikátová.
Filosofie křesťanského středověku
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Dějiny logiky I. přednáška č. 2
Aristotelés – přehled díla a myšlení (původní, velmi optimistický plán…) Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled.
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Právo souhrn pravidel stanovených a vynutitelných státem organizuje a řídí lidské soužití.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Platón & „objektivní idealismus“
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Michalíková Hor č íková 2. Ro č ník VSRR Bc. Aristoteles.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Státověda.
Myšlení a myšlenkové operace
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Filosofie Základy logiky.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Obsah a rozsah pojmu Pojem lze vymezit buď definicí, jež určí nutné specifické vlastnosti, anebo výčtem všech předmětů, které pod tento pojem spadají.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Elejská škola.
PLATÓN př. n. l..
Sociální psychologie – CŽV 2012
KMT/DIZ1 Věty, poučky a jejich důkazy ve školské matematice
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Aristoteles př. n. l. otec byl lékařem makedonského krále Filipa II. (otec Alexandra Velikého) řecký filozof, po dobu dvaceti let žák Platonův,
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Aristotelés – část druhá VY_32_INOVACE_28-13 Antická filosofie Aristotelés – část druhá

Aristotelova logika pokládán za zakladatele logiky (=nauka o formách a metodách správného myšlení) tvrdí, že smysly nás neklamou → chyby vznikají ze špatného spojování dat (proto ten intenzivní zájem o logiku) zavádí pojmy jako: soud, úsudek, pojem, definice, důkaz, indukce, dedukce, kategorie

POJEM DEFINICE naše rozumové myšlení se děje v pojmech musíme pracovat se správnými pojmy, aby bylo myšlení správné jasné (správné) pojmy získáme pouze definicí DEFINICE má 2 části obecná část (např. Člověk je živočich.) specifická část (Člověk je živočich rozumný.) → odlišuje od ostatních předmětů stejné třídy

KATEGORIE existuje 10 kategorií, které nemají žádný nadřazený pojem jsou základní pro všechny ostatní pojmy vyznačují různá možná hlediska, ze kterých lze na věc nahlížet 10 Aristotelových kategorií: substance, kvantita, kvalita (vlastnost), relace (vztah), kde, kdy, poloha, mít, činit, trpět SOUD pojmy spojujeme ve věty neboli soudy v každém soudu jsou spojeny nejméně 2 pojmy

subjekt=takový pojem, o kterém se něco vypovídá predikát=výpověď, která se činí o subjektu → Toto auto (subjekt) je červené (predikát). Aristotelés se pokouší soudy rozdělit do různých tříd např.: soudy kladné (viz červené auto) záporné (Toto auto není červené.) obecné (Všechna auta podléhají amortizaci.) možné (Toto auto se dnes možná pokazí.), apod.

ÚSUDEK jednotlivé soudy spojujeme v úsudky odvození nového soudu z jiných soudů skládá se z premis (předpoklady) a závěru (konkluze) z nich odvozeného v centru nauky o úsudcích stojí tzv. SYLOGISMUS, který se skládá ze 3 částí → P1: Všichni lidé jsou smrtelní. (obecná věta, horní věta) P2: Sokrates je člověk. (speciální věta, dolní věta) Z: Sokrates je smrtelný. nauka o úsudcích je jádrem Aristotelovy logiky myšlení se odehrává v úsudcích

DŮKAZ úsudky se spojují v důkazy logicky nutné odvození jedné věty z jiných prostřednictvím postupných úsudků Aristotelés formuloval několik logických důkazů (zákonů) zákon sporu – za nezměněných podmínek není možné, aby současně platilo nějaké tvrzení a jeho negace zákon vyloučení třetího – ze 2 vzájemně protikladných tvrzení může za daných podmínek platit pouze jedno zákon identity – A je totožné s A

Aristotelés jako přírodovědec upřednostňoval induktivní metodu vyvozování → větu nevyvozujeme teoreticky z věty obecnější (tzv. dedukce), ale dokazujeme ji tím, že se její faktická platnost vykáže na co možná nejvíce jednotlivých případech

Aristotelova politická filosofie podle Aristotela existuje stát kvůli nějakému účelu → aby zajišťoval dobrý život pro lidské bytosti Aristotelés studoval ústavy – měl shromáždit sbírku asi 150 starověkých ústav na rozdíl od Platóna nevytvořil teorii ideálního státu státy se dělí podle toho, kolik osob je řídí záleží ale na tom, zda jsou řízeny dobře nebo špatně

dobré formy vlády mají sklon degenerovat na špatné když je stát řádně řízen jednou osobou, je to monarchie když je stát řádně řízen několika, je to aristokracie když je stát řádně řízen mnoha, je to politeia když je stát špatně řízen jednou osobou, je to tyranie když je stát špatně řízen několika, je to oligarchie když je stát špatně řízen mnoha, je to demokracie dobré formy vlády mají sklon degenerovat na špatné

podobně jako Platón, ani Aristotelés nebyl rovnostářem na rozdíl od Platóna, jehož ideální stát neměl žádné otroky, Aristotelés se domníval, že někteří lidé jsou svou přirozeností předurčeni stát se otroky (tzv. otroci od přirozenosti) zavádí pojem ZÓON POLITIKON

Nauka o duši říše živých bytostí je stupňovitá rostliny živočichové jsou nejnižším stupněm organična mají funkci vyživovací a rozmnožovací živočichové stejné funkce jako rostliny a navíc ještě mají schopnost smyslového vnímání a schopnost přemísťovat se člověk viz funkce živočichů + navíc schopnost myslet

proto také rozlišuje 3 stupně duše: vegetativní (rostlinná) živočišná rozumová vyšší duše nemůže být bez nižší

Autor DUM: Mgr. Veronika Čadová Děkuji za pozornost. Autor DUM: Mgr. Veronika Čadová