Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Mikroekonomie I Chování firmy v nedokonalé konkurenci
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Mikroekonomie I Cvičení 8 – Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Volba výstupu dokonale konkurenční firmou
Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Poptávka na dokonale konkurenčním trhu práce
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Poptávka na trhu zboží a služeb
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
CHOVÁNÍ VÝROBCE: - NÁKLADY A NABÍDKA MIKROEKONOMIE I
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ MIKROEKONOMIE I
neDokonalá konkurence Mikroekonomie i
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Rovnováha firmy na trhu finální produkce
nedokonalá konkurence Mikroekonomie I
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Optimalizace chování firmy v podmínkách nedokonalé konkurence
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Odvození nabídkové křivky
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Trhy výrobních faktorů
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Dokonalá konkurence (DK)
Teorie rozdělování a její kontexty
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Nedokonalé konkurence
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
Oligopol.
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Nedokonalá konkurence
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
Předpoklady dokonalé konkurence
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Příjmy a zisk.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Příjmy firmy 1. Příjmy firmy Celkové, průměrné a mezní příjmy
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Transkript prezentace:

Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

Nedokonalá konkurence Nedokonalá konkurence má tři formy: monopol oligopol monopolní konkurence Společné rysy nedokonalé konkurence: Diferencovaný produkt Firma může stanovit cenu svého produktu Existuje alespoň jeden prodávající, který může ovlivnit tržní cenu Rozhodování nedokonale konkurenční firmy je obsažnější – volba optimálního objemu produkce, stanovení výše ceny

Graf individuální poptávky V dokonalé konkurenci V nedokonalé konkurenci P P P1 d P1 P2 d Q1 Q2 Q Q1 Q2 Q

Příčiny vzniku nedokonalé konkurence Nákladové podmínky - v podobě tzv. úspor z rozsahu výroby. Při výrobě velkého objemu produkce se náklady rozpočítávají na větší počet výrobků = průměrné náklady s růstem produkce klesají. AC P P MC P AC MC AC MC D D D Q Q Q

Příčiny vzniku nedokonalé konkurence Bariéry konkurence : Právní restrikce - ochranná známka, patenty, copyright, ... Dává majitelům výsadní právo vyrábět daný produkt. Diferenciace produktu - každý výrobce přichází na trh s produkcí, která se liší od produkce konkurence. Nedostatečná informovanost tržních subjektů Vlastnictví důležitého výrobního faktoru v rukou jedné firmy Zásahy státu do tržního mechanismu (regulace cen) Politické okolnosti (vznik OPEC - Organisation of Petrol Exporting Countries)

Rovnováha firmy v nedokonalé konkurenci Firma je v rovnováze, vyrábí-li objem produkce, při němž maximalizuje svůj zisk - rovnovážný objem produkce se odvozuje ze vztahu MR = MC Náklady jsou ovlivněny výrobou a charakter konkurence je neovlivňuje. Charakter příjmů je charakterem konkurence ovlivněn zásadně. Výrobci mohou ovlivnit ceny a víme, že s růstem objemu produkce tuto cenu snižují. Pokles ceny bude tedy mít vliv na příjmy firmy.

Celkový příjem v nedokonalé konkurenci Celkový objem produkce získáme ze vztahu TR = P * Q Celkové příjmy mohou růst nebo klesat (závisí to na elasticitě poptávky po produkci firmy). Poptávka je elastická - procentní růst objemu prodané produkce je větší než procentní pokles ceny, takže přestože cena klesá, celkový příjem roste. Poptávka je neelastická - procentní růst objemu prodané produkce je menší než procentní pokles ceny, takže snižuje-li firma cenu, její celkový příjem klesá.

Mezní příjem v nedokonalé konkurenci Protože v případě nedokonalé konkurence poptávková křivka klesá, mezní příjem (MR) klesá s růstem výroby a musí být nižší než ceny, za které se prodává poslední jednotka ( MR < P ) MR je podobně jako TR ovlivněn elasticitou poptávky : MR > 0 - když je poptávka elastická MR = 0 - když je poptávka jednotkově elastická MR < 0 - když je poptávka neelastická

Mezní a průměrný příjem firmy v nedokonalé konkurenci Definice jednotkových příjmů: MR = ΔTR / ΔQ AR = TR / Q = P Dvě základní odlišnosti od konkurence dokonalé : Křivky AR a MR mají zápornou směrnici, což je důsledek záporné směrnice individuální poptávkové křivky. Křivka MR není totožná s křivkou AR, ale klesá rychleji.

Příjmy firmy v nedokonalé konkurenci Celkový příjem Mezní a průměrný příjem Kč eD = 1 Kč/Q eD > 1 eD = 1 TR eD > 1 eD < 1 eD < 1 AR=d Q MR Q

Mezní a průměrný příjem firmy v nedokonalé konkurenci Vyjděme z okamžiku, kdy firma prodává jednotku produkce za cenu 5 Kč a realizuje celkový příjem ve výši 5 Kč. Jestliže chce prodat další jednotku, musí snížit cenu na 4 Kč. Pak bude její celkový příjem 8 Kč. Tento celkový příjem tedy vzroste prodejem dodatečné jednotky pouze o 3 Kč (tzn. přírůstek celkového příjmu neboli mezní příjem je 3 Kč), zatímco dodatečná jednotka se prodává za 4 Kč. Mezní příjem je tedy nižší než cena (MR < P). Je tomu tak proto, že firma snižuje nejen cenu druhé jednotky, ale i cenu první jednotky (tj. prodává první i druhou jednotku produkce za cenu 4 Kč/ks). První jednotka se prodává o 1 Kč levněji, takže firma realizuje ztrátu 1 Kč (viz graf). Současně snížení ceny o 1 Kč přineslo firmě dodatečný příjem, plynoucí z prodeje druhé jednotky, ve výši 4 Kč. Ten je také znázorněn v grafu. Mezní příjem tak můžeme chápat jako rozdíl mezi dodatečným příjmem, získaným prodejem poslední jednotky a ztrátou v důsledku prodeje předcházející jednotky za nižší cenu.

Graf mezního příjmu P 5 ztráta = 1Kč d 4 dodatečný příjem = 4 Kč 3 2 1 1 2 Q