ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, první ročník Kapitoly z českých a světových dějin Antické Řecko Autor: Mgr. Jan Slovák Vytvořeno: 2012 ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Název sady Kapitoly z českých a světových dějin – Antické Řecko Tematická oblast Dějepis Anotace Výukový materiál připraví žáky na úvod řeckých dějin Očekávaný výstup Žáci se seznámí s počátky řecké historie, s řeckou kolonizací 8.st.př.n.l. a s řeckou keramikou Autor Mgr. Jan Slovák jan.slovak@szszlin.cz Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žáci 1. a 2. ročníku střední odborné školy Stupeň a typ vzdělávání Střední, humanitní Vytvořeno 2012 ZA, 1. ročník / Kapitoly z českých a světových dějin, Antické Řecko / Mgr. Jan Slovák
Řekové navazovali na kulturu minojskou a mykénskou Řecké kmeny – Achájové, Ionové, Dórové Obživa – obilí, později olivy, rybolov, pastevectví Polis – zárodky kol. r. 800 př.n.l. – svobodní obyvatelé (50%), všestranný rozvoj obyvatel X chrání prostor polis ZA, 1. ročník / Kapitoly z českých a světových dějin, Antické Řecko / Mgr. Jan Slovák
Řecká kolonizace 8. – 6. st.př.n.l. [1] ZA, 1. ročník / Kapitoly z českých a světových dějin, Antické Řecko / Mgr. Jan Slovák
Kolonizace Proč: Roste počet obyvatel, nedostatek půdy a surovin, poznání nového Kam: pobřeží - Malá Asie, Černé moře, jižní Itálie – Syrakusy, Marseille, Neapol, Varna Následky: dovoz obilí, dřevo, kovy, vývoz řemesl. výrobků – keramika /Konkurence – Féničané/ ZA, 1. ročník / Kapitoly z českých a světových dějin, Antické Řecko / Mgr. Jan Slovák
[2] ZA, 1. ročník / Kapitoly z českých a světových dějin, Antické Řecko / Mgr. Jan Slovák
Keramika [3,4] ZA, 1. ročník, Kapitoly z českých a světových dějin , Antické Řecko, Mgr. Jan Slovák
Úkoly Zjisti jaké tvary měla řecká keramika? Charakterizuj výzdobu a motivy řecké keramiky. (http://cs.wikipedia.org/wiki/Starov%C4%9Bk%C3%A1_%C5%99eck%C3%A1_keramika) Co je to polis? Je náš dnešní stát také polis? Pokud ano, v čem se to projevuje? Popiš následující stavbu. – Typy sloupů, účel stavby, k čemu slouží dnes? ZA, 1. ročník / Kapitoly z českých a světových dějin, Antické Řecko / Mgr. Jan Slovák
[5] ZA, 1. ročník / Kapitoly z českých a světových dějin, Antické Řecko / Mgr. Jan Slovák
Na slepé mapě zakresli místa, která Řekové kolonizovali [6] ZA, 1. ročník / Kapitoly z českých a světových dějin, Antické Řecko / Mgr. Jan Slovák
Zdroje [1][cit. 2012-03-21]. Dostupný na www: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:AntikeGriechen1.jpg> [2][cit. 2012-03-21]. Dostupný na www: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Herakles_Geryon_Staatliche_Antikensammlungen_1379.jpg> [3][cit. 2012-03-21]. Dostupný na www: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Amphorae.jpg> [4][cit. 2012-03-21]. Dostupný na www: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Crater_Orestes_Pylades_Louvre_K404.jpg> [5] MOUNTAIN. [cit. 2012-03-20]. Dostupný pod licencí Creative Commons na www: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Parthenon_from_west.jpg> [6] Kresba Jan Slovák ZA, 1. ročník / Kapitoly z českých a světových dějin, Antické Řecko / Mgr. Jan Slovák