Elektrické příslušenství motorových vozidel 2. ročník, 1 Elektrické příslušenství motorových vozidel 2. ročník, 1. čtvrtletí Martin Janda, Autotronik, T2.B
Přehled elektrických zařízení Zdrojová soustava – akumulátor, alternátor Osvětlení Elektronika – řízení motorů, řízení podvozků a brzd, komunikační a navigační zařízení
Akumulátory Princip činnosti akumulátorů spočívá v přeměně energie. Při vybíjení mění chem. Energii na el. a při nabíjení naopak. Tuto přeměnu zajišťují tzv. aktivní hmoty akumulátoru. Aktivní hmoty jsou: kladně a záporně nabité desky, elektrolyt.
Konstrukce akumulátoru
Tipy a triky Při demontáži akumulátoru vždy jako první odpojujeme kostřící kabel a poté + kabel. Při montáži je postup přesně opačný. Při podpoře startu připojíme + kontakt na + a od uzemňovacích kontaktů vedeme kabely minimálně 50cm a ukostříme na kostru automobilu.
Alternátory Princip činnosti alternátoru je v pohybu smyčky vodiče u kterého se mění magnetický tok v magnetickém poli a tím dochází ke vzniku napětí. Úkolem alternátoru je dodávat el. Energii do vozidla a dobíjet akumulátor.
Konstrukce alternátoru Stator Rotor Regulátor napětí Můstkový usměrňovač
Startéry Princip činnosti startéru je obdobný alternátoru s tím rozdílem, že smyčkou vodiče umístěnou v magnetickém poli protéká proud a působí na ní síla, která smyčkou otáčí. Síla je závislá na délce smyčky, velikosti magnetického pole a na velikosti proudu.
Startéry dělíme na: Derivační motory Motory permanentně buzené Sériové motory Kompaundní motory
Konstrukce startéru Stator Rotor Komutátor Kartáče Víka Volnoběžka