DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_52_INOVACE_ZBP1_3364VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_249_Rostlinná výroba na Zemi AUTOR: Alena Hořavová ROČNÍK,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 8.
Název Zemědělství – rostlinná výroba Předmět, ročník
Potraviny rostlinného původu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
ZEMĚDĚLSTVÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_.
Zemědělství.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZEMĚDĚLSTVÍ AFRIKY.
Geografie zemědělství Rostlinná výroba (RV) světa
Zemědělství Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Zemědělství Jižní Ameriky
Člověk a rostlina – kulturní rostliny, zemědělství, ekofarmy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Užitkové rostliny.
Jedna ze základních hospodářských činností člověka Není zcela ovlivnitelná člověkem ( závisí na přírodních podmínkách a sociálně-ekonomických podmínkách)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Polní plodiny Filip Bordovský.
Jiné polní plodiny Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Kulturní rostliny, pojmy
Vývoj zemědělství Historie, úvod. Vývoj zemědělství Historie, úvod.
Geografie zemědělství Rostlinná výroba (RV) světa
Mgr. Věra Vasiljevičová
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Okrasné a užitkové rostliny Název sady: Člověk a jeho svět.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č.materiáluVY_32_INOVACE_481.
Subtropický pás.
Historie zemědělství základem byla tzv. neolitická revoluce (7000 př. n. l.) – člověk přechází z neorganizovaného sběračství na organizovanou zemědělskou.
Ekosystém pole Rostliny
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV:Zemědělství TÉMATICKÝ CELEK: Společenské.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_16_JIHOVÝCHODNÍ ASIE ROČNÍK: 7. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda.
VY_32_INOVACE_Fi_III_04 Název Zemědělství /rostlinná výroba/ Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Suroviny a plodiny pro textilní průmysl
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_ Subtropické pásmo Autor Mgr. Renáta Hořejšková
VY_52_INOVACE_63_Zemědělství ČR
Úvodní cvičení.
Geografie zemědělství
CO ROSTE NA POLI - TEST Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Austrálie a Oceánie - hospodářství
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
ZEM Ě D Ě LSKÝ PR Ů MYSL Karafiátová Jana. Zemědělství je nedílnou součástí hospodářství Důležité nejen ve výrobě potravin a zemědělských produktů, ale.
REGIONY AFRIKY.
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Zemědělství Rozdělení dle vyspělosti zemí:
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektu EU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školy MASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín Předmět Hospodářský zeměpis Tematický okruh Světová ekonomika – vývoj, rozmístění, tendence, primární sektor Téma Zemědělství – rostlinná výroba Označení DUMU VY_32_INOVACE_809 Jméno autora Ing. Kateřina Vasilová Datum vytvoření 15. 1. 2013 Anotace Výklad – základní komoditní i regionální přehled rostlinné výroby v zemědělství. Podklad pro výklad učitele a základní struktura zápisu žáka do sešitu. Následuje pracovní list pro rozšíření znalostí a pro práci s mapou.

Rostlinná výroba = pěstování kulturních plodin pro: lidskou výživu pro výživu hospodářských zvířat (krmivo) suroviny pro zpracovatelský průmysl + má vliv vzhled krajiny – fce údržby krajiny (EU – dotace) Odvětví rostlinné výroby obilnářství, luskovinářství, olejninářství, okopaninářství, ovocnářství, vinařství, chmelařství, zelinářství, lukařství pěstování přadných a technických plodin

Obilniny Pšenice Nejvýznamnější v mírném pásmu, náročná na podmínky (půda, teplota, srážky) Hlavní produkční oblast – stepi v pásu Podunají–Ukrajina-Kazachstán–Čína a prérie v pásu Kanada – Skalnaté hory v USA dle států – Čína, Indie, USA, Rusko, Francie Rýže Nejdůležitější ve vlhkých subtropech – někdy až 3 úrody za rok Hlavní produkční oblasti – 89 % - JV Asie dále Amerika – hlavně severní Austrálie, Afrika a omezeně Evropa dle států – Čína, Indonésie, Bangladéš, Vietnam

Kukuřice Ječmen Subtropický a mírný pás, náročná na kvalitu půdy Využívaná na zrno i jako krmivo (celá rostlina) Hlavní produkční oblast – S. Amerika – oblast „Cornbelt“ – pás od Velkých jezer do středozápad, - Asie, Latinská Amerika, J a JV Evropa podle států – USA, Čína, Brazílie, Mexiko, Argentina Ječmen Nenáročná plodina, krátká vegetační doba – chladnější oblasti Hlavní produkční oblast – Rusko, střední a západní Evropa, Čína, Severní Amerika podle států – Rusko, Ukrajina, Francie, Německo, Kanada

Žito Oves Proso Nejodolnější obilnina (i teploty -30 ºC) Hlavní produkční oblasti – původně jen Evropa podle států – Rusko, Německo, Polsko Oves Nenáročná, vyšší nároky jen na srážky, často jako krmivo Hlavní produkční oblasti – Evropa, Severní Amerika, Austrálie podle států – Kanada, USA, Austrálie, Polsko, Finsko Proso - Typická pro suché tropy a neúrodnými půdami – sago, durrha,… Hlavní produkční oblasti – Afrika, Asie – hlavně rozvojové státy podle států – Indie, Nigérie, Niger

Hlíznaté kultury Brambory Maniok - kasava, juka Původně z J. Ameriky, nenáročné na teplotu, ale na srážky ano 1/5 produkce jako potravina, dále krmivo a technická plodina Hlavní produkční oblasti – Asie, Evropa podle států – Čína, Indie, Rusko, Ukrajina, USA Maniok - kasava, juka Keř z J. Ameriky, hlízy 3 – 5 kg, čerstvé jedovaté – složité zpracování na mouku a škrob (tapioka) Hlavní produkční oblasti – tropická Afrika, Asie a J. Amerika podle států – Nigérie, Thajsko, Brazílie

Batáty Jamy Hlízy keře ze stř. Ameriky, mají sladkou chuť Hlavní produkční oblasti – JV Asie (Čína-77 %), Afrika, Latinská Amerika Jamy Hlízy popínavé rostliny s vysokým obsahem škrobu, syrové jsou jedovaté Hlavní produkční oblasti – Afrika – 96 % produkce, JV Asie

Produkce cukru Cukrová řepa Cukrová třtina Severněji položené oblasti, původně ze Středozemí Zbytky po zpracování se používají jako krmivo Hlavní produkční oblasti – Evropa (68 % produkce), Asie, Amerika podle států – Francie, Rusko Cukrová třtina Do 30 º zeměpisné šířky – náročná na teplo a vlhko Oproti řepě má až 5x vyšší množství cukru Hlavní produkční oblasti – J a S Amerika, Asie podle států – Brazílie, Indie, Čína

Olejniny Soja Podzemnice olejná Slunečnice Nejrozšířenější olejnina, lze používat i jako luštěninu, původem z JV Asie Hlavní produkční oblast – USA, Brazílie, Argentina + JV Asie Podzemnice olejná Velice kvalitní olej Hlavní produkční oblast – suché tropy Asie a Afriky Slunečnice Nejrozšířenější v mírném klimatu Hlavní produkční oblast – Evropa – nejvíce Rusko, Ukrajina

Řepka olejka Olivovník Ostatní Pro olej i jako biopalivo – osevní plochy vzrůstají Typická pro mírné podnebné pásmo Hlavní produkční oblast – Evropa, Asie, Severní Amerika podle států – Kanada, Čína Olivovník Charakteristická pro Středomoří – obecně pro subtropy Hlavní produkční oblast – Evropa – 70 % produkce podle států – Španělsko, Itálie, Řecko Ostatní - bavlníkové semeno, lněné semeno, palmový olej, …

Luštěniny OVOCE Plody v podobě lusků s vysokým obsahem bílkovin a vitamínů B – hrách, čočka, fazole, sójové boby Hlavní produkční oblasti – Asie – 45% produkce (Indie) OVOCE Struktura produkce závislá na podnebném pásmu Na celkové produkce mají největší podíl: Citrusy - Čína, Brazílie, J. Evropa (Španělsko) Banány – „banánové“ republiky – Střední Amerika Jablka – Čína (43 % produkce), Sev. Amerika, Evropa .

Zelenina Složení produkce závislé na podnebném pásu U většiny druhů je největší producent Čína - na celkové produkci se nejvíce podílí: Rajčata Melouny Zelí Cibule

Technické plodiny textilní Bavlna - Náročná – sucho v době květu, ale pro růst vlhko, kvalitní půda Původem z tropů a subtropů Stř. Ameriky, Afriky a Asie Hlavní producent – Čína, Indie, USA Len Typická pro mírné pásmo, vlákno má specifické vlastnosti Hlavní producent – Čína, Evropa (Francie, Bělorusko, Rusko) Juta - oblast subtropů, vlákno velmi dlouhé a odolné 99 % produkce z Asie – Indie, Bangladéš Ostatní sisal, juka, kapok, konopí

Technické plodiny - elastomery Kaučukovník Přírodní gumy – některé keře a stromy suchých subtropů a tropů Přírodní vosky a pryskyřice Technické plodiny – energetické = palivo Řepka olejka Slunečnice Brambory (škrob) Rychle rostoucí dřeviny – platany, topoly, olše, vrby Traviny – konopí, sloní trávy, čirok

Pochutiny Kávovník Čajovník Původem z horských oblastí Afriky, dnes i v jiných tropických oblastech – produkce neustále roste Hlavní produkční oblasti – Latinská Amerika – 61 % Asie, Afrika podle zemí – Brazílie, Vietnam, Kolumbie, Indonésie Čajovník Keř původem z JV Asie – až na výjimky je i dnes hlavní produkční oblastí Největší producenti – Čína, Turecko, Indie, Keňa, Srí Lanka

Kakaovník Tropická rostlina vyskytující se v nížinách Afriky a Jižní Ameriky Důležitá pro produkci kakaa a následně čokolády Hlavní producenti –státy Afriky – oblast – Coté d´Ivoire Indonésie, Ghana, Nigérie Tabák Původně z Ameriky, dnes rozšířena do subtropické oblasti Hlavní producenti – Čína, Brazílie, Indie, USA

Materiály: Bičík I.:Hospodářský zeměpis- Globální geografické aspekty světového hospodářství, NČGS, Praha 2005 Kašparovský K.: Zeměpis I. v kostce,Fragment, Praha 2008 Hanus M., Šídlo L.: Školní atlas dnešního světa, TERRA, Praha 2011 Dnešní svět – časopis pro moderní výuku,č. 2, ročník 2012/2013, TERRA Praha 2012 Dnešní svět – časopis pro moderní výuku, č. 2, ročník 2011/2012, TERRA Praha 2011

Materiály Bičík I.:Hospodářský zeměpis- Globální geografické aspekty světového hospodářství, 1. vyd., NČGS, Praha 2005, ISBN 80-86034-52-6, s. 39 - 44 Kašparovský K.: Zeměpis I. v kostce, 1. vyd., Fragment, Praha 2008, ISBN 978-80-253-0586-7, s. 111- 115 Dnešní svět – časopis pro moderní výuku,č. 2, ročník, 2010/2011, TERRA Praha 2010, ISSN 1801-4119, s. 4 -10