… jiné je tvé dít ě. Jiné ve svém duševním bohatství, jiné v rozvoji svých schopností, jiné ve vztazích ke sv ě tu, jiné ve svém jednání i po č ínání, jiné v b ěž ných reakcích, je jiné, ale není horší. Heinrich Behr
Bazální nomenklaturní stratifikace
Dle - MŠMT zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. Osoba (dít ě, ž ák, student) se speciálními vzd ě lávacími pot ř ebami. Osoba (dít ě, ž ák, student) se zdravotním posti ž ením Osoba (dít ě, ž ák, student) se zdravotním znevýhodn ě ním Osoba (dít ě, ž ák, student) se sociálním znevýhodn ě ním
Osoba (dít ě, ž ák, student) se speciálními vzd ě lávacími pot ř ebami Toto vymezení jedince se znevýhodn ě ním dává najevo specifikum, dle kterého se jedná o jedince, jeho ž znevýhodn ě ní jsou takového rázu, ž e p ř i edukaci bude zapot ř ebí jakékoli aditivní speciáln ě pedagogické podpory, aby byl facilitován jeho maximální mo ž ný rozvoj.
Osoba (dít ě, ž ák, student) se zdravotním posti ž ením je vymezena jako jedinec s mentálním, t ě lesným, zrakovým nebo sluchovým posti ž ením (veškerá smyslová posti ž ení), vadami ř e č i, soub ěž ným posti ž ením více vadami, autismem (a jinými pervazivními vývojovými poruchami) a vývojovými poruchami u č ení a chování.
Osoba (dít ě, ž ák, student) se zdravotním znevýhodn ě ním je vymezena jako osoba se „zdravotním oslabením, dlouhodobou nemocí nebo leh č ími poruchami vedoucími k poruchám u č ení a chování, které vy ž adují zohledn ě ní p ř i vzd ě lávání
Bazální nomenklaturní stratifikace Dle - MPSV Zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpe č ení § 86 Ob č an s lehkým zdravotním posti ž ením - TP Ob č an s t ěž kým zdravotním posti ž ením - ZTP Ob č an se zvláš ť t ěž kým zdravotním posti ž ením a pot ř ebou pr ů vodce – ZTP/P
Bazální nomenklaturní stratifikace dle soudobé literatury - Postižení - Narušení - Ohrožení
Posti ž ení relativné trvalý, ireparabilní stav jedince v kognitivní, komunika č ní, motorické anebo emocionáln ě -volní oblasti, který se manifestuje signifikantními obtí ž emi p ř i u č ení a sociálním chování
Narušení na rozdíl od posti ž ení jako „patogenní faktory charakter limitovaného p ů sobení; to znamená, ž e jsou reparabilní“.
Ohro ž ení chápeme jako,dlouhodobé nep ř íznivé p ů sobení r ů zných fyzikálních, biologických, chemických, psychických č i sociálních faktor ů, které v p ř ípad ě nep ř íznivých okolností mohou narušit integritu organismu a zp ů sobit „narušení“
Bazální nomenklaturní stratifikace dle soudobé literatury Porucha Handicap Znevýhodn ě ní
Porucha jakákoliv ztráta č i abnormalita v psychologické, anatomické nebo fyziologické funkci nebo struktu ř e
Handicap nep ř íznivý stav nebo situace pro daného jedince, vyplývající z poruchy nebo defektu, který omezuje nebo znemo žň uje pln ě ní úloh, zt ěž uje mu pracovní uplatn ě ní v komparaci s majoritní populací a zt ěž uje dosahování aktuálních spole č enských cíl ů
Znevýhodn ě ní tento pojem je prezentován jako toto ž ný s pojmem handicap. Poruchou č i defektem handicapovaný jedinec
(AAIDD - American Association of Intellectual and Developmental Disabilities) Stratifikace dle nutných podp ů rných opat ř ení Podpora ob č asná Podpora omezená Podpora rozsáhlá Podpora úplná
Podpora ob č asná je epizodický charakter podpory, kdy jedinec pot ř ebuje podporu jen p ř echodného charakteru
Podpora omezená je č asov ě omezená, ale není charakteru epizodického. Stále není personáln ě p ř íliš náro č ná. Dobrým p ř íkladem m ůž e být tranzitní pé č e.
Podpora rozsáhlá je klasifikovaná jako č asov ě neomezená, pr ů b ěž ná a poskytuje se jedinci v ž dy v n ě kterém prost ř edí (nap ř íklad ve škole)
Podpora úplná charakterizována jako vysoce intenzivní. Je celo ž ivotního charakteru a jedinec ji pot ř ebuje ve všech typech prost ř edí.
Vašek, Bajo, 1994 – x ekvivalent ů MR. Duševn ě vadní, duševn ě úchylní, Duševn ě abnormální, duševn ě opo ž d ě ní, duševn ě defektní, rozumov ě vadní, d ě ti s vadným rozumovým vývojem, d ě ti se sní ž enými rozumovými schopnostmi, rozumov ě zaostalí, intelektov ě vadní,
intelektov ě úchylní, intelektov ě abnormální, slabomyslní, oligofrenní, mentáln ě vadní, mentáln ě defektní, mentáln ě deficientní, mentáln ě nenormální, mentáln ě abnormální, mentáln ě subnormní, mentáln ě nevyvinutí, mentáln ě opo ž d ě ní a mentáln ě retardování, kognitivn ě insuficientní
kognitivn ě insuficientní