Teorie a kritika literatury pro děti a mládež

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Josef Čapek.
Advertisements

Impresionismus v českých zemích
Facebook: Popularizace vědy
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Anarchističtí buřiči charakteristika.
Pohled do historie vydávání odborné literatury v Českých zemích
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Digitální publikace a e-knihy v Ústavu pro českou literaturu AV ČR Pavel Janáček, Michal Kosák, Praha,
Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Česká poezie ve 2. pol. 19. st.. Politická situace 1848 – porážka revoluce  ekonomický růst  Český národní i kulturní život byl v polovině 50 let 19.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
UCHOVÁNÍ PRAMENŮ CO JE TO ARCHEOLOGIE? KDE SE UCHOVÁVAJÍ PRAMENY
Surrealismus, Čechy 20. století. Nejznámější představitelé Jindřich Štýrský Toyen – vl. Jménem Marie Černínová Václav Tikal a Václav Zykmund /Ra Mikuláš.
PŘEHLED ČESKÉ LITERATURY OD 11. DO 14. STOLETÍ
VY_32_INOVACE_2D.9.19 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
ČESKÝ IMPRESIONISMUS 90. léta 19. století.
Doba Jaroslava Vrchlického
Význam organizace INSEA pro další vzdělávání v oboru výtvarná výchova
ALOIS MRŠTÍK VILÉM MRŠTÍK Autorem materiálu a všech jeho částí,není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
VY_32_INOVACE_2D.9.20 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Název: JOSEF DOBROVSKÝ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. Hanzlíka…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.4.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
 Hlavním smyslem citování je zachytit myšlenkové vazby mezi originálním textem a použitými myšlenkami z jiných zdrojů [Boldiš, 2002].  dokázat vlastní.
DIDAKTIKA EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
Název: LIDOVÁ SLOVESNOST Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady08 Číslo.
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj02/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
VY_32_INOVACE_3D.9.12 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.3.7.
Česká moderna - výklad (9. roč.)
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Česká literatura 2. poloviny 20. století
ANARCHISTIČTÍ BUŘIČI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
VY_32_INOVACE_3D.9.16 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Generace tzv. buřičů 2 8. ročník Generace tzv. buřičů Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové.
Téma: KULTURA A VĚDA V PRVNÍ REPUBLICE Předmět: Dějepis
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.7.
Dějiny české psychologie
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Z historie výchovy čtenáře. Výchova čtenářů v 19. století Negativa:  Metodický schematismus, formalismus, minimální respektování individuality žáka 
VY_32_INOVACE_17_Literatura 19. století Česká literatura 2. pol. 19. století Česká literatura 2. poloviny 19. století - úvod.
Specifika dětské literatury. Žánrová a tematická struktura LPDM
JAKUB KRESA SMRŽICE – BRNO VÝZNAMNÝ ČESKÝ JEZUITA, PEDAGOG, MATEMATIK, DIPLOMAT A INTELEKTUÁL 17. STOLETÍ SEMINÁŘ U PŘÍLEŽITOSTI.
Divadelní scéna Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
České noviny Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 36.
poslání národního pedagogického muzea a knihovny j. a. komenského
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Pedagogika jako vědecká disciplína
3. Fáze Národního obrození
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Česká moderna.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
Igor Zhoř , Brno , Brno.
VÝVOJ ŠKOLSTVÍ NA NAŠEM ÚZEMÍ V 19. STOLETÍ
v knihách pro děti a mládež
Kritický realismus - úvod
2. Fáze Národního obrození
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Transkript prezentace:

Teorie a kritika literatury pro děti a mládež

První kritické poznámky o literatuře pro děti a významu četby pro výchovu a vzdělání lze najít v některých spisech J. A. Komenského, např. Řečech potockých (1650) a Škole vševědné (1651). Do počátku 19. stol. však nebyly soustavněji rozvíjeny a literární kritika se literaturou pro děti nezabývala.

20. a 30. léta 19. století – objevují se první teoretické úvahy o literatuře pro děti a četbě dětí a mládeže, především v časopisech Přítel mládeže, Hlasatel, Časopis pro katolické duchovenstvo, Časopis Českého muzea. Autoři – Vincenc Zahradník, Karel Alois Vinařický.

50. – 70. léta 19. století – vznikají pedagogické časopisy, např 50. – 70. léta 19. století – vznikají pedagogické časopisy, např. Beseda učitelská, Posel z Budče, Komenský, Škola a život, Učitelské listy, Česká škola, autory příspěvků jsou především učitelé, převládá literárně didaktické pojetí literatury pro děti a mládež.

80. léta - konec 19. století – vznikají další časopisy, např 80. léta - konec 19. století – vznikají další časopisy, např. Pedagogické rozhledy, Učitelské noviny, Český učitel, Škola našeho venkova, dochází k postupné proměně názorů na funkce literatury pro děti a mládež. Teoretické názory Fr. Hrnčíře.

Vliv estetickovýchovného hnutí na proměnu chápání literatury pro děti a mládež. Teoretické názory Fr. Bartoše a Al. Mrštíka.

Počátek 20. století – nová generace teoretiků a její přední představitel J. Petr (Literatura pro mládež, 1903, Několik poznámek o současné české literární tvorbě pro mládež, 1911). Význam vydání trojčísla časopisu Sníh skupiny výtvarníků Mánes v r. 1902. Význam časopisu Úhor (1913-1944), „spor o pohádku“, J. Petrbok a V. Tille.

20. – 30. léta 20. století - první pokusy o začlenění vývoje literatury pro děti do obecných literárních dějin A. Nováka Přehledné dějiny literatury české (1922). Vznik Společnosti přátel literatury pro mládež (1919). První literárněhistorický přehled vývoje literatury pro děti a mládež Dětská literatura česká V. F. Suka a O. Pospíšila (1924).

Tzv. brněnský literární směr a jeho přínos teorii a kritice literatury pro děti a mládež – Fr. Tenčík, F. Holešovský. Levicově orientovaná kritika – J. Fučík, M. Majerová, B. Václavek, Z. Nejedlý.

2. polovina 40. let – 50. léta 20. století Význam časopisů Štěpnice a Literatura ve škole. Fr. Buriánek, V. Stejskal, Zdeněk Karel Slabý, Fr. Tenčík. Rok 1956 – vznik časopisu o dětské literatuře a umění Zlatý máj. Významní teoretici a kritici V. Nezkusil, Z. Heřman, Z. Zapletal, O. Chaloupka, J. Voráček, Z. Klátik, J. Kopál, J. Jurčo aj.

70. – 80. léta – přibývá řada teoretických publikací 1980 – 17. kongres IBBY v Praze 1980-1989 Kabinet dětské literatury a literární výchovy při PU JAK ČSAV

1990 – současnost – zaniká Zlatý máj (1997), jediným teoretickým časopisem věnujícím se dětské literatuře se stává časopis Ladění (do 2011). Současní přední teoretici – S. Urbanová, M. Šubrtová, N. Sieglová, J. Toman, J. Čeňková, L. Nováková, O. Kubeczková, J. Provazník aj.

Slovenská literární teorie a kritika Z. Stanislavová, O. Sliacky, M. Žilková aj. Časopis Bibiana

Doporučená odborná literatura:   Chaloupka, O. a Voráček, J. Kontury české literatury pro děti a mládež. Praha: Albatros, 1984. Sieglová, N. a Zapletal, Z. Teorie a kritika české literatury pro mládež. Praha: SPN, 1985. Šmahelová, H. Počátky kritického myšlení o dětské literatuře. I-II. Praha: Univerzita Karlova, 1999. Toman, J. Polistopadová česká teorie a kritika literatury pro děti a mládež (Od roku 1990 po současnost). In Urbanová, S. aj. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. Olomouc: Votobia 2004. Toman, J. Obraz české literatury pro děti a mládež v současné literárněvědné reflexi. In Literatura pro děti a mládež na začátku tisíciletí. Praha: Obec spisovatelů, 2009.

Poslední ročníky časopisu Ladění Časopis Tvořivá dramatika http://www.iliteratura.cz/