EU - 07 - 07 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Skalský. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Od lovců k zemědělcům NEOLITICKÁ REVOLUCE.
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
6. ročník Pravěk.
Mladší doba kamenná Doba bronzová Doba železná
Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Základní škola Zlín, Komenského 78, příspěvková organizace Komenského 78, Zlín – Malenovice, Školní rok: 2011/2012.
VY_32_INOVACE_Dj.6.01-Pravěk-prezentace
Pravěk Mladší doba kamenná
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektu EU Peníze školám
Vznik státních útvarů I.
PRAVĚK.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
EU - 07 – 24 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Skalský. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
VY_32_INOVACE_31_ Prvouka 3.ročník Polní plodiny
Mladší doba kamenná - neolit
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Neolit ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Neolit v Čechách Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
zpracovaný v rámci projektu
Co všechno lidé potřebují k přežití?
VY_32_INOVACE_3D.6.07 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Doba bronzová ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření:
zpracovaný v rámci projektu
Kulturní rostliny – zelenina, ovoce, krmivo
Doba bronzová v Čechách
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_.
Eneolit ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Černčice, okres Náchod
MLADŠÍ DOBA KAMENNÁ Mgr. Lenka Venclová 2009.
Egypt – organizace státu a společnosti
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Mladší doba kamenná - Neolit
ČLOVĚK ROZUMNÝ (HOMO SAPIENS SAPIENS)
Název Perikles Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
VY_32_INOVACE_1D.6.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Mezopotámie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
II. Pravěk 6. Neolit a eneolit.
VY_32_INOVACE_1D.6.06 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Dějepis Pravěk 2 Pavel Šupka
Vývoj zemědělství Historie, úvod. Vývoj zemědělství Historie, úvod.
Dějepis Doba kamenná 1.
Neolit - úvod Název školy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_07 TÉMA:
Městské muzeum.
VZNIK ZEMĚDĚLSTVÍ.
Zemědělci v době kamenné
VY_52_INOVACE_63_Zemědělství ČR
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_14
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ – př.n.l..
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Pravěk 6.ročník
Neolit Neolit nebo také mladší doba kamenná je pravěké období, ve kterém se namísto dosavadního lovu a sběru stává hlavním zdrojem obživy zemědělství.
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_DĚJEPIS
Anotace: Seznámení se s životem v pravěku.
Člověk a krajina – vliv člověka
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VZNIK ZEMĚDĚLSTVÍ.
Transkript prezentace:

EU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Skalský. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.

Neolit Mladší doba kamenná

Mladší doba kamenná Neolit ( př.n.l.) Jedna z nejdůležitějších změn v dějinách člověka. Dlouhodobý proces.

1. Zemědělství jako hlavní zdroj obživy = pěstování zemědělských plodin a chov domácího zvířectva 2. Usedlý způsob života, stavba domů ze dřeva a hlíny, vznik prvních vesnic 3. Výroba keramických nádob 4. Zhotovování broušených a vrtaných kamenných nástrojů 5. Textilní výroba a počátky textilní kultury

10. tis. př.n.l. – sběr divoce rostoucích obilovin 8. tis. př.n.l. – záměrné pěstování plodin: pšenice, ječmen luštěniny – hrách, čočka len (olej + textilní vlákno) + doplněk potravy: lov, rybolov a sběr Ochočení(domestikace): ovce (vlna), kozy, skot (mléko), prasata

Místo vzniku: Přední východ (tzv. úrodný půlměsíc); Čína; Střední Amerika Lov: velká závislost na přírodě, náhodě, štěstí Zemědělství: větší jistota zisku potravy a jejího uchování

obr.1

Delší život lidí: lepší péče o nemocné výživné jídlo (vařené) staří lidé předávali déle své zkušenosti Rodilo se více dětí – usedlý život = možno vychovávat více dětí najednou zvyšoval se počet lidí

„dlouhý dům“ Irokézů obr.2

kolem 6. tisíciletí př. n. l. – příchod zemědělců na naše území (z Podunají) v lesích si vytvářeli mýtiny – místa pro pole a první vesnice vesnice: Bylany u Kutné Hory; Vedrovice u Moravského Krumlova. České země od té doby už nikdy nebyly liduprázdné

Určování příslušnosti k rodu po mateřské linii mateřské božstvo: „velká matka“ uctívání předků Rondely = svatyně, místa kruhovitého tvaru, obehnaná několika soustřednými příkopy a palisádami se čtyřmi bránami podle světových stran. Pro shromáždění rodů a tajemné obřady.

obr.3

postupně se zemědělství zdokonalovalo – nadprodukce potravin → část lidí se mohla věnovat jiné činnosti než zemědělství:  vznikala řemesla  vrstva bojovníků (chránili před útoky)  vrstva kněžích (spojení s nadpřirozenem) společenská dělba práce = předpoklad vzniku státu

Použité zdroje Všechny uvedené odkazy  cit . Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.1  v%C3%A9n.jpg  v%C3%A9n.jpg Obr.2   Obr.3  _Unternberg_1.jpg  _Unternberg_1.jpg POPELKA, Miroslav a Veronika VÁLKOVÁ. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 2. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2008, 143 s. ISBN VÁLKOVÁ, Veronika. Dějepis 6 pro základní školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2006, 144 s. ISBN