www.zlinskedumy.cz Škola Střední průmyslová škola Zlín VY_32_INOVACE_22_01 Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací oblast Přírodovědné vzdělávání Vzdělávací obor Člověk a příroda Tematický okruh Základy biologie Téma Tematická oblast Název Teorie vzniku života na Zemi Autor Mgr. Dana Kuczmanová Vytvořeno, pro obor, ročník 11-2012, LYT 1. ročník, STA 1. ročník, ELE 1.ročník Anotace Prezentace – Teorie vzniku života na Zemi, vědecké i nevědecké Přínos/cílové kompetence Žák je seznámen s teoriemi o vzniku života na Zemi www.zlinskedumy.cz
teorie vzniku života na Zemi Teorie vzniku života na Zemi Žáci se seznámí s několika nejznámějšími vědeckými i nevědeckými teoriemi o vzniku života na zemi. Následuje diskuse na toto téma. Učivo navazuje na znalosti žáků ze ZŠ Učivo je určeno pro žáky 1. ročníku SPŠ.
teorie vzniku života na zemi naivní abiogeneze Autor : Aristoteles živé organismy vznikají z neživé hmoty, ve které se vyskytují ze vzduchu berou životní sílu vši, blechy vznikají ze špíny a buněk kůže obojživelníci z bahna a vody krysy z odpadků potravin [1]
teorie panspermie Autor: Arrhenius švédský chemik život je rozšířen po celém vesmíru ve formě zárodků – kosmozomy jakmile se kosmozomy dostanou do vhodných podmínek – začnou se vyvíjet do vyšších forem života [2]
kreacionismus Tvrdí, že život vznikl náhle – zásahem nadpřirozené síly – Boha. Všechny živé organismy podle kreacionistů vznikají postupnou degenerací této dokonalé formy života. Mají vypracované teorie, ve kterých popírají základní fyzikální a biologické zákony. (např. složené oči hmyzu jsou dokonalejší než komorové oko obratlovců...) Zásadně popírají Darwina.
teorie inteligentního designu Tvrdí, že život by nikdy nevznikl a nevyvinul do tak složitých a rozmanitých forem, jak ho známe dnes, bez boží intervence. Zastánci Inteligentního designu tedy předpokládají, že by nedocházelo k evolučnímu vývoji bez současných zásahů vyšší moci. Ve svých tvrzeních často argumentují složitostí bakteriálního bičíku, který se nikdy nemohl vyvíjet a zdokonalovat pouhými náhodami a mutacemi, neboť bez kterékoliv dílčí složky by nefungoval. Ale opomíjejí fakt, že kdysi mohl mít úplně jiný účel a až následně se adaptoval...
oparinova teorie evoluční abiogeneze Život vznikl z neživé přírody v určitém období vývoje Země, kdy bylo jiné složení atmosféry než je dnes. Vlivem ochlazení atmosféry se organické látky hromadily ve vodě – vzniká primární bujón. Dále zde vznikají kapénky – koacerváty, které vykazují metabolismus, nedokážou se však rozmnožovat. Další fázi vývoje života ve vodě představují eobionti – mají biomembránu, dokážou se rozmnožovat. [3]
vysvětlit pojem evoluční abiogeneze prochází postupným vývojem Abiogeneze vývoj živého z neživého
darwinova evoluční teorie Charles Darwin zúčastnil se přírodovědecké expedice na lodi Beagle, která podnikla cestu kolem světa. Měl možnost srovnávat organismy na různých kontinentech. Pozoroval přírodu na Galapágách. [4]
darwinova teorie populace rostlin a živočichů jsou variabilní přírodní výběr – přežije ten, kdo je silnější a lépe se přizpůsobí vítězem je alfasamec (alfasamice) dokonalejší jedinci mají pak silnější potomstvo – vlastnosti se přenášejí do genetického kódu rozšíření organismů na Zemi není náhodné, ale zákonité divergence – rozbíhavost znaků – díky rozdílnému prostředí, do něhož se organismy stejného druhu dostanou, může dojít k tolika přizpůsobením, že z jednoho druhu vzniknou druhy dva
darwinova teorie konvergence – sbíhavost znaků – vlivem prostředí se začnou dva různé druhy podobat mimikry – příklad přizpůsobení organismu prostředí rudimenty – orgány, které organismy během vývoje přestaly potřebovat (zuby moudrosti, apendix u člověka) atavismy – u některých zástupců druhu se vyskytne útvar typický pro nižší organismy (lanugo – nadměrné ochlupení celého těla) Darwin staví člověka do stejné vývojové linie jako ostatní savce – důvodem jeho vývoje je palec v opozici – uchopování nástrojů
obrázky Trasa plavby lodi Beagle [5]
obrázky Co představuje kudlanka nábožná? mimikry [6]
obrázky Co představuje apendix? Rudiment
Seznam citací [1]File:Aristotle Altemps Inv8575.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-09-18]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aristotle_Altemps_Inv8575.jpg?uselang=cs [2]Soubor:Arrhenius2.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Arrhenius2.jpg [3]Soubor:Aleksandr Oparin and Andrei Kursanov in enzymology laboratory 1938.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Aleksandr_Oparin_and_Andrei_Kursanov_in_enzymology_laboratory_1938.jpg [4]Soubor:Charles Darwin aged 51.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Charles_Darwin_aged_51.jpg [5]Soubor:Voyage of the Beagle.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Voyage_of_the_Beagle.jpg [6]File:Kudlanka-nábožná-Ivaň2008b.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-09-18]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kudlanka- n%C3%A1bo%C5%BEn%C3%A1-Iva%C5%882008b.jpg [7]Soubor:Gray536.png. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gray536.png