DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Advertisements

Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín LIDSKÉ RASY 1 1.
LIDSKÉ RASY.
Europoidní rasa Bílá rasa (také běloši, europoidní rasa) je jedna z lidských ras, která se vyznačuje světlým zbarvením kůže. Často se tak označují lidé.
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
„Rozvoj vzdělávání žáků karvinských základních škol
Člověk a příroda Přírodopis Biologie člověka Lidské rasy VY_52_INOVACE_05 Sada 1 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracoval:
Etnická antropologie Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obyvatelstvo a sídlo.
vytvořený v projektu OP VK
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
OBYVATELSTVO A SÍDLA.
MULTIKULTURa.
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
GEOGRAFIE OBYVATELSTVA
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
SOCIOEKONOMICKÁ GEOGRAFIE
Lidské rasy Název školy
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
VY_52_INOVACE_ZE.8.61 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
STÁTY SVĚTA Rasová skladba.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 8.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
AMERIKA OBYVATELSTVO.
Europoidní Negroidní Mongoloidní
Lidské rasy.
Identifikátor materiálu: EU
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rasy Národy Jazyky Náboženství
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Lidské rasy.
Riskuj ANOTACE: Žák si formou hry zopakuje rasy, národy, jazyky a náboženství AUTOR: Mgr. Rita Sobková JAZYK: ČEŠTINA OČEKÁVANÝ VÝSTUP: upevnění základních.
Společenské a hospodářské prostředí
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_05_Lidské rasy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
LIDSKÉ RASY (PLEMENA) 8. ročník.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Lidské rasy, národy, jazyky
LIDSKÉ RASY.
Lidské rasy 1 Název školy
OBYVATELSTVO A SÍDLA.
Geografie Věda, která zkoumá krajinnou sféru (od 6 – 70 km pod zemským povrchem – až po 30 km nad zemským povrchem) Jaký je svět kolem nás? Proč je plný.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: 9.C.
OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U Rasy a národy, rasismus.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_LIDSKÉ RASY ROČNÍK: 8. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda VZDĚLÁVACÍ.
LIDSKÉ RASY.
LIDSKÉ RASY.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Lidské rasy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Státy světa podle původu a počtu obyvatel.
Obyvatelstvo Na Zemi žije v současnosti více než 7 miliard lidí.
Tolerance k národnostním menšinám
SVĚTOVÉ OBYVATELSTVO. POČET OBYVATEL na světě 7,4 miliardy obyvatel (k ) TOP 10 MOST POPULOUS COUNTRIES 1. China1,379,302, India1,281,935,911.
Digitální učební materiál
Rasismus Obr.1 ZŠ Hejnice M. Hradil.
Základní škola, Hradec Králové
ANOTACE a) PRÁCE JE UČENA PRO ŽÁKY 7. ROČNÍKU B) TÉMA: AMERIKA - obyvatelstvo C) CÍL UČEBNÍHO MATERIÁLU: žáci se seznámí s původním obyvatelstvem Ameriky.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Rasy, národy a náboženství
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektu EU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školy MASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín Předmět Hospodářský zeměpis Tematický okruh Geopolitika a sociální a kulturní problémy lidstva Téma Rasy, národy, kmeny a etnika obyvatelstva Označení DUMU VY_32_INOVACE_855 Jméno autora Ing. Kateřina Vasilová Datum vytvoření 11. 12. 2013 Anotace Výkladová část ke kapitole o národnostním a rasovém složení obyvatelstva, definuje základní pojmy a popisuje proces šíření ras ve světě , lze využít jako osnovu pro výklad učitele a základní strukturu zápisu žáků do sešitu. Následuje pracovní list pro procvičení.

Rasy Dělení vychází z vnějších biologických znaků lidí - morfologické znaky = barva kůže, charakter stavby těla, tvar lebky, nosů, vlasy + chování, myšlení a způsob života Základní členění: 1. Europoidní – bílá 2. Mongoloidní – žlutá 3. Ekvatoriální – černá a) negroidní b) australoidní Míšení ras – mestici (1 + 2) mulati, kreolové (1 + 3) zambové, malgaši (2 + 3)

Obr. č. 1 – Rozmístění ras ve světě

Europoidní rasa - běloši Původem v Evropě, západní a střední Asii a severní Africe a na Blízkém Východu Morfologické znaky: Světlá kůže, úzký nos, úzký nebo středně široký obličej (ustupující lícní kosti), úzké rty, vlnité vlasy schopné dorůst značné délky

Mongoloidní rasa – žlutá rasa asijsko-americká rasa --- asiaté a indiáni Dnes - Východní Asie, Amerika Původně – území dnešní Číny Morfologické znaky: Rovné černé nebo tmavé vlasy, šikmé oči (často oční záhyb), světlá až snědá pleť, malý vzrůst, plochý obličej s vyčnívajícími lícními kostmi, specifický tvar zubů

3a) Ekvatoriální - negroidní rasa Původní obyvatelstvo střední a jižní Afriky Dnes – subsaharská Afrika + Afroameričané (USA i záp. Evropa) – nucená imigrace – otroci Morfologické znaky: Tmavé zbarvení kůže (vyšší obsah melaninu), široký rozpláclý nos, plné masité rty a tmavé často kudrnaté vlasy, minimální ochlupení těla (bez vousů), více potních žláz (prapůvod - poušt), specifický tvar lebky - oblast nosu a očí

3b) Ekvatoriální australoidní rasa Černé obyvatelstvo Indie, jihovýchodní Asie, Austrálie a Oceánie Australci – aboridžinci Tasmánci , Papuánci, Melanésané, Filipínci, Indové, Srí Lančané Morfologické znaky: - Liší se vlnitými vlasy, často i světlými (u dětí), silným terciálním ochlupením (vousy), velké nadočnicové oblouky a husté obočí tmavá pleť, široký nos, tmavé oči, dlouhá hlava a masivní dolní čelistí

Mestici = běloši + indiáni Křížením europoidní + mongoloidní rasy Označení pochází ze španělštiny – původně španělské kolonie ve střední a jižní Americe a dále na Filipínách Dnes nejvíce v Latinské Americe hlavně Mexiko, Bolívie, Venezuela, Kolumbie

Mulati = běloch + černoch Křížením europoidní a negroidní rasy Slovo španělského nebo portugalského původu - souvisí s kolonialismem Dnes tzv. hispánští Američané

Zambové - křížení negroidní a mongoloidní rasy Slovo původu španělského – označuje děti ze svazku indiána a černocha Dnes v Latinské Americe

Malgaši = Afričané+ Arabové + Asiaté Křížením negroidní a mongoloidní rasy Etnikum malajsko – indonéského původu + africké a arabské obyvatelstvo == obyvatelé Madagaskaru sem přesídlili z Asie a Sundských ostrovů Kreolové - Křížením europoidní a negroidní rasy Původně potomek evropského přistěhovalce ve Střední a Jižní Americe – Karibské oblast, Brazílie

Národy a etnika Národ – nelze přesně definovat – podle oblastí má jiné znaky: a) objektivní - společenství lidí na jednom území, se stejným jazykem a silnými ekonomickými vazbami b) subjektivní – pocit sounáležitosti s určitou skupinou lidí (národem) - stejný způsob života (zvyky, obyčeje, tradice, kulturu)

Formy (typy) národů Jazykové národy – prvotní pro formování byl jazyk – Evropa, Asie, Oceánie - jazyková klasifikace – cca 30 skupin jazyků Územní národy – prvotní pro formování společné území z něho později vznikl společný stát – Amerika, Afrika, Austrálie - nemusí se odlišovat jazykově + Národy jazykově-územního typu – na společném území žijí jazykově různorodé národy - Indonésie, Filipíny Náboženské národy - základem je společné náboženské vyznání a tím spojený tradiční způsob života – Židé (judaismus), Srbové (křesťanství), Bosňané (islám)

Obr. Č. 2 – Členění jazyků

Etnikum Historicky vzniklá skupina lidí, kt. mají společný historický původ, rasový původ, jazyk, materiální a duchovní kulturu, mentalitu a tradice a obývající společné území Několik etnik může tvořit národ Kmen Organizační typ lidské společnosti – větší skupina lidí Má společný jazyk, náboženské rituály, jednotný systém autorit

národy x kmeny - často nelze odlišit - označení – etnikum - dnes – cca 300 etnických skupin (nad 1 mil. osob) z toho – 50 – národy územního typů - ostatní – jazykové národy -130 z nich má vlastní stát, ostatní – vlastní administrativní útvar – autonomní oblast Menšina (minorita) – část národa , kt. žije na území jiného státu nebo, která nemá vlastní stát Soužití minority s majoritní skupinou – národnostní politika Diskriminace menšin – porušování základních lidských práv

Použitá literatura: Bičík I.: Hospodářský zeměpis - Globální geografické aspekty světového hospodářství, 1. vyd. NČGS, Praha 2005, ISBN 80-8634-52-6, s. 20 -25 Obrázky a grafy: Obr. č. 1 - Hanus M., Šídlo L.: Školní atlas dnešního světa, 1. vyd. TERRA, Praha 2011, ISBN 978- 80-902282-6-9, s. 25 Obr. č. 2 - Hanus M., Šídlo L.: Školní atlas dnešního světa, 1. vyd. TERRA, Praha 2011, ISBN 978- 80-902282-6-9, s. 32