… jiné je tvé dít ě. Jiné ve svém duševním bohatství, jiné v rozvoji svých schopností, jiné ve vztazích ke sv ě tu, jiné ve svém jednání i po č ínání,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Služby pro rodiny v ČR výzvy a perspektivy
Advertisements

Posouzení nepříznivé sociální situace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Zákon o sociálních službách
DOMOV A CENTRUM AKTIVITY, p.o.
KINANTROPOLOGIE Sport Sciences doc. PhDr. Blahoslav KOMEŠTÍK, CSc:
Hyperkinetické poruchy F 90.1 Emoční poruchy F Poruchy chování F91
Životní zkušenosti se stigmatem a diskriminací. Dagmar Zomerská a Jaroslav Hodbo ď Stigma a diskriminace osob s duševním onemocněním.
N ORMÁLNÍ JE NEKOU Ř IT Ž ALOUDÍKOVÁ, I., H RUBÁ, D. P D F A LF MU BRNO Výchova ke zdravému životnímu stylu a nekuřáctví na I.stupni ZŠ.
Konference UNIV 2K 1. a Ing. Petr Richter ředitel školy VOŠ, SPŠ a OA Čáslav Přemysla Otakara II. 938 VOŠ, SPŠ a OA Čáslav.
Krou ž ky školní dru ž iny Výtvarný krou ž ek  Ve výtvarném krou ž ku d ě ti zkoušejí malovat r ů znými technikami  Uplat ň ují výtvarný talent  Pracují.
18. – 19. č ervna – zalo ž ení kláštera (do roku 877 pro ž eny) 1066 – kostel vysv ě cen na Románskou baziliku 1525 – klášter tém ěř zni č.
Psychopedie zabývá se klienty s mentální retardací, poruchami duševními (pervazivní vývojové poruchy, SPU a poruchy chování, schizofrenií, afektivními.
+ REPORT Z VÝZKUMU A ANALÝZY POT Ř EB LLP-2012-LV-KA4-KA4MP.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_14_OSVZ_ZSVa Ro č ník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Projekt EU – OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
Bohumínská 152/25 Ostrava - Muglinov. Statutární m ě sto Ostrava m ě stský obvod Slezská Ostrava odbor sociálních v ě cí, odd ě lení sociálních slu.
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
P ř íle ž itosti a rizika procesu transformace Ostrava
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
Psychologické aspekty zdraví
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Individuální vzdělávací plán
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Č ÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLUVYS_32_INOVACE_500_DEPILACE,EPILACE NÁZEV ŠKOLYVyšší odborná škola, St ř ední pr ů myslová škola.
HANDICAPOVANÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk. ZDRAVÍ = stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody a) fyzické – tělesný stav zdraví b) mentální – stupeň.
Vykazování ošetřovatelské péče v pobytových zařízeních sociálních služeb 25. února 2015 Ing. Iva Merhautová, MBA.
Základy speciální pedagogiky
Důležitost propojování sociální a zdravotní péče pro duševně nemocné- jak by měl vypadat úspěšný systém začleňování osob s psychiatrickou diagnózou MUDr.Lenka.
PhDr. Pavel Be ň o Tel nebo
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Koordina č ní skupina Rodiny, d ě ti a mládež Zámek "Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v D ěč ín ě " CZ.1.04/3.1.03/ “ 3. Komunitní.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Kvalifikace pracovníka v sociálních službách a sociálního pracovníka.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Projekt:OP VK Č íslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena P ř ibíková Č íslo DUM:P ě Datum ov ěř ení ve výuce:
Pedagogické disciplíny II. Část Aplikované. Rozdělení aplikovaných pedagogických disciplín  Školské  Mimoškolské  Na hranici školských a mimoškolských.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_1702_POJIŠTĚNÍ Téma: Pojem F. G._ Pojištění Číslo projektu:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0801_ŽIVOTNÍ Ú. Téma: Pojem _ŽIVOTNÍ ÚROVEŇ Číslo projektu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_IVOVACE_2902_TYPY ÚVĚRŮ Téma: Pojem F. G._ Typy úvěrů Číslo projektu:
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
Správa sociálního zabezpečení
Vize a požadavky Karlovarského kraje SPRSS JUDr. Tatjana Kašlíková, Mgr. Ilona Čtvrtníková, Mgr. Ferdinand Raditsch Aktivita je součástí projektu ‚Podpora.
Vize a požadavky Karlovarského kraje SPRSS JUDr. Tatjana Kašlíková, Mgr. Ilona Čtvrtníková, Aktivita je součástí projektu ‚Podpora procesu střednědobého.
Základní škola a Praktická škola, Jičín
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Pedie Co mají společné?.
SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI
Speciální psychiatrie – MKN 10
Správa sociálního zabezpečení
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
OSOBNOST.
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Organické duševní poruchy
Význam zapojení žáků s dlouhodobým onemocněním v pohybových programech na ZŠ a SŠ Mgr. Tomáš Vyhlídal Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

… jiné je tvé dít ě. Jiné ve svém duševním bohatství, jiné v rozvoji svých schopností, jiné ve vztazích ke sv ě tu, jiné ve svém jednání i po č ínání, jiné v b ěž ných reakcích, je jiné, ale není horší. Heinrich Behr

Bazální nomenklaturní stratifikace

 Dle - MŠMT zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. Osoba (dít ě, ž ák, student) se speciálními vzd ě lávacími pot ř ebami. Osoba (dít ě, ž ák, student) se zdravotním posti ž ením Osoba (dít ě, ž ák, student) se zdravotním znevýhodn ě ním Osoba (dít ě, ž ák, student) se sociálním znevýhodn ě ním

Osoba (dít ě, ž ák, student) se speciálními vzd ě lávacími pot ř ebami  Toto vymezení jedince se znevýhodn ě ním dává najevo specifikum, dle kterého se jedná o jedince, jeho ž znevýhodn ě ní jsou takového rázu, ž e p ř i edukaci bude zapot ř ebí jakékoli aditivní speciáln ě pedagogické podpory, aby byl facilitován jeho maximální mo ž ný rozvoj.

Osoba (dít ě, ž ák, student) se zdravotním posti ž ením  je vymezena jako jedinec s mentálním, t ě lesným, zrakovým nebo sluchovým posti ž ením (veškerá smyslová posti ž ení), vadami ř e č i, soub ěž ným posti ž ením více vadami, autismem (a jinými pervazivními vývojovými poruchami) a vývojovými poruchami u č ení a chování.

Osoba (dít ě, ž ák, student) se zdravotním znevýhodn ě ním  je vymezena jako osoba se „zdravotním oslabením, dlouhodobou nemocí nebo leh č ími poruchami vedoucími k poruchám u č ení a chování, které vy ž adují zohledn ě ní p ř i vzd ě lávání

 Bazální nomenklaturní stratifikace  Dle - MPSV Zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpe č ení § 86  Ob č an s lehkým zdravotním posti ž ením - TP  Ob č an s t ěž kým zdravotním posti ž ením - ZTP  Ob č an se zvláš ť t ěž kým zdravotním posti ž ením a pot ř ebou pr ů vodce – ZTP/P

 Bazální nomenklaturní stratifikace dle soudobé literatury - Postižení - Narušení - Ohrožení

Posti ž ení  relativné trvalý, ireparabilní stav jedince v kognitivní, komunika č ní, motorické anebo emocionáln ě -volní oblasti, který se manifestuje signifikantními obtí ž emi p ř i u č ení a sociálním chování

Narušení  na rozdíl od posti ž ení jako „patogenní faktory charakter limitovaného p ů sobení; to znamená, ž e jsou reparabilní“.

Ohro ž ení chápeme jako,dlouhodobé nep ř íznivé p ů sobení r ů zných fyzikálních, biologických, chemických, psychických č i sociálních faktor ů, které v p ř ípad ě nep ř íznivých okolností mohou narušit integritu organismu a zp ů sobit „narušení“

Bazální nomenklaturní stratifikace dle soudobé literatury  Porucha  Handicap  Znevýhodn ě ní

Porucha  jakákoliv ztráta č i abnormalita v psychologické, anatomické nebo fyziologické funkci nebo struktu ř e

Handicap  nep ř íznivý stav nebo situace pro daného jedince, vyplývající z poruchy nebo defektu, který omezuje nebo znemo žň uje pln ě ní úloh, zt ěž uje mu pracovní uplatn ě ní v komparaci s majoritní populací a zt ěž uje dosahování aktuálních spole č enských cíl ů

Znevýhodn ě ní  tento pojem je prezentován jako toto ž ný s pojmem handicap. Poruchou č i defektem handicapovaný jedinec

(AAIDD - American Association of Intellectual and Developmental Disabilities) Stratifikace dle nutných podp ů rných opat ř ení  Podpora ob č asná  Podpora omezená  Podpora rozsáhlá  Podpora úplná

Podpora ob č asná  je epizodický charakter podpory, kdy jedinec pot ř ebuje podporu jen p ř echodného charakteru

Podpora omezená  je č asov ě omezená, ale není charakteru epizodického. Stále není personáln ě p ř íliš náro č ná. Dobrým p ř íkladem m ůž e být tranzitní pé č e.

Podpora rozsáhlá  je klasifikovaná jako č asov ě neomezená, pr ů b ěž ná a poskytuje se jedinci v ž dy v n ě kterém prost ř edí (nap ř íklad ve škole)

Podpora úplná  charakterizována jako vysoce intenzivní. Je celo ž ivotního charakteru a jedinec ji pot ř ebuje ve všech typech prost ř edí.

 Vašek, Bajo, 1994 – x ekvivalent ů MR.  Duševn ě vadní, duševn ě úchylní, Duševn ě abnormální, duševn ě opo ž d ě ní, duševn ě defektní, rozumov ě vadní, d ě ti s vadným rozumovým vývojem, d ě ti se sní ž enými rozumovými schopnostmi, rozumov ě zaostalí, intelektov ě vadní,

 intelektov ě úchylní, intelektov ě abnormální, slabomyslní, oligofrenní, mentáln ě vadní, mentáln ě defektní, mentáln ě deficientní, mentáln ě nenormální, mentáln ě abnormální, mentáln ě subnormní, mentáln ě nevyvinutí, mentáln ě opo ž d ě ní a mentáln ě retardování, kognitivn ě insuficientní

 kognitivn ě insuficientní