Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/21.3732 Stupeň a typ vzdělávání: první stupeň, první období Typická věková skupina: 8 - 9 let Metodické doporučení: Nejprve jsme se seznámili v hodinách čj s knihou A. Lindgrenové: Děti z Bullerbynu. Kniha nás provází při hodinách českého jazyka (čtení, sloh). Snímek č. 6, 8, 9 doporučuji dětem vytisknout ve formě pracovního listu, aby mohly samostatně pracovat, kontrolovat správnost zadaného cvičení. Ověření v praxi ověřeno dne: 30. 5. 2013 Ve třídě: 3. ročník Anotace: Slovní druhy - Zájmena Autor: Mgr. Michaela Vacková Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Očekávaný výstup: žák poznává slovní druhy Speciální vzdělávací potřeby: individuální práce dětí s SPU u interaktivní tabule, doplňování, ústní kontrola Klíčová slova: slovní druhy, zájmena, rozdělení slov Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák
Slovní druhy Zájmena Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Vacková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Zájmena zastupují podstatná nebo přídavná jména ukazují na osoby, zvířata a věci slova ohebná většinu zájmen můžeme skloňovat – měnit tvar podle pádu a čísla
Zájmena zájmena nahrazují názvy osob (já, on, my….) zájmeny ukazujeme (ten, ta, to…) zájmeny přivlastňujeme (můj, jeho, naše..)
Zájmena zájmeny se ptáme (kdo?, co?, který?, čí?...) zájmena označují osoby jen přibližně…(něco, někdo, nějaký…) zájmena něco popírají, zapírají (nikdo, nic, ničí…)
Vyber zájmeno a přiřaď. ten, tomto, jací?, on, ten, to, o nich, my, s kým?, já, on, oni, o nich, on Když člověk (______) bydlí ve stejném pokoji (_______) s bratry (________) a když jsou bratři (_______) ještě ke všemu starší (_______), potom nesmí vůbec o ničem rozhodovat. To vždycky jen Lasse (_______) rozhodl, kdy se večer (_______) zhasne. Když jsem chtěla (_______) ležet a číst si v časopise Švédské jaro (_______). Lasse (______) chtěl, abychom zhasli (________) a vyprávěli si o strašidlech (o _____). (1.)
Vybral(a) sis správně? ten, tomto, jací?, on, ten, to, o nich, my, s kým?, já, on, oni, o nich, on Když člověk (on) bydlí ve stejném pokoji (tomto) s bratry (s kým?) a když jsou bratři (oni) ještě ke všemu starší (jací?), potom nesmí vůbec o ničem rozhodovat. To vždycky jen Lasse (on) rozhodl, kdy se večer (ten) zhasne. Když jsem chtěla (já) ležet a číst si v časopise Švédské jaro (to), Lasse (on)chtěl, abychom zhasli (my) a vyprávěli si o strašidlech (o nich). (1.)
Něco pro legraci. Rozděl slova a přečti. Najdeš nějaká zájmena? V naší zahradě stojí starý strom, kterému říkáme soví strom , protože v něm bydlí sovy. Jednou Bosse na ten soví strom vylezl a vzal jim vajíčko. (2.) Vnašízahraděstojístarýstrom,kterémuříkámesovístrom,protoževněmbydlísovy.JednouBossenatensovístromvylezlavzaljimvajíčko.
Něco pro legraci. Rozděl slova. (3.) KDYŽJSMEBYLIHOTOVISJEDNOCENÍMŘEPY,NETRVALODLOUHOAZAČALIJSMESVÁŽETSENO.JEZDILIJSMECELYDENSEŽEBŘIŃAKYASKAKALIJSMEDOSENANAPATŘEVSENÍKU.Lassechtěl,abychomspoluzávodili,kdodokážeskočitvýš.
Citace 1. LINDGRENOVÁ, Astrid. Děti z Bullerbynu. Praha: Albatros, 2009, str.11. ISBN 978-80-00-02372-4. 2. LINDGRENOVÁ, Astrid. Děti z Bullerbynu. Praha: Albatros, 2009, str.31. ISBN 978-80-00-02372-4. 3. LINDGRENOVÁ, Astrid. Děti z Bullerbynu. Praha: Albatros, 2009, str.33. ISBN 978-80-00-02372-4.