Karel Havlíček Borovský

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Týden modliteb za duchovní povolání, od 8.do 15.května 2011, ukončen 48. světovým dnem modliteb za povolání o 4. neděli velikonoční – neděli Dobrého pastýře.
Advertisements

…rádi bychom viděli Ježíše… (?) Jan 12, Někteří z poutníků, kteří se přišli o svátcích klanět Bohu, byli Řekové. 21 Ti přistoupili k Filipovi,
Definice zapomínání: 1. Zánik vzpomínky. 2. Zánik nežné náklonnosti.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_16_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Název příjemce: Základní škola a Mateřská škola Řečice, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ / Tematický celek: Vlastivěda.
Adolf Hitler Způsobil smrt milionů.
Narodil se roku 1890 v Malých Svatoňovicích. Jeho otec byl lékař a jeho matka sbírala lidový folk l or.Měl bratra Josefa a sestru Helenu. Vystudoval gymnázium.
Český spisovatel, novinář,
KDO JE JEŽÍŠ? 1.JEŽÍŠ JE NÁŠ PÁN A VŠECH KRÁLŮ KRÁL, JÁ HO DOBŘE ZNÁM, //:ON MI ŽIVOT DAL://
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ Autor:Mgr.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_08 Tematická.
Pohár mléka Endless love. way H.P..
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Napoleon Bonaparte (15.srpna května 1821)
Karel Havlí č ek Borovský 8. ročník Karel Havlí č ek Borovský Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled.
Rozhovory Abraháma s Hospodinem 3 Vyrobilo centrum pro katechezi Olomouc 2013.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
;; Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
EDUARD BASS 9. ročník.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou K. H. Borovského Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Téma: Revoluce 1848 Předmět: Dějepis Ročník: 8.ročník
Z truhly moudrosti krále Šalamouna 1. Kdo to byl Eliáš? PROROK 2. Proč šel Eliáš za králem Achabem? ABY MU OZNÁMIL, ŽE PŘIJDE OBDOBÍ SUCHA 3. Kde žil.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_07 Tematická.
Karel Havlíček Borovský
Moje vlast, moje bydliště Pověst o Bruncvíkovi VY_32_INOVACE_17 Sada 9
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Jakou událost si Židé o Velikonocích připomínají?
Karel Čapek.
Karel Havlíček Borovský

Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Karel Havlíček Borovský
Karel Havlíček Borovský PaedDr. Hana Vítová
Karel Havlíček Borovský
Tomáš Garrigue Masaryk
AC Slavkov u Brna, Spolu s Bohem... Žij život bez strachu!!! AC Slavkov u Brna,
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_20_CJ_NP1 Ročník: I. Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace.
Téma: Dualismus Číslo projektu: 02.  Materiál je ur č en pro ž áky 5. ro č níku 1. st. ZŠ  Téma: Dualismus  Vyu ž ití na interaktivní tabuli  Materiál.
konec romantismu,začátek realismu narozen r v Borové novinář,básník,spisovatel a politik zakladatel české žurnalistiky,satiry a literární kritiky.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Autoři české a světové literatury Český jazyk 9.ročník III
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
 Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 32  Autor:
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_19 TÉMA: SLAVNÍ.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Cílový ročník: 8.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Realismus v české literatuře: Karel Havlíček Borovský Tematická oblast:
Jiří Brady se narodil 9. února 1928 v Novém Městě na Moravě. (88 let) Je kanadský podnikatel českého původu.
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Bulharský lev 30. června 1917 vstupuje Řecko do války proti Bulharsku a jeho spojencům. Pro bulharského velitele Zhostova přichází životní šance….
Michelangelův život Narozen 6. března 1475 v Caprese, Itálie. Matka mu zemřela, když mu bylo šest let. Vyrostl bez lásky. Táta chtěl, aby byl kupcem.
Karel Havlíček Borovský Satira v české literatuře
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Karel Havlíček Borovský
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ / /21
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Blokové vyučování 8. třídy
Karel Havlíček Borovský
KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ
Karel Havlíček Borovský
KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ
AUTOR: Kateřina Křížová
KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ
NÁRODNÍ OBROZENÍ ČTVRTÁ FÁZE
Karel Havlíček Borovský
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
CÍSAŘOVNA MARIE TEREZIE A CÍSAŘ JOSEF II.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_271_ČJ8
Transkript prezentace:

Karel Havlíček Borovský

Fakta Narozen 31.10. 1821 v Borové u Přibyslavi Zemřel 29.7. 1856 Český básník, novinář a politik Příjmení Borovský používal kvůli místu, kde se narodil

Život Pocházel z kupecké rodiny. Vystudoval gymnázium a poté začal studovat v Praze filozofii. Havlíček vstoupil do kněžského semináře - chtěl se stát vlasteneckým knězem. Přestává věřit, že modlitba může způsobit ve světě změnu k lepšímu. V roce 1841 je ze semináře vyloučen.

Poté pracoval v letech 1842-1844 jako vychovatel v rodině univer Poté pracoval v letech 1842-1844 jako vychovatel v rodině univer. profesora v Moskvě. Cílem této cesty bylo seznámit se se vším, co k Rusku patřilo. Poměry v carském Rusku byl však šokován. Tyto zkušenosti využil ve své tvorbě.

V dubnu 1848 pracoval jako redaktor Národních novin. V červenci byl zvolen poslancem říšského sněmu. Byl ale více novinářem, než poslancem. Vzdal se poslanecké funkce a plně se věnoval práci redaktora. Díky Havlíčkovi měly Národní noviny velký vliv na české veřejné mínění . Lidé hltali jeho epigramy a satirické popěvky, které měly větší úspěch než projevy politiků.

V roce 1850 vydávání novin úředně zakázáno. Havlíček se však nevzdal a v květnu začal v Kutné Hoře vydávat politický týdeník Slovan. Slovan se nesměl rozšiřovat mimo Kutnou Horu. Duch Národních novin – soubor Havlíčkových článků.

16.prosince 1851 byl zatčen a odvezen do Brixenu, kde musel žít ve vyhnanství tři roky. I tam se snažil studovat, překládat a tvořit. Z Brixenu se vrátil v květnu 1855. Pár dní před jeho návratem mu zemřela žena. Do Prahy mohl jen na návštěvu, trvalý pobyt mu nebyl povolen. Čekalo ho tam odmítavé chování jeho známých. Jen Palacký, Němcová, Trojan a pár dalších přátel se k němu veřejně hlásilo i přes atmosféru strachu vyvolanou Bachovým absolutismem.

V té době mu lékaři diagnostikovali pokročilou tuberkulózu. Zemřel velmi brzy, v pětatřiceti letech.

Král Lávra Irská pohádka s českými motivy vypráví o podivuhodném králi, který byl dobrý král, ale měl jednu chybu. Jednou do roka k sobě zavolal holiče, na kterého padl los, nechal se oholit, a pak dal lazebníka popravit. Lid se divil tomu, že slušně vypadající král může být takový tyran. Jednou padl los na mladého Kukulína, jediného syna staré vdovy. Vdova, ale šla za králem a hezky mu pověděla, co si o něm myslí. Král se velmi zastyděl, a tak k sobě zavolal Kukulína. Kukulín musel přísahat, že nikomu nepoví, co viděl. Kukulín přísahal a stal se pak dvorním holičem. Za nějaký čas však Kukulína tajemství tížilo. Matka to na něm poznala a poradila mu, aby zašel za poustevníkem do pustého lesa. Poustevník mu poradil, aby tajemství pošeptal do vykotlaného vrby. Kukulín tak učinil a velmi se mu ulevilo. Byl uspořádán bál. Na bál šel hrát také pan Červíček, který však cestou ztratil kolíček z basy. Uřízl si tedy větev z vrby a vyřezal si nový kolíček. Nevěděl však, do tím způsobí. Když pak začal v paláci hrát, tu řve basa: ,,Král Lávra má oslí uši, král je ušatec!“ Král dal Červíčka okamžitě vyhodit. Basu však nebylo možno pověsit, a tak král nechal svoje vlasy úplně ostříhat a nosil své dlouhé uši veřejně bez futrálu.

Tyrolské elegie Borovský kritizuje Bachův absolutismus a ostře dává najevo svůj nesouhlas. Je deportován do italského Brixenu. Bach pro něj poslal vojáky (policisty). Havlíček se rozloučí se ženou a dcerou a odjíždí. Míjí borovský kostel a vzpomíná na to, co ho poutá k tomuto místu. Při cestě se koně splašili a policisté se chovali zbaběle. Havlíček mohl uprchnout, ale zůstal v kočáře a dojel s nimi do Brixenu. Celý tento příběh vypráví měsíci.

Křest sv. Vladimíra Car chystá oslavu svých narozenin, žádá boha Peruna, aby mu při té příležitosti zahřměl, bůh se však bouří a odmítá. Car je jeho odmítnutím otřesen a Perunovi vyhrožuje trestem. Perun si stěžuje na své postavení, na znevážení své pozice a zlehčování smyslu jeho existence. Přichází proces s Perunem. Soud však neshledává Peruna vinným. Král ho tedy povolává k vojenskému soudu – ten soudí pouze podle oka a může tedy všechno. Perun je odsouzen k smrti - vlečen na koňském ocasu, svázaný a bezmocný. Nadchází poslední fáze trestu - Perun je utopen v Dněpru. Je poukázáno na bezmocnost jedince proti carské vůli. Zemřel jediný bůh, ale církev žije dál, nemá ale smysl, lidé se totiž nemají koho bát a lid chce zrušit všechny povinnosti k ní - např. desátky. Církev si sjednává audienci u cara a výsledkem je rozhodnutí, že musí být zvolen nový Bůh. Car svolává své rádce, ti ale prosazují každý jen své zájmy - nakonec se rozhodli Boha hledat pomocí inzerátu. O bezbožnosti v Rusku se dozvídá Vatikán a vysílá na pomoc jezuity. Jezuité popisováni jako bezcharakterní moci a majetku chtiví kariéristé. Nejvýznamnější světové církve se ucházejí o působení v Rusku, přichází mnoho lidí a Rusko se těší rozkvětu.