10.1 Skládání sil Ve většině situací působí na těleso více sil.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Síla značka síly F jednotkou síly je 1N (newton), popř. kN ( = 1000 N)
Advertisements

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Skládání sil.
Síla 1kg = 10N nebo 100g = 1N značka síly F
Elektronická učebnice - I
9.1 Trojúhelník - konstrukce, druhy
Mechanika tuhého tělesa
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Znázornění síly Protože účinky síly závisí na: velikosti, směru a působišti Znázorňujeme sílu orientovanou úsečkou F = 3 N.
Skládání sil Skládat síly znamená nahradit několik sil silou jedinou se stejnými účinky.
Skládání sil.
Elektronická učebnice - I
Síla a její měření Pojem síla - znalosti ze 6. ročníku
16.1 Vztlaková síla Tato síla se nazývá vztlaková.
Síla jako FV Skládání sil - opakování (FV) - opakování (síly)
(4r + 2) . 1 −
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSíly a jejich.
20.1 Trojúhelníková nerovnost
Anotace Prezentace, která se zabývá Newtonovými zákony. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znájí a umí využívat Newtonovy zákony.
Mechanika tuhého tělesa
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č.materiáluVY_32_INOVACE_450.
9.1 Měření a druhy sil Síla vzniká při vzájemném působení těles.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
SKLÁDÁNÍ SIL OPAČNÉHO SMĚRU
12.1 Čtyřúhelníky Mezi obrázky se zatoulal jeden, který sem nepatří.
21.1 Malá násobilka - dělení
23.1 Mechanická energie a její přeměny
33.1 Úhlopříčky čtverce a obdélníku, jejich vlastnosti
Elektronická učebnice - I
31.1 Druhá a třetí mocnina Úkol:
Zákon vzájemného působení dvou těles
31.1 Povrch kvádru + síť Zkus najít na obrázcích kvádry.
Síla.
Elektronická učebnice - II
Elektronická učebnice - II
22.1 Mechanická práce, výkon, příkon
7. ročník Síla Skládání sil.
43.1 LOMENÉ VÝRAZY 3
16.1 ZLOMKY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Skládání sil opačného směru
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
35.1 Pamětné odčítání v oboru do 1000 – rozšíření učiva
Anotace Prezentace, která se zabývá skládáním sil různého směru a rovnováhou sil. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí graficky.
48.1 SOUSTAVY ROVNIC Jsou dány dvě lineární rovnice se dvěma neznámými x – 2y = 1 2x + y = 2 Soustava lineárních rovnic se dvěma neznámými Které z uspořádaných.
Mechanika tuhého tělesa
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
39.1 MNOHOČLENY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
Rovnováha dvou sil (Učebnice strana 43 – 45)
Síla 1kg = 10N nebo 100g = 1N značka síly F
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil Číslo DUM: III/2/FY/2/1/17 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální.
Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_01_FII_SÍLA A JEJÍ VLASTNOSTI.
Technická mechanika – Skládání sil 2
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 7 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co je potřeba na všech obrázcích?
SKLÁDÁNÍ SIL Zpracovala: Ing. Alena Pawerová. ZOPAKUJME SI… SÍLA JE VEKTOROVÁ VELIČINA, PROTOŽE MÁ VELIKOST A SMĚR Znázorňujeme ji pomocí orientovaných.
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
SKLÁDÁNÍ SIL Zpracovala: Ing. Alena Pawerová.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
24.1 Druhy a vlastnosti rovnoběžníků I.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil
Technická mechanika – Skládání sil
Síla - skládání sil stejného a opačného směru
STATIKA část mechaniky, která se zabývá rovnováhou sil působících na dokonale tuhá tělesa.
SKLÁDÁNÍ SIL.
Skládání sil, rovnováha sil
Transkript prezentace:

10.1 Skládání sil Ve většině situací působí na těleso více sil. Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 10.1 Skládání sil Ve většině situací působí na těleso více sil. Jaký má jejich působení výsledný účinek? Síly se skládají. Skládání sil řešíme početně i graficky. Výsledná síla se jmenuje výslednice. Pro jednoduchost budeme skládat síly dvě: a) stejného směru b) opačného směru c) různoběžné Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku, nebo neštovice? Autor: Mgr. Hana Jirkovská

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 10.2 Co už umíme Síla – fyzikální veličina, značka F, jednotka newton (N) Převody jednotek síly – kilonewton (kN), milinewton (mN) Účinky síly – pohybové, deformační Znázornění síly – orientovaná úsečka s měřítkem Těžiště – působiště gravitační síly Země na těleso Grafické sčítání a odčítání úseček – v matematice pro 5. ročník Rýsování a měření úhlů – v matematice pro 6. ročník Rovnoběžníky – v matematice pro 7. ročník – kosodélník, kosočtverec, obdélník, čtverec a jejich úhlopříčky Pythagorova věta – výpočet úhlopříčky čtverce a obdélníka – matematika pro 8. ročník

10.3 Nové pojmy Stabilita těles – Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 10.3 Nové pojmy Stabilita těles – závisí na vzájemné poloze těžiště tělesa a jeho závěsu nebo podepření. Rozlišujeme polohu stálou (stabilní), volnou a vratkou (labilní). Rovnováha sil – na jediné těleso působí dvě síly stejné velikosti a opačného směru. Jejich výslednice se rovná nule. Účinek těchto sil může být jen deformační. Rovnoběžník sil – strany rovnoběžníka znázorňují působící síly a úhel mezi nimi. Úhlopříčka ze společného vrcholu představuje výslednici.

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 10.4 Výklad nového učiva Působením více sil na jedno těleso vzniká takový účinek, jako když je nahradíme jedinou silou. Říkáme jí výslednice. Získáme ji skládáním sil. 1) Působící síly mají stejný směr. 3) Působící síly jsou různoběžné. Výslednice má směr stejný a její velikost je rovna součtu velikostí jednotlivých sil. Výslednice je určena úhlopříčkou rovnoběžníku sil. F = F1 + F2 2) Působící síly mají opačný směr. Výslednice má směr stejný jako větší z nich. Její velikost je rovna rozdílu jednotlivých sil. F = F1 – F2 F1 > F2 Jsou-li síly stejně velké, jedná se o rovnováhu sil.

10.5 Procvičení a příklady 1) Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 10.5 Procvičení a příklady 1) Narýsuj výslednice v následujících situacích: F1 = 3N, F2 = 3N, úhel mezi nimi je: a) 0° b) 60° c) 150° d) 180° 2) Na misce sklonných vah je položen váleček o hmotnosti 250g. Misku táhneme vzhůru silou 1N. Jakou sílu naměříme na stupnici vah? Řešení: m = 250g F1 = 2,5N F2 = 1N F = x N Odpověď: F = F1 – F2 F = 2,5 – 1 F = 1,5N Na stupnici vah přečteme sílu 1,5N.

10.6 Něco navíc pro šikovné Je závěr Krylovovy bajky pravdivý? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 10.6 Něco navíc pro šikovné Je závěr Krylovovy bajky pravdivý? Krylovova bajka říká, že se labuť, štika a rak zapřáhli do vozu s nákladem. Rak táhne vůz po cestě, štika do vody a labuť do vzduchu. Pokud se kamarádi neshodnou, je prý výsledek jejich snahy nulový. Bude i podle obrázku výslednice sil nulová? Nápověda: S výslednicí sil raka a štiky musíme ještě složit sílu labutě.

10.7 CLIL – The composition of the forces Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Physics 10.7 CLIL – The composition of the forces Vocabulary composition of forces - skládání sil value - hodnota triangle of forces - rovnoběžník sil swing - houpačka resultant force - výslednice stretch - napínat direction - směr rope - lano On the swing A boy weighs 42 kilos and he is sitting on the swing. Ropes of the swing can be stretched by the whole force to the limit 500N. Can he take his younger sister on the swing (she weighs 11 kg)? Solution: m1 = 42kg F1 = 420N F = F1 + F2 F = 420 + 110 F = 530 N m2 = 11kg F2 = 110N F = x N Answer: He can´t take her because the ropes could break.

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 10.8 Test znalostí Správné odpovědi: 1. 3. 2. 4. Síly 3N a 8N působí na těleso stejným směrem. Výslednice je: Síly mohou být v rovnováze, když … c) a) d) 5 N 8 N 11 N 3 N působí na jedno těleso působí na dvě tělesa jsou různě velké jsou stejného směru Síly 3N a 8N působí na těleso opačným směrem. Výslednice je: Účinky sil v rovnováze mohou být … 5 N 8 N 11 N 3 N změna pohybu změna rychlosti změna barvy změna tvaru

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 10.9 Použité zdroje Bohuněk: PRACOVNÍ SEŠIT K UČEBNICI FYZIKY PRO 7. ROČNÍK, Prometheus, 1995 Kolářová, Bohuněk: FYZIKA PRO 7. ROČNÍK ZŠ, Prometheus, 2003 Obrázky: Kolářová, Bohuněk: FYZIKA PRO 7. ROČNÍK ZŠ, Prometheus, 2003, str. 40, 42, 47 Bohuněk: PRACOVNÍ SEŠIT K UČEBNICI FYZIKY PRO 7. ROČNÍK, Prometheus, 1995, str. 8 Tesař, Jáchim: FYZIKA 2 PRO ZŠ, SPN, 2008, str. 27 Pátek: ŘEŠENÉ ÚLOHY Z FYZIKY PRO ZŠ, OPS Děčín, 1989, str. 72 http://wearesuperclass.blog.cz/0706/fyzika-skladani-sil http://www.threes.com/index.php?option=com_content&view=article&id=2299:pythagoras-three-is-the-perfect-number&catid=72:mathematics&Itemid=50 http://www.havanacek.websnadno.cz/Candy-od-stenete-po-dospelaka.html http://www.kudyznudy.cz/Aktuality/Uzijte-si-krasnou-dovolenou-a-pohodove-dny-s-detmi.aspx http://www.novinky.cz/krimi/146824-za-pad-artisty-berouska-muze-zrejme-podmacena-zem.html http://www.poradte.cz/skola/2824-kyvadlo-a-perioda.html

10.10 Anotace Autor Mgr. Hana Jirkovská Období 07 – 12/2012 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 10.10 Anotace Autor Mgr. Hana Jirkovská Období 07 – 12/2012 Ročník 8. ročník Klíčová slova Skládání sil, výslednice, rovnoběžník sil, rovnováha sil Anotace Prezentace popisující skládání dvou sil působících na jedno těleso početně a graficky.