1 Mobile Internet Fórum října 2009
2 Ekosystém internetové reklamy Cílení dle kontextu (klíčová slova, sekce) Reklamní formáty (bannery, text, video) Operátoři (ISP) MédiaFirmy
3 Internetová reklama (zmenšená) do mobilu Cílení dle kontextu (klíčová slova, sekce) Reklamní formáty – (banner, text, video) „zmenšené“ pro mobil Mobilní operátoři MédiaFirmy
4 (ne) Pravdy o mobilní reklamě Rychle rostoucí mobilní internet se stane výrazným zdrojem reklamních výnosů Růst uživatelů mobilního internetu pouze zvětší celkový prostor – nabídku – pouze v menších formátech, což může vést i k poklesu cen (a výnosů) Mobilní reklama se stane podstatným zdrojem růstu výnosů mobilních operátorů Operátoři nepřináší žádnou přidanou hodnotu mobilní reklamě a veškeré výnosy zůstanou na straně médií obdobně jako u standardního internetu
5 Ekosystém mobilního internetu Mobilní operátoři Média Firmy
6 Cílení mobilní reklamy Cílení dle lokality, pohlaví, věku, útraty, typu telefonu… Capping na 1 uživatele Za lepší cílení se vyplatí zadavatelům zaplatit díky vyšší efektivitě reklamy Přidaná hodnota ze strany mobilního operátora … např. informaci o poloze mobilního uživatele lze přece získat i bez operátora, ale…
7 Zlaté stránky pro iPhone Více než 2 mil. kontaktů lidí a firem GPS lokalizace – „Najdi nejbližší“ Mapy a navigace Kliknutím – volání, otevřít web firmy, přeposlat Využití funkcí iPhone – GPS, gyroskop Zdarma na iTunes
8 Zlaté stránky pro všechny mobilní uživatele 8,2 mil uživatelů iPhone Mobilní internet Ostatní iPhone aplikace wap.zlatestranky.cz SMS 90123
9 Vyplatí se mobilní reklama i malým firmám?
10 Reálná mobilní reklamní kampaň (září 2009) Klient: střední firma s krajskou působností, opravy domácích spotřebičů + jejich prodej Doba trvání kampaně: 1 měsíc (září 2009) Kreativa: Mobilní banner - logo + „30% sleva na spotřebiče“ Rozsah: zobrazení Cílení: Kraj, bez dalšího cílení. Medium: Vodafone Live! Rozpočet: Kč (včetně kreativy a mobilního webu) Výsledky: 452 prokliků, CRT 6,77-0,41%, průměr 1,24% CRT
11 Modelový příklad Mobilní bannerová reklama (1) Klient: Menší firma s působností v Královehradeckém kraji Rozpočet: Kč Cíl: Krátkodobá kampaň na podporu akční nabídky & povědomí o značce firmy
12 Modelový příklad Mobilní bannerová reklama (2) 670 Kč CPM Cílení na okres, kraj Kč vytvoření a hosting mobilních stránek Jiní poskytovatelé 200 Kč CPM Cílení – kontextově – rubrika, sekce Rendering – cílový web zdarma
13 Modelový příklad Mobilní bannerová reklama (3) zobrazení Uživatelé Vodafone Live! z Královehradeckého kraje Kč vytvoření banneru a hosting mobilních stránek CRT 1,24% 409 prokliků z Královehradeckého kraje Jiní poskytovatelé zobrazení Uživatelé daného mobilního webu z celé ČR Rendering – cílový web zdarma CRT 1,24% 1550 prokliků z celé ČR
14 Modelový příklad Mobilní bannerová reklama (4) … firma (zadavatel) ale dokáže efektivně obsloužit zákazníky pouze ve svém kraji…
15 Rozložení uživatelů mobilního internetu dle krajů ČR (odhad) Královehradecký kraj – 6% uživatelů Zdroj Vodafone – výsledky Vodafone Live! měření za celou ČR není zatím dostupné Rozdělení návštěv – Seznam červen/srpen 2009
16 Modelový příklad Mobilní bannerová reklama (5) 409 prokliků z Královehradeckého kraje 409 prokliků od potenciálních zákazníků Jiní poskytovatelé 1550 prokliků z celé ČR 93 prokliků od potenciálních zákazníků
17 Shrnutí 4 x více zásahů zákazníků, které firma dokáže obsloužit Bez regionálního cílení je 94% utraceno zbytečně 10x vyšší CRT než na stadardním webu
18 Cílení je klíč k efektivní mobilní reklamě Nutnost pro malé a střední firmy s lokální působností Cílení dle lokality (kraj, okres, PSČ) Pro velké firmy s národní/globální působností Věku Pohlaví Měsíční útraty Mobilního telefonu ….