Problematika supervize pracovníků v sociálních službách Doc. PhDr. Adéla Mojžíšová, Ph.D., Proděkanka pro rozvoj a vnější vztahy Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity Katedra supervize a odborné praxe
Úvod Cílem přednášky je seznámit účastníky semináře s principy supervizní práce v oblasti sociálních služeb
Pojem supervize Co to je supervize? Na co se zaměřuje? Kdo je kdo v supervizi? Cíle supervize je zvyšování profesionálních kompetence v pracovních vztazích (všímá si při tom procesů a vztahů)
Funkce supervize Funkce podpůrná Cílem je dobré zvládání pracovních nároků Projevuje se spolunesením pracovní zátěže, sdílením
Funkce vzdělávací Cílem je rozvoj odbornosti Pomáhá pracovníkům stále se učit a rozvíjet, reagovat na měnící se potřeby klientů
Funkce řídící Cílem je zajistit kvalitní poskytování služby klientovi Supervize jako prostředek usměrňování ve výkonu profesionální role
Role supervizora Funkce supervize role supervizora Proč je nutné roli supervizora na začátku vyjasnit… Otázka autority a moci supervizora
Dělení supervize Supervize přímá a nepřímá Supervize individuální, skupinová a týmová Supervize interní a externí Supervize případová a rozvojová Supervize plánovaná a krizová
Supervize individuální Je zaměřena na profesionální fungování a rozvoj konkrétního pracovníka. Otázky: Jak probíhá individuální supervize? Kdy zvolit supervizi individuální? Jaká jsou omezení?
Supervize skupinová Je zaměřena na profesionální fungování a rozvoj jednotlivců v kontextu skupiny Otázky: Jak probíhá supervize skupinová? Kdy zvolit tuto supervizi? Jaká jsou omezení?
Supervize týmová Co je to tým, jak určit jeho hranice Jak si určit jeho hranice Otázky: Bude supervize pro daného pracovníka přínosná? Bude přítomnost daného pracovníka přínosná pro ostatní členy týmu?
Interní a externí supervize Supervizor jako interní zaměstnanec organizace Supervizor jako externista stojící mimo organizaci Otázky: V čem základní odlišnosti? Co která obnáší? Kdy kterou zvolit?
Supervizní kontrakt Smlouva, dohoda účastníků supervize, která vzniká na základě vyjednávání O čem supervize bude Jak bude probíhat Jaká budou pravidla Povinnosti a práva účastníků
Dlouhodobý kontrakt Dohoda o rámcových podmínkách provádění supervize (cíl, místo, čas, frekvence,…) Kontrakt: třístranný, dvoustranný
Obsah kontraktu Praktické stránky: Čas, délka, místo konání, počet supervizí Možnost odvolání, zrušení, náhrady, ukončení Kdo co zajišťuje Kdo to bude platit
Charakteristika supervize Účel, cíl popis Kdo se účastní, kdo bude přítomen Práva a povinnosti jednotlivých stran (mlčenlivost, účast, pravidla setkání,…) Dokumentace supervize a hodnocení
Krátkodobý kontrakt Dohoda mezi supervidovaným a supervizorem Na začátku každého supervizního setkání Odráží aktuální očekávání obou stran Vztahuje se k cíli konkrétní supervize Měl by být v souladu s dlouhodobým kontraktem
Uzavírání a změna kontraktu Proč uzavírat kontrakt K čemu je užitečný Jak postupovat Soulad mezi krátkodobým a dlouhodobým kontraktem Změna kontraktu
Proces supervize Faktory ovlivňující supervizi Osoba supervizora Osoba supervidovaného Připravenost supervidovaného Vzájemný vztah supervizora a supervidovaného Vnější podmínky
Osoba supervizora Jak vybírat supervizora Vědomosti? Dovednosti? Vystupování? Přístup? Kde najít supervizora
Osoba supervidovaného Přístup, motivace, očekávání Dovednost nalézat a formulovat témata Míra otevřenosti ke zpětné vazbě Schopnost sebereflexe Připravenost na supervizi
Vztah v supervizi Pracovní spojenectví Vyjasněné pozice Autorita, moc Jistota Bezpečí x ohrožení Srozumitelnost Práce se vztahem v supervizi
Evaluace supervize Průběžná Závěrečná Souvisí s existencí dvoustranného či trojstranného kontraktu
Děkuji Vám za pozornost Kontakt E-mail: mojzis@zsf.jcu.cz Tel: 38 903 7505 Mobil: 606 754 593