Fyzika 7. ročník Síla a její účinky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Otáčivé účinky síly (Učebnice strana 70)
Advertisements

Magnetické vlastnosti látek
Vzájemné působení těles - síla
Siločáry elektrického pole
Elektrický náboj Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Elektrostatika I Mgr. Andrea Cahelová Hlučín 2013.
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Duben 2012
Vzájemné silové působení těles
Fyzika Účinky síly.
Síla a její měření Pojem síla - znalosti ze 6. ročníku
zpracovaný v rámci projektu EU
Síla a její měření.
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Duben 2012
Magnetické vlastnosti látek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Úvodní hlavička Doplň číslo lab. práce. Úvodní hlavička Doplň číslo lab. práce.
Síla. Skládání sil Co už víme o síle
Fyzika - opakování.
SÍLA F = 3 N F = 3 N.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _601 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Téma: Vzájemné působení těles, síla a její měření Autorka: Marta Gulová Ostrava 2006.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 6.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
Magnetické vlastnosti látek
Magnetické vlastnosti látek
Elektrické pole Elektrický náboj, Elektrické pole
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Elektromagnetické jevy
VY_32_INOVACE_03 - SÍLA, ÚVOD DO TÉMATU
Digitální učební materiál
Vzájemné působení těles. Síla
Magnetické vlastnosti látek - opakování
Člověk a příroda - Fyzika
Gravitační síla a hmotnost tělesa
INDUKČNÍ ČÁRY MAGNETICKÉHO POLE
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSíly a jejich.
VODIČŮ S PROUDEM A MAGNETŮ
Síla, její znázornění a účinky.
zpracovaný v rámci projektu
Gravitace.
Gravitační síla. Gravitační pole
Síla. Měření síly. Gravitační síla.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSíly a jejich.
Kde je elektrické pole „silnější“
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Síla opakování.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Magnetické indukční čáry
SÍLA A JEJÍ MĚŘENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_4_Síla a její měření Téma: Fyzika.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_01_FII_SÍLA A JEJÍ VLASTNOSTI.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
 každý magnet má dva póly ◦ severní (ozn. N, červenou barvou) ◦ jižní (ozn. S)  uprostřed je netečné pásmo Jižní pól magnetu (S) Netečné pásmo Severní.
Magnetismus. Magnety - magnetovec Prvním známým magnetem byl magnetovec, který byl objeven starověkými Řeky a Číňany. Tento zřídka se vyskytující minerál.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_50_SÍLA TEMA: FYZIKA ČÍSLO.
Název výukového materiálu Identifikátor VY_32_INOVACE_PreJa17 Anotace
SOUVISLOST ELEKTŘINY A MAGNETIZMU
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Magnetické pole cívky s proudem
Síla Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín
SÍLA A JEJÍ MĚŘENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Magnetické pole cívky s proudem
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_18 Fyzika.
Elektrování těles při vzájemném dotyku
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Síla - skládání sil stejného a opačného směru
VODIČŮ S PROUDEM A MAGNETŮ
Elektrické pole.
Transkript prezentace:

Fyzika 7. ročník Síla a její účinky VY_52_INOVACE_ČP1.01

Které síly znáte ze 6. ročníku? Gravitační Magnetickou Elektrickou

GRAVITAČNÍ SÍLA Mezi každými dvěmi tělesy působí síla, která je k sobě přitahuje. Gravitační síla, kterou se dvě tělesa přitahují, závisí na jejich HMOTNOSTECH. Proto pozorujeme především účinky gravitačních sil těles o velikých hmotnostech, jako jsou planety, Měsíc nebo Slunce.

Okolo Země je gravitační pole, které se projevuje tím, že na každé těleso v něm umístěné působí svisle dolů gravitační síla.

ELEKTRICKÁ SÍLA Mezi dvěmi elektricky nabitými tělesy působí ELEKTRICKÁ SÍLA Tato síla může být přitažlivá i odpudivá

MAGNETICKÁ SÍLA Sílu, kterou na sebe navzájem působí póly magnetu a kterou magnety přitahují železné a ocelové předměty nazýváme MAGNETICKOU.

Magnety jsou obvykle samy kovy, lze je použít na zmagnetizování jiných kovů. Každý magnet má dva póly – severní - značíme N jižní - značíme S Stejné póly magnetu se ODPUZUJÍ Různé póly magnetu se PŘITAHUJÍ

MAGNETICKÉ POLE V okolí magnetu je magnetické pole, které se projevuje silovým působením. Toto magnetické pole můžeme pozorovat pomocí ocelových pilin. Čáry proložené řetězci pilin se nazývají INDUKČNÍ ČÁRY. Jsou to myšlené čáry, kterými znázorňujeme silové působení magnetického pole.

MAGNETICKÉ POLE ZEMĚ Víte, že planeta Země je vlastně jeden veliký magnet? Proto ostatní magnety směřují k vrcholu Země nazývanému sever. V důsledku otáčení Země kolem osy dochází k víření tekutého železa v zemském jádru. To způsobuje, že se pak zemské jádro chová jako obrovský magnet. Stejně jako malé magnety má i Země dva magnetické póly

S – jižní magnetický pól N- severní magnetický pól Z1 – severní zeměpisný pól Z2 – jižní zeměpisný pól

SROVNÁNÍ GRAVITAČNÍ ELEKTRICKÁ MAGNETICKÁ - GRAVITAČNÍ POLE Okolo Země je GRAVITAČNÍ POLE Okolo el. nabitého tělesa je ELEKTRICKÉ POLE Okolo magnetu je MAGNETICKÉ POLE Působí mezi všemi tělesy Jsou známé 2 druhy el. náboje KLADNÝ + ZÁPORNÝ - Magnet má dva póly SEVERNÍ – N JIŽNÍ - S Působí jen síla PŘITAŽLIVÁ Stejné náboje se ODPUZUJÍ Různé náboje se PŘITAHUJÍ Stejné póly se ODPUZUJÍ Opačné póly se PŘITAHUJÍ - Náboje mohou být ODDĚLENÉ – Papír má kladný náboj a pravítko záporný náboj Každý magnet má oba póly, které se NEDAJÍ ODDĚLIT Rozbije-li se magnet vznikne opět magnet , který má oba póly

Síla Je odvozená fyzikální veličina, která charakterizuje vzájemné působení těles. Tělesa na sebe mohou působit při dotyku nebo na dálku prostřednictvím silového pole.

Vzájemné působení těles

Účinky síly Uvést těleso do pohybu Uvést těleso do klidu Změnit směr pohybu tělesa Zrychlit nebo zpomalit těleso Deformovat těleso a to buď dočasně nebo trvale

Účinky síly závisí Na velikosti síly (určujeme jednotkami síly- základní jednotkou síly je newton – 1N) Na směru síly Na působišti síly (bod, ve kterém síla působí)

Síla Sílu můžeme měřit siloměrem Značíme : F Základní jednotka: 1 newton – 1N 1 N je přibližně síla, kterou vynaložíme abychom zvedli závaží o hmotnosti 100g Další jednotky: 1 kilonewton – 1kN = 1000 N 1 meganewton – 1MN = 1000 kN = 1 000 000 N 1 milinewton – 1mN = 0,001 N Sílu můžeme měřit siloměrem

Použitá literatura K. Rauner, V. Havel, J. Prokšová, M. Randa: Fyzika 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus 2005 A. Kent, A. Ward: Fyzika vydavatelství a nakladatelství Blesk 1994 Doc.RNDr.R.Kolářová,CSc., PaedDr. J. Bohuněk: Fyzika pro 6. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus 2002

Vypracovala: RNDr. Renata Křížková Datum : 19.10. 2011 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Výukový materiál: VY_52_INOVACE_ČP1.01

ZAMĚŘENÍ VYUČOVACÍ HODINY Cíl: Na základě svých zkušeností a znalostí ze 6. ročníku odvodí sílu jako fyzikální veličinu charakterizující vzájemné působení dvou těles a určí její možné projevy Klíčové kompetence: Kompetence k učení :Žák aktivně vstupuje do výuky a na základě svých zkušeností a vědomostí vyvozuje závěry pro další využití.Je-li pro něho probírané učivo málo srozumitelné, obtížné, či naopak příliš triviální nebojí se zeptat, požádat o vysvětlení nebo o konkrétní příklady; zajímá se o možnosti získání dalších poznatků o tématu, které ho zaujalo. STAVBA VYUČOVACÍ HODINY Zahájení:Seznámení s cílem a obsahem hodiny. Vedení:Prezentace : Str. 2- 12 - žáci si připomenou a zopakují poznatky o síle ze 6.ročníku Str.13 16 –na základě svých zkušeností a vědomostí se žáci pokusí charakterizovat sílu , její projevy a pokusí se odvodit na čem účinky síly závisí. Str. 17 – seznámení se značkou , základní jednotkou a dalšími jednotkami Závěr: Co jsme se dnes naučili?.Co bych se ještě chtěl(a) dozvědět..