Vzdělávací obor: Literatura

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anotace: Prezentace seznamuje s českými autory prozaiky 19. st. - V
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_31_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_25_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Česká poezie 2.poloviny 19.století
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou R. Fulghuma…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
VY _32_INOVACE_05_04J.Neruda
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_06 Tematická.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _13_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
VY_32_INOVACE_ČJ. 7.19_Jan Neruda, prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_12_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_24_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_O8_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_CJL_1 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_29_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.14 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici povídek a románů, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.12 Název pro školu:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_I.A.15 Název pro školu:EU ČJ 15 II Název materiálu:Božena Němcová Autor:Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací obor:Český.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_06_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_CJL_2 Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_05_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_19_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_04_CJL_L ROČNÍK: I. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 23, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_30_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_10 Tematická.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Český jazyk a literatura
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_14_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_10_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jan Neruda * 1834 Praha † 1891 Praha básník a novinář
největší literární osobnost 2. pol. 19.stol. novinář, básník, prozaik, literární a divadelní kritik pocházel z Malé Strany gymnázium,maturita, filozofie.
Jan Neruda Povídky malostranské Pojďme se společně podívat do 19. století... 0:00 - 0:40 s.
JAN NERUDA ( 1834 – 1891 ) - český básník, prozaik, novinář.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Jan Neruda „Mnohý muž se často zakouká do ženy a přece do ní obyčejně nevidí.“
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastEstetické vzdělávání PředmětČeský jazyk a literatura.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Jan Neruda - dílo.
CHARAKTERISTIKA JAN NERUDA Mgr. Michal Oblouk
JAN NERUDA Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Jan Neruda * 1834 Praha † 1891 Praha básník a novinář
Jan Neruda 8. ročník.
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_48_Jan Neruda
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Májovci.
Jan Neruda Povídky malostranské
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
ČESKÁ LITERATURA 8-9 JAN NERUDA- PRÓZA
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Transkript prezentace:

Vzdělávací obor: Literatura Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: 19. 02. 2013 Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_13_CJL_L Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace, Estetické vzdělávání Vzdělávací obor: Literatura Tematický okruh: Česká literatura 2. poloviny 19. století Téma: Májovci: Jan Neruda – prozaik Metodický list/anotace: Základní informace o autorovi a jeho prozaické tvorbě, práce s ukázkami z Povídek malostranských, praktická práce s textem; zároveň možno využít pro žáky 4. ročníku jako opakování k ústní části maturitní zkoušky.

Májovci Mladá generace autorů vstupuje do literatury roku1858 Almanach Máj Hlásí se k odkazu K. H. Máchy Odvrat od minulosti Snaha o zobrazení skutečnosti Rozhled po evropské kultuře Propagace umělecké svobody Hlavní představitelé: Jan Neruda, Vítězslav Hálek, Karolína Světlá, Jakub Arbes, Adolf Heyduk

Jan Neruda Prozaik 1834 – 1891 Žil v Praze na Malé Straně Nedokončil studia práv a filozofie Novinář (Národní listy) Píše fejetony (asi 2000) uveřejňované v denním tisku a podepsané trojúhelníkem Žil životem starého mládence (láska k Anně Holinové, platonický vztah ke Karolíně Světlé) Ve svých prozaických dílech se zabývá především životem obyvatel Prahy, zvláště Malé Strany Arabesky (1864): první prozaická kniha, povídky a obrázky života obyvatel Prahy koncem 50. a počátkem 60. let 19. století, většinou lidí pohybujících se na okraji společnosti. Povídky malostranské (1878) – soubor 13 povídek zachycující život malostranských obyvatel v polovině 19. století, tragické i úsměvné příběhy, vynikají mistrovskou charakteristikou Trhani – o osudech lidí pracujících na stavbě železnice

Obr. 3 Obr. 1 Obr. 2

Povídky malostranské Týden v tichém domě Pan Ryšánek a pan Schlegl O měkkém srdci paní Rusky Večerní šplechty Doktor Kazisvět Hastrman Jak si pan Vorel nakouřil pěnovku Figurky Svatováclavská mše

Přivedla žebráka na mizinu „Chci psát událost smutnou ale hledí mně do očí co veselá iniciálka obličej páně Vojtíškův. Obličej tak zdravě svítivý a do červena lesklý jako nedělní pečínka, politá čerstvým máslem. A takhle k sobotě – pan Vojtíšek holil se jen v neděli – , když už mu bílé vousy po kulaté bradě zas řádně vyrazily a jako hustá smetana se skvěly, zdál se mně být ještě hezčí. Také vlasy jeho se mi líbily. Vůbec se mně pan Vojtíšek líbil velmi, jeho modré oči zářily tak upřímně, celá jeho tvář byla jakoby kulatým, upřímným okem.“(1)

Druhá ukázka ze stejné povídky – charakteristika žebračky: „Sotva si byl usedl, zvedla se jedna ze žebraček od dveří mikulášského kostela a šla tímtéž směrem. Té říkali „baba milionová“. Jiné žebračky slibovaly, že pánbůh darovanou jim almužnu zaplatí stotisíckrát, ona šla hned do „milionů a milionů“; proto také paní oficiálka Hermannová, která chodila ke všem licitacím po Praze, dávala almužnu jí jediné. Milionová šla rovně, kdy chtěla, a kulhala, kdy chtěla. Teď šla rovně a přímo k panu Vojtíškovi u sochy. Plátěné suknice se jí kolem suchých hnátů plandaly skoro bez zašustění, do čela silně stažená modrá plachetka kývala se nahoru dolů. Její obličej byl mně vždy děsně protivný.“(2)

Jak Neruda charakterizuje obě postavy v povídce? Jaký k nim má vztah? (pan Vojtíšek – milý, hodný žebrák, autor s ním soucítí; „baba miliónová“ – vypočítavá, mstivá, zobrazena negativně) Uveďte z textu příklady, jaké umělecké prostředky autor k této charakteristice užil? (obličej leklý jako nedělní pečínka, vousy jako hustá smetana – přirovnání) Všimněte si jazykových prostředků; jsou pro vás některá slova nesrozumitelná? Užíváme ještě dnes tato slova? (některá jsou zastaralá a už neznáme jejich význam, jinak jsou povídky psány spisovným jazykem s množstvím lidových pražských výrazů) Jakou vlastnost autor v této povídce kritizuje? Jak se hlavní postavy chovají? (sobeckost, závist, pomluvy – kvůli tomu pan Vojtíšek umírá, protože okolí těmto pomluvám uvěří)

Jak rozumíte názvu povídky. Pokuste se ho vysvětlit. Myslíte si, že problém zobrazený v této povídce bychom našli i u nás, v našem kolektivu nebo ve společnosti vůbec? (otevřená otázka) Jak rozumíte názvu povídky. Pokuste se ho vysvětlit. (žebrák nemá nic, a přesto ho můžou připravit o to, co má, dobré lidi, lásku, přátele a život, tj. přivést ho na mizinu)

Na základě vlastní četby Povídek malostranských se zamyslete nad následujícími otázkami Obr. 1

Čím se Neruda při psaní tohoto díla inspiroval? (životem lidí na Malé straně) Jaké postavy zobrazuje? (obyčejné postavy se všemi radostmi i strastmi života, postavy vynikají skvělou charakteristikou) Je Neruda vždy jen nestranným pozorovatelem, nebo se sám děje zúčastní? Doložte svá tvrzení například povídkami Večerní šplechty, Svatováclavská mše, U tří lilií. (autobiografické prvky najdeme např. u těchto 3 povídek, v dalších je pozorovatelem, který vkládá do příběhu své sympatie – Hastrman, nebo jen nestranně vypráví – Pan Ryšánek a pan Schlegl apod.) Je osud jeho postav vždy tragický, nebo jsou problémy vyřešeny smírně? Srovnejte např. povídky Jak si pan Vorel nakouřil pěnovku a Hastrman. V čem spočívá tragičnost osudu pana Vorla a v čem „radost“ pana Rybáře? (pomluvy doženou pana Vorla až k sebevraždě, Hastrman – pan Rybář je šťastný, protože ho jeho blízcí mají rádi) Některé povídky jsou uzavřené příběhy se zvýrazněnou pointou, jiné jsou volnějším vypravováním. Srovnejte např. U tří lilií a Týden v tichém domě. (U tří lilií – autobiografické prvky, chlapec se seznámí s krásnou, ale bezcitnou dívkou; Týden v tichém domě – vypráví o osudech několika obyvatel jednoho domu)

Citace, zdroje a literatura Obr. 1: VILÍMEK, Jan. Soubor:Jan Vilímek - Jan Neruda.jpg-Wikipedie [online]. [cit. 2.4.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jan_Vil%C3%ADmek_-_Jan_Neruda.jpg Obr. 2: Autor neuveden. Soubor:Jan Neruda.jpg-Wikipedie [online]. [cit. 2.4.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jan_Neruda.jpg Obr. 3: Autor neuveden. Soubor:Jan Neruda grave Vysehrad Cemetery Prague CZ 807.jpg-Wikipedie [online]. [cit. 2.4.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jan_Neruda_grave_Vysehrad_Cemetery_Prague_CZ_807.jpg Obr. 1: Zdroj klipartů: MS Office, Verze : 14.0.6123.5001 MGR. HÁNOVÁ, Eva a kol. Odmaturuj z literatury 1. Brno: Didaktis, spol.s r.o., 2004, ISBN 80-7358016-0. (1)(2) SOUKAL, Josef. Čítanka pro 2. ročník SOŠ. Praha: SPN, a.s., 2001, ISBN 80-7235-162-1. MGR. HAVLÍČKOVÁ, Iveta a kol. Odmaturuj z literatury 2. Brno: Didaktis, spol.s r.o., 2004, ISBN 80-86285-83-9.