Automobilové motorové oleje a jejich základní parametry

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlastislav Tůma šéfredaktor Truck&business
Advertisements

Stavba moderní pneumatiky pro osobní automobily
Letové zkoušky TJ 100C na L-13TJ
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Jednotné evropské mýtné 0 TRUCK BUSINESS DAY BRNO, 10. Č ERVEN 2009.
Snižování emisí škodlivin u vznětových motorů
stlačený zemní plyn vs. nafta
Projekt spolupráce auto a IT oborů
Ústav silniční a městské dopravy a.s.
RONN MEA®CLEAN FILTRAČNÍ ŽLAB PRO ÚČINNÉ EKOLOGICKÉ
Výroba CAS 20/4800/400-S2R Tatra 815 Terrno 4x4.2 pro JSDHO Přeštice
Mazání valivých ložisek
LEONARDO DA VINCI 2008 Program Leonardo da Vinci je v rámci programu celoživotního učení zaměřen na odborné vzdělávání a přípravu na jiné než vysokoškolské.
Opel a stlačený zemní plyn (CNG) Zbyněk Janeček Fleet & CV Manager GM Southeast Europe (Opel, Chevrolet) Branch office Praha Praha,
AUTOMOBILOVÉ OLEJE Ing. Karel Hůrka PARAMO, a.s.
KIV/ZI cvičení 8 Tomáš Potužák.
Návod k použití Zesilovač NEOM NDK & NDK
ALTERNATIVNÍ PALIVA ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Pracovní skupina pro bezpečnost petrolejářského průmyslu a obchodu.
Radializace Nový Smokovec, září 2011.
Vysoká cena ropy mnoha lidem způsobuje značné problémy. U autodopravců nebo jiných firem, které jsou závislé na vysoké spotřebě paliv, může vysoká cena.
STROJNÍK základy Jakub Vaculík.
Mýtné systémy v ČR a Evropě 0 TRUCK & BUSINESS DAY BRNO, 10. kv ě ten 2010.
Emise automobilů Michal Jílek, 9.C ZŠ Šumperk, Dr. E. Beneše 1.
Ministerstvo dopravy České republiky
Goniometrické funkce.
SEKUNDÁRNÍ TRH UŽITKOVÝCH VOZIDEL
Prezentace produktu Microsoft Excel. ČAS Vrátí číslo, které představuje určitý čas. Toto číslo vrácené funkcí ČAS je desetinné číslo v rozmezí od 0 do.
Pružiny.
Cvičení 1: Zkoušení pístových spalovacích motorů
Mazání spalovacích motorů
Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008.
elektronová konfigurace
Automobily a výfukové plyny
Čtyřdobý zážehový motor – konstrukce, popis činnosti
Tradition in Leadership Setkání textilu a kovu Tradition in Leadership.
CNG SUMMER ECO TOUR 2010 KONCEPT A EVALUACE PROJEKTU.
PALIVA, KAPALINY Náplň hodiny
Zkušenosti ze zavedení systému řízení kvality informačních služeb
Produktová prezentace
Diagnostika provozních médií
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Vysoké učení technické v Brně
Mazání vzduchových kompresorů
Vodík palivo budoucnosti
Maziva a chladící kapaliny pro automobily
Confidential Modernizace 1 › Řada ROBUST › Nízký vývin tepla › Vysoké rychlosti › Materiály › Použití speciálních ocelí (SHX, EP) a keramických materiálů.
ROPA a ZEMNÍ PLYN ROPA   též surová nafta nebo zemní olej   černá olejovitá hořlavá kapalina   směs uhlovodíků (hlavně alkanů) → složeno z C, H,
Česká asociace pro hydrauliku a pneumatiku (CAHP) Vybrané aplikace tekutinových mechanismů v automobilech 1. března 2016.
Palivová soustava vznětového motoru OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
VY_32_INOVACE_AUT1_19 Mazání spalovacích motorů. -zmenšit třecí ztráty a opotřebení pohybujících se částí motoru -odvést část tepla z motoru -zlepšit.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Motorové oleje OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U Motorové oleje Význam Rozdělení Normy motorových olejů.
Technické prostředky v požární ochraně Řád technické služby.
Tato prezentace byla vytvořena
Název prezentace (DUMu): Palubní přístroje II.
ČSN EN Výbušné atmosféry – Část 37: Neelektrická zařízení pro výbušné atmosféry – Neelektrické typy ochrany bezpečnou konstrukcí „c“, hlídání.
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
Vysoká škola technická a ekonomická
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Motorové oleje.
Spalovací motory Témata cvičení
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
inovační metoda v projektování a pořizování valivých ložisek
Provedení motorového vývodu
Údržba vozidel MOTOROVÉ OLEJE.
Transkript prezentace:

Automobilové motorové oleje a jejich základní parametry Petr Dobeš petr.dobes@fuchs-oil.cz

Motorové oleje

Hlavní úkoly motorových olejů Mazání Chlazení Přenos sil Utěsňování Ochrana proti korozi Udržování čistoty motoru

Typy olejů dle složení Základový olej Přísady Konvenční (ropný rafinát) Nekonvenční (hydrokrakované, PAO, SHC, estery, polyglykoly) Přísady s povrchovým působením (DD, EP, AK, MT) upravující vlastnosti oleje (MV, VI-I, PP-I) chránící olej (proti stárnutí, pěnění, deaktivátory kovů)

Základní charakteristiky olejů: viskozita Koeficient úměrný vnitřnímu tření tekutiny, který charakterizuje odpor proti tečení. výkonnost Souhrnný ukazatel schopnosti výrobku plnit požadovanou funkci. Zastupuje tak široké spektrum dílčích ukazatelů a parametrů.

TITAN CARGO - příklad Viskozitní třída: SAE 15W-40 Výkonnostní klasifikace: ACEA – E9/E7 API CJ-4/CI-4 PLUS/CI-4 Specifikace výrobců: CAT ECF-3 CUMMINS CES 20081 MACK EO-N PREMIUM PLUS MB 228.31 / MAN 3275 RENAULT RLD-3 VOLVO VDS-4

Viskozita motorových olejů

Trendy motorových olejů Viskozita oleje pro osobní automobily 15W-40 10W-40 5W-40 5W-30 0W-30 0W-20

Kdo vydává specifikace motorových olejů? OEM (výrobci) API American Petroleum Institute ACEA Association des Constructeurs Europeens de l’ Automobile JASO Japanese Automobile Standards Association … API JASO ACEA & GLOBAL D…. OEM Základní úroveň + testy na zkušebně + silniční zkoušky + přísnější limity Mezinárodní organizace

Kdo je ACEA? ACEA - Association des Constructeurs Européens de l’ Automobile Konsorcium nejvýznamnějších evropských výrobců osobních automobilů: BMW, DC, FIAT, Ford, GM, PORSCHE, PSA, RENAULT, TOYOTA, VOLVO, VW užitkových vozidel: DAF, DC, MAN, RENAULT, VOLVO, SCANIA Hlavním výstupem pro trh olejů je: definovat běžné „základní specifikace“ poskytnout limitní hodnoty pro opotřebení zahušťování oleje obsah popelu zkušební motory a zkušební metody ….

Výkonnostní klasifikace M.O. - 2008 benzínové SA . . SG SH SJ SL SM API naftové CA . . CF-4 CG-4 CH-4 CI-4 CJ-4 osobní+dodáv. A1/B1 A3/B3 A3/B4 A5/B5 ACEA-08 osob.+ katal. C1 C2 C3 C4 naftové užit. E1 E2 E3 E4 E5 E6 E7 E9

A / B C E Kategorie ACEA Kategorie ACEA Popis Definuje minimální požadavky na motorové oleje pro servisní náplně benzínových a naftových motorů osobních a dodávkových vozidel C Definuje minimální požadavky na motorové oleje kompatibilní s katalyzátory určené pro servisní náplně benzínových a naftových motorů osobních a dodávkových vozidel s dodatečným zpracováním výfukových plynů E Definuje minimální požadavky na motorové oleje používané pro servisní náplně naftových motorů těžkých užitkových vozidel

A/B : motorové oleje pro benzínové a naftové motory osobních automobilů A1/B1 Stabilní olej „stay-in-grade“ určený k použití při prodloužených výměnných intervalech v benzínových motorech a v naftových motorech osobních a lehkých užitkových automobilů specificky konstruovaných k použití lehkoběžných nízkoviskozních olejů s HTHS viskozitou 2.6 mPa*s u xW/20 a 2.9 - 3.5 mPa.s u všech ostatních viskozitních tříd. Tyto oleje jsou nevhodné pro použití v určitých motorech. Při pochybnostech se řiďte návodem k obsluze a údržbě. A3/B3 Stabilní olej „stay-in-grade“ určený k použití ve vysoce výkonných benzínových motorech a v naftových motorech osobních a lehkých užitkových automobilů a/nebo pro prodloužené intervaly výměny pokud jsou určeny výrobcem motoru, a/nebo celoroční používání nízkoviskózních olejů a/nebo pro náročné provozní podmínky definované výrobcem motoru. A3/B4 Stabilní olej „stay-in-grade“určený k použití ve vysoce výkonných benzínových motorech a v naftových motorech s přímým vstřikováním paliva, ale také vhodný pro aplikace popsané v A3/B3. A5/B5 Stabilní olej „stay-in-grade“ určený k použití při prodloužených výměnných intervalech ve vysoce výkonných benzínových motorech a v naftových motorech osobních a lehkých užitkových automobilů konstruovaných k použití lehkoběžných nízkoviskozních olejů s HTHS viskozitou od 2.9 - 3.5 mPa.s. Tyto oleje jsou nevhodné pro použití v určitých motorech. Při pochybnostech se řiďte návodem k obsluze a údržbě.

Mezní hodnoty specifikací ACEA-C Parametr Jednotka Mezní hodnoty ACEA C1 ACEA C2 ACEA C3 ACEA C4 HTHS mPa.s ≥ 2,9 ≥ 3,5 Síra (S) % ≤ 0,2 ≤ 0,3 Fosfor (P) ≤ 0,050 ≥ 0,070 ≤ 0,090 Sulfátový popel ≤ 0,5 ≤ 0,8 TBN mg KOH/g - ≥ 6

C: Oleje kompatibilní s moderními katalyzátorovými systémy C1 Stabilní olej „stay-in-grade“ určený pro použití s DPF a TWC ve vysoce výkonných naftových a benzínových motorech osobních a dodávkových automobilů vyžadujících lehkoběžné oleje s nízkou viskozitou, nízkým obsahem SAPS s minimální viskozitou HTHS 2.9 mPa.s. Tyto oleje prodlužují životnost DPF a TWC a zaručují úsporu paliva. Upozornění: Tyto oleje mají nejnižší limity SAPS a jsou nevhodné pro použití v některých motorech. Při pochybnostech se řiďte návodem k obsluze a údržbě. MAZDA C2 Stabilní olej „stay-in-grade“ určený pro použití s DPF a TWC ve vysoce výkonných naftových a benzínových motorech osobních a dodávkových automobilů, konstruovaných k používání lehkoběžných, nízkoviskózních olejů s minimální viskozitou HTHS 2.9mPa.s. Tyto oleje prodlužují životnost DPF a TWC a zaručují úsporu paliva. Upozornění: Tyto oleje jsou nevhodné k použití v některých motorech. Při pochybnostech se řiďte návodem k obsluze a údržbě. CITROËN, PEUGEOT, FIAT C3 Stabilní olej „stay-in-grade“ určený k použití s DPF a TWC ve vysoce výkonných naftových a benzínových motorech osobních a dodávkových automobilů s minimální viskozitou HTHS 3.5mPa.s. Tyto oleje prodlužují životnost DPF a TWC. Upozornění: Tyto oleje jsou nevhodné k použití v některých motorech. Při pochybnostech se řiďte návodem k obsluze a údržbě. Němečtí výrobci – BMW, M-B, VW C4 Stabilní olej „stay-in-grade“ určený k použití s DPF a TWC ve vysoce výkonných naftových a benzínových motorech osobních a dodávkových automobilů vyžadujících oleje s nízkým obsahem SAPS a minimální viskozitou HTHS 3.5mPa.s. Tyto oleje prodlužují životnost DPF a TWC. Upozornění: Tyto oleje jsou nevhodné k použití v některých motorech. Při pochybnostech se řiďte návodem k obsluze a údržbě. RENAULT

Výkonnostní klasifikace dle ACEA Třída E – oleje pro velmi zatížené naftové motory E4 Stabilní olej typu „STAY-IN-GRADE“ zajišťující vynikající čistotu motoru a nízké opotřebení. Doporučen pro vysoce zatížené motory splňující emisní předpisy Euro I, Euro II, Euro III, Euro IV a Euro V a provozované za velmi obtížných podmínek, např. pro výrazně prodloužené výměnné lhůty doporučené výrobcem. Je vhodný pro motory bez filtrů částic a pro některé motory s EGR anebo SCR, ale doporučení se mohou lišit podle výrobců motorů. E6 Stabilní olej typu „STAY-IN-GRADE“ zajišťující vynikající čistotu motoru a nízké opotřebení. Doporučen pro vysoce zatížené motory splňující emisní předpisy Euro I, Euro II, Euro III, a Euro IV a Euro V a provozované za velmi obtížných podmínek, např. pro výrazně prodloužené výměnné lhůty doporučené výrobcem. Je vhodný pro motory s EGR a filtrací nebo bez filtrů částic a pro motory se systémem SCR. Oleje kategorie E6 jsou silně doporučeny pro motory s filtrací částic v kombinaci s nízkosirnou naftou, ale doporučení se mohou lišit podle výrobců motorů. E7 Stabilní olej typu „STAY-IN-GRADE“ zajišťující vynikající čistotu motoru, ochranu před „bore polishing“ a nízké opotřebení. Doporučen pro vysoce zatížené motory splňující emisní předpisy Euro I, Euro II, Euro III, a Euro IV a Euro V a provozované za velmi obtížných podmínek, např. pro prodloužené výměnné lhůty doporučené výrobcem. Je vhodný pro motory bez filtrů částic a pro většinu motorů se systémy EGR a SCR, ale doporučení se mohou lišit podle výrobců motorů. E9 Stabilní olej typu „STAY-IN-GRADE“ zajišťující vynikající čistotu motoru, ochranu před „bore polishing“ a nízké opotřebení. Doporučen pro vysoce zatížené motory splňující emisní předpisy Euro I, Euro II, Euro III, a Euro IV a Euro V a provozované za velmi obtížných podmínek, např. pro výrazně prodloužené výměnné lhůty doporučené výrobcem. Je vhodný pro motory s EGR a filtrací nebo bez filtrů částic a pro motory se systémem SCR. Oleje kategorie E9 jsou silně doporučeny pro motory s filtrací částic v kombinaci s nízkosirnou naftou, ale doporučení se mohou lišit podle výrobců motorů.

Motorové oleje – specifikace OEM Normy VW - rozsah použití VW 500 00 - lehkoběžné oleje pro benzinové a nepřeplňované naftové motory. Pouze pro oleje tříd SAE 0W-XX, 5W-XX, a SAE 10W-XX. Po 10/91 se oleje označené XX >40 již nezohledňují. VW 501 01 - konvenční vícerozsahové motorové oleje bez lehkoběžného charakteru pro benzinové a nepřeplňované naftové motory. VW 502 00 - lehkoběžné oleje pro benzinové motory při ztížených podmínkách použití. VW 503 00 - nová norma pro benzinové motory osobních vozidel s prodlouženými intervaly výměny oleje (WIV: 30.000 km, 2 roky). Překračuje požadavky 502 00, (HTHS ≥2,9 mPas). VW 503 01 - norma pro přeplňované benzinové motory osobních vozidel s prodlouženými intervaly údržby, například Audi S3, TT (HTHS >3,5 mPas). VW 504 00 - Nová norma VW pro vozidla se systémem Longlife-Service i bez něho. Pro benzínové motory. VW 505 00 - celoroční motorový olej pro přeplňované i nepřeplňované naftové motory. VW 505 01 - celoroční motorový olej speciálně pro naftové motory Pumpe-Düse (čerpadlo-tryska). VW 506 00 - norma pro naftové motory s prodlouženým intervalem údržby (WIV: 50.000 km, 2 roky, HTHS ≥2,9 mPas). VW 506 01 - nová norma pro naftové motory Pumpe-Düse (čerpadlo-tryska) s prodlouženým termínem údržby (WIV). VW 507 00 - nová norma VW pro vozidla se systémem Longlife-Service i bez něho. Pro naftové motory s filtrací částic. Normy Mercedes Benz - rozsah použití MB 228.1 - vícerozsahové oleje pro přeplňované naftové motory, intervaly výměny oleje až do 30.000 km. MB 228.3 - motorové oleje SHPD pro vysoce přeplňované naftové motory, prodloužené intervaly výměny oleje až do 45.000 km. MB 228.5 - motorové oleje UHPD (Ultra-High-Perfomance-Diesel) pro vysoce přeplňované naftové motory, prodloužené intervaly výměny oleje v lehkých třídách až do 45.000 km. V těžkých třídách je možná výměna oleje až po 160.000 km (servisní ukazatel). MB 228.51 - motorové oleje UHPD shodné s MB 228.5 se zvláštními požadavky na filtraci částic pro motory EURO IV. MB 229.1 - motorové oleje pro benzinové a naftové motory osobních vozidel. Má vyšší požadavky v porovnání s ACEA A2-96/A3-96 a B2-96/B3-96. MB 229.3 - motorové oleje pro osobní vozidla s prodlouženými intervaly výměny oleje (15.000 - 20.000 km). MB 229.31 - výkonově odpovídá 229.3. Pro naftové motory s filtrací částic ve výfuku. MB 229.5 - motorové oleje pro osobní automobily s prodlouženým intervalem výměny oleje (20 000 km), snížené emise škodlivin. MB 229.51 - motorové oleje pro osobní vozidla s naftovými motory a s filtrací částic ve výfuku. Prodloužený interval výměny oleje (20.000 km).

Motorové oleje – specifikace OEM Normy BMW - rozsah použití BMW Spezialöl - motorové oleje pro benzínové motory do r. v. 1998 nebo pro naftové motory BMW Longlife-98 - motorové oleje pro motory od r. v. 1998 BMW Longlife-01 - motorové oleje pro motory od 09.01 BMW Longlife-01 FE - motorové oleje pro určité motory od r. v. 2001 BMW Longlife-04 - motorové oleje pro určité motory od r. v. 2004. Normy Opel - rozsah použití GM-LL-A-025 - motorové oleje pro benzínové motory osobních automobilů, úspora paliva. GM-LL-B-025 - motorové oleje pro naftové motory osobních automobilů, úspora paliva. Normy Ford – rozsah použití WSS-M2C 912-A1 - motorové oleje pro benzínové motory osobních automobilů a naftové motory kromě 1,9 TDI (Ford Galaxy) a 1,4 TDCI (Ford Fiesta). WSS-M2C 913-A - motorové oleje pro benzínové motory osobních automobilů a naftové motory kromě 1,9 TDI (Ford Galaxy) a 1,4 TDCI (Ford Fiesta). WSS-M2C 913-B - motorové oleje pro naftové motory 1,4 TDCI (Ford Fiesta) WSS-M2C 917-A - motorové oleje pro naftové motory 1,9 TDI (Ford Galaxy)

Děkuji za pozornost!