Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Množiny Přirozená čísla Celá čísla Racionální čísla Komplexní čísla
Advertisements

TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
VEKTOR A POČETNÍ OPERACE S VEKTORY
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST
SMĚRNICOVÝ TVAR ROVNICE PŘÍMKY
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Úplné kvadratické rovnice
POZNÁMKY ve formátu PDF
Úvod do Teorie množin.
Číselná osa, intervaly SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
ČÍSELNÉ MNOŽINY Poznámky se žáky se SPU DOC PDF Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Prezentace.
Základní číselné množiny
ČÍSELNÉ MNOŽINY, INTERVALY
LINEÁRNÍ OPTIMALIZAČNÍ MODEL
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Školení Maxov 9.9. – „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.“
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
1 LUŽANY Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
ÚHEL DVOU VEKTORŮ Mgr. Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Poznámky v PDF.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU HYBNOST - příklady
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Množiny.
Komplexní čísla - 3  Zobrazení komplexních čísel  Základní pojmy VY_32_INOVACE_20-03.
NEURČITÝ INTEGRÁL Mgr. Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Poznámky v PDF.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
 Intervaly obyčejně zobrazujeme na číselné ose jako úsečky, krajní body volíme podle toho, zda je interval uzavřený nebo otevřený. Pokud je interval.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
INTERVALY SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Polohové konstrukční úlohy I – průnik rovin konstrukce průsečnice Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační.
POSLOUPNOST Mgr.Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
ČÍSELNÉ OBORY 20 Intervaly MěSOŠ Klobouky u Brna.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
LIMITA FUNKCE Mgr. Martina Fainová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR POZNÁMKY ve formátu PDF.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 4 – Intervaly – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
MNOŽINY RNDr. Jiří Kocourek. Množina: skupina (souhrn, soubor) nějakých objektů.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
MNO ŽI NY Kristýna Zemková, Václav Zemek
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Lineární nerovnice o jedné neznámé - řešené příklady
Definiční obor a obor hodnot
Číselná řada 1 – 5 ZAČÍT HRÁT
MNO ŽI NY Kristýna Zemková, Václav Zemek
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
ČÍSELNÉ MNOŽINY, INTERVALY
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obor hodnot funkce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Yvonna Vančurová. Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Škola.
MNOŽINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
MNOŽINY RNDr. Jiří Kocourek.
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
ČÍSELNÉ MNOŽINY, INTERVALY
M-Ji-CU007-Mnozinove_operace
Transkript prezentace:

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

INTERVALY

Interval jako množina Zobrazení intervalu na číselné ose Symbolický zápis intervalu Název intervalu omezené intervaly a, b (a, b  R, a < b) I 1 = {x  R; a  x  b}x   a, b  I. uzavřený I 2 = {x  R; a  x < b}x   a, b ) I. zleva uzavřený I 3 = {x  R; a < x  b}x  ( a, b  I. zprava uzavřený I 4 = {x  R; a < x < b}x  ( a, b ) I. otevřený neomezené intervaly s krajním bodem a (a  R) I 5 = {x  R; x  a}x   a, + ∞ ) I. zleva uzavřený I 6 = {x  R; x > a}x  ( a, + ∞ ) I. otevřený I 7 = {x  R; x  a}x  ( – ∞, a  I. zprava uzavřený I 8 = {x  R; x < a}x  ( – ∞, a ) I. otevřený oboustranně neomezený interval (každá množina je sama sobě podmnožinou) I 9 = R x  (– ∞, + ∞) I. otevřený

Množinové operace s intervaly

Sjednocení množin A, B, ozn. A  B, je množina všech prvků, které jsou obsaženy alespoň v jedné z množin A, B. Množina prvků z množiny A nebo B.

Sjednocení intervalů A, B, ozn. A  B: Všechna reálná čísla, která patří do intervalu A nebo intervalu B.

Příklad: Určete sjednocení intervalů A, B. A = {x  R; – 1  x < 3} B = {x  R; x  1} A  B   – 1; ∞) „Všude, kde je šrafování.“

Průnik množin A, B, ozn. A  B, je množina všech prvků, které jsou společné množinám A, B. Množina prvků, které jsou v množinách A i B a současně.

Průnik intervalů A, B, ozn. A  B: Všechna reálná čísla, která leží v intervalech A i B současně.

Příklad: Určete průnik intervalů A, B. A = {x  R; – 1  x < 3} B = {x  R; x  1} A  B   1; 3 ) „Všude, kde se šrafování kříží.“

Řešené úlohy

Příklad: Dané intervaly znázorněte graficky a zapište symbolicky.

1) {x  R; 1  x  5} 2) {x  R; x > 7} 3) {x  R; – 2 < x  3} x   1; 5 x   1; 5  x  ( 7; ∞ )x  ( 7; ∞ ) x  ( – 2 ; 3 

4) {x  R; – 4 < x < 0} 5) {x  R; x  1} 6) {x  R; – 8  x < 6} x  ( – 4, 0 ) x  ( – ∞; 1  x   – 8; 6 )

7) {x  R; x  4} 8) {x  R; x  – 3} 9) {x  R; – 7  x  – 2} x  (– ∞; 4)  (4; ∞) x  R – {4} x   – 3; ∞ ) x   – 7; – 2 

10) {x  R; x  0} 11) {x  R; x < – 1} 12) {x  R; – 1 < x < 6} x  ( – ∞; – 1 ) x  ( – 1; 6 ) x  (– ∞; 0)  (0; ∞) x  R – {0}

13) {x  R; x  ± 2} 14) {x  R; x  0} 15) {x  R; 1  x < 2} x  R – {± 2} x   0; ∞ ) = R 0 + x   1; 2 )

Příklad: Dané intervaly znázorněte graficky a zapište jako množinu.

1) x   3; 5 ) 2) x  (– 5 ; ∞ ) 3) x  ( – 2 ; – 1 ) {x  R; 3  x < 5} { x  R; x > – 5 } {x  R; – 2 < x < – 1}

4) x  R – {– 2; 3} 5) x  ( – ∞; 9 ) 6) x  ( 1,5; 4  {x  R; x  – 2; 3} {x  R; x < 9} {x  R; 1,5 < x  4}

7) x  R – {5} 8) x   – 9; ∞ ) 9) x   – 4; 3,1  {x  R; x  5} {x  R; x  – 9} {x  R; – 4  x  3,1}

Příklad: Určete sjednocení a průnik intervalů.

1)A = {x  R; – 7  x < 8} B = {x  R; 3 < x  10} 2)A = {x  R; – 1  x  1} B = {x  R; 0 < x < 4} A  B =  – 7; 10  A  B = ( 3; 8) A  B =  – 1; 4) A  B = ( 0; 1 

3)A = {x  R; – 2  x < 3} B = {x  R; x  9} 4)A = {x  R; 1  x  5} B = {x  R; x > 7} A  B = (– ∞; 9  A  B =  – 2; 3) A  B =  1; 5   (7; ∞) A  B = 

5)A = {x  R; x  – 4} B = {x  R; – 4  x  3} 6)A = {x  R; – 3  x < 1} B = {x  R; x  1} A  B = ( – ∞; 3  A  B = { – 4 } A  B =  – 3; ∞) AB = AB = 

7)A = {x  R; x < 2} B = {x  R; x > 2} 8)A = {x  R; – 12  x < 11} B = {x  R; – 1  x < 2} A  B = R – { 2 } A  B =  A  B =  – 12; 11) A  B =  – 1; 2)

9)A = {x  R; x > – 1} B = {x  R; x  – 1} 10)A = {x  R; 0,5 < x  4} B = {x  R; – 4 < x  4} A  B =  – 1; ∞) A  B = ( – 1; ∞) A  B = ( – 4; 4  A  B = ( 0,5; 4 

11)A = {x  R; x  – 5} B = {x  R; x < – 5} 12)A = {x  R; 0 < x  3} B = {x  R; x  – 3} AB = RAB = R A  B =  A  B =  – 3; ∞) A  B = ( 0; 3 

13)A = {x  R; x > – 3} B = {x  R; x  – 1} 14)A = {x  R; – 2 < x  2} B = {x  R; – 2 < x  7} A  B = ( – 3; ∞) A  B =  – 1; ∞) A  B = ( – 2; 7  A  B = ( – 2; 2 

15)A = {x  R; – 5 < x < 3} B = {x  R; – 2  x < 6} 16)A = {x  R; – 2 < x  3} B = {x  R; 1  x < 3} A  B = ( – 5; 6) A  B =  – 2; 3) A  B = ( – 2; 3  A  B =  1; 3)