Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.36 Téma: Výkon Číslo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pohyb tělesa opakování
Advertisements

ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výpočet práce z výkonu a času. Účinnost
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
8. ročník Práce, výkon, energie Téma: Výkon.
Práce. Výkon Práce Jakou představu ve vás vyvolá slovo práce?
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Člověk a příroda Fyzika Člověk a příroda Zákon o síle VY_52_INOVACE_21 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracovala:
Vztah mezi výkonem, prací a časem
Jako předvést výkon na práci
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140
Výkon (Učebnice strana 22 – 24)
FYZIKA 8.Ročník Práce 02 – VÝKON.
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_10_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník Výpočet práce, účinnost (8.06)
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.31 Téma: Hustota látek.
Člověk a příroda Fyzika Člověk a příroda Výpočet dráhy rovnoměrného pohybu - 2.díl VY_52_INOVACE_04 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov,
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Mechanická práce a energie
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Rychlost rovnoměrného pohybu
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9. Téma.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Digitální učební materiál
Člověk a příroda Fyzika Člověk a příroda Tlaková síla, tlak VY_52_INOVACE_19 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracovala:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYKON.
Člověk a příroda Fyzika Člověk a příroda Gravitační síla a hmotnost tělesa VY_52_INOVACE_15 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G.
Měření fyzikálních veličin – Měření hmotnosti
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.33 Téma: Práce jako.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Měření fyzikálních veličin – Hustota
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Měření fyzikálních veličin – Měření času
Síla- fyzikální veličina VY_52_INOVACE_12 Sada 2
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.34 Téma: Teplo Číslo.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:Fyzika Ročník:8. ročník Klíčová slova:Výkon, jednotka WATT Autor:Mgr.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Výkon ZŠ Velké Březno.
Shrnutí učiva I Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Práce, výkon. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k použití již probraných fyzikálních veličin a pomocí nich k zavedení nového pojmu „účinnost“
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_02_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Výkon Anotace:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák odpovídá na otázky řešící pohyb tělesa. Žák zná vzorec pro výpočet.
Výkon Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Procvičení – výkon a jeho výpočet
Výkon: výpočty příkladů z praxe
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost
Práce ve fyzikálním slova smyslu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měrná tepelná kapacita látky TÉMATICKÝ CELEK:
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Rychlost, dráha a čas Autor: Lukáš Polák.
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.36 Téma: Výkon Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Klíčová slova: výkon, práce, watt Anotace: Tento výukový materiál zpracovává téma VÝKON a vychází z učebnice Fyzika pro 8. ročník ZŠ, Prometheus Praha. Je doplněn otázkami k procvičení a textem určeným k zápisu do sešitu. Lze využít při výkladu výkonu.

Výkon VY_52_INOVACE_PV14.36

Výkon ve fyzikálním smyslu Dělník naloží lopatou písek na nákladní auto asi za 2h. Bagr vykoná tutéž práci za 8x kratší dobu – asi za 15 minut. Za stejnou dobu tedy vykoná více práce – má větší výkon než člověk. O výkonu tedy rozhoduje nejen, kolik se vykoná práce, ale i doba, za kterou se práce vykoná – neboli jak rychle se práce vykoná. Dělník naloží lopatou písek na nákladní auto asi za 2h. Bagr vykoná tutéž práci za 8x kratší dobu – asi za 15 minut. Za stejnou dobu tedy vykoná více práce – má větší výkon než člověk. O výkonu tedy rozhoduje nejen, kolik se vykoná práce, ale i doba, za kterou se práce vykoná – neboli jak rychle se práce vykoná.

Fyzikální veličina výkon Výkon určíme pomocí práce vykonané za jednotku času: P = W / t Výkon určíme pomocí práce vykonané za jednotku času: P = W / t kde P – značka výkonu (z angl. performance = výkon), W – práce, t - čas Je-li práce vyjádřena v joulech a čas t v sekundách, je jednotkou výkonu watt – jeho značka je W. Je-li práce vyjádřena v joulech a čas t v sekundách, je jednotkou výkonu watt – jeho značka je W. Vztah P = W/t se dá dále upravit takto: Vztah P = W/t se dá dále upravit takto: P = W/t = F. s / t = F. v P = W/t = F. s / t = F. v Při rovnoměrném pohybu tělesa rychlostí v, lze tedy výkon stálé síly F určit ze vztahu P = F. v

Jednotky výkonu Watt čti vot Watt čti vot Při výkonu 1 watt se vykoná práce 1 joulu za 1 sekundu: 1W = 1J / 1s Při výkonu 1 watt se vykoná práce 1 joulu za 1 sekundu: 1W = 1J / 1s Vztahy mezi jednotkami výkonu: 1 kW = mW 1kW = 0,001 MW 1 MW = W 1W = 1000 mW

Příklad: Auto jede po vodorovné přímé silnici rychlostí 72 km/h. Jaký je při tomto pohybu výkon tahové síly motoru, když proti pohybu automobilu působí třecí síla 1200N?

Řešení: F t = 1200N v = 72km/h = 20m/s P = ? J P = W/t = F. s/t = F. v = ( ) W = 24000W = 24kW Výkon tahové síly motoru při rovnoměrném pohybu auta je 24kW.

Zápis: Výkon Výkon P vypočítáme, když práci W dělíme dobou t, za kterou byla tato práce vykonána: P = W/ t P = W/ t Jednotka výkonu je watt. Při rovnoměrném pohybu tělesa rychlostí v, lze tedy výkon stálé síly F určit ze vztahu P = F. v

Poznámka: Výkon je fyzikální veličina, která ukazuje, jak rychle byla práce vykonána. V hovorové řeči se někdy výkonem rozumí, jak velká byla práce bez ohledu na čas. Slovo výkon má i jiné významy – sportovní výkon, herecký výkon … Výkon je fyzikální veličina, která ukazuje, jak rychle byla práce vykonána. V hovorové řeči se někdy výkonem rozumí, jak velká byla práce bez ohledu na čas. Slovo výkon má i jiné významy – sportovní výkon, herecký výkon … Dejte si pozor na rozlišení značky jednotky výkonu a značky pro práci, protože se značí stejným písmenem W. Dejte si pozor na rozlišení značky jednotky výkonu a značky pro práci, protože se značí stejným písmenem W.

Zdroje informací: Kliparty –galerie Microsoft Office KOLÁŘOVÁ, Růžena; BOHUNĚK, Jiří. FYZIKA pro 8. ročník základní školy. Praha: PROMETHEUS, ISBN

Výukový materiál vypracovala: Mgr. Karolina Hadrbolcová datum vypracování: květen 2011 ročník: 8. třída ZŠ Člověk a příroda – FYZIKA – Práce, energie, teplo - Výkon Anotace: Tento výukový materiál zpracovává téma VÝKON a vychází z učebnice Fyzika pro 8. ročník ZŠ, Prometheus Praha. Je doplněn otázkami k procvičení a textem určeným k zápisu do sešitu.