Řešený příklad č. 1 7_Konstrukční úlohy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Užití podobnosti Změna délky úsečky v daném poměru
Advertisements

Úhly v kružnici.
Množiny bodů dané vlastnosti
Užití Thaletovy kružnice
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku podle věty usu
Kružnice opsaná trojúhelníku
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
TRIGONOMETRIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
20_Obvody a obsahy rovinných obrazců -kružnice, kruh
11_Podobná zobrazení II Užití podobnosti
10_Podobná zobrazení V geometrii o dvou útvarech říkáme, že jsou podobné, pokud je druhý z nich v určitém měřítku zmenšeným nebo zvětšeným obrazem prvého.
12_ Shodná a podobná zobrazení - pracovní list
Matematika Konstrukce úhlů 60°, 120°, 30°.
a + b > c Ʌ a + c > b Ʌ b + c > a
Konstrukce trojúhelníku s kružnicí opsanou v zadání
17_Řešení pravoúhlého trojúhelníka - pracovní list
Konstrukce trojúhelníku s kružnicí opsanou v zadání
16_ Řešení pravoúhlého trojúhelníka – Úlohy z praxe
Pravoúhlý trojúhelník
14_Řešení pravoúhlého trojúhelníka – Euklidovy věty
Postup konstrukce: 1) AB 2) k; k (A, r), r > |AB|/2 3) l;l(B, r)l
Abychom se dokázali pohybovat a vnímat svět kolem nás potřebujeme geometrickou představivost. Geometrie podporuje naše prostorové vnímání. Patří k nejstarším.
6_Geometrické obrazce Mnohoúhelník Lomená čára: Uzavřená lomená čára:
5_Kružnice, kruh Kružnice k (S, r) je množina všech bodů roviny, které mají od středu S vzdálenost r. S – střed, r – poloměr, d – průměr Platí: d = 2r.
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku s využitím vět o shodnosti
Jednoduché konstrukce (střed a osa úsečky, osa úhlu, tečna)
2_Rozdělení úhlů podle polohy
9_Shodná zobrazení II Posunutí v rovině je přímá shodnost, které každému bodu X roviny přiřazuje obraz X´ tak, že platí XX = s, kde s je daný vektor.
Užití Thaletovy kružnice
PLANIMETRIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
PLANIMETRIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Množina bodů dané vlastnosti
Konstrukce trojúhelníku s využitím vět o shodnosti
MNOŽINY VŠECH BODŮ DANÉ VLASTNOSTI
Osová souměrnost.
* Thaletova věta Matematika – 8. ročník *
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Šablona:III/2 – Inovace.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Symbolika Matematika – 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Užití Thaletovy kružnice
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
PLANIMETRIE MATEMATIKA - 2.ROČNÍK Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad.
8. ročník THALETOVA KRUŽNICE. ZÁKLADNÍ POJMY: k je kružnice sestrojená nad průměrem AB Úsečka AB je průměr kružnice k Bod S je střed kružnice k Bod S.
Orientovaný úhel Goniometrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Mastíková. Dostupné z Metodického portálu
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
SINUS OSTRÉHO ÚHLU PRAVOÚHLÉHO TROJÚHELNÍKU
Konstrukce trojúhelníku s kružnicí opsanou v zadání
Množina bodů dané vlastnosti
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Konstrukce trojúhelníků (sus)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Konstrukce trojúhelníku
COSINUS OSTRÉHO ÚHLU PRAVOÚHLÉHO TROJÚHELNÍKU
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
Konstrukce trojúhelníku III
1. Bodem, který leží na kružnici 2. Bodem, který leží mimo kružnici
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku
23 SHODNOST TROJÚHELNÍKŮ.
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku
Transkript prezentace:

Řešený příklad č. 1 7_Konstrukční úlohy Sestrojte trojúhelník ABC, jsu-li dány rozměry: C = 6 cm, vc = 5 cm a α = 60 ° Rozbor: Postup: 1) AB; │AB│ = 6 cm 2) XAB; |XAB| = α = 60 ° 3) p; p ǁ AB, │p, AB│ = 5 cm 4) C; C ϵ p AX 5) ∆ ABC Začneme stranou AB , v bodě A sestrojíme pomocí kružítka rameno úhlu α = 60 ° a potom sestrojíme rovnoběžku se stranou AB ve vzdálenosti 5 cm. Úloha má 1 řešení.

Řešená příklad 2. Sestrojte trojúhelník je-li dáno: c = 5 cm, vc = 5 cm , tc = 6 cm Rozbor: Postup: 1) AB; |AB| = 7 cm 2) p; p ǁ AB, |p, AB| = AB 3) Sc; Sc je střed úsečky AB 4) k; k (Sc, r = 6 cm) 5) C1, C2; C1, C2 ϵ k p 6) ∆ ABC Začneme stranou AB a potom sestrojíme rovnoběžku se stranou AB ve vzdálenosti 5 cm. Najdeme střed strany AB a sestrojíme oblouk o poloměru tc. V průsečíku rovnoběžky a kružnice leží dva body C1 a C2. Úloha má 2 řešení

Řešená úlohy č. 3 Sestrojte trojúhelník ABC, je-li dáno: a = 5 cm, b = 3,5 cm a vc = 3 cm. Použijte při konstrukce Thaletovu větu. Rozbor: Postup: a = 5 cm 6) k; k (C, r = 3,5 cm) t; t (Sa, r = 2,5 cm) 7) A; A ϵ k BX l; l (C, r = 3 cm) 8) ∆ ABC X; X ϵ t l Polopřímka BX

Řešená úloha č. 4 Sestrojte trojúhelník, u kterého znáte tyto rozměry: b = 8,5 cm, tc = 6 cm a ta = 7,5 cm. Rozbor: Postup: CA = b = 8,5 cm K1; k1 (C, r1 = 2/3 tc = 4 cm K2; k2 (A, , r2 = 2/3 ta = 5 cm T; T ϵ k1 k2 Sb, střed CA Polopřímka SbT K3; k3 (Sb, r = 3* |TSb| B; B ϵ k3 SbT ∆ ABC

Zdroje: J. POLÁK. Přehled středoškolské matematiky. Státní pedagogické nakladatelství: Praha. 1972 J. Petáková. Matematika příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na vysoké školy.Prometheus: Praha. 1996 Z. Vošický. Matematika v kostce. Praha: Fragment, 2007 M. Krynický. realisticky.cz [online], Dostupný na http://www.realisticky.cz/ucebnice.php?id=2 M. Palková a spol.. Průvodce matematikou II. Brno: Didaktis., 2009 J. Doležal. Základy geometrie. [online], Dostupný na http://mdg.vsb.cz/jdolezal/StudOpory/ZakladyGeometrie/Planimetrie/Planimetrie.html J. Drahovzalová. Shodná zobrazení.[online], Dostupný na http/clanky.rvp.cz/clanek/c/G/1744/shodna-zobrazeni.html/