Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, 357 35 Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0376 Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Advertisements

Změny skupenství.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Var Do kádinky s vodou umístíme teploměr. Vodu budeme zahřívat.
Změny skupenství Druhy látek: A) pevná látka B) kapalná látka
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
VYPAŘOVÁNÍ A VAR.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 8.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Změny skupenství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.31 Téma: Hustota látek.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Určení měrných skupenských tepel vody.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
potřebné ke změně teploty nebo přeměně skupenství látky
Vojtěch Škvor, Robert Kočí, Zuzana Podhorská, Lucie Syslová
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Předmět : F y z i k a Ročník : osmý
Aleš Baťha Veronika Kohoutová Etela Kouklíková Monika Vančurová
Jirka Brabenec David Fousek Ondra Holoubek Kamil Chvátal
Teplo Ing. Radek Pavela.
Aneta Brabencová Kristýna Nachtigalová Zuzana Aimová Jiří Dušek
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
Digitální učební materiál
Změny skupenství látek
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU Základní škola a mateřská škola Dvorce, okres Bruntál, příspěvková organizace Pořadové číslo projektu:
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK I.
Změny skupenství Fyzika 2. ročník studijního oboru
Skupenské změny.
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Látky mohou mít tři skupenství:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Tání, tuhnutí a tepelná výměna
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
1.3 Jak zjišťujeme vlastnosti látek? Měření.
Výpočet tepla při vypařování
FYZIKA Změny skupenství.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Skupenské změny 1 © Petr Špína 2011 foto: Pavel Bohatý, Milan Vávrů VY_32_INOVACE_B
Číslo: VY_32_INOVACE_22_16 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM SKUPENSKÉ PŘEMĚNY.
Vypařování a kapalnění
SKUPENSKÉ TEPLO TÁNÍ. = teplo, které přijme pevná látka při přechodu na kapalinu během tání. značka: L t jednotky: J; kJ vzorec: L t = m ∙ l t m = hmotnost.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_10 Název materiáluVypařování.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Vypařování, sublimace Autor: Mgr. Alena Víchová
Změny skupenství látek
TÁNÍ A TUHNUTÍ. TÁNÍ A TUHNUTÍ ? Umíš odpovědět 1.Uveď příklady tání a tuhnutí. 2.Tají a tuhnou pevné látky stejně? 3.Na čem závisí tání látky?
Tání = děj, při kterém se pevná látka mění na kapalinu.
Transkript prezentace:

Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Pořadí šablony a sada: 19 Molekulová fyzika a termika Materiál: VY_32_INOVACE_MFTER.19 Vytvořený ve školním roce: (datum) Téma: Změny skupenství látek – tání a vypařování Předmět a třída: fyzika, druhý ročník ekonomického lycea Anotace: Materiál je určen jako pomůcka k vysvětlení a procvičení pojmů měrné skupenské teplo tání, vypařování a varu. Je potřeba PC s internetem, projektor, microsoft powerpoint. PC s internetem by měli mít k dispozici i žáci (alespoň ve dvojicích). Autor: Josef Knot Klíčová slova: skupenství, skupenské teplo, tání, vypařování, var Ověřený dne:

Změny skupenství látek Změna skupenství látek je děj, při kterém se mění skupenství látek. Změnu pevného skupenství na kapalné nazýváme tání. Změnu kapalného skupenství na plynné nazýváme vypařování.

Tání Pokud zahříváme těleso pevného skupenství, zvětšuje se jeho teplota. Při určité teplotě (teplota tání t t ) dojde u krystalických látek k zastavení růstu teploty tělesa a dodávané teplo se spotřebovává na změnu skupenství tělesa (těleso taje). Ve chvíli kdy je celé těleso v kapalném stavu, začne opět narůstat jeho teplota.

Tání Aby pevné těleso zahřáté na teplotu tání celé roztálo, je potřeba mu dodat určité množství tepla. Toto teplo nazýváme skupenské teplo tání L t (jednotkou je joule). Protože skupenské teplo tání záleží na hmotnosti tělesa, zavedeme veličinu měrné skupenské teplo tání l t. Jednotkou této veličiny je J·kg -1 a její hodnoty pro některé látky jsou uvedeny ve fyzikálních tabulkách.

Vypařování Vypařování probíhá za každé teploty, při které je těleso v kapalném skupenství, a probíhá pouze na povrchu kapaliny. Aby se kapalné těleso přeměnilo v páru téže teploty, musíme mu dodat skupenské teplo vypařování L v. Opět zavedeme veličinu měrné skupenské teplo vypařování l v. Měrné skupenské teplo vypařování závisí na teplotě vypařující se kapaliny. Čím větší je teplota kapaliny, tím méně tepla potřebujeme na její vypaření.

Var kapaliny Při určité teplotě se začne kapalina vypařovat nejen na povrchu, ale i uvnitř. Tomuto ději říkáme var kapaliny a příslušná teplota je teplota varu. Měrné skupenské teplo varu je stejné jako měrné skupenské teplo vypařování při teplotě varu.

Příklady Příklad Určete množství tepla potřebné k přeměně 100 g ledu o teplotě -10 °C na páru o teplotě 120 °C. Teplota tání ledu je 0 °C, měrné skupenské teplo tání ledu je 332,4 kJ·kg -1. Teplota varu vody je 99,6 °C, měrné skupenské teplo varu vody je 2257 kJ·kg -1. Měrná tepelná kapacita vody je 4180 J·kg -1 ·K -1.

Příklady Řešení Celkové potřebné teplo získáme jako součet tepel dodaných na ohřátí látky a na změnu skupenství. Teplo potřebné na ohřátí ledu na teplotu tání Skupenské teplo tání potřebné pro roztátí ledu

Příklady Teplo potřebné na ohřátí vzniklé vody na teplotu varu Skupenské teplo varu potřebné pro vypaření vody Teplo potřebné na ohřátí vzniklé páry na teplotu 120 °C Celkové potřebné teplo je

Příklady Nakreslete závislost teploty látky na dodaném teplu pro předchozí příklad.

Příklady Řešte příklady [ ]

Použité zdroje a literatura 1. Vlastní archiv 2. SVOBODA, Emanuel a kol. Přehled středoškolské fyziky. Praha: Prometheus, 2008, ISBN MIKULČÁK, J. a kol. Matematické, fyzikální a chemické tabulky. Praha: SPN, 1989, ISBN