Renesance a humanismus

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
32_04_34 Renesance - shrnutí Anotace Renesance - shrnutí
Advertisements

Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
VY_32_INOVACE_ČJ.8.16_Miguel de Cervantes,prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Český humanismus a renezance
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_11_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Dekameron Giovanny Boccaccio.
Italská renesanční literatura I Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Renesance Kristýna Strouhalová.
SVĚTOVÁ RENESANČNÍ LITERATURA
Renesance z francouzštiny renaissance = znovuzrození
Renesance a humanismus v Itálii
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Název Miguel de Cervantes y Saavedra Předmět, ročník
Obecné poučení o literatuře
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. května 2012
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Renesance a humanismus
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Renesance a humanismus
Literatura, architektura, výtvarné umění
Humanismus.
Soubor testů 3 Mgr. Ludmila Růžičková
Renesanční literatura ve Francii a ve Španělsku Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/
Humanismus z latinského humanus = lidský různé myšlenkové směry a postoje, zaměřené na člověka, lidství a lidstvo.
Giovanni Boccaccio díla: Dekameron – cyklus 100 novel, eroticky zaměřené, 10 dní, 10 mladých lidí (3 muži a 7 žen). Fiesolské nymfy Milostné vidiny.
Renesance a humanismus v Čechách
Evropská renesance a humanismus I. díl - Itálie
Renesance – Itálie, Francie, Španělsko
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Španělská renesance.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Anotace: Text je určen pro žáky 1. ročníku střední odborné školy a žákům nástavbového studia. Prezentace je určena k opakování literárního období renesance.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ROMÁN Žánr velké epiky delší časový úsek Pozadí společenských událostí doby Druhy románu: společenský, dobrodružný, fantastický, sci-fi, milostný, psychologický,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_26-14 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_20_LITERATURA.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Významní představitelé renesanční literatury
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Šablona III/2 EVROPA NA PRAHU NOVOVĚKU Mgr. Lucie Opltová – 1
Literatura období humanismu a renesance
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Klasicismus a osvícenství
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Humanismus a renesance počátek 14. století – počátek 17. století
Renesance a humanismus
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
Vy_12_Inovace_Český jazyk_Literatura Život a dílo Mikuláše Dačického Z Heslova Základní škola a Mateřská škola Chvalkovice, okres Náchod Autor: Mgr.
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Renesance a humanismus
Literatura období renesance
Renesance Mgr. Hana Šenková.
Literatura v období renesance
RENESANCE A HUMANISMUS V EVROPSKÉ LITERATUŘE
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

Renesance a humanismus renesance = umělecký směr (15.-17. stol), vznikl v Itálii - znovuzrození antiky klade důraz na vzdělání a poznání odvrací se od Boha a přiklání se k důvěře v lidské schopnosti a pozemský život humanismus = myšlenkový směr, jenž vyjadřuje víru v člověka a touhu po poznání projevuje se v různých obdobích (velmi silně v renesanci)

je to doba přírodních a astronomických objevů (Mikuláš Koperník, Galileo Galielei), zámořských cest a objevů nových zemí vynalezen KNIHTISK (Johannes Gutenberg) architektura: sloupořadí, klenba a kupole, schodiště, sgrafito

- renesanční člověk = označení pro osobnosti, které jsou všestranně nadané, zabývají se mnoha obory lidského vědění.

evropská renesanční literatura: Dante Alighieri (Itálie) Božská komedie - duchovní epos, kdy sám básník prochází peklem, očistcem a rájem, cesta k pravdě a poznání Francesko Petrarca (Francie) básník, autor sonetů (14 veršů ve 4. slokách) a balad (tzv. villonská balada) žil na okraji pařížské společnosti - chudý tulák, rváč a zloděj v básních najdeme ironii, satiru, nábož. tematiku, téma pařížského podsvětí, hospod, trpkosti života Velký a Malý testament

Giovanni Boccaccio (Itálie) zakladatel novely = kratší prozaický útvar s překvapivou pointou Dekameron - soubor 100 novel 7 žen a 3 muži utekli před morovou epidemií na venkovské sídlo a po 10 dní si vyprávějí příběhy příběhy jsou většinou o lásce, někdy vážně, ale většinou veselé a lehce eroticky laděné obraz společnosti, která si užívá krásy života, kritika současných spol. poměrů, spoléhání člověka na své síly a ne na božskou pomoc dílo bylo církví zakázáno

Fracois Rabelais (Francie) Garganta a Patagruel - pěti dílný satirický román vypráví o historii rodu obrů (otce, syna a vnuka) starý otec – představitel středověkého způsobu myšlení syn Gargantua – snaha o svobodný život, přirozenost vnuk Pantagruel – renesanční člověk (svobodomyslný, Bůh není středem všeho dění) kritika soudobého života, církve, scholastické výchovy a středověkého soudnictví dílo bylo společností odsouzeno

Miguel Servantes y Saavedra (Španělsko) Důmyslný rytíř don Quijote de la Mancha nejslavnější španělský román  uvedl do literatury komicky vyjádřený rozpor mezi skutečností a iluzí a nový typ literární postavy, který se snaží dosáhnout nemožného, věčně sní a nedívá se na realitu

 - hlavní postavou je chudý šlechtice z kraje La Mancha, který všechen svůj čas tráví čtením starých rytířských románů. fiktivní svět ho tak pohltí, že se rozhodne vzkřísit zašlou slávu rytířského stavu tím, že se sám stane potulným rytířem, který napraví křivdy, pomáhá vdovám a sirotkům a ochraňuje slečny obleče si starou rezavou zbroj po předcích, vyrobí si helmu a dá si vznešenější jméno "Don Quijote de la Mancha" se svou starou bílou herkou a sousedem Sanchem Panzou jako svým zbrojnošem se vydá bojovat za lepší svět hospodu považuje za hrad, větrné mlýny za obra a stádo ovcí za armádu nepřítele od lidí sklízí jen posměch nakonec se vrací domů, vystřízlivý ze svého bláznovství a umírá, protože už nechce žít v reálném světe

Ustálené obraty: “Don Kichot“ - věčný snílek "boj s větrnými mlýny" - zbytečná snaha, nerovný boj nebo boj s fiktivním nepřítelem

Erasmus Rotterdamský (Nizozemí) Chvála bláznovství - společenský satira, kritika církve - monolog paní Bláznivosti, která chválí sama sebe, dokazuje svou všudypřítomnost a nadvládu William Shakespeare (Anglie) - viz dramatická výchova

Renesanční literatura v Čechách Hynek z Poděbrad – básnická sb. Májový sen Mikuláš Dačický z Heslova – sb. satirických básní Prostopravda naučná literatura: Daniel Adam z Veleslavína - nakladatel a spisovatel (historické a odborné spisy) Václav Hájek z Libočan – Kronika česká Jan Blahoslav – hudební a jazykové spisy Bible kralická – úplný překlad bible do češtiny (vrchol humanistické češtiny) knížky lidového čtení: Enšpígl Historie o bratru Palečkovi