Sociologie mezilidských vztahů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální systém organizace
Advertisements

Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
SOCIOLOGIE.
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
sociální psychologie Škola:
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Sociální konstruktivismus
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Sociální psychologie Sociální skupiny.
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_19_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
ČLOVĚK VE SPOLEČNOSTI COPYRIGHT MATOUŠKOVÁ 2013.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Psychologie II Sociální psychologie
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A PRÁVO
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Cíle sociální politiky „Základní“ cíle (sociální), obecně: Dimenze ochrany před riziky: –Ochrana před chudobou –Ochrana navyklého životního standardu –Přesun.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Norbert Elias (kon)figurace. konfigurace 1. život lidí ve společnosti má tvar, vytvářený silou vzájemných závislostí 2. vzájemné závislosti (interdependence)
Norma, právo, forma zákonů
SOCIÁLNÍ STRUKTURA, STRATIFIKACE A MOBILITA
Profese a etika Regulace a samoregulace. Etika = oblast, ve které se uskutečňují individuální dobrovolné volby a rozhodnutí, a to jak v záležitostech.
Zápočtová práce ze SMV Základní okruhy pro zápočtovou práci ze SMV, 3.ročník bakalářského studijního oboru marketingová komunikace – zima 2014 Garant předmětu.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Hodnoty, normy Konformismus, deviace
Šárka Hučíková, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Právo jako normativní systém, základní pojmy
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Etnografie a národnostní politika ČLR
Sociální skupina. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
ROZVOJ OS A TŘETÍHO SEKTORU V ČESKÝCH ZEMÍCH Přednáška OS, ZS 2011/12, KAP FF ZČU Lenka Strnadová.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Stát Definice, funkce, typy.
Sociologie pro SPP/SPR
Sociální skupiny a role
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Socializace Kejřová.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Hodnoty, normy Konformismus, deviace
Sociální psychologie.
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Prvky edukačního procesu
Transkript prezentace:

Sociologie mezilidských vztahů Prof. Ing. František Zich, DrSc.

Základní tematické celky: Člověk jako produkt společenských činností – společnost jako přírodně historický proces. Vysvětlení základních pojmů – interakce, vztah, vazba, společenská činnost, proces Klasifikace mezilidských vztahů, hlediska: obsahu, významu, důležitosti, trvalosti, síly vztahů, pojítka – osobní neosobní (přímé vztahy zprostředkované) Struktury a formy mezilidských vztahů: pospolitosti, malé, velké skupiny, třídy, národy, instituce. Mezilidské vztahy v malých skupinách. Sociometrie. Procesy vytváření pravidel, norem, organizace , formální, neformální hledisko, Mezilidské vztahy z hlediska moci. Moc, sankce,. Metasystémy - kultura, morálka, etika, ideologie, náboženství, umění, právo, nástroje jako kodifikace mezilidských vztahů. Problémy evropeizace a multikulturalismu Mezilidské vztahy jako sociální kapitál a)druhy sociálního kapitál (individuální společný,překlenovací, vázací) b)sociální sítě c)sociální vazba a rozdíly „osobních“ a „neosobních“ mezilidských vtahů. Mezilidské vztahy a globalizace a)postmoderní, globální společnost a mezilidské vztahy, koncepce „společnosti sítí“ b)krize mezilidských vztahů? c)generační, etnické, gendrové vztahy v soudobé společnost

Člověk je tvor společenský Člověk je produkt i tvůrce společnosti Fylogeneze (vývoj rodu, kmenu) a ontogeneze (vývoj jedince) Společnost jako přírodně historický proces-předpoklady: prostředí, reprodukce, produkce prostředků

Co je společnost? Existuje vůbec něco takového? Nejde jen o soubor lidí? Společnost k tomu, co tvoří přírodně historický proces přidává organizaci, (uspořádanost), což jsou: Normy, hodnoty, stereotypy, zvyky Instituce Organizace

Moderní společnost Plně organizovaná společnost Možnosti a meze Problém svobody v plně organizované společnosti Kontrola, sebekontrola, moc, sankce Socializovaní jedinci

Socializace Vznik sociální bytosti Vytváření systému hodnot a norem chování, osvojování kultury prostředí Učení se rolím, návykům Vytváření mezilidských vztahů a jejic hodnocení Vytváření vlastní identity Socializace je trvalý celoživotní proces probíhající s různou intenzitou (adaptace, resocializace)

Faktory socializace Společenské prostředí Jedinec Sdělovací prostředky, televize, umění Škola, výuka, výchova, práce Rodina Jedinec Vrstevníci

Struktura lidského činu Motiv, cíl Vedlejší efekty LIDSKÝ ČIN Vztahy k jiným lidem Meritorní efekt

Důsledky lidských činů Teorie jednání z pohledu metodologického individualismu - člověk nejlépe ví co je pro něho dobré… Systémová korekce činu jednotlivce Kumulace a integrace efektů – vznik struktur vztahů - reálné každodenní mezilidské vztahy - systémové, kodifikované – právo, organizace, instituce - abstraktní vztahové systémy – etika, morálka

Procesy institucionalizace mezilidských vztahů Řešení otázky vztahu čin- struktura Jak vznikají společenské struktury? Důležité je opakování činností – proces – přirozený řád (Smith, Hayek, Weber) Institucionalizace prostřednictvím: Procesů směny produktů Komunikačních procesů – sdělování, vyjednávání Jednorázový čin – mocenské rozhodnutí, reorganizací, revolucí… umělý řád

Mezilidské vztahy - klasifikace osobní, vazba, závislost Přímé neosobní (sousedé) Nepřímé (zprostředkované) Jiní lidé v jiném místě, struktury

Mezilidské vztahy - klasifikace Obsah vztahu Význam, důležitost (subjektivně, objektivně) Trvalost Síla vztahů Pojítko, osobní – neosobní vztahy Dar jako vztah

Vztah z pohledu jednotlivce Oni My Já cizinci

My a oni My Oni Pocit sounáležitosti Schopnost empatie Soucit, prožitek Vnitřní symbolika Habitus, chování, jazyk, zvyky Mentalita Interakce Reakce na nově příchozí Oni Ostražitost Obraz nepřítele Podléhání stereotypům Vnější symbolika Habitus, mluví jinak Mentalita Zjednodušování Separace

Vztah k cizinců Hranice mezi my a oni není ostrá pohybuje se, mění se Všichni jsme cizinci Chování k cizincům Soužití, zdvořilá netečnost, zdvořilé míjení se Separace (geograficky, komunikačně) Segregace Genocida

Cizinci Cizinci – řešení: Socializace Integrace Konflikt – antagonismus Protivníci a jejich chování - problém řešení Akce – reakce Schizmogeneze - symetrická reakce Komplementární schizmogeneze – jeden ustupuje Vyjednávání

Mezilidské vztahy jako sociální kapitál Rozvoj ideje soc. kapitálu- 80 léta 20. století Coleman – uplatnění sociálních sítí v životě, např. hledání práce Obsahuje – závazky, očekávání sociálního prostředí Putnam – občanská kultura, důvěra Bourdieu- reprodukce sociální struktury (dominantní třídy) – využití známostí, souhrnný kapitál - souhrnný kapitál (ekonomický, kulturní, sociální)

Druhy sociálního kapitálu Individuální – individuální statek Interakční, vyjadřuje sociabilitu jedince Mobilizační, využitelný pro dosahování cílů Kolektivní - kolektivní statek důvěra

Individuální kapitál Svazující – uvnitř skupiny, vazba, osobní pojítka, společné hodnoty, symbolika, silné vztahy Přemosťující- vzdálenější vazby, slabé vazby, umožňuje překonávat společenské hranice Spojující – s lidmi na určitých, zpravidla významných pozicích

Úrovně sociálního kapitálu Mikroúroveň – rodina, vrstevníci, spolužáci Mezoúroveň – občanská a komunitní sféra, obec, lokalita Makroúroveň – stát, společnost

Struktury a systémy mezilidských vztahů Kolektivita – pluralita mezilidských vztahů Konstitutivní (určující) vztah – je ten, který spojuje Jaký je rozdíl mezi pospolitostí a souborem- organizace? Pospolitosti: asociace, sociální skupiny, třídy, národy, místní komunity, regionální společenství (evropské společenství)…. Organizace, formální, neformální hledisko Instituce, institucionalizace mezilidských vztahů

Struktury mezilidských vztahů - kolektivity Sociální celky - kolektivity Sociální agregáty Dav- expresivní, agresivní, panický náhodné (spolucestující..) receptivní- cílené (publikum) Makrosystémy – národ, stát, třídy, rasy Komunity – místní, profesní, zájmové Sociální skupiny

Dav Velký počet lidí shromážděných dočasně v určitém prostoru. Lidé se většinou neznají, ale prostorová blízkost umožňuje kontakt a vytváření vztahu a psychické vazby. Dav většinou nemá žádnou organizaci Chování davu: emocionální, pudové a přibližně stejné reakce na podněty, nedostatek, nebo úplná absence racionality, vyznačuje se dynamikou a nekontrolovatelnou změnou chování. Davová solidarita, pocit sounáležitosti

Druhy davů Panické – hoří !!! Expresivní (oslavy, svátky, posvícení, manifestace, Silvestr..) Spontánní – „mistři světa“ Organizované – výročí revoluce, (publikum) souhlasné protestující pokojné agresivní

Davy bojující Problém práce s davy – psychologie davu Vyznačují se agresivitou vůči něčemu Rebelující Rabující Ničící Terorizující Lynčující

Publikum Rozptýlené (nesoustředěné v jednom čase na jednom místě – posluchači TV) Publikum koncentrované – koncert, divadlo Reakce publika – spontánní, kulturní normy

Komunity Sdružení lidí spojených určitými zájmy Většinou prostorově a časově, alespoň občas, koncentrované Komunity profesní Zájmové (filatelisté) Lokální komunity – sousedé

Sociální skupina Interakce – přímá, nepřímá Komunikace Společné činnosti Vztah v důsledku opakující se interakce Společný cíl Struktura skupiny Skupinové vědomí, hodnoty, normy Sociální kontrola Sankce Integrita

Skupina Obsah činností a zaměření pospolitosti - zaměření Velikost (velké malé) Vznik pospolitosti, (primární sekundární) Povaha vazby mezi členy (formální-neformální) Typ členství (dobrovolné, vynucené) Stálost vztahu, vazby Identifikace se skupinou – referenční skupina Význam pospolitosti ve společnosti

Abstraktní systémy mezilidských vztahů Etika, morálka Kultura, umění Ideologie, náboženství Právo – problém spravedlnosti a moci

Etika jako abstraktní vztahový systém Abstraktní vztahový systém mezilidských vztahů Etické normy - původ Kontrola jejich Sankce

Co je moc – moc jako vztah Moc je schopnost jedinců, nebo skupin prosadit vlastní zájmy i přes odpor druhých Usilování o moc je snaha jednoho subjektu dosáhnout kontrolu nad jiným subjektem

Anatomie moci – etika vztahů Moc je asymetrický vztah, může jít o moc mezi: Mezi dvěma jedinci Mezi více jedinci (skupina) Mezi skupinami, třídami Mezi jednotlivcem a organizací (zaměstnanci) Mezi institucemi a organizacemi Mezi státy, mezi nadnárodními celky

Prostředky uplatnění moci: Jak se realizuje moc – etická kompetentnost (kvalifikace, slušnost, schopnost vyjednávat…) Prostředky uplatnění moci: Dobrovolné přijetí moci – autorita, důvěra Smluvní přijetí moci – dohodou, vyjednávání Příkaz – institucionální základ, sankce Násilí – rozkaz, donucení, tvrdé sankce Nepřímo – zprostředkovaný vliv, manipulace, nátlak, sociální kontrola Zákony (legalita) vymezující pravidla, sankce Dobrovolným osvojením všeobecně sdílených společenských norem – sebekontrola

Institucionalizace mezilidských vztahů prostřednictvím práva Mechanismy vytváření zákonů ( historicky: zákony Božího přikázání, panovník, demokracie) Moc jako forma mezilidských vztahů Politika jako forma identifikace mezilidských vztahů, skupinové zájmy a a jejich integrace Možnosti a meze regulace mezilidských vztahů prostřednictvím práva

Vztahy mezi sociálními skupinami Generační vztahy- generační konflikt Genderové vztahy Náboženské vztahy Národnostní a etnické vztahy příklady řešení vztahů (cizinec) multikulturalismus evropeismus