PhDr. Mgr. Romana Doležalová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘEDMĚT ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Mgr. Romana Doležalová
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
OBECNÁ PSYCHOLOGIE VYUŽITÍ PSYCHOLOGIE V PRAXI
PSYCHOLOGIE Ψ. Obsah  CO JE TO PSYCHOLOGIE CO JE TO PSYCHOLOGIE  Psychologie zkoumá Psychologie zkoumá  Proč se zabýváme psychologií? Proč se zabýváme.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Aplikovaná psychologie
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
Duševní zdraví a psychohygiena
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Psychologické aspekty zdraví
Základy psychologie – úvod
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
prof. Iva Stuchlíková, CSc.
Základy sociální psychologie
Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
Úvod do psychologie
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Systém psychologických věd
ZÁKLADY PSYCHOLOGIE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Psychologické disciplíny I.ČástZákladníSpeciální.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Systém psychologických věd. Psychologické vědy = vědy o duševním životě, duševnu, které specifickým způsobem odráží skutečnost ve formě počitků, vjemů,
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
FILOsOFIE A VĚDA.
Pedagogické disciplíny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Pedagogika jako vědecká disciplína
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
Sociální psychologie – CŽV 2012
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Úvod do psychologie II. přednáška
Základní filozofické otázky
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

PhDr. Mgr. Romana Doležalová Základy psychologie PhDr. Mgr. Romana Doležalová

Základní literatura Atkinsonová R. L. et al.: Psychologie, Praha, Victoria publishing 1997 Drapela V. J.: Přehled teorií osobnosti, Praha, 1997 Ferjenčík J.: Úvod do metodologie psychologického výzkumu, Praha, Portál 2000 Furst M. : Psychologie, Olomouc, Votobia 1997 Kern H. et al.: Přehled psychologie, Praha, Portál 1999 Nakonečný M.: Základy psychologie, Praha, Academia 1998 Vágnerová M. : Úvod do psychologie, Praha, UK 1997 Vágnerová M.: Vývojová psychologie, Praha, Portál 2000

Další doporučená literatura Brázda M.: Psychologie, Kunovice, EPI 2006 Černoušek M.: Psychologie životního prostředí, Praha, Horizont 1986 Hartl P., Hartlová H: Psychologický slovník, Praha, Portál 2000 Hayesová N.: Základy sociální psychologie, Praha, Portál 1998 Nakonečný M.: Encyklopedie obecné psychologie, Praha, Academia 1997 Nakonečný M.: Psychologie osobnosti, Praha, Academia 1995 Říčan P.: Psychologie, Praha, Portál 2005 Smékal, V.: Pozvání do psychologie osobnosti, Brno, Barrister a Principal 2002 Svoboda M.: Metody psychologické diagnostiky dospělých, Praha, Portál 1992

Rozšiřující literatura Cílek V.: Krajiny vnitřní a vnější, Praha, Dokořán 2002 Čáp J., Mareš J.: Psychologie pro učitele, Praha, Portál 2007 Janoušek J., Hoskovec J., Štikar J.: Psychologický výkladový atlas, Praha, Academia 1993 Říčan P.: Cesta životem, Praha, Panorama 2004 Psychologie dnes, Praha, Portál, měsíčník

Čím se zabývá psychologie? CO JE TO PSYCHOLOGIE? Čím se zabývá psychologie?

Psychologie je samostatná vědní disciplína člověk je součástí přírody člověk je členem společnosti psychologie je vědou patřící mezi vědu společenskou, ale i přírodní psychologie je jednou z věd o člověku předmětem psychologie je vědecké studium chování a duševního života člověka v kontextu vnitřních a vnějších podmínek jeho existence předmětem psychologie je vědecké studium chování a prožívání, studium psychiky (psychických jevů)

Vznik a rozvoj psychologie, nástin vývoje psychologie z řec. psyché (dech,duše) a logos (věda, slovo, učení, jednání, smysl) „psychologie má dlouhou minulost, ale krátkou historii“ /H. Ebbinghaus, 1908/ „předvědecký vývoj“ psychologie má velmi bohatou historii vznik psychologie jako samostatné vědy: ve druhé polovině 19. stol.

antická řecká filozofie Sokrates, Platon, Aristoteles Základní otázky týkající se duševního života, myšlení: Vnímají lidé správně realitu? Co je to vědomí? Jsou lidé ve své podstatě racionální nebo iracionální?

antika Sokrates (5. stol. b.c.) : položil základní otázky týkající se duševního života Platon (5 – 4. stol. b.c.) : o duši hovoří jako o jsoucnu, člení ji do tří vrstev: rozum sídlí v hlavě, emoce v srdci, pudy v játrech, prohlásil tělo za dočasné vězení duše, oddělil ideu od hmoty, stanovil ji za nadřazenou a prvotní Aristoteles (4. stol. b.c.): autor spisu „O duši“ /“Peri Psychés“/ - první ucelelné psychologické pojednání. Přesvědčen, že veškeré vnímání přichází prostřednictvím smyslů, vjemy mohou být zkoumány. Duši přisuzoval rostlinám, zvířatům, lidem. Rozlišoval 5 smyslů, zabýval se vnímáním, pamětí, spánkem, významem snů, délkou života i průběhem stárnutí, uznával existenci věkových a individuálních zvláštností psychiky. Človk je podle Aristotela jednotou těla a duše. „Otec“ předvědecké psychologie. Hippokrates (5.-4. stol. b.c.): „otec lékařství“, zájem o fyziologii, mnoho důležitých pozorování, např. Jak mozek řídí ostatní orgány

středověk, renesance středověk: v Evropě vliv křesťanství- převažovala nábožensko-křesťanská interpretace na duševní život T. Akvinský (13. stol.): zavedl nově pojem svědomí- chápe jej jako nadpřirozenou mohutnost duše člověka renesance: návrat k antickým ideálům, rozvoj přírodních věd

NATIVISMUS versus EMPIRISMUS ? jsou schopnosti vrozené (nativismus) nebo získané zkušeností (empirismus)? NATIVISMUS: člověk přichází na svět s vrozenou základnou vědomostí a pochopením reality, člověk může docílit znalostí a chápání světa pečlivým logickým myšlením -R. Descartes (1596-1650): překonává středověká dogamata, výrok „COGITO ERGO SUM“- „myslím, tedy jsem“, zavedl pojem vědomí, popsal reflexní pohyb, reflex. oblouk. Pojetí těla coby stroje, které může být zkoumáno podobně jako jiné stroje (kořeny moderního pohledu na myšlení jako na zpracování informací). EMPIRISMUS: vědomosti jsou získávány prostřednictvím zkušeností a interakcí s okolím -J. Locke (1632-1704): člověk přichází na svět jako „TABULA RASA“ - mysl člověka je při jeho narození nepopsaná tabule, která je popisována zkušeností v průběhu zrání jedince - „vpisuje“ znalosti a chápání světa současnost: diskuse DĚDIČNOST – VÝCHOVA (vrozené – získané), většina psychologů se kloní k integrovanému přístupu: biologické procesy (např. dědičnost, procesy mozku) ovlivňují myšlenky, pocity chování, ale zkušeností na ně rovněž působí.

novověk I v dalších stoletích se učenci a filozofové zabývali otázkami fungování těla a mysli, např.: G.W.Leibniz (1646-1716): pokládal duši za jakýsi mikrokosmos, předpokládal vrozenost idejí, zkušenost není rozhodující, mezi tělesným a duševním není žádný příčinný vztah. Tvrzení, že existují smyslové počitky, které jsou pod prahem vnímání, tedy neuvědomované, zavedl tak kategorii podvědomí (vliv na psychoanalýzu ve 20. stol.). I. Kant (1724-1804): rozeznával tři formy poznávání- smyslové poznání, rozvažování, roum. Práce týkající se podmínek a předpokladů lidského poznání a duševních funkcí vůbec. J. E. Purkyně (1787-1869): experimetnální práce v oblasti vnímání, spánku, hypnózy aj. CH. Darwin ( 1809-1882): problematika vývoje – evoluční teorie.

Novověk-předpoklady pro vznik vědecké psychologie rozvoj metod vědeckého výzkumu, hl. experimentu rozvoj teoretického myšlení přehodnocení a využití dosavadních poznatků

Vznik psychologie jako samostatné vědy druhá polovina 19. stol. vliv pozitivistického přístupu myšlení, A. Comte průkopníci: H. Helmholtz (1821-1904), E. H. Weber (1795-1878), G. T. Fechner (1801-1887) – měření psychických jevů, zkoumáno vzájemné působení fyzikálního světa a vnímání – psychofyzika, vznik psychologického experimentu a pozorování – rozvoj teorie, utřídění a výklad dosavadních poznatků – rozvoj experimentální psychologie r. 1860 „Základy psychofyziky“ G. T. Fechner r. 1879 založení první psychologické laboratoře na iniverzitě v Lipsku W. Wundtem (1832-1920) r. 1881 první časopis pro experimentální psychologii - W. Wundt W. Wundt byl přesvědčen, že mysl a chování se, podobně jako planety, chemické látky či lidské orgány, mohou stát předmětem vědecké analýzy. Zaměřen na smysly – hl. zrak, pozornost, emoce, paměť. Opíral se o metodu introspekce (pozorování a zaznamenávání povahy svého vlastního vnímání, myšlení a cítění), experiment

rozvoj vědecké psychologie psychologie se v 19. stol. vyučovala na lékařských a filozofických fakultách díky medicíně došlo k jejímu spojení s biologií a fyziologií, z filozofie převzala problémy a otázky, které bylo třeba řešit ve svých počátcích se vědecká psychologie věnovala především exaktnímu měření poznávacích procesů (vnímání, počitků, zkoumání paměti, učení) během 20. století vzniká řada psychologických přístupů a teorií

Stručná definice psychologie psychologie je věda, která patří mez vědu společenskou, ale i přírodní vědecké studium chování a duševního života člověka v kontextu vnitřních a vnějších podmínek jeho existence zahrnuje: 1.) objekt zkoumání: přesně ohraničená část skutečnosti, která je zkoumána: např. člověk, skupina, vztah, osobnost, city, postoje, reakce, 2) způsob zkoumání:a) přístup k objektu b) metodologie, která z přístupu vychází psychologie zkoumá psychické jevy PSYCHOLOGIE JE VĚDA O LIDSKÉM CHOVÁNÍ A PROŽÍVÁNÍ A O PODMÍNKÁCH A ZÁKONITOSTECH PSYCHICKÉHO VÝVOJE A PSYCHICKÝCH ZMĚN

Psychologie jako věda „Věda: soubor metod a postupů určených ke zkoumání světa včetně nás samých, též výsledky, poznatky, obecné principy, zákonitosti touto činností získané. Dělení dle různých kritérií na dílčí disciplíny: přírodní, humanitní, technické či základní, aplikované, obecné, zvláštní...“ /Hartl P., 1993/ Předmět každé vědy je vymezen určitou kategorií jevů, které daná věda zkoumá, jsou velmi různorodé povahy, svět kolem nás tvoří velké množství jevů různé povahy. „Věda je systém poznatků, tj. výroků o skutečnosti, které vyjadřují různou úroveň abstrakce a zobecnění, od zjištění prostých dat až po nejobecnější zákonitosti. Uspořádané poznatky by si neměly protiřečit, smyslem je popisovat a vysvětlovat děje, vysvětlování se provádí pomocí zákonitostí, které věda objevuje pomocí vědeckých metod. Cílem každé vědy je kontrolovat průběh jevů, které studuje, smyslem každé vědy je přispět ke společenské praxi“ /Nakonečný M.: 2004/ Je nutné, aby vědecké poznání směřovalo k porozumění v oblasti jevů, kterou daná věda studuje.

Psychologie jako empirická věda Vědecká empirie: vědecká zkušenost jako objektivní poznávání a vytváření soustavy poznatků o skutečnosti. Emirická fakta: výroky o daném předmětu vědy, která byla sebrána a vyhodnocena objektivními metodami. Psychologie jako empirická věda: přináší ověřitelné poznatky o psychice na základě objektivních metod a sdělitelné – srozumitelné terminologie. Psychologie je empirická věda svého druhu, není to ani věda přírodní, ani společenská (to se odráží i v nejednotné metodologii). Psychologie nepatří mezi exaktní vědy, a tak jí objevované zákonitosti mají zpravidla povahu PRAVDĚPODOBNOSTNÍ. Východiskem vědeckého zkoumání jsou EMPIRICKÁ DATA, tj. vědeckými metodami získané poznatky (např. muži jsou agresivnější než ženy). Vědecko- empirické zkoumání, poznání se rozvíjí empiricko-induktivní cestou: nejprve se sbírají objektivní údaje, ze souvislostí mezi nimi se vytvářejí HYPOTÉZY, dalším výzkumem se ověřuje, zda danáu hypotéza platí či nikoli. Vědecký výzkum v psychologii: zpravidla ověřování platnosti hypotéz K ověření hypotézy sahá psychologie po konkrétních osobách, ale v rámci vzorku, v němž jsou pokusné osoby, tak získává objektivní vědecké poznatky.

Psychologie je věda o lidském chování a prožívání a o podmínkách a zákonitostech psychického vývoje a psychických změn. Chování: aktivita, činnost jedince, kterou může pozorovat druhá osoba nebo ji mohou registrovat laboratorní přístroje. Vnější projevy psychické činnosti. Prožívání: „vnitřní život člověka“, subjektivní, jedinečné. Uvědomovaná složka činnosti (ne vždy), není přímo přístupná druhým lidem. Neoddělitelnost od nervových procesů a od vnějšího chování. Prožívání se ve svém celku nedá zpravidla úplně chováním vyjádřit.

psychické jevy - psychika předmětem psychologie jsou psychické jevy, souhrnně je označujeme jako PSYCHIKU psychické jevy jsou velmi rozmanité: procesy, stavy, vlastnosti, dílčí schopnosti psychické procesy: např. vnímání, myšlení, představy, fantazie, paměť, pozornost psychické stavy: např. nálada, soustředěnost, afekt, city psychické vlastnosti osobnosti: např. temperament, charakter...

Hlavní znaky psychických jevů orgánem psychiky je mozek, psychické jevy jsou funkcí mozku psychické jevy se formují ve společnosti psychické jevy umožňují člověku poznávat svět a působit na něj nositelem duševního života je organismus jako CELEK

Funkce psychologie Posláním psychologie jako vědy zabývající se zkoumáním psychiky člověka je objasňování zákonitostí psychické činnosti, ale také praktické ovlivňování lidské psychiky. Funkce psychologie : empirická, teoretická, praktická.

PSYCHOLOGIE – vymezení předmětu a stručná definice (shrnutí) Psychologie je samostatná vědní disciplína, patří mezi vědy společenské, ale i přírodní, je vědou empirickou. Psychologie je věda o psychice, patří do věd o člověku. Předmětem psychologie je vědecké studium chování a duševního života člověka v kontextu vnitřních a vnějších podmínek jeho existence. Psychologie zkoumá psychické jevy - psychiku. Studuje chování a prožívání člověka. Zabývá se otázkami podstaty, vzniku, vývoje a ovlivňování lidské psychiky. Současné pojetí zkoumání – celostní: somato-psycho- sociální-spirituální rovina.

Psychologické disciplíny, obory Psychologie tvoří systém základních (teoretických) a aplikovaných vědních oborů: základní (teoretické) aplikované speciální

teoretické, základní obory psychologie obecná psychologie: zpracovává základní teoretické otázky, podává celkový psychologický obraz člověka, zkoumá obecné zákonitosti lidské psychiky, zahrnuje do systému svých poznatků fakta dalších základních psychologických věd vývojová (ontogenetická) psychologie: zabývá se lidským psychickým vývojem a faktory, které formují lidské chování člověka v průběhu jeho života sociální psychologie: zkoumá, jaký vliv má na postoje a chování člověka interakce s druhými lidmi, zkoumá chování skupin lidí i veřejnosti, zkoumá vliv skupin a společnosti na jedince, charakter vzájemných vztahů, utváření a projevy psychických jevů v sociální interakci psychologie osobnosti: zkoumá psyhické vlastnosti člověka, rozdíly mezi lidmi metodologie psychologie: metodologické přístupy, problematika výzkumných projektů, teorií a jejich užití psychopatologie: zabývá se chorobnými změnami psychických jevů vycházejících z nejrůznějších příčin, popisuje druhy psychických poruch a vysvtluje příčiny jejich vzniku dějiny psychologie: zkoumají vývoj psychologického myšlení od nejstarších dob po současnost

aplikované obory psychologie pedagogická psychologie: otázky výchovně-vzdělávací praxe, sleduje člověka v podmínkách výchovy, zkoumá základy, činitele a zákonitosti výchovy, vyučování a vzdělávání, zaměřuje se na i na osobnost a činnost učitele, žáka, na analýzu výchovně vzdělávacích cílů a prostředků... psychologie práce: zabývá se psychologickými aspekty činnosti práce, zkoumá vliv pracovního prostředí na pracovní výkon, rozmísťování pracovníků, otázky bezpečnosti práce, vztahy na pracovišti... psychologie řízení: zabývá se vytvářením psychologických podmínek zajišťujícících optimální výkony lidských zdrojů v organizacích: např. Sociálně-psychologické aspekty vztahů na pracovišti, sociální vztahy uvnitř pracovních skupin, řešení konfliktů uvnitř organizací, pracovní motivace ... inženýrská psychologie: zabývá se např. konstrukcí strojů a stroj. zařízení ve vztahu k psychickému založení člověka, který má stroj obsluhovat, jak zlepšit vztah mezi lidmi a stroji, pomoc při projektování stroje tak, aby byla minimalizována možnost lidské chyby... klinická psychologie: zabývá se diagnostikou, prevencí a terapií duševních poruch a onemocnění, dále vztahy lékaře a pacienta, postojem pacienta k nemoci...

aplikované obory psychologie poradenská psychologie: využívá psychologických poznatků a metod při řešení životních problémů člověka, např. problémy v manželství... forenzní psychologie: využívána v soudní prax např. při zjišťování psychologických zvláštností obviněného, při vyšetřování a posuzování výpovědi svědků... Psychologie vojenská, sportu, dopravy, trhu, reklamy, umění... psychologie ekologická, environmentální (psychologie životního prostředí): zkoumá vzájemné vztahy mezi člověkěm a jeho okolím, důsledky jeho jednání pro přírodu i zpětné vlivy na jeho rovnováhu a zdraví...

speciální obory psychologie psycholingvistka: studuje vzájemné vztahy mezi myšlením a řečí... psychofyziologie: zabývá se materiálním základem psychických jevů, zejm. mozkovými procesy, které jsou základem psychických jevů, neuropsychologie... zoopsychologie: zkoumá psychiku zvířat na různých stupních vývoje, poskytuje materiál pro srovnávací – komparativní psychologii srovnávající psychiku zvířat a lidí... psychofyzika: zkoumá vztahy mezi fyzikálními vlastnostmi podnětů a jejich počitkovými a vjemovými kvalitami... biopsychologie: shromažďuje poznatky o biologicko-fyziologické determinaci psychiky... farmakopsychologie: sleduje účinky chemických látek, psychoaktivních látek na psychiku... diferenciální psychologie: studuje rozložení a rozdíly mezi měřitelnými psychickými jevy, interindividuální rozdíly... psychometrie: orientuje se na konstukci testů...

Klíčové pojmy, témata: psychologie- vymezení, předmět, definice, funkce nástin vývoje psychologie empirismus versus nativismus psychika, psychické jevy chování prožívání klasifikace psychologických disciplín, oborů

Kontrolní otázky Charakterizujte předmět zkoumání psychologie, pokuste se o vymezení předmětu a významu psychologie pro člověka. Zařaďte psychologii v soustavě věd. Vyznáte se v systému psychologických věd? - Pokuste se o základní členění systému, kam zařadíte obor „environmentální psychologie? Dokážete specifikovat význam psychologie pro člověka (sebe) i společnost? Kdo a proč bývá v antice označován za předchůdce vědecké psychologie? Kdy vzniká psychologie jako samostatný vědní obor, které okolnosti spolupůsobily na její vznik?