SYMBOLISMUS konec 19. století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PORTRÉT PRŮŘEZOVÉ TÉMA.
Advertisements

První představitelé impresionismu
POSTIMPRESIONISMUS Konec 19. a počátek 20. století.
POSTIMPRESIONISMUS VY_52_INOVACE_DEK_39.
Doba Charakteristika Znaky
VY_52_INOVACE_DEK_40 Symbolismus Paula Gauguina
Romantismus 19. století.
ČESKÝ IMPRESIONISMUS 90. léta 19. století.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Kubismus I. Polovina 20. století.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
Gotická kultura.
Gustave Courbet Barbizonská škola
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
MEZOPOTÁMIE Mezopotámie se rozkládá na území dnešního Iráku, při
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Předřecké kultury - kultura egejské oblasti
Realismus.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
RENESANCE MIMO ITÁLII.
JAN ZRZAVÝ český malíř, grafik, ilustrátor a scénograf, významný představitel české výtvarné avantgardy nastupující začátkem 20. stol ,
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
VY_52_INOVACE_DEK_49 NAIVNÍ UMĚNÍ
Malířství, sochařství GOTIKA
Impresionisté figurativního malířství
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
NAIVNÍ UMĚNÍ.
Symbolismus Název školy
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Jan Vermeer van Delft MgA. Lukáš Psík
SYMBOLISMUS Jiří Salajka
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
INFORMEL Jana Bobčíková.
Myšlenková ouvertura dvě latinská rčení – dvě myšlenkové cesty
Téma: Světoví básníci 1. poloviny 20. století
KUBISMUS.
Evropské umění počátku 20. století
SECESE.
SYMBOLISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Symbolismus.
Edgar Degas MgA. Lukáš Psík
SYMBOLISMUS 1 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Nedbal Petr Název: VY_32_INOVACE_14A_20_DĚJINY KULTURY – Umění 20.
Secese - TEST Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_SECESE_TEST_PREZENTACE_06 Název školyStřední škola služeb,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_04.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
SYMBOLISMUS Skupina Nabis Představitelé: Gustav MOREAU Pierre Puvis de CHAVANNES Odilon REDON Arnold B ÖCKLIN Maurice DENIS Pierre BONNARD Edvard MUNCH.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
IMPRESIONISMUS Název školy: Základní škola Karla Klíče
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Anna Zabranská Číslo
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ROMANTISMUS období historizujících slohů tzv.pseudoslohy
Esej Z fr. essayer, zkoušet. Literární žánr, jehož účelem není hluboce vyčerpávajícím způsobem analyzo-vat dané téma. Namísto vědeckého výkladu usiluje.
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Expresionismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_18
Secese - malířství Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Transkript prezentace:

SYMBOLISMUS konec 19. století

SYMBOLISMUS Představitelé: vznikl jako reakce na naturalismus v literatuře a impresionismus v malířství. V roce 1886 napsal básník Jean Moréas v Manifestu symbolismu: „Předmět se nepovažuje za předmět sám o sobě, ale spíše za znak nějaké ideje, jehož prostřednictvím může být vyjádřena.“ Do umění byly začleněny nové atributy: obrazotvornost, metafora a podobenství.Vnější svět se stal zahradou symbolů, v níž každý předmět má jiný, hlubší a duchovnější význam. Představitelé: Gustave Moreau Odilon Redon K symbolistům řadíme i Paula Gauguina - například obraz Žlutý Kristus. Se symbolismem je spojována i skupina Nabis (hebrejsky Proroci). Symbolismus se mnohdy překrývá se secesí, ale nelze hovořit o ztotožnění. Secesní dílo je symbolické, ale ne každé symbolické dílo je secesní.

Gustave Moreau Odilon Redon Byl ovlivněn E. Delacroixem. Pařížský Salón obesílal obrazy na mytologická a náboženská témata. Jeho silné náboženské cítění ho vedlo k mystickému panteismu. Dílo: Salome tančící před Herodesem Zjevení Odilon Redon Byl vrstevníkem impresionistů, podílel se na jejich poslední výstavě v roce 1886, ale od počátku šel vlastní cestou. Kopíroval staré mistry v Louvru a také se zabýval grafikou.V roce 1884 se podílel na zřízení Salónu nezávislých. Hlavní důraz kladl na sílu obrazotvornosti. Usiloval, aby jeho umění působilo sugestivně. Maloval krajiny, podobizny, zátiší i figurální kompozice. Podle jeho názoru umění nespočívá v realitě viděného, ale v realitě cítění. Některé utkvělé motivy prolínají celým jeho dílem, například motiv oka nebo smutná tvář. Dílo: Zavřené oči Kyklop

Symbolismus u nás Sochařství František Bílek Malířství: Jan Preisler - obraz Černé jezero Grafika Vojtěch Preissig Sochařství František Bílek a jeho mysticky orientovaná tvorba: Kristus, Slepci Druhá vlna symbolismu před první světovou válkou je spojena se sdružením Sursum (například Jan Zrzavý).

Vytvořený obrazový a textový učební materiál vznikl v rámci projektu SIPVZ jako doplněk učebních materiálů využívaných v estetické výchově. Byl připraven výhradně pro účely výuky. Pro tyto účely nám autorský zákon dovoluje citovat autorská díla celá nebo jejich části. Doporučení: zpracované kapitoly lze využít jak pro výuku estetické výchovy, tak i dějepisu, českého jazyka, základů společenských věd…

Použitá literatura: Prokop,V.: Kapitoly z dějin výtvarného umění. Sokolov 2004 Mráz, B.: Dějiny výtvarné kultury 1 – 4. Praha 2000 Kol.: Průvodce výtvarným uměním I – V. Praha 1994 Pijoan, J.: Dějiny umění 1-10 Praha 1982 – 1990 Gombrich, E. H.:Příběh umění. Praha 1975 Herout, J.: Staletí kolem nás. Praha 1970 Hora, P.: Toulky českou minulostí 1-9. Praha 1985 – 2004 Stadler, W.: Dějiny sochařství. Praha 1996 CD ROM Artopedia 2 CD ROM Encyklopedie světové architektury CD ROM Lexikon českých výtvarníků ..

Kyklop Kyklop za skálou nejde rušit spící mladou dívku. Kyklop symbolizuje zlé síly, nad nimiž Redon ve svém nitru zvítězil.

Jan Preisler obrazy z cyklu Černá jezera

Jan Preisler Obraz z většího cyklu

Meditace Údolí smutku

František Bílek Oltář s ukřižovaným, Orba je naší viny trest katedrála sv.Víta