DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
K novověké filosofii 16.–17. století
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Filozofie RENESANČNÍ FILOZOFIE (15. – 16. stol.)
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Evropská kultura v 16.století počátek protireformace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
z pohledu pedagogiky a katechetiky
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
RENESANCE A HUMANISMUS
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_11_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Osvícenství.
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
17. století = tzv. Velké století = Revoluce ve vědě
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_103 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Miluše Hnátová PředmětDějepis.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _605.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky se středověkým filozofickým.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _603.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Renesance a humanismus
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
VZTAH VÍRY A ROZUMU VE STŘEDOVĚKÉ FILOZOFII Dušková, Hessler, Marešová, Dlouhá, Hučíková – V8A
Filosofie křesťanského středověku
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 11 – Křesťanská filosofie – úvod, rozdělení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_324.FIL.34 G. W. F. Hegel.
Filosofická antropologie
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Renesance a humanismus
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Základní filozofické otázky
Rozvoj vědy a změny ve společnosti – konec 17. a 18. století
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektu EU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školy MASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín Předmět Občanská nauka Tematický okruh Téma Středověká filozofie Označení DUMU VY_32_INOVACE_15 Jméno autora Mgr. Marcela Rašková Datum vytvoření 12. července 2013 Anotace Prezentace k výkladu středověké filozofie

STŘEDOVĚK

Fáze vývoje středověké filozofie PATRISTIKA – OBDOBÍ CÍRKEVNÍCH OTCŮ – od apoštolů do r. 800 n.l. SV. AUGUSTIN SCHOLASTIKA – po r. 800 n.l. TOMÁŠ AKVINSKÝ

PATRISTIKA - SV. AUGUSTIN jeho názory obrovský vliv po celé E, po celý středověk Zajímavé momenty jeho učení: HLUBINY DUŠE Snaha prozkoumat část psychiky, později nazvanou NEVĚDOMÍ pevný orientační bod = pochybování = MYSLÍM, JSEM MYSLÍCÍ BYTOST STVOŘENÍ A ČASOVOST čas existuje pouze v závislosti na našem vědomí Co je na čase skutečné? TEĎ! Minulost = existuje jen ve vzpomínkách Budoucnost = existuje jen v očekávání = Co bylo dřív svět nebo čas? Bůh nemohl stvořit svět po uplynutí nějakého času, oba musely vzniknout současně. HŘÍCH, ZLO pouze Adam se narodil svobodný, měl možnost řídit se Boží vůlí, dosáhnout nesmrtelnosti podlehl hříchu, zatížil jím lidstvo = hřích je dědičný (lidé nejsou svobodní, musí hřešit!) pojmenoval pozemské hříchy a rozpracoval velmi přísné učení

TOMÁŠ AKVINSKÝ Vyučoval na mnoha místech E, církev do něj vkládala velké naděje. Inspirace : Aristoteles VĚDĚNÍ A VÍRA Existuje svět skutečnosti – možno ho poznat myšlením Svět nadpřirozené pravdy – nelze proniknout myšlením (Trojjedinost Boha, vtělení Ježíše, vzkříšení těla) - lze je přijmout jen na základě víry pravdy o Bohu, který může rozum poznat sám ze sebe (Bůh je a je jeden) – většina lidí to nedokáže pro lenost, nedostatek nadání, starost o existenci a rodinu

RENESANCE A HUMANISMUS omezený na vědu důraz na vzdělání humánní, ne teologické RENESANCE – projevuje se lékařství, obchodu, právu, umění (Michelangelo, Leonardo, Raffael, Botticelli,..)

MICHEL MONTAIGNE (1553) nebývá řazen mezi F, protože myšlenky nevykládal systematicky, ale eseji ČLOVĚK: Má se snažit poznat sama sebe, osvobodit se z pout, uvědomit se své možnosti.

PŘÍRODNÍ FILOZOFIE RENESANCE hlavní bitevní pole = ASTRONOMIE hl. myšlenky: Země = Bohem vyvolená a stvořená planeta hlavní představitelé: MIKULÁŠ KOPERNIK – heliocentrická soustava GALILEO GALILEY – K. myšlenky potvrdil vědecky. Inkviziční proces - musel veřejně odvolat svůj názor, domácí vězení MIKULÁŠ KUSÁNSKÝ církevní hodnostář. Jádro filozofie – vztah boha a světa: Bůh není něco mimo svět, ale je v jednotě s tímto světem; člověk – v každém člověku něco božského GIORDANO BRUNO (upálen 1600) všudypřítomný rozum jako vládnoucí princip ve vesmíru Bůh = vědění, jež je velmi vzdálené chápaní člověka SVĚT – je věčný, nekonečný, je ovládán a pohybován jediným principem = Bůh VESMÍR – nekonečný, nestvořený Bohem VZTAH K NÁBOŽENSTVÍ – připouštěl, že náboženství může mít dobrý vliv na primitivní národy, ne pro vzdělané

MACHIAVELLI Spis VLADAŘ – základní princip: dobrý vladař pohoří Typy vladařství a prostředků, jak je získat a udržet Dědičné – panovník má méně potíží Nové – získává se a udržuje zbraněmi Rady panovníkům: cílem vladaře není jen zabezpečit si vládu, ale dosáhnout přitom cti a slávy základem státu jsou dobré zákony a vojsko (námezdní vojáci – nejednotní; vhodnější je občanská milice) vladař, který chce být dobrý, pohoří. Vladař nemá opouštět cestu dobra, má umět užít zla Účel světí prostředky – netýká se soukromých účelů, ale státních, obecného blaha MACHIAVELLISMUS Jeho učení oddělilo zkoumání politických problémů od náboženství a morálky, později bylo využito ideology absolutismu. Četli ho známí panovníci: Karel V., František I., Filip II. Hodnocen spíše záporně Lidé mu říkali „lotr Machiavelli“, „učitel zla“

DESCARTES Metoda pravdivého poznání – vychází z .............................................................. Cíl: spolehlivost a jistota vědění pochybovat se nedá o 2 instancích: ………. a …………………. DŮKAZ EXISTENCE BOHA Nemohl jsem ji vnímat Nemohl jsem ji vytvořit (nedokonalá bytost nemůže vytvořit ideu dokonalé bytosti) Pochybuji = ……………………………. = vše, co vnímám, může být klam COGITO, ERGO SUM – potvrzuje, že „já“ je myslící bytost, před čímž musí nakonec kapitulovat veškeré pochybnosti. RES COGITAS X RES EXTENZA: Proti „já“ jako myslící bytosti stojí …………… (res extensa), která zahrnuje všechny okruhy předmětů: přírodu, společnost, ale také tělo, které D. označuje za objekt, který se odlišuje od myšlení. Tělo a duše by mohly být spolu v pozemské existenci spojeny, ale jsou od základů odlišné i ve svých funkcích. takto vytvořil …………………… obraz světa, kterému zpočátku podlehly všechny moderní vědy. Pokud jsou totiž „já“ a jeho protějšek „hmota“ od sebe odděleny, stává se realistické poznání možným.

ZDROJE: STÖRIG, HANS JOACHIM: Malé dějiny filozofie. Praha: ZVON, české katolické nakladatelství, 1991