Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kdo nás živí Co je to litosféra Co je to zvětrávání
Advertisements

Půdy:.
Vznik, složení a význam půd
Půda v ČR Hlavní zdroj obživy.
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Evelina Wajtrova REFERÁT listopad 2012
Kvarta A Podle učebnice Ekologický přírodopis
PEDOSFÉRA.
Vznik půd.
Vznik a složení půdy Vznik půdy
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Půdy jsou všude kolem nás.
Elektronická učebnice - I
PEDOSFÉRA.
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Pedosféra.
PEDOSFÉRA.
PŮDA.
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Vznik půdy - půda pokrývá povrch zemské kůry
Pedosféra.
Pedosféra.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Půdy (pedosféra) 9. února 2006 X.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: květen 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ PEDOSFÉRA – PŮDNÍ OBAL ZEMĚ 6. třída.
PEDOSFÉRA Půdní obal Země
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PŮDA Půda zabírá jen malé množství na povrchu Země.
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Půda - např. písčité, hlinité, jílovité je to nejsvrchnější vrstva zemské kůry, která umožňuje vznik rostlinstva dle zrnitosti = půdní druhy (7) půda.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
PEDOSFÉRA.
Název prezentace (DUMu): Půda
Pedosféra.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
VY_32_INOVACE_ZE6-14 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
Půdní druhy Obr.1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
PEDOSFÉRA - půdní obal země - vzniká postupným rozpadem hornin.
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Půdy.
Transkript prezentace:

Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra

Tuto přeměnu způsobily: Svrchní část zemské kůry byla dlouhodobým zvětráváním přeměněna v pedosféru. Tuto přeměnu způsobily: organismy voda podnebí čas Základem půdy je hornina tvořící podklad určitého území a spoluurčující úrodnost půdy = matečná hornina.

Vznik půdy Půdotvorní činitelé počasí půda zvětrávání voda zvětralá hornina zvětrávání organismy matečná hornina čas

Složky půdy Neživá část: Živá část: úlomky hornin voda půdní vzduch odumřelé části rostlin, zbytky těl živočichů Živá část: kořeny živých rostlin mikroorganismy (půdní bakterie) drobní živočichové

Odumřelé části rostlin a živočichů se rozpadají a působením mikroorganismů se mění na tmavou hmotu – humus. Množství humusu řídí úrodnost půdy. Úrodnost půdy ovlivňuje také podnebí, množství srážek a příznivá teplota.

Půdní horizont různě zbarvená patra

Půdní typy Černozem – nejúrodnější, nejvíce humusu, proto černá; v nížinách Hnědozem – také úrodná, ale méně humusu; v nížinách Hnědé půdy – průměrně úrodné, v pahorkatinách; většina ČR Podzolové půdy – málo úrodné, slabá vrstva humusu; v horách

Půdní druhy vymezené tzv. zrnitostí - velikostí půdního zrna schopnost vsakovat a zadržovat vodu v půdě jílovité – nejmenší zrnka písčité – větší zrnka hlinité – zrnka prostřední velikosti přechodné – písčito-hlinité apod. Pro zemědělství jsou nejvhodnější půdy hlinité.

Půdy písčité relativně velké zrno špatná schopnost zadržovat vodu velmi lehké půdy pěstování méně náročných plodin

Půdy hlinité menší zrno než písčité půdy dobrá míra vsakování středně těžké vhodné pro zemědělské využití pěstování náročnějších plodin

Půdy jílovité malé půdní zrno špatná propustnost vody těžké půdy nevhodné pro pěstování

Význam půdy zástavba čištění a rozvod vody půdní organismy růst rostlin zástavba čištění a rozvod vody půdní organismy

Nebezpečí ohrožující půdu Půdní eroze – rozrušování a odnos půdy voda a vítr, špatné hospodaření Nadměrné hnojení – zhoršení kvality Zástavba Nebezpečný odpad dobře špatně

Pedosféra je Země. Složení půdy: – horniny, voda, vzduch, neživé organismy – kořeny, bakterie, živočichové Nejúrodnější částí je . Typy půd: Půdu ovlivňuje: podnebí, voda, povrch, rostliny, živočichové člověk. Význam půdy: zásobárna živin, živí lidi, váže vodu Ohrožení:

Pedosféra je půdní obal Země. Složení půdy: neživá část – horniny, voda, vzduch, neživé organismy živá část – kořeny, bakterie, živočichové Nejúrodnější částí je humus. Typy půd: černozem, hnědozem, hnědé půdy, podzol Půdu ovlivňuje: podnebí, voda, povrch, rostliny, živočichové člověk. Význam půdy: zásobárna živin, živí lidi, váže vodu Ohrožení: eroze, špatné hnojení, zástavba, odpad

Co je pedosféra? Vyjmenuj živé a neživé části půdy. Co je to humus? Co je nejdůležitější vlastností půdy? Které půdy jsou nejúrodnější a proč? Které půdy nejsou úrodné a proč? Které půdy převažují v ČR? Proč musíme půdu chránit? Kteří činitelé způsobili vznik půdy? Co je půdní horizont? Co je eroze a jak jí můžeme zabránit?

Děkuji Vám za pozornost

Zeměpis pro 5. ročník ZŠ, Fortuna 1995 http://geografickerevue.bloguje.cz/img/puda.jpg http://knc.czu.cz/~vachm/che_pro/obr/pe_profil.jpg www: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Black_dirt_in_Black_Dirt_Region.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Hn%C4%9Bdozem http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Podzol-sand.jpg http://gynome.nmnm.cz/gisvysociny/index.php?ln=cz&id=5&cat=c&typ=menu http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQmCAROQTnTPZkHOdj1yroNh5uXB-HxznpjaC-zxFAO-ekDZ334 http://szs-bnl.wz.cz/rservice.php?akce=tisk&cisloclanku=2008020041 http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQEyVD80yW3TYlJH4U-sI2lmwZBii7R4GJrXLMvpjpHa1LMrghK http://eumenidas.blog.cz/1106/letni-unava-okurkova-sezona-a-totalni-reset http://de.wikipedia.org/wiki/Bodenerosion http://www.celnisprava.cz/cz/crustinadlabem/tiskove-zpravy/2009/Stranky/090323_leky.aspx http://goodgarden.webnode.cz/puda/ http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSRsTLfGDsC8zN_ynhmEKDDJqS8ore21UskpUPlYsj8fFVtgGcGGg http://envis.praha-mesto.cz/rocenky/CHRUZEMI/cr2_cztx/chu-pvel.htm http://www.bensoninstitute.org/Publication/Lessons/Images/L1/LandPreparation/fp/1306.jpg http://www.pocasinakladne.cz/wxmetar.php http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQSrKxRjFrnoAKKYL4HoJ-7NlhjWPwQC3vYNhDDJoHqx8aLwEZA Zeměpis 6, Fraus 2003 Zeměpis pro 5. ročník ZŠ, Fortuna 1995 Pracovní listy do zeměpisu, Holubec Všechno o Zemi, Reader‘s Digest Výběr 1998