Automobilové motorové oleje a jejich základní parametry Petr Dobeš petr.dobes@fuchs-oil.cz
Motorové oleje
Hlavní úkoly motorových olejů Mazání Chlazení Přenos sil Utěsňování Ochrana proti korozi Udržování čistoty motoru
Typy olejů dle složení Základový olej Přísady Konvenční (ropný rafinát) Nekonvenční (hydrokrakované, PAO, SHC, estery, polyglykoly) Přísady s povrchovým působením (DD, EP, AK, MT) upravující vlastnosti oleje (MV, VI-I, PP-I) chránící olej (proti stárnutí, pěnění, deaktivátory kovů)
Základní charakteristiky olejů: viskozita Koeficient úměrný vnitřnímu tření tekutiny, který charakterizuje odpor proti tečení. výkonnost Souhrnný ukazatel schopnosti výrobku plnit požadovanou funkci. Zastupuje tak široké spektrum dílčích ukazatelů a parametrů.
TITAN CARGO - příklad Viskozitní třída: SAE 15W-40 Výkonnostní klasifikace: ACEA – E9/E7 API CJ-4/CI-4 PLUS/CI-4 Specifikace výrobců: CAT ECF-3 CUMMINS CES 20081 MACK EO-N PREMIUM PLUS MB 228.31 / MAN 3275 RENAULT RLD-3 VOLVO VDS-4
Viskozita motorových olejů
Trendy motorových olejů Viskozita oleje pro osobní automobily 15W-40 10W-40 5W-40 5W-30 0W-30 0W-20
Kdo vydává specifikace motorových olejů? OEM (výrobci) API American Petroleum Institute ACEA Association des Constructeurs Europeens de l’ Automobile JASO Japanese Automobile Standards Association … API JASO ACEA & GLOBAL D…. OEM Základní úroveň + testy na zkušebně + silniční zkoušky + přísnější limity Mezinárodní organizace
Kdo je ACEA? ACEA - Association des Constructeurs Européens de l’ Automobile Konsorcium nejvýznamnějších evropských výrobců osobních automobilů: BMW, DC, FIAT, Ford, GM, PORSCHE, PSA, RENAULT, TOYOTA, VOLVO, VW užitkových vozidel: DAF, DC, MAN, RENAULT, VOLVO, SCANIA Hlavním výstupem pro trh olejů je: definovat běžné „základní specifikace“ poskytnout limitní hodnoty pro opotřebení zahušťování oleje obsah popelu zkušební motory a zkušební metody ….
Výkonnostní klasifikace M.O. - 2008 benzínové SA . . SG SH SJ SL SM API naftové CA . . CF-4 CG-4 CH-4 CI-4 CJ-4 osobní+dodáv. A1/B1 A3/B3 A3/B4 A5/B5 ACEA-08 osob.+ katal. C1 C2 C3 C4 naftové užit. E1 E2 E3 E4 E5 E6 E7 E9
A / B C E Kategorie ACEA Kategorie ACEA Popis Definuje minimální požadavky na motorové oleje pro servisní náplně benzínových a naftových motorů osobních a dodávkových vozidel C Definuje minimální požadavky na motorové oleje kompatibilní s katalyzátory určené pro servisní náplně benzínových a naftových motorů osobních a dodávkových vozidel s dodatečným zpracováním výfukových plynů E Definuje minimální požadavky na motorové oleje používané pro servisní náplně naftových motorů těžkých užitkových vozidel
A/B : motorové oleje pro benzínové a naftové motory osobních automobilů A1/B1 Stabilní olej „stay-in-grade“ určený k použití při prodloužených výměnných intervalech v benzínových motorech a v naftových motorech osobních a lehkých užitkových automobilů specificky konstruovaných k použití lehkoběžných nízkoviskozních olejů s HTHS viskozitou 2.6 mPa*s u xW/20 a 2.9 - 3.5 mPa.s u všech ostatních viskozitních tříd. Tyto oleje jsou nevhodné pro použití v určitých motorech. Při pochybnostech se řiďte návodem k obsluze a údržbě. A3/B3 Stabilní olej „stay-in-grade“ určený k použití ve vysoce výkonných benzínových motorech a v naftových motorech osobních a lehkých užitkových automobilů a/nebo pro prodloužené intervaly výměny pokud jsou určeny výrobcem motoru, a/nebo celoroční používání nízkoviskózních olejů a/nebo pro náročné provozní podmínky definované výrobcem motoru. A3/B4 Stabilní olej „stay-in-grade“určený k použití ve vysoce výkonných benzínových motorech a v naftových motorech s přímým vstřikováním paliva, ale také vhodný pro aplikace popsané v A3/B3. A5/B5 Stabilní olej „stay-in-grade“ určený k použití při prodloužených výměnných intervalech ve vysoce výkonných benzínových motorech a v naftových motorech osobních a lehkých užitkových automobilů konstruovaných k použití lehkoběžných nízkoviskozních olejů s HTHS viskozitou od 2.9 - 3.5 mPa.s. Tyto oleje jsou nevhodné pro použití v určitých motorech. Při pochybnostech se řiďte návodem k obsluze a údržbě.
Mezní hodnoty specifikací ACEA-C Parametr Jednotka Mezní hodnoty ACEA C1 ACEA C2 ACEA C3 ACEA C4 HTHS mPa.s ≥ 2,9 ≥ 3,5 Síra (S) % ≤ 0,2 ≤ 0,3 Fosfor (P) ≤ 0,050 ≥ 0,070 ≤ 0,090 Sulfátový popel ≤ 0,5 ≤ 0,8 TBN mg KOH/g - ≥ 6
C: Oleje kompatibilní s moderními katalyzátorovými systémy C1 Stabilní olej „stay-in-grade“ určený pro použití s DPF a TWC ve vysoce výkonných naftových a benzínových motorech osobních a dodávkových automobilů vyžadujících lehkoběžné oleje s nízkou viskozitou, nízkým obsahem SAPS s minimální viskozitou HTHS 2.9 mPa.s. Tyto oleje prodlužují životnost DPF a TWC a zaručují úsporu paliva. Upozornění: Tyto oleje mají nejnižší limity SAPS a jsou nevhodné pro použití v některých motorech. Při pochybnostech se řiďte návodem k obsluze a údržbě. MAZDA C2 Stabilní olej „stay-in-grade“ určený pro použití s DPF a TWC ve vysoce výkonných naftových a benzínových motorech osobních a dodávkových automobilů, konstruovaných k používání lehkoběžných, nízkoviskózních olejů s minimální viskozitou HTHS 2.9mPa.s. Tyto oleje prodlužují životnost DPF a TWC a zaručují úsporu paliva. Upozornění: Tyto oleje jsou nevhodné k použití v některých motorech. Při pochybnostech se řiďte návodem k obsluze a údržbě. CITROËN, PEUGEOT, FIAT C3 Stabilní olej „stay-in-grade“ určený k použití s DPF a TWC ve vysoce výkonných naftových a benzínových motorech osobních a dodávkových automobilů s minimální viskozitou HTHS 3.5mPa.s. Tyto oleje prodlužují životnost DPF a TWC. Upozornění: Tyto oleje jsou nevhodné k použití v některých motorech. Při pochybnostech se řiďte návodem k obsluze a údržbě. Němečtí výrobci – BMW, M-B, VW C4 Stabilní olej „stay-in-grade“ určený k použití s DPF a TWC ve vysoce výkonných naftových a benzínových motorech osobních a dodávkových automobilů vyžadujících oleje s nízkým obsahem SAPS a minimální viskozitou HTHS 3.5mPa.s. Tyto oleje prodlužují životnost DPF a TWC. Upozornění: Tyto oleje jsou nevhodné k použití v některých motorech. Při pochybnostech se řiďte návodem k obsluze a údržbě. RENAULT
Výkonnostní klasifikace dle ACEA Třída E – oleje pro velmi zatížené naftové motory E4 Stabilní olej typu „STAY-IN-GRADE“ zajišťující vynikající čistotu motoru a nízké opotřebení. Doporučen pro vysoce zatížené motory splňující emisní předpisy Euro I, Euro II, Euro III, Euro IV a Euro V a provozované za velmi obtížných podmínek, např. pro výrazně prodloužené výměnné lhůty doporučené výrobcem. Je vhodný pro motory bez filtrů částic a pro některé motory s EGR anebo SCR, ale doporučení se mohou lišit podle výrobců motorů. E6 Stabilní olej typu „STAY-IN-GRADE“ zajišťující vynikající čistotu motoru a nízké opotřebení. Doporučen pro vysoce zatížené motory splňující emisní předpisy Euro I, Euro II, Euro III, a Euro IV a Euro V a provozované za velmi obtížných podmínek, např. pro výrazně prodloužené výměnné lhůty doporučené výrobcem. Je vhodný pro motory s EGR a filtrací nebo bez filtrů částic a pro motory se systémem SCR. Oleje kategorie E6 jsou silně doporučeny pro motory s filtrací částic v kombinaci s nízkosirnou naftou, ale doporučení se mohou lišit podle výrobců motorů. E7 Stabilní olej typu „STAY-IN-GRADE“ zajišťující vynikající čistotu motoru, ochranu před „bore polishing“ a nízké opotřebení. Doporučen pro vysoce zatížené motory splňující emisní předpisy Euro I, Euro II, Euro III, a Euro IV a Euro V a provozované za velmi obtížných podmínek, např. pro prodloužené výměnné lhůty doporučené výrobcem. Je vhodný pro motory bez filtrů částic a pro většinu motorů se systémy EGR a SCR, ale doporučení se mohou lišit podle výrobců motorů. E9 Stabilní olej typu „STAY-IN-GRADE“ zajišťující vynikající čistotu motoru, ochranu před „bore polishing“ a nízké opotřebení. Doporučen pro vysoce zatížené motory splňující emisní předpisy Euro I, Euro II, Euro III, a Euro IV a Euro V a provozované za velmi obtížných podmínek, např. pro výrazně prodloužené výměnné lhůty doporučené výrobcem. Je vhodný pro motory s EGR a filtrací nebo bez filtrů částic a pro motory se systémem SCR. Oleje kategorie E9 jsou silně doporučeny pro motory s filtrací částic v kombinaci s nízkosirnou naftou, ale doporučení se mohou lišit podle výrobců motorů.
Motorové oleje – specifikace OEM Normy VW - rozsah použití VW 500 00 - lehkoběžné oleje pro benzinové a nepřeplňované naftové motory. Pouze pro oleje tříd SAE 0W-XX, 5W-XX, a SAE 10W-XX. Po 10/91 se oleje označené XX >40 již nezohledňují. VW 501 01 - konvenční vícerozsahové motorové oleje bez lehkoběžného charakteru pro benzinové a nepřeplňované naftové motory. VW 502 00 - lehkoběžné oleje pro benzinové motory při ztížených podmínkách použití. VW 503 00 - nová norma pro benzinové motory osobních vozidel s prodlouženými intervaly výměny oleje (WIV: 30.000 km, 2 roky). Překračuje požadavky 502 00, (HTHS ≥2,9 mPas). VW 503 01 - norma pro přeplňované benzinové motory osobních vozidel s prodlouženými intervaly údržby, například Audi S3, TT (HTHS >3,5 mPas). VW 504 00 - Nová norma VW pro vozidla se systémem Longlife-Service i bez něho. Pro benzínové motory. VW 505 00 - celoroční motorový olej pro přeplňované i nepřeplňované naftové motory. VW 505 01 - celoroční motorový olej speciálně pro naftové motory Pumpe-Düse (čerpadlo-tryska). VW 506 00 - norma pro naftové motory s prodlouženým intervalem údržby (WIV: 50.000 km, 2 roky, HTHS ≥2,9 mPas). VW 506 01 - nová norma pro naftové motory Pumpe-Düse (čerpadlo-tryska) s prodlouženým termínem údržby (WIV). VW 507 00 - nová norma VW pro vozidla se systémem Longlife-Service i bez něho. Pro naftové motory s filtrací částic. Normy Mercedes Benz - rozsah použití MB 228.1 - vícerozsahové oleje pro přeplňované naftové motory, intervaly výměny oleje až do 30.000 km. MB 228.3 - motorové oleje SHPD pro vysoce přeplňované naftové motory, prodloužené intervaly výměny oleje až do 45.000 km. MB 228.5 - motorové oleje UHPD (Ultra-High-Perfomance-Diesel) pro vysoce přeplňované naftové motory, prodloužené intervaly výměny oleje v lehkých třídách až do 45.000 km. V těžkých třídách je možná výměna oleje až po 160.000 km (servisní ukazatel). MB 228.51 - motorové oleje UHPD shodné s MB 228.5 se zvláštními požadavky na filtraci částic pro motory EURO IV. MB 229.1 - motorové oleje pro benzinové a naftové motory osobních vozidel. Má vyšší požadavky v porovnání s ACEA A2-96/A3-96 a B2-96/B3-96. MB 229.3 - motorové oleje pro osobní vozidla s prodlouženými intervaly výměny oleje (15.000 - 20.000 km). MB 229.31 - výkonově odpovídá 229.3. Pro naftové motory s filtrací částic ve výfuku. MB 229.5 - motorové oleje pro osobní automobily s prodlouženým intervalem výměny oleje (20 000 km), snížené emise škodlivin. MB 229.51 - motorové oleje pro osobní vozidla s naftovými motory a s filtrací částic ve výfuku. Prodloužený interval výměny oleje (20.000 km).
Motorové oleje – specifikace OEM Normy BMW - rozsah použití BMW Spezialöl - motorové oleje pro benzínové motory do r. v. 1998 nebo pro naftové motory BMW Longlife-98 - motorové oleje pro motory od r. v. 1998 BMW Longlife-01 - motorové oleje pro motory od 09.01 BMW Longlife-01 FE - motorové oleje pro určité motory od r. v. 2001 BMW Longlife-04 - motorové oleje pro určité motory od r. v. 2004. Normy Opel - rozsah použití GM-LL-A-025 - motorové oleje pro benzínové motory osobních automobilů, úspora paliva. GM-LL-B-025 - motorové oleje pro naftové motory osobních automobilů, úspora paliva. Normy Ford – rozsah použití WSS-M2C 912-A1 - motorové oleje pro benzínové motory osobních automobilů a naftové motory kromě 1,9 TDI (Ford Galaxy) a 1,4 TDCI (Ford Fiesta). WSS-M2C 913-A - motorové oleje pro benzínové motory osobních automobilů a naftové motory kromě 1,9 TDI (Ford Galaxy) a 1,4 TDCI (Ford Fiesta). WSS-M2C 913-B - motorové oleje pro naftové motory 1,4 TDCI (Ford Fiesta) WSS-M2C 917-A - motorové oleje pro naftové motory 1,9 TDI (Ford Galaxy)
Děkuji za pozornost!