Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_217 Jméno autora: Ing. Bohuslava Klapuchová Třída/ročník: 3. ročník Datum vytvoření:
Vzdělávací oblast: Podnikání a podnikové činnosti Tématická oblast: Marketingový mix Předmět: Marketing a management Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Prezentace k seznámení studentů s podporou prodeje a jejími nástroji Klíčová slova: Vzorky, cenové stimuly, prémie, kupony, vystavení zboží, soutěže a loterie, dárky, věrnostní prémie, společná reklama Druh učebního materiálu: Prezentace
Podpora prodeje cíl: stimulovat prodej výrobků a služeb prostřednictvím dodatečných podnětů, je zaměřená na: –konečné spotřebitele –distribuční články Jaké znáte nástroje podpory prodeje u konečných spotřebitelů
Nástroje podpory prodeje spotřebitelům Vzorky – zákazník dostává zdarma, a to prostřednictvím pošty, v časopisech, v obchodech, jako součást jiného výrobku,… Cenové stimuly – cenově výhodná balení, akce 2+1 zdarma Prémie – zvyšují atraktivnost výrobku, např. vkládání drobných hraček do obalu, kupony na obalu, drobný dárek při nákupu
Kupony – poukázky, které umožňují zákazníkům získat při nákupu určitého zboží výhodu – slevu, dárek,… Vystavení zboží – u pokladen, na konci regálů, upoutání pozornosti zákazníků plakátem, neobvyklým dekorativním předmětem,… Soutěže a loterie – soutěže – zákazníci odpovídají na určitou otázku a při úspěšné odpovědi mohou vyhrát cenu, loterie – slosování s možností výhry
Dárky – reklamní dárky jsou předměty se jménem firmy, které zákazník dostává zdarma (propisky, tašky, trička,…) Věrnostní prémie – forma peněžité nebo nepeněžité odměny, kterou získává stálý zákazník S jakými nástroji podpory prodeje jste se setkali a u jakých výrobků to bylo?
Nástroje podpory prodeje v distribuční síti Společná reklama – na základě vzájemné dohody poskytne výrobce prostředky a informace k reklamě a právo prodeje jeho výrobků v MO. Maloobchodník odebere výrobky a jejich prodej podporuje. Výrobce maloobchodníkovi část nákladů na reklamu uhradí nebo poskytne funkční slevu Obchodní slevy – obchodníkům, kteří nakoupí větší množství, zboží vystaví na výhodném místě, apod. Veletrhy a výstavy – umožňují výrobky předvést, poskytnout informace, zodpovědět otázky, porovnávat s konkurencí, získat informace o konkurenci,…
Zdroje: ŠVARCOVÁ, J. Ekonomie – stručný přehled, vydání pro rok 2012/2013 Zlín : Nakladatelství a vydavatelství Ing. Jena Švarcová, Ph. D., CEED, ISBN SVĚTLÍK, J. Marketing – cesta k trhu, Zlín: EKKA, ISBN