Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor Mgr. Iva Novotná Číslo materiálu VY_32_INOVACE_CJL_4S1N2N_NT_03_02 Název ODBORNÝ STYL Druh učebního materiálu Prezentace PowerPoint Předmět Český jazyk a literatura Ročník 1. – 4. roč. SŠ, 1. a 2. roč. nástavbového studia Tematický celek Funkční styly, slohové postupy a slohové útvary Anotace Tato prezentace je primárně určena pro výuku ve 4. ročníku SŠ a v 1. a 2. ročníku nástavbového studia. Je zaměřena na opakování vědomostí o odborném stylu v rámci přípravy k ústní maturitní zkoušce z českého jazyka a literatury. V ostatních ročnících lze využít při výkladu nové látky. Žáci si na základě tohoto materiálu zopakují znalosti o odborném stylu, jeho typických jazykových prostředcích a typických slohových útvarech. Materiál inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek. Metodický pokyn POMŮCKY: počítač, dataprojektor Průběžně se střídá forma výkladu, řízený rozhovor a samostatná práce. Prezentace je doplněna i motivačními úkoly. Klíčová slova Odborný styl, jazykové prostředky odborného stylu, odborné termíny, slohové útvary odborného stylu, odborný popis, popis pracovního postupu, návod, výklad, referát Očekávaný výstup Zopakování znalostí o odborném stylu. Charakteristika typických jazykových prostředků, slohových postupů a slohových útvarů odborného stylu. Datum vytvoření 20. 2. 2013
ODBORNÝ styl
Odborný styl Styl odborných publikací, odborných časopisů a učebnic Cílem je podat přesné a úplné informace z různých oborů - poučit adresáta http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=v%C4%9Bda&ex=1#ai:MP900400992|
Rozdělení Podle stupně odbornosti rozlišujeme: a) styl vědecký - pro odborníky - podává teorii jednotlivých vědních oborů b) styl prakticky odborný - pro praktické užití (návody, pracovní postupy) c) styl populárně naučný - pro laiky nebo začátečníky v oboru - přístupná forma podle úrovně adresáta
Charakteristika odborného stylu Fakta (objektivní informace) X subjektivní názor Vysvětlete rozdíl mezi objektivní a subjektivní informací Definice Jednoznačné a přesné vyjadřování Projevy jsou předem připravené a promyšlené Většinou písemná forma Přehlednost (kapitoly, typy písma, číslování)
Jazykové prostředky Výhradně spisovný jazyk Slohově neutrální prostředky Odborné názvy- termíny Definice Číselné údaje Složitá a promyšlená větná stavba Autor ustupuje do pozadí - autorský plurál Obecné vyjadřování
Jazykové prostředky - úkol Vyhledejte v textu odborné termíny. Skleníkový efekt je proces, při kterém atmosféra způsobuje ohřívání planety tím, že snadno propouští sluneční záření, ale tepelné záření o větších vlnových délkách zpětně vyzařované z povrchu planety účinně absorbuje a brání tak jeho okamžitému úniku do prostoru. (…) Skleníkový efekt se vyskytuje přirozeně na Zemi téměř od jejího vzniku. Bez výskytu skleníkových plynů by průměrná teplota při povrchu Země byla −18 °C. Skleníkový efekt je nezbytným předpokladem života na Zemi. http://cs.wikipedia.org/wiki/Sklen%C3%ADkov%C3%BD_efekt
Jazykové prostředky - řešení Skleníkový efekt je proces, při kterém atmosféra způsobuje ohřívání planety tím, že snadno propouští sluneční záření, ale tepelné záření o větších vlnových délkách zpětně vyzařované z povrchu planety účinně absorbuje a brání tak jeho okamžitému úniku do prostoru. (…) Skleníkový efekt se vyskytuje přirozeně na Zemi téměř od jejího vzniku. Bez výskytu skleníkových plynů by průměrná teplota při povrchu Země byla −18 °C. Skleníkový efekt je nezbytným předpokladem života na Zemi.
ÚKOL Které odborné termíny používáte? a) v matematice b) v českém jazyce c) v odborných předmětech http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=%C5%A0kola#pg:3|
Slohové útvary Odborný popis - seznamuje s tím, jak nějaká věc vypadá - nejde jen o vzhled - důležité je i to, jak funguje, jaké má části a vlastnosti - měl by být přesný, úplný a podrobný - postupujeme od celku k jednotlivým částem - bývá doplněn nákresem
Popis pracovního postupu - popis děje - pořadí činností, jak následují po sobě - názornost - číselné údaje, rozměry - vedlejší věty účelové a časové: Jakmile…, …aby - příslovečná určení : Mírně stlačíme… - 1. os. mn.č. ozn. zp. : Připravíme si… - 2. os. mn.č. rozk. zp.: Přidejte… Zapněte… Upevněte Návod - popisuje, jak zacházet s přístrojem nebo se spotřebičem - návody k obsluze
Výklad - odborné poučení - sděluje poznatky, vysvětluje příčiny a následky - vysvětluje podstatu problému Přednáška - mluvený výklad - oslovení, kontaktové prostředky…
Referát - podrobnější zpráva - objektivní informace i subjektivní názor (hodnocení, doporučení) Úvaha - zamyšlení (fakta i subjektivní hodnocení) Esej - na pomezí odborného a uměleckého stylu
Otázky ANO/ NE Co je typické pro odborný styl? 1. Dialogičnost 2. Expresivnost 3. Složitá větná stavba 4. Obrazné vyjadřování 5. Neutrální spisovný jazyk 6. Odborné výrazy 7. Subjektivní názor
Řešení Co je typické pro odborný styl? 1. Dialogičnost NE 2. Expresivnost NE 3. Složitá větná stavba ANO 4. Obrazné vyjadřování NE 5. Neutrální spisovný jazyk ANO 6. Odborné výrazy ANO 7. Subjektivní názor NE
Zdroje informací SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN 80-7200-338-0. ČECHOVÁ, Marie a kol. Český jazyk pro 2. ročník středních odborných škol. Praha: SPN, 2003, ISBN 80-7235-149-4. ČECHOVÁ, Marie a kol. Český jazyk pro 3. ročník středních odborných škol. Praha: SPN, 2002, ISBN 80-7235-190-7. MUŽÍKOVÁ, Olga a kol. Odmaturuj! z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2002, ISBN 80-86285-36-7. http://office.microsoft.com/cs- cz/images/results.aspx?qu=otazn%C3%ADk&ex=2#ai:MC9004348 59