Nejvyšší čas pro snižování deficitu veřejných rozpočtů! Mirek Topolánek předseda vlády ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Advertisements

Spotřební daň na pohonné hmoty - zachovat nebo snížit?
STAV VEŘEJNÝCH FINANCÍ V ROCE 2007 A V DALŠÍCH LETECH Mirek Topolánek Předseda vlády ČR.
František Cvengroš Situace a výhled ekonomiky ČR (podklad pro kulatý stůl k přípravě Národního programu reforem 2013) Ministerstvo financí ČESKÉ REPUBLIKY.
Evropské fórum podnikání Rizika předčasného přijetí společné měny Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR 17. září 2008 Vladimír Tomšík.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. 22. května IFA. 1. Příjmové daně 2. Věcný záměr nového zákona o daních z příjmů 3. Nový zákon o daních z příjmů (NZDP)
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Dopad daňových reforem na trh bydlení ing. Tomáš Prouza, MBA, ředitel péče o klienty a ombudsman Stavební fórum, Praha, 22. května 2007.
SOUČASNÝ VÝVOJ V EUROZÓNĚ (v kontextu konkurenceschopnosti)
Přijetí eura v Estonsku I.Břicháčková. Historie ► Estonsko je 1. zemí bývalého SSSR, které přijalo euro - k ► Během krátké doby podruhé vyměnili.
ZÁKLADNÍ TENDENCE SOUČASNÉHO VÝVOJE MEZINÁRODNÍCH VZTAHŮ
EU.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
Makroekonomická predikce (leden 2010) a dlouhodobý scénář
Senát Parlamentu České republiky EURO: Rozbouřené vody nebo přístav? Způsobí problémy či pomůže české ekonomice? Spasí exportéry? Kdy novou měnu zavést?
Fiskální ústupové strategie v EU Daniel Sachs Prezentace pro seminář MF – Smilovice, prosinec 2009.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
Ekonomický pokles a hospodaření českých obcí a měst Ekonomický pokles a hospodaření českých obcí a měst Ing. Ivan Černý předseda Finanční komise SMO ČR.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Ekonomika a ekonomie Evropské unie Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Evropská unie - vznik vznik 1993 na základě Smlouvy o Evropské unii (Maastrichtská smlouva) navazovala na evropský integrační proces od padesátých let.
Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 27. listopadu 2008 Důchodová reforma.
1 Evropská dimenze ekonomické krize Ing. Oldřich Vlasák předseda SMO ČR a poslanec EP XII. Celostátní finanční konference 23. listopadu 2009.
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Zpráva o finanční stabilitě 2005
Veřejné finance a penzijní systémy - klíčová východiska Státem provozovaný penzijní systém ve své stávající podobě je součástí veřejných rozpočtů váhově.
Navrhovaná reformní opatření důchodový systém Ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas.
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Reforma daňového systému Cíle vlády Efektivní veřejná správa Přátelské veřejné služby.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
1 VŠFS – KS MEI Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou.
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
Role ECB a nový mix hospodářské politiky v Eurozóně Doc. Ing. Ilona Švihlíková, Ph.D. Zefektivnění přechodu absolventů UPOL do praxe reg. č. CZ.1.07/2.2.00/
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2007 I.náměstek ministra financí Ing. Eduard Janota 11. září 2006.
Česká fiskální politika jako přizpůsobovací mechanismus
Pokles příjmů obecních rozpočtů a způsoby řešení jeho dopadů Ministerstvo financí ČR Praha listopad 2009 Jan Zikl.
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
1 VŠFS – KS – LS 2005/06 mezinárodní ekonomická integrace Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou
1 VŠFS – KS – LS 2006/07 Mezinárodní ekonomická integrace Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou
5. FISKÁLNÍ POLITIKA. Historie vývoje podílu vládních výdajů na HDP (%) Zdroj: Tanzi-Schuknecht (2000) Francie 17,027,629,034,646,149,855,0.
EVROPSKÁ UNIE.
Financování kapitol státního rozpočtu II
SPOLEČNÁ MĚNA EURO (EUR, €). ČR a €
Úvod do problematiky, definice základních pojmů
Kapitola 13: Evropské bankovnictví, Evropská centrální banka
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
Veřejné finance Úvod do problematiky. Veřejné finance Vymezení VS Řízení VS.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Porada ředitelky Krajského úřadu JMK s tajemnicemi a tajemníky obecních úřadů obcí typu I, II, III Brno, 10. prosinec 2015.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Ing. Luděk Tesař ekonom Ekonomika ČR v souvislostech rozpočtů.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Soustava veřejných rozpočtů
Fiskální politika Pavel Seknička.
Příjmy a výdaje SR.
Systém zdaňování korporací jako determinanta daňového ráje
Pakt stability a růstu EVSE Šárka Horáková.
VLIV ZÁKONA O ROZPOČTOVÉ ODPOVĚDNOSTI NA ZADLUŽOVÁNÍ OBCÍ
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Úvod, základní principy a cíle
Příjmové daně – jeden nebo dva zákony? Dny práva 2016
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

Nejvyšší čas pro snižování deficitu veřejných rozpočtů! Mirek Topolánek předseda vlády ČR

Vývoj strukturálních deficitů v EU Zlepšení strukturálních deficitů díky pozitivnímu ekonomickému vývoji v roce 2007 –Deficit Eurozóny „pouhých“ 0,7% HDP –Deficit EU27 1,1% HDP Problémem pozitivního vývoje zůstává strana výdajů –zvýšené příjmy většinou generují nárůst výdajů

Světová ekonomika v roce 2008 Vývoj globální ekonomiky pod vlivem rizik –zpomalení americké ekonomiky –růst cen energií –pokračující napětí a volatilita na finančních trzích Nutnost zabránit propadům strukturálních deficitů dodržením fiskální disciplíny

Očekávaný vývoj EU v roce 2008 Zhoršení deficitů eurozóny na 0,8% HDP Udržení stávající úrovně deficitu EU 27 na 1,1 % HDP Zhoršení deficitní situace: –Kypr, Irsko –Španělsko, Finsko s ohledem na snížení daní –Německo z důvodu reformy daní z příjmu korporací

Plánovaná opatření k zachování resp. zlepšení sald veřejných rozpočtů Většina zemí spoléhá na redukci primárních výdajů Plánovaná opatření: –Platby úroků (interest payments) –Tvorba hrubého fixního kapitálu (gross fixed capital formation) –Příjmy (revenues) –Primární (neúrokové) běžné výdaje (primary current expenditure)

Struktura plánovaných opatření v letech 2007 – 2010 (v % HDP)

Demografické změny vyšší výdaje v penzijním a zdravotním systému Vysoce rizikové z hlediska dlouhodobého financování –ČR, Řecko, Kypr, Maďarsko a Slovinsko Středně rizikové z hlediska dlouhodobého financování –Německo, Irsko, Španělsko, Francie, Itálie, Lucembursko, Malta, Nizozemí, Portugalsko, Slovensko a Velká Británie Nejnižší riziko udržitelnosti dlouhodobého financování –Dánsko, Estonsko, Lotyšsko, Litva, Rakousko, Finsko a Švédsko

Riziko udržitelnosti dlouhodobého financování

Výchozí stav veřejných financí Výrazně deficitní vládní sektor od konce 90. let –Růstová tendence ve výdajích –Především zvyšování podílu mandatorních výdajů Nejvyšší deficity vládního sektoru v letech –Dobíhající nákladů transformačního procesu –Stabilizace bankovního sektoru –Náklady spojené s přípravami na vstup do EU Snížení deficitu vládního sektoru v letech 2004 – 2005 –Příznivá fáze ekonomického cyklu –Efekty neúspěšného pokusu o reformu veřejných financí

Výchozí stav veřejných financí Velmi výhodná ekonomická situace nevyužita ke konsolidaci veřejných financí Výdaje vládního sektoru v roce 2007 zatíženy nově přijatými zákony před volbami (06/2006) Schválené výdajové rámce na roku 2004 – 2007 ze Střednědobého výhledu byly v roce 2007 překročeny

Doporučení EK v reakci na neplnění Konvergenčního programu Zastavit zhoršování se rozpočtové disciplíny již v roce 2007 a odstranit nadměrný deficit věrohodným s udržitelným způsobem nejpozději do roku Revidovat výdajovou skladbu s cílem snížit podíl mandatorních výdajů. Zlepšit dlouhodobou udržitelnost veřejných financí implementací potřebných reforem v oblasti důchodového systému a zdravotnictví s ohledem na zvyšující se výdaje související se stárnutím populace.

Ekonomický výkon ČR v 2007/2008 Česká ekonomika v blízkosti vrcholu hospodářského cyklu –naráží na limity vyplývající z nedostatku kvalifikované pracovní síly –po mnohaleté cenové stabilitě zrychlen růst cen –nejistota s rizikem vyšší inflace u cen potravin a cen energetických surovin

Česká ekonomika v blízkosti produkčního vrcholu

Nejistota rizika vyšší inflace

Limity z nedostatku pracovní síly %

Reformní doktrína Filozofie –„Na budoucnost bychom si měli zkusit vydělat, nikoliv na ni pouze ušetřit.“ Strategie –„Nízká daňová zátěž a rozumné veřejné výdaje jsou dlouhodobým řešením.“ Cíl –„Hospodaření soustavy veřejných rozpočtů bude v roce 2014 vyrovnané.“

Fáze reformní doktríny I.Stabilizačně-startovací (2007) – opatření zastavení výdajové expanze ve vztahu k HDP II.Konsolidačně-reformní ( ) – reformy implementace zásadních reforem III.Systémově-cílová ( ) – rozhodnutí Vyhodnocení a provedení nutných změny v systémovém nebo parametrovém nastavení soustavy veřejných rozpočtů

I. fáze – konsolidačně-startovací (2007) Čtyři opatření 1.Dostat výdaje veřejných rozpočtů pod konsolidovanou optiku 2.Nastolit elementární rozpočtovou disciplínu 3.Mimořádné příjmy budou financovat reformy 4.Audit a racionalizace veřejných výdajů

II. fáze – stabilizačně-reformní ( ) Čtyři zásadní reformy 1.Daňová reforma 2.Sociální a zdravotní reforma 3.Administrativní reforma 4.Reforma rozpočtových pravidel

III. fáze – systémově-cílová ( ) Tři politická rozhodnutí Rozhodnutí o dalším přístupu k vývoji veřejného dluhu Systémové posouzení kompetencí, příjmů a výdajů Posouzení nastavení parametrů systému

Postup při stanovení výdajových rámců státního rozpočtu ČR Stanovení fiskálního cíle v podobě podílu deficitu veřejných rozpočtů na HDP Odvození cíle pro deficit úzce vymezené centrální vlády (konzistentní s cílem pro celé veřejné rozpočty) Projekce příjmů centrální vlády Definice výdajových limitů pro celou centrální vládu Rozdělení celkového limitu ohraničujícího výdaje centrální vlády na výdajový limit pro státní rozpočet a jednotlivé státní fondy

Alternativy trajektorií deficitů do roku 2012

HDP podle příspěvků k růstu

Postupný pokles inflace k roku 2010

Zákon o daních z příjmu Ovlivněn 16letou historií postupných úprav –od roku 1993 přijato 92 novel Všechny novely zákona sledují stejný trend –„zeštíhlení“ základu zákona –postupné snižování sazeb daně pro fyzické i právnické osoby Stěžejním záměrem současné vlády zjednodušení stávající právní normy

Zákon o stabilizaci veřejných rozpočtů Zákonem provedeny poslední významné úpravy zákona o dani z příjmu Zákonem naplněno programové prohlášení –zavedení jednotné sazby daně z příjmu –snížení deficitu veřejných financí Zákonem zahájen proces omezování různých forem daňového zvýhodnění

„Daňová reforma 2010“ pokračování v reformě veřejných financí Hlavním cílem: –přehledný, srozumitelný a jednoduchý zákon –efektivní veřejná správa s podstatně příznivějším podnikatelským prostředím se snížením administrativní náročnosti –sjednocení výběru daní a pojistného Cesta k cíli: –veřejná diskuze k tezím daňové reformy

Snižování DPFO vs. snižování SZP DPFO a SZP v širším slova smyslu vnímáno jako „daň“ Rozdíl mezi DPFO a SZP z pohledu ekonomického, resp. trhu práce –DPFO vliv na nabídkovou stranu trhu práce –SZP vliv na poptávkovou stranu trhu práce Změna DPFO a SZP vliv na rovnováhu trhu práce

Cílem reformy veřejných financí mj. zachování rovnováhy trhu práce I. fáze – snížení DPFO od ledna 2008 –Vliv na sdílený příjem státu, obcí a krajů –Motivace na nabídkové straně trhu práce II. fáze – snížení SZP nebo snížení DPFO –Snížení SZP Vliv na příjem státu a zdravotní systém POTŘEBA reformy výdajové strany obou systémů Podpora poptávkové strany trhu práce –Další snížení DPFO

Děkuji za pozornost