Jehlan – povrch, objem, výpočty

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Krychle Síť, povrch, objem
Advertisements

Kolmé hranoly – rozdělení, vlastnosti, síť
Digitální učební materiál
Kolmé hranoly, jejich objem a povrch
Jehlan povrch a objem.
Povrch hranolu S = 2.Sp + Spl Spl = op.v
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Rotační kužel - výpočet objemu
Kužel Objem a povrch.
Kruh, kružnice – povrch, objem, výpočty
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Digitální učební materiál
Objemy a povrchy těles základní přehled vlastností a vztahů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
síť, objem, povrch opakování
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Autor: Mgr. Lenka Šedová
Za předpokladu použití psacích potřeb.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: březen 2013 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Digitální učební materiál
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Objem a povrch válce Autor: Mgr. Jolana Sobotková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Objem hranolu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Prezentace – Matematika
Digitální učební materiál
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:9. ročník – Matematika a její aplikace – Matematika – Jehlan autor VM:Ing. Slánská.
Tělesa Užití goniometrických funkcí
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Neznámá ze vzorce. Vypočtěte výšku c kvádru o objemu V = 300 cm 3, když a = 3 cm, b = 2 cm a = 5 cm, b = 10 cm a = 4 cm, b = 5 cm a = 6 cm, b = 2 cm délky.
Krychle Síť, povrch, objem
Povrch hranolu – příklady – 1
Tělesa – trojboký hranol
Povrch kvádru Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková.
Kolmé hranoly - povrch a objem Matematika – 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka.
Základní pojmy: Vlastnosti čtyřbokého hranolu: Čtyřboký hranol má dvě podstavy. Podstavy mají tvar čtyřúhelníku (čtverec, kosočtverec, obdélník, kosodélník,
Matematika pro 9. ročník Jehlany – příklady – 1. Jehlan Vypočítejte objem pravidelného čtyřbokého jehlanu na obrázku (vyjádřete pomocí odmocnin).
JEHLAN Popis, povrch, objem. JEHLAN Popis, povrch, objem.
J e h l a n Popis tělesa Výpočet povrchu Výpočet objemu
Matematika pro 9. ročník Jehlany – příklady – 2. Jehlan Vypočítejte objem pravidelného trojbokého jehlanu vysokého 5 cm, s podstavnou hranou 6 cm (vyjádřete.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:IV/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Matematika a její aplikace, Geometrie.
VY_12_INOVACE_Pel_III_21 Objem jehlanu Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Autor: Mgr. Radek Martinák Jehlan – popis, povrch, objem Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika.
Hranol Základní škola a Mateřská škola
Stereometrie Povrchy a objemy těles.
Tělesa – krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
KUŽEL A JEHO POVRCH VY_42_INOVACE_ 31_02.
Matematika pro 8. ročník Hranoly – příklady – 1.
Tělesa –čtyřboký hranol
VY_32_INOVACE_02_GEOMETRIE_13
Matematika Komolý jehlan
Matematika pro 9. ročník Povrch jehlanu.
VY_32_INOVACE_050_Povrch a objem hranolu
MATEMATIKA Objem a povrch hranolu 1.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tělesa – krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
POVRCH A OBJEM KRYCHLE A KVÁDRU
Povrch krychle.
AUTOR: Mgr. Marcela Šašková NÁZEV: VY_32_INOVACE_4B_01
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Tělesa NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 Autor: Eva Valentová NÁZEV: VY_32_INOVACE_301_Tělesa Téma: Geometrie.
Rotační kužel Základní škola a Mateřská škola
Transkript prezentace:

Jehlan – povrch, objem, výpočty Autor: Mgr. Jolana Sobotková Vytvořeno: březen 2014 Název: VY_32_INOVACE_MA_01_Rovinná a prostorová geometrie_11 9. ročník

Vzdělávací oblast, tematický okruh, téma vzdělávacího materiálu: Matematika, Rovinná a prostorová geometrie, Jehlan Metodický list, anotace: Pomocí prezentace lze vysvětlit základní pojmy a vlastnosti jehlanu, i komolého jehlanu. Odvozeny jsou i vzorce pro objem a povrch a v závěru prezentace je příklad na výpočet objemu jehlanu v jednodušší i obtížnější verzi pro nadané žáky.

JEHLAN Jehlan je těleso s podstavou n-úhelníku. Stěny pláště tvoří rovnoramenné trojúhelníky PLÁŠŤ PODSTAVA

Jehlan, jehož výška je kolmá k podstavě – kolmý jehlan Jehlan, jehož výška je kolmá k podstavě – kolmý jehlan. Jehlan, který vznikne odříznutí části s vrcholem – komolý jehlan. - vázy, květináče, hrníčky…

Objem jehlanu Jehlan zaujímá 1/3 objemu kolmého hranolu se shodnými podstavami vyjdeme-li z obecného vzorce pro objem hranolu V = Sp . V , pak objem kužele se vypočítá podle vzorce V = 𝑆𝑝 . 𝑣 3

Povrch jehlanu Povrch se skládá z obsahu podstavy (n-úhelníku) a obsahů příslušného počtu trojúhelníků pláště. V tomto případě S = Sp + 5.S∆ S = 5. 𝑎 . 𝑣 𝑎 2 + 5. 𝑎 . 𝑣 𝑠 2 Čtvercová podstava: S = a2 + 4. 𝑎 . 𝑣 𝑎 2 Obdélníková podstava: S = a . b + 2 . 𝑎 . 𝑣 𝑎 2 + 2 . 𝑏 . 𝑣 𝑏 2 vs a va Vs – výška stěnového trojúhelníku Va – výška trojúhelníku v podstavě a – hrana podstavy

Varianta A Vypočítej přibližnou hmotnost obelisku z mrákotínské žuly na nádvoří Pražského hradu - spodní základna je čtvercová o hraně délky 181,5 cm, vysoký je 15,42 m. Horní hrana - také čtvercového tvaru – má hranu o délce 123,4 cm (jedná se tedy o komolý jehlan, přičemž výška celého jehlanu by byla 48,16 m. Hmotnost mrákotínské žuly je 2,640 t/m³. Řešení: Vypočítáme objem celého jehlanu a pak „vršku“, který chybí, a získáme tak objem obelisku. V1 – V2 a1 = 1,815m, v1 = 48,16m, a2 1,234m, v2 = 32,74m V1 = (a12 . v1) : 3 V2 = (a22 . v2) : 3 V1 = 52,88 m3, V2 = 16,62 m3 V1 – V2 = 36,26 m3 hmotnost: m = 36,26 . 2,64 = 95,7264 tuny

Další postup je již shodný s variantou A Varianta B - obtížnější Vypočítej přibližnou hmotnost obelisku z mrákotínské žuly na nádvoří Pražského hradu - spodní základna je čtvercová o hraně délky 181,5 cm, vysoký je 15,42 m. Horní hrana - také čtvercového tvaru – má hranu o délce 123,4 cm (jedná se tedy o komolý jehlan) Hmotnost mrákotínské žuly je 2,640 t/m³. Řešení: (Obtížnost spočívá v nutnosti si na základě podobnosti dopočítat celou výšku jehlanu) 1542+𝑥 90,75 = 𝑥 61,75 x 61,7cm 1542 + x = 1,471 . X 1542 = 0,471 . x x = 3274 cm …. To je výška té části, co tam není, tedy 15,42m celá výška je 32,74+ 15,42 = 48,16 m 90,75cm Další postup je již shodný s variantou A

Zdroje obrázků: Galerie Microsoft Office