DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ STÁTY SEVERU A JIHU.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Zemědělství České republiky.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Socioekonomická geografie
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 8.
Společenské a hospodářské prostředí
Název Zemědělství – rostlinná výroba Předmět, ročník
VY_32_INOVACE_ 10 Asie - Jihozápadní Asie
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název Zemědělství – obecný úvod Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Zemědělství.
ZEMĚDĚLSTVÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.7.51 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_248_Zemědělská výroba AUTOR: Alena Hořavová ROČNÍK, DATUM:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Zelená revoluce Název školy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_.
Stupeň rozvoje států světa
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Zemědělství.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Zemědělství Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
Člověk a rostlina – kulturní rostliny, zemědělství, ekofarmy
Zemědělství – živočišná výroba
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
SVĚTOVÉ ZĚMĚDĚLSTVÍ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
EVROPA Martin VRZALA.
Jedna ze základních hospodářských činností člověka Není zcela ovlivnitelná člověkem ( závisí na přírodních podmínkách a sociálně-ekonomických podmínkách)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Zemědělství Odvětví primárního sektoru, zajišťuje výživu obyvatelstva a produkuje základní suroviny pro průmysl.
PRIMÁRNÍ SEKTOR SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Hospodářství - průmysl a zemědělství Soňa Medlová, 3.C
ZEMĚDĚLSTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Titul. Jméno Příjmení. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV:Zemědělství TÉMATICKÝ CELEK: Společenské.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: 9.C.
VY_32_INOVACE_Fi_III_04 Název Zemědělství /rostlinná výroba/ Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro.
PRIMÁRNÍ SEKTOR. A) Světové zemědělství Zemědělství poskytuje –potraviny, suroviny pro průmysl, chov zvířat Státy: 1)ZEMĚDĚLSTVÍ VYSPĚLÝCH ZEMÍ: –produkce.
STEPI.
VY_32_INOVACE_Fi_I_10 Název Brazílie
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
zpracovaný v rámci projektu
Austrálie a Oceánie - hospodářství
VY_32_INOVACE_213 Tomáš Nový šestý krajinná sféra
ZEM Ě D Ě LSKÝ PR Ů MYSL Karafiátová Jana. Zemědělství je nedílnou součástí hospodářství Důležité nejen ve výrobě potravin a zemědělských produktů, ale.
REGIONY AFRIKY.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Zemědělství Rozdělení dle vyspělosti zemí:
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektu EU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školy MASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín Předmět Hospodářský zeměpis Tematický okruh Světová ekonomika – vývoj, rozmístění, tendence, primární sektor Téma Zemědělství – obecná charakteristika Označení DUMU VY_32_INOVACE_808 Jméno autora Ing. Kateřina Vasilová Datum vytvoření 14. 1. 2013 Anotace Výklad – základní charakteristika zemědělství jako stěžejního odvětví primárního sektoru. Podklad pro výklad učitele a základní struktura zápisu žáka do sešitu. Následuje pracovní list pro rozšíření znalostí a pro práci s mapou.

Světové zemědělství základní složka socioekonomické sféry ÚKOL zajišťuje potraviny pro obyvatelstvo zajišťuje suroviny pro potravinářský průmysl lehký průmysl (textilní, oděvní, chemický)

Faktory ovlivňující rozmístění zemědělské výroby přírodní – biologické půda – hlavní výrobní prostředek - intenzívně využívaná zemědělská půda – orná půda, vinice, chmelnice, sady, plantáže - ostatní zemědělská půda - louky, pastviny georeliéf - tvářnost zemského povrchu - nadmořská výška – 90 % do 300 m n. m. - svažitost terénu - expozice reliéfu – orientace podle svět. stran podnebí – teplota, tlak,vlhkost vzduchu, srážky,vítr,oblačnost

Společensko-hospodářské faktory velikost spotřeby – počet obyvatel pracovní síla – hlavně v naturálním zemědělství vysoký stupeň mechanizace  snižuje požadavky na PS doprava – umožňuje koncentraci zemědělské výroby a zároveň její prostorový rozptyl

Zemědělství se zabývá pěstováním kulturních rostlin == rostlinná výroba 2. chovem hospodářských zvířat == živočišná výroba

Obr. č. 1 – Rostlinná a živočišná výroba

Základní rozdělení zemědělství podle formy hospodaření podle hodnoty zemědělských výrobků vyprodukovaných na 1 ha půdy podle podnebného pásu podle převažující plodiny ve výživě obyvatel

podle formy hospodaření 1. samozásobitelské (naturální) - slouží především k zabezpečení potravy zemědělců, na světových trzích má zanedbatelný podíl lov a sběr plodin doplněný primitivní rostlinnou produkcí - Pygmejové, Křováci, Austrálci b) rotační zemědělství, kočovné pastevectví - Tuaregové, Beduíni c) úhorové hospodářství - oblast trop. pralesů

Obr. č. 2 – Typy zemědělství

komerční (tržní, obchodní) - výroba za účelem prodeje a zisku - malovýroba – farmy, ranče velkovýroba – velkostatky, plantážnictví 3. kolektivní - dřívější formy – vliv ideologické situaci ve státě - JZD, SOVCHOZ, KOLCHOZ – býv. social. státy - kibucy, mošavy - Izrael ostatní - současný trend – ekologické zemědělství - produkce biopotravin, biofarmy, ..

Obr. č. 3 – Ekologické zemědělství

podle hodnoty zemědělských výrobků vyprodukovaných na 1 ha půdy intenzivní zemědělství Znaky: - dokonalá zemědělská technika - výborná organizace výroby - vysoká produktivita práce - maximální výnosy Rozšíření: - v oblastech s příznivými podmínkami pro zemědělství - ve státech, které mohou investovat veliký vstupní kapitál

extenzivní zemědělství Znaky: - půda obvykle není příliš úrodná - oblasti jsou obvykle značně vzdáleny od trhů (daleko od velkých měst) - výnosy z 1 ha jsou nízké Rozmístění: - prérie centrální Kanady a USA, severní Mexiko - roviny Venezuely, planiny SV Brazílie, argentinské pampy - centrální nížiny Austrálie a Nového Zélandu - celiny v Rusku, Kazachstánu

Obr. č. 4 – Produkce zemědělství na 1 ha

podle podnebného pásu tropické zemědělství - teplomilné druhy rostlin, často náročné na vodu – kakaové boby, čajovník, palma olejná, rýže, kaučukovník, cukrová třtina, kiwi, melouny, mango, papája, banány, koření subtropické zemědělství – teplomilné druhy, snesou i sušší podnebí - citrusy, olivy, vinná réva, fíky, datle, oříšky, korkový dub, koření (vavřín-bobkový list) zemědělství mírného pásu –průměrně náročné plodiny - obilí, okopaniny, cukrová řepa, jablka, hrušky, třešně, zelenina zemědělství chladného pásu - soustředěná hlavně na živočišnou výrobu – losi, sobi, kožešinová zvířata, rybolov

IV. Zemědělská výroba podle převažujícího spotřebitelského návyku ve výživě obyvatelstva Rýžová oblast - JV a V Asie, Karibik, sever Brazílie Pšeničná oblast - Evropa, severní, střední a JZ Asie, Severní Amerika, Austrálie, jih Jižní Ameriky, JAR a sever Afriky Kukuřičná oblast - střední Amerika, Venezuela, převážná část východní a jižní Afriky 4. Proso-čiroková oblast - západní a střední Afrika, Madagaskar, jih Indie 5. Ostatní - ječmen - Čína, Mongolsko maniok - ostrovy v Tichém oceánu živočišné tuky - Arktida

Úroveň světového zemědělství Zemědělství ve vyspělých státech využívá nejmodernější techniku dosahuje velké produktivity práce dosahuje velkých ha výnosů je spojováno s pojmem agrokomplex AGROKOMPLEX – propojený systém, který zahrnuje výrobu a prodej zemědělské techniky vlastní zemědělskou výrobu (rostlinnou i živočišnou) výrobu a distribuci hnojiv, šlechtění osiv, dopravu zemědělských produktů, včetně skladování zpracování zemědělských produktů V zemědělství – 3 – 5 % obyvatel, ale v agrokomplexu 15 – 20 % !!!

2. Zemědělství v rozvojových státech dominuje naturální výroba často zaměřená na monokulturu (často orientovaná na vývoz) – moderní forma - plantážnictví nízká produktivita práce malé ha výnosy využívá se velmi jednoduchá (zastaralá) zem. technika často převládá podíl ruční práce Zelená revoluce CÍL – zajistit soběstačnost ve výživě - v 60. letech 20. století dodána moderní zemědělská technika seznámení s melioračními pracemi (zavlažování, odvodňování) dodána nová vyšlechtěná osiva (vyhovující klimatu a s vysokými ha výnosy) Pákistán, Indie, Čína, Thajsko, Indonésie – soběstačnost v produkci obilnin

Materiály Bičík I.:Hospodářský zeměpis- Globální geografické aspekty světového hospodářství, 1. vyd., NČGS, Praha 2005, ISBN 80-86034-52-6, s. 39 - 44 Kašparovský K.: Zeměpis I. v kostce, 1. vyd., Fragment, Praha 2008, ISBN 978-80-253-0586-7, s. 107- 110 Obrázky a grafy: Obr. č. 1 - Dnešní svět – časopis pro moderní výuku, č. 2, ročník 2011/2012,TERRA Praha 2011, ISSN 1801-4119, s. 3 Obr. č. 2 - Dnešní svět – časopis pro moderní výuku, č. 2, ročník 2011/2012, TERRA Praha 2011, ISSN 1801-4119, s. 3 Obr. č. 3 - Dnešní svět – časopis pro moderní výuku,č. 2, ročník 2010/2011, TERRA Praha 2010, ISSN 1801-4119, s. 13 Obr. č. 4 - Dnešní svět – časopis pro moderní výuku, č. 2, ročník 2010/2011, TERRA Praha 2010,ISSN 1801-4119, s. 3