Publicistický styl Mgr. Michal oblouk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Publicistický styl a jeho charakteristika
Advertisements

Životopis VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.14
Žánry a formáty Žánr (druh, rod, způsob, styl, sloh) je obecné pojmenování pro všechny materiály (díla) se společnými znaky žánrové oblasti např. v literatuře.
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Redukce textů, obsahová analýza, anotace
Můj blog Veronika Partiková
1. Datum vytvoření: Téma: Datum vytvoření: Téma: Zpráva Cíl prezentace: Cíl prezentace: Zaznamenávání textu v podobě výtahu Časová dotace:
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu:
Zpráva.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
INFORMAČNÍ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1. – 4. ročník.
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_06 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
Powerpoint Templates Page 1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastČeský jazyk a literatura.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
Testy, testové úkoly. Testy, testové úkoly 1. Charakterizujte publicistický styl 2. Které útvary najdeme v novinách? 3. Charakterizujte reportáž 4.
PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL:
MASOVÁ KULTURA Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_08
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Funkční styly.
Styl publicistický Marcela Jurková.
Jak vzniká zpráva Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách (CZ.1.07/1.1.00/ )
STRUKTURA NOVIN. STRUKTURA NOVIN Noviny se rozlišují typickou grafickou úpravou a záhlavím Na první stránce hlavní zprávy, úvodník, přehled důležitých.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Publicistický styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
Publicistický styl Znaky a útvary.
 Čím se liší časopisy a noviny?  Na jaké skupiny se dají časopisy dělit?  Ke každé skupině přiřaď konkrétní časopis, který znáš.
S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk. ŽURNALISTIKA  popisuje novinářské povolání i produkty této činnosti, které přinášejí informace o aktuálním společenském.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PUBLICISTICKÝ STYL S publicistickým stylem se nejčastěji setkáváme v … (viz.
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Publicistický styl Mgr. Michal oblouk.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
Zdeněk Dorazil, Veronika Fojtů, Nela Schmidtová, Tereza Pospíšilová
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
9. ročník Michaela Hantková
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
ŽÁDOST Mgr. Michal Oblouk.
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Publicistický styl - úvod
VÝKLAD základní útvar výkladového postupu
1.
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Publicistický styl Mgr. Michal oblouk

Publicistický styl styl sdělovacích prostředků/masmédií (tisk, rozhlas, televize) snaží se rychle a výstižně informovat čtenáře/posluchače různého věku a vzdělání o aktuálních událostech – projevy musí být srozumitelné, jednoznačné, přesvědčivé, připravené a promyšlené (písemná nebo mluvená forma) význačné rysy: zaměření na široké vrstvy čtenářů informativní funkce přesvědčovací, získávací funkce základní zdroj informací – zpravodajské agentury (ČTK)

JAZYK PUBLICISTICKÉHO STYLU vyznačuje se dvěma rysy: 1) ustáleností, automatizací vyjadřování ustálené způsoby vyjadřování výrazy, které se používaly tak často, že se jejich použití zdá samozřejmé, že se předpokládá, očekává (např. ožehavý problém, žhavá současnost, zájem veřejnosti, vytvářet něčemu prostor, mít určité rezervy,…) pokud se automatizovaný výraz používá příliš často, stává se z něj klišé/fráze (např. ujíždí nám vlak, stojíme nad propastí, držet prst na tepu doby, nastavovat kritické zrcadlo,…) 2) oživením, aktualizací vyjadřování takové užití jazykového prostředku, které působí svou novostí, neobvyklostí, upoutává pozornost čtenářů nová, neobvyklá spojení (např. dát něčemu zelenou), když se ujme, stává se z něj spojení automatizované

Jazyk publicistického stylu neutrální spisovný jazyk typické výrazy = publicismy využití podstatných jmen a sloves, s mírou používáme přídavná jména a příslovce vyhýbáme se krátkým slovům (velmi, zcela, dosti, značně, poněkud, jaksi), které oslabují výpověď hodně využíváme slova a, ale, avšak, nicméně, ve skutečnosti, na druhé straně, kromě toho,… většina článků se píše ve 3. osobě odstavcový háček = poslední slova odstavce logicky souvisejí s první větou následujícího odstavce NE – zdrobněliny (děťátko), superlativy (překrásný), vulgarismy, počešťování cizích výrazů, hromadění slov ve 2. pádu (nabízení možností trávení volného času dětí) k oživení slouží rozmanité členění textu, používání výrazných titulků a různé grafické prostředky

ŽÁNRY 2) smíšené – fejeton, sloupek, dopis, interview,… 1) publicistické – např. úvodník, článek, kritika, reportáž, komentář,… 2) smíšené – fejeton, sloupek, dopis, interview,… 3) zábavné – obrazové přílohy, anekdoty, křížovky, horoskopy, kalendář, ankety 4) jiné – reklamy, inzeráty

novinář

Stálé prvky novin záhlaví - jméno novin (ustálená grafická podoba), čitelné, výrazné a hezké slogan - věta, která pravidelně doprovází záhlaví, nejčastěji bývá umístěna pod ním první řádek pod záhlavím - obvykle obsahuje datum, den, číslo a ročník, příp. místo uši - stále se opakující titulky v rozsahu celých novin rubriky - ustálené typy publicistických útvarů tiráž - technické a vydavatelské údaje na konci novin obrazový materiál - zejména fotografie, musí být doplněny popisky plošná a řádková inzerce

Kompozice článku základem úspěšného článku je kvalitní logická výstavba (chronologický postup), využívá se systému obrácené pyramidy = čelo podává nejdůležitější informaci, potom následují doplňující fakta, častá je také tzv. hra s kostkami – jednu informaci klademe za druhou základní typy úvodu: shrnující (kdo, kdy, co, jak, kde, proč), akcentující (zdůrazňuje jeden aspekt události), s citátem, s otázkou, překvapivý, provokující,… osnova článku: a) úvod – shrnující čelo (musí upoutat) b) vlastní stať – další podrobnosti, zákulisí, dodatečné informace c) závěr – pozadí událostí, předpokládaný další vývoj

ČLÁNEK titulky: velmi citlivé místo novin, musí být živé, konkrétní, obsahovat přiměřený počet slov, být stručné, vyhýbáme se nesrozumitelným zkratkám, důležitá je i grafická podoba a umístění popisky: texty, které doprovázejí otištěné fotografie, bývají co nejstručnější, psány v čase přítomném psaní článku - 5 základních kroků: 1) dostat nápad 2) získat podklady 3) analyzovat získaná fakta, naplánovat článek 4) napsat článek nanečisto 5) opravit článek a přepsat ho načisto zásady dobrého psaní: přesnost, stručnost, srozumitelnost redigování článku: každý článek si novinář musí po sobě přečíst (autor + jiný publicista, korektor)

NOVINY Noviny jsou pravidelně vycházející publikace (periodikum), které denně (deník, často kromě neděle) nebo nejméně týdně (týdeník) přinášejí nejnovější události ze všech možných oblastí a co nejrychleji o nich informují co nejširší veřejnost. Noviny se tisknou ve velkém formátu na novinovém papíře a místo vazby se skládají. Prodávají se na stáncích a v automatech nebo doručují předplatitelům. Typické noviny mají svoji charakteristickou grafickou úpravu, jejich obsah se dělí na rubriky a často doplňuje vkládanou týdenní přílohou. Důležitou částí novin je také reklama. Jednotlivé noviny se rozlišují typickou grafickou úpravou a záhlavím. Na první stránce bývají hlavní zprávy, úvodník a stručný přehled důležitých článků uvnitř. Obsah novin lze rozdělit na zpravodajství, publicistiku (úvahy, komentáře), další rubriky a reklamu, která je z velké části financuje; některé noviny se financují pouze z reklamy a rozdávají zdarma. Tematicky se obsah novin dělí na rubriky, které se buď vyskytují v každém čísle (politika, hospodářství, počasí, kultura, sport), anebo jednou týdně, případně jako zvláštní příloha (typicky věda a technika, školství, hobby, motorismus, hodnocení výrobků a podobně).

časopisy Časopis je periodická publikace obsahující většinou odborné informace. Od novin se časopisy odlišují především delší periodicitou, cílenějším zaměřením na užší cílovou skupinu čtenářů, vyšší cenou a lepší grafickou úpravou. Z informačního hlediska nejsou časopisy příliš vhodné k popisování aktuálních zpráv, vždy obsahují zastaralé události. Časopisy vycházejí většinou týdně, po čtrnácti dnech, měsíčně, čtvrtletně, nebo nepravidelně. Členění časopisů podle obsahu - časopisy pro děti, časopisy pro –náctileté, časopisy pro ženy, časopisy pro muže, časopisy o počítačích, erotické a pornografické časopisy, sportovní časopisy, společenské časopisy, lifestylové časopisy, inzertní a promo časopisy, hobby časopisy, literární časopisy, sci-fi a fantasy časopisy, zpravodajské časopisy, vědecké časopisy, filmové časopisy, časopisy o turistice

ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Publicistick%C3%BD_styl http://www.hayrat.net/video/gazeteciler.htm http://www.habervitrini.com/haber.asp?id=279620 http://mobil.idnes.cz/mob_tech.aspx?c=A080618_160609_mob_tech_apo http://modranskenoviny.cz/?m=200911 http://princessofverry.blog.cz/0806/nejlepsi-casopis http://matejak.blog.cz/0701 http://cs.wikipedia.org/wiki/Noviny http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Casopis http://knihovna.fsv.cuni.cz/Aktuality/?startPagingPosition=80