Empedoklés a Anaxagoras

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_12 - ATOM A JEHO HISTORIE
Advertisements

Řecká přírodní filosofie – Milétská škola
Antická filosofie VY_32_INOVACE_28-05 Eleaté.
Počátky filozofického myšlení ve starověkém Řecku
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
VY_32_INOVACE_28-11 Antická filosofie Platón.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Přírodní vědy v antickém Řecku
VY_32_INOVACE_28-03 Antická filosofie Hérakleitos z Efesu.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Obecná charakteristika, periodizace VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.12/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk.
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
VY_32_INOVACE_28-07 Antická filosofie ŘECKÝ ATOMISMUS.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_18.
eklekticismus, novoplatonismus
VY_52_INOVACE_02/1/16_Chemie VODÍK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a zkvalitnění.
FILOZOFIE A VĚDA VE STAROVĚKÉM ŘECKU
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 9 Autor: Lenka Poláková
VY_32_INOVACE_28-16 Antická filosofie Epikureismus.
VY_32_INOVACE_28-08 Antická filosofie Sofisté.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: základy společenských.
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.02 Název pro školu:EU CH 02 Název materiálu:Atom Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací oborChemie Anotace:
Magnetické vlastnosti látek
VY_32_INOVACE_28-04 Antická filosofie Pythagoras ze Samu.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_PR_II.C.03
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky se středověkým filozofickým.
Démokritos z Abdér Strejčková Barbora, C4A.
Předpoklady a historické souvislosti
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 2. června 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.2.2.
Předmět: Základy společenských věd Ročník: III.
Kristýna Hartmanová C4B
OSOBNOSTI ČÁSTICOVÉ SLOŽENÍ LÁTEK Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 283, zpracovala Marie Kupková.
Filosofie úvod do problému....
Albert Camus Barbora Vaňková.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
…wait for it….
Herakleitos, Leukippos, Démokritos, Empedoklés, Anaxagorás
Peloponéská válka.
Filosofie Filosofie nehledá pravdu ani o světě samém, ani o člověku;
VY_V/2_INOVACE_09_Slunce Slunce Miroslav Kaňok. OBSAH SlunceSlunce Slunce - fotografieSlunce - fotografie Použité zdrojePoužité zdroje.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhTěleso a látka.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Antická filosofie Průvodce antickou filosofií na základě Raffaelovy fresky Athénská škola.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D3 – 16.
Typicky řecká představa: A R C H É = prazáklad Uspořádaný svět je tvořen z již předtím existujícího prazákladu tím, že dostává nějaký řád, že jím prostupuje.
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
Pythagoras př. n. l.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 02 – Předsokratovské filosofické školy – Eleaté a Atomisté NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší.
6. ročník Látky a tělesa Složení látek.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
náboženství staré Číny a Japonska
Immanuel Kant Kritik čistého rozumu.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ PODMÍNKY ŽIVOTA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Peloponéská válka.
Elejská škola.
PLATÓN př. n. l..
HELENISMUS prezentace.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Empedoklés a Anaxagoras VY_32_INOVACE_28-06 Antická filosofie Empedoklés a Anaxagoras

Empedoklův a Anaxagorův pluralismus jednotný princip (1 pralátka) je nedostačující nutnost vypracovat zcela novou teorii → existence více druhů prvotní materie tomuto postoji se říká PLURALISMUS (latinsky pluralis=mnohost, četnost) existence několika pralátek, které jsou řízené (hýbané) nějakou vnější silou

EMPEDOKLÉS (asi 490 př. K. – asi 430 př. K.) narodil se na Sicílii básník, politik a Pythagorův žák (věřil v převtělování duše) údajně si o sobě myslel, že je bůh (dle legendy skočil do Etny, aby své božství dokázal a zmizel beze stopy, aby po něm nic nezůstalo, ale sopka vyvrhla jeho zlaté střevíce) napsal dvě básně, které se nazývaly O přírodě a Očisty

Empedoklova metafyzika první filosof, který se pokusil kombinovat zjevně konfliktní metafyziku dřívějších myslitelů Empedoklés si myslel (jako Parmenidés), že pravá realita je neměnná (jako Hérakleitos), že nemůžeme opomíjet změnu, kterou zakoušíme, jako pouhou iluzi. předměty naší zkušenosti (= ty, které zakoušíme svými smysly) se mění, ale jsou složeny ze základních prvků, které jsou věčné

Empedoklova metafyzika rozlišil 4 základní principy oheň vzduch země voda tyto 4 živly jsou pasivní, věčné, nezničitelné a navzájem kvalitativně různé mísí se v různých kombinacích, aby vytvořily předměty smyslové zkušenosti jsou pohybovány 2 aktivními silami Láska Svár

Láska a Svár=2 hybné síly, které působí změny tam, kde převládá Láska, prvky tíhnou k spojování, smíšení a nehybnosti tam, kde převládá Svár, se od sebe oddělují dualistická koncepce=hybný princip je oddělen od pasivně chápané pralátky (pralátek)

ANAXAGORAS (asi 500 př. K. – asi 428 př. K.) narodil v Klazomenách (na západním pobřeží Iónie) jako první přenesl filosofii do Athén, kde strávil značnou část života v Athénách se stal přítelem státníka Perikla z města byl pro bezbožnost nucen později uprchnout (tvrdil, že Slunce je žhavá hmota, ne bůh)

Anaxagorova semena věcí pluralista (ale na rozdíl od Empedoklovy koncepce 4 základních pralátek Anaxagoras uznává neomezené množství arché) částice pralátek nazývá „semena“, „zárodky“ (řecky spermata) vyskytují se v každé věci ve větším či menším počtu → v konkrétních předmětech, s nimiž se člověk setkává, se nacházejí částečky všech věcí

„semena“ je možno dělit donekonečna na stále menší a menší částice (X atomy=nejmenší částečky hmoty) vedle pralátek a jejich částic existuje také hybný princip (obdoba Empedoklovy Lásky a Sváru) Anaxagoras uznával pouze 1 hybnou sílu a nazval ji NÚS (mysl, rozum, světový duch) nús je oddělený a odlišný od látky v tom, že sám s ní není smíšený; je všude a oživuje všechny věci

Anaxagoras Autor: FranksValli , Název: Anaxagoras.png Zdroj:http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Anaxagoras.png

Autor DUM: Mgr. Veronika Čadová Děkuji za pozornost. Autor DUM: Mgr. Veronika Čadová