Začátek velké francouzské revoluce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rusko za posledních Romanovců
Advertisements

Pokus o sjednocení Itálie a Německa
Sametová revoluce Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Prvorepublikový film Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Věda v 19. století II. Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Rokoko v Čechách Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Ponapoleonská Evropa – vznik Belgie
Babylonie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Kultura francké říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Rudolf II. Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Josef II. a jeho reformy Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Výtvarné umění v 19. století II.
Neklid ve východní a jihovýchodní Evropě
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Česká secese Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_2D.9.19 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Věda v 19. století I. Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Svět v 60. letech Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Vznik ČSR Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Neolit ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Neolit v Čechách Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_2D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Římská republika Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_3D.9.10 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Asýrie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_2D.6.04
VY_32_INOVACE_2D.9.20 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Pražské povstání Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Rokoko ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_3D.9.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Okupace Československa
VY_32_INOVACE_3D.9.19 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D.9.07 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_2D.9.04 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_2D.9.15 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
První světová válka I Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Vznik USA Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_1D.9.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Zikmund Lucemburský Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_2D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_1D.9.17 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D.6.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_1D.9.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Počátky britského impéria
30. léta v ČSR Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_1D.9.13 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Doba bronzová v Čechách
VY_32_INOVACE_3D.9.04 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D.9.05 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Kultura doby bronzové Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_2D.6.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_1D.7.07 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Habsburská monarchie za Metternicha
Klasicismus Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_2D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_2D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis,8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D.9.09 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_1D.9.15 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Shrnutí pravěku Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_2D.6.18 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_2D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Konec absolutismu ve Francii. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Konec.
Transkript prezentace:

Začátek velké francouzské revoluce Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_2D.7-8.08 Začátek velké francouzské revoluce Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/21.2699 Dějepis, 8. třída ZŠ Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost

Předrevoluční Francie 18. století – Francie nejmocnější a nejlidnatější země v Evropě. Obyvatelé rozděleni do tří stavů: stav - duchovenstvo (privilegované vrstvy) 2. stav - šlechta 3. stav - měšťané a bohatí venkované (živí ostatní)

Finanční krize Ludvík XVI. - za jeho vlády stoupají státní dluhy. Královský dvůr se topí v přepychu. Nevole je především proti jeho manželce Marii Antionettě, která utrácí peníze. Květen 1789 král svolal generální stavy, aby dosáhl vypsání nových daní.

Ludvík XVI. a Marie Antionetta http://www.thrale.com/sites/default/files/images/louis_XVI.png http://catherinedelors.com/blog/wp-content/uploads/MA-Drouais-1773.jpg

Vítězství třetího stavu Zástupci všech stavů požadovali, aby král změnil způsob vlády. Král odmítl. Zástupcové třetího stavu se prohlásili za Národní shromáždění – chtěli omezit královu moc. 14.7.1789 povstal pařížský lid. Dobyl Bastilu jako symbol aktuálního režimu a zřídil národní gardy. Král souhlasil s vypracováním ústavy.

Odstranění feudalismu Revoluce se šířila po celé Francii. Šlechta se začala bát. Srpen 1789 bylo zrušeno poddanství a šlechtická privilegia. Definitivně byl zlikvidován feudalismus.

Deklarace práv člověka a občana Srpen 1789 byly odsouhlaseny základní principy ústavy. Jedním z autorů byl generál La Fayette. Padl absolutismus. Král byl donucen i se svou rodinou přesídlit do Paříže. Likvidovaly se všechny symboly minulé doby (oblečení, paruky). Zavedlo se oslovení „Občan“.

http://images.cdn.fotopedia.com/flickr-2598110903-hd.jpg

Ústava království 1791 se Francie stala konstituční monarchií – přísně oddělena zákonodárná, výkonná a soudní moc. Zákony tvořili poslanci. Vznikají politické kluby, kde se poslanci scházeli s veřejností. Nejvyšší význam nabývá klub jakobínů.

Hospodářské potíže Byla vyvlastněna církev. Nastala silná vlna emigrace – především šlechta a duchovenstvo. Zavedla se nová liberální politika. Rostly ceny zboží. Mezi lidmi rostlo napětí, docházelo ke stávkám.

Útěk krále a pád monarchie Červen 1791 se pokusil král o útěk ze země, byl prozrazen, vrátil se do Paříže. 10. srpna 1792 vznikla revoluční komuna. Král byl zajat a uvězněn. Národní konvent zrušil 21.9.1792 království, zřídil republiku. Hymnou revoluce se stala Marseillaisa.

Pojmy Deklarace – slavnostní prohlášení Privilegium – zvláštní právo Republika – věc veřejná Revoluce – náhlá a často násilná změna politického režimu Emigrace - vystěhování do ciziny Komuna – samosprávný revoluční orgán

Velká francouzská revoluce – začátek Zápis Velká francouzská revoluce – začátek Obyvatelé rozděleni do tří stavů: duchovenstvo, šlechta a měšťané Ludvík XVI. a Marie Antoinetta 14. 7. 1789 dobyta Bastila Zavedlo se oslovení „Občan“ 1791 se Francie stala konstituční monarchií Král byl zajat a uvězněn 21. 9. 1792 zrušeno království - republika

Osmisměrka Najděte v osmisměrce níže uvedené pojmy (bez diakritiky) a vysvětlete jejich význam: BASTILA DEKLARACE DEZERCE EMIGRACE KOMUNA MONARCHIE REPUBLIKA REVOLUCE ÚSTAVA

Metodické pokyny k prezentaci Jsou umístěny ve skrytém snímku. Autor: Mgr. Kateřina Vyčichlová První pololetí, listopad Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Klíčová slova: osmý ročník, Francie, Ludvík XVI., revoluce, konvent, Bastila V této prezentaci jsou představeny začátky a následné okolnosti Velké francouzské revoluce. Je potřeba žákům zdůraznit, v čem byla tato událost nebezpečná pro celou Evropu. Součástí prezentace je osmisměrka, tu je možné i vytisknout. Pod „smajlíky“ jsou skryty hypertextové odkazy s doplňujícím obrazovým materiálem. Prezentace je opatřena i vnitřnímu hypertextovými odkazy. Prezentaci je možné využít i k samostudiu. Použitá literatura: HLAVAČKA, M. a kol.: Dějepis pro 8. ročník ZŠ. 1. vyd. Praha: SPN, 2002. 128 s. ISBN 80-7235-053-6. MANDELOVÁ, H. a kol.: Dějiny novověku. 1. vyd. Liberec: Dialog, 2003. 180s. ISBN 80-86761-04-5. kol. autorů: Dějepis 8: Učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: FRAUS, 2010. 160 s. ISBN 978-80-7238-561-4. HARNA, J., FIŠER, R.: Dějiny českých zemí II.1.vyd. Praha: FORTUNA, 1998. 280 s. ISBN 80-7168-522-4.