Vývoj světové populace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přelidnění planety.
Advertisements

7 Nezaměstnanost.
Rozmístění obyvatelstva na Zemi
Sociální problematika světa
Český statistický úřad, pracoviště České Budějovice
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ STÁTY SEVERU A JIHU.
Světové obyvatelstvo.
Moravskoslezský kraj, Ostrava – Jak dál?. Počet obyvatel Moravskoslezský kraj – dnes (2010) – tis. obyvatel - pokles za posledních 20 let o 40 tis.!
STRUKTURA OBYVATELSTVA
Struktura obyvatelstva
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuModerní škola Šablona III/2Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
VY_32_INOVACE_26-02 Světová populace
Předpokládaný vývoj počtu osob v produktivním a důchodovém věku
 v roce 2012 žije na Zemi přes 7 miliard obyvatel.
Klasifikace států podle úrovně hospodářství
Socioekonomická a správní geografie Geografie obyvatelstva
SOCIÁLNÍ PROBLÉMY.
DEMOGRAFIE - RŮST POČTU OBYVATEL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
LIDSKÁ POPULACE – RŮST, NATALITA, MORTALITA
Demografie je věda, která se zabývá:
DEMOGRAFIE – DEMOGRAFICKÁ REVOLUCE
Označení vzdělávacího materiálu (kód): práceVY_52_INOVACE_ZE.8.58 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Obyvatelstvo světa a jeho početní růst
Ekonomické dělení států světa
SKLADBA OBYVATELSTVA PODLE VĚKU
Stupeň rozvoje států světa
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Společenské a hospodářské prostředí
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“
Sociální politika 06 CHUDOBA.
RŮST OBYVATELSTVA NA ZEMI
OBYVATELSTVO. Geografie obyvatelstva OBJEKT: Člověk a společnost PŘEDMĚT:Stav a zákonitosti rozmístění, dynamiky a struktury obyvatelstva - stav: Výsledek.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Obyvatelstvo – věková struktura obyvatelstva
geografie/věková pyramida ČR
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Předmět: Občanská výchova Ročník: první Téma: Soudobý svět
Světové obyvatelstvo 1 Název školy
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Přelidnění Vypracoval: Lubomír Knopp Třída: 2L Předmět: Biologie
Obyvatelstvo světa – pohyb obyvatelstva
AFRICKÉ SLUMY SOCIÁLNÍ A ZDRAVOTNÍ PROBLÉMY AFRIKY
Průvodce Čínou 21. století “Children in Meeting #8″, Zhigang Tang, 2000.
Obyvatelstvo světa a jeho početní růst
Geografie Věda, která zkoumá krajinnou sféru (od 6 – 70 km pod zemským povrchem – až po 30 km nad zemským povrchem) Jaký je svět kolem nás? Proč je plný.
Czech Statistical Office Na padesátém 81, Praha, Český statistický úřad odd. regionálních analýz a informačních služeb Praha Jana Podhorská.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kamila Tkáčová Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Světový populační vývoj.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kamila Tkáčová Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_63_18 Název materiáluVýchodní.
Zdravotnické ukazatele v ČR. Kromě zcela obecných ekonomických ukazatelů je měření a hodnocení kvality zdravotní péče typické výskytem zcela specifických.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: 9.C.
Analýza a vyhodnocení zdravotního stavu obyvatel města TÁBOR MUDr. Stanislav Wasserbauer MUDr. Miloslav Kodl Hana Pokorná Zdravá Vysočina, o.s. ve spolupráci.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
EVROPA OBYVATELSTVO. Obyvatelstvo Evropy počet obyvatel – asi 730 mil. (2009) prognóza – obyvatel bude ubývat přírůstek z mezikontinentálního stěhování.
RŮST OBYVATELSTVA NA ZEMI POHYB OBYVATELSTVA:
Základní demografické struktury obyvatelstva a demografické stárnutí.
Demografická revoluce Druhý demografický přechod
Určeno pro : žáky ZŠ na 2. stupni Sekce: základní Předmět : zeměpis
Budoucnost zemědělství a výživy v rozvojových zemích
POPULAČNÍ VÝVOJ V ČESKÉ REPUBLICE V ROCE & AKTUÁLNÍ ÚDAJE ZA ROK 2005
Je nízká plodnost opravdu problémem?
VÝVOJ OSÍDLENÍ A ZALIDNĚNÍ
Demografie je věda, která se zabývá:
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

Vývoj světové populace

http://www.worldometers.info/ Růst bohatství

7 mld Předpokládá se že první miliardy dosáhla naše populace až někdy na přelomu 18. a 19. století Od počátku 19. do konce 20. století přibylo během dvou set let na naší planetě pět miliard lidí! Zatímco na první miliardu obyvatel bylo třeba čekat několik desítek tisíc let, druhé bylo dosaženo už za 130, třetí za 30, čtvrté za 14, páté za 13 a té poslední, šesté, jsme dosáhli (v r. 1999) za 12 let

Zatímco na první miliardu obyvatel bylo třeba čekat několik desítek tisíc let, druhé bylo dosaženo už za 130, třetí za 30, čtvrté za 14, páté za 13 a té poslední, šesté, jsme dosáhli (v r. 1999) za 12 let Populace člověka jakoby některá ekologická pravidla nerespektovala. K největšímu růstu populace dnes dochází především v zemích a oblastech, kde je dostupnost potravy nižší, míst a prostředků k bydlení méně a chorob více. Tento paradox je výsledkem spolupůsobení celé řady vlivů

Přirozený přírůstek a přirozený úbytek Nerovnoměrnost na světě Různé fáze demografické revoluce

Demografická revoluce ve vyspělých zemích Země, v nichž se porodnost a úmrtnost takřka vyrovnaly (bylo dosaženo nulového populačního růstu), jsou země: průmyslově rozvinuté s vysokou úrovní lékařské péče se systémem různých sociálních podpor (penze, příspěvky v nezaměstnanosti, pojištění atd.) s vysokou zaměstnaností žen S kvalitní úrovní vzdělání. Tyto země označované za země „bohatého severu“ již prodělaly demografickou transformaci a je pro ně charakteristický dlouhodobý pokles počtu dětí v rodině, zvýšení věku matek a zlepšení jejich společenského uplatnění i změny v sociálním prostředí. Země, které prošly demografickou transformací, vykazují nízkou porodnost i úmrtnost.

Demografická revoluce v rozvojových zemích Některé země ale transformací ještě neprošly. Pro ty je sice charakteristická relativně nízká úmrtnost (především díky snadnější dostupnosti levných základních léků a určitému zlepšení lékařské péče), ale přetrvává poměrně vysoká porodnost. Postavení ženy je chápáno jako role rodičky. Uplatnění žen v zaměstnání je nízké. Tradice, ale i způsob obživy vyžadují vysoký počet dětí v rodině a častý je odpor proti plánování rodiny a antikoncepci. To je případ mnoha zemí Afriky, Asie a Latinské Ameriky. Prozatím je velmi obtížné určit, kdy projdou všechny země světa demografickou transformací a kdy se tedy počet obyvatel na Zemi ustálí

Populační růst a chudoba v oblastech ekonomicky rozvinutých žije méně dětí, populace je zdravější do těchto ekonomicky rozvinutých oblastí přichází větší počet imigrantů k největší populačnímu růstu dochází v zemích 3. světa, kde žije 4/5 veškeré světové populace a kde existuje nedostatek potravin rychlý růst populace vede k mládnutí populace (více než ½ pod hranicí zaměstnavatelnosti, tito mladí lidé musí být živeni, nejsou produktivní) vytváří se obrovská poptávka po pracovních místech, což tlačí dolů mzdy, stoupá nezaměstnanost, nezbývají finance na školství, zdravotnictví, infrastrukturu migrace do měst je ekonomicky pozitivní v rozvinutých zemích s vyšší životní úrovní, ale ve slabých zemích způsobuje přelidněnost ve městech. Vznikají slumy, kde jsou horší podmínky nebo srovnatelné jako na venkově. existuje rozdíl ve vzorcích spotřeby – rozvojové země mají nižší spotřebu a produkují méně odpadů a skleníkových plynů, než rozvinuté.

Populační vývoj v rozvojových zemích Proč je populační vývoj v rozvojových zemích takový, jaký je? tj. - v průměru asi 2,5 %

Velký populační přírůstek náklady na jejich výživu a výchovu jsou v těchto společnostech nízké zároveň představují zajištění rodičů ve stáří, neboť ti se povětšinou nemohou spoléhat na státní sociální politiku nezanedbatelnou roli hraje i vysoká úmrtnost v dětském věku a tedy potřeba mít více dětí, aby se alespoň některé dožily dospělosti věrouka různých náboženství

Atypická věková struktura vysoký podíl mladého obyvatelstva zatímco v Evropě je přibližně 17 % obyvatel mladších patnácti let, v zemích třetího světa je to v průměru dvakrát tolik - 33 %; v Africe a na Blízkém Východě je ovšem mladší osmnácti let již polovina populace Takovéto věkové složení má specifické dopady ekonomické, sociální, politické i demografické: vysoký podíl mladé, neproduktivní složky zatěžuje nepříliš výkonné ekonomiky rozvojových zemí a vyvolává potřebu vyšších nákladů na fungování vzdělávacích systémů. Vysoká nezaměstnanost mezi mladými může vést k jejich radikalizaci, která je potenciálním zdrojem ozbrojených konfliktů. Mladí lidé zároveň vytvářejí předpoklad pro další populační růst.

Postupné stárnutí populace Čína Podíl osob starších šedesáti let zde v současnosti činí asi 10 %; za padesát let se podle prognózy zvýší až na 30 %, což v absolutním vyjádření bude představovat téměř 440 milionů obyvatel Demografické okno

Potraty v ČR

http://www.census.gov/ipc/www/idbnew.html Najděte data narozených podle pohlaví za rok 2006 u Japonska a Tanzánie. Data zapište pro všechny věkové kategorie 2) Ekvádor – věková pyramida (1990 a 2050) Německo – věková pyramida (1990 2050)