Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anotace Žák se seznámí s dílem Jiřího Wolkera …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo J. Wolkera, pojmenuje versologické.
Advertisements

VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.11 Anotace: Prezentace obsahuje stručný přehled literárních žánrů lyrických. Vzdělávací oblast: český jazyk a literatura Autor:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _05_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE _16_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Česká poezie 1. poloviny 20. století
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_09_CJL_NP2 Ročník:II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Sdružení Devětsil a jeho podoby
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Lyrické druhy a žánry Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
¨-4-.
VY _32_INOVACE_05_04J.Neruda
Srovnávací a vědomostní test
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací.
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _13_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _09_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Wolker: Balada o očích topičových Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _08_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Český jazyk 6. ročník ZŠ Jiří Wolker
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Jiří Wolker: Těžká hodina Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_O8_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _18_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_01_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_15_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _07_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_13_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_20_CJ_NP1 Ročník: I. Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_112 Téma hodiny: Jiří Wolker Doporučeno pro: 9. ročník základní.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Česká literatura 20.
JAN NERUDA ( 1834 – 1891 ) - český básník, prozaik, novinář.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Básník Jiří … Básník Jiří …Básník Jiří …Básník Jiří … JEDNOTKA VÝKONU KOMBINÉZA.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
JIŘÍ WOLKER Simona Coubalová C3B. Obsah O autorovi Život Dílo Těžká hodina Shrnutí Zdroje.
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_VLADIMIR_CELOUD_CESKA_LIT._1._POL._20._ST._PROLETARSKA_POEZIE_PREZENTA CE_03 Název školyStřední.
„Smrt není zlá, co zlé je, to umírání je.”
Jan Neruda - dílo.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Mgr. Marie Havránková PROLETÁŘSKÁ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol.
A. Sova – Květy intimních nálad
Jiří Wolker František Gellner NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Karel Hynek Mácha Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_48_Jan Neruda
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Český jazyk 9. ročník Česká poezie 19. a 20. století.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
¨-4-.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Česká meziválečná poezie
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
Vy_32_INOVACE_74_Balady a romance II
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Jiří Wolker životopis, literární.
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: 19. 3. 2013 Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_32_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace, Estetické vzdělávání Vzdělávací obor: Literatura Tematický okruh: Česká poezie v meziválečném období Téma: Jiří Wolker Metodický list/anotace: Výklad za použití interaktivní tabule

JIŘÍ WOLKER 1900 - 1924

NEJVÝRAZNĚJŠÍ OSOBNOST PROLETÁŘSKÉHO UMĚNÍ NARODIL SE V PROSTĚJOVĚ VYSTUDOVAL GYMNÁZIUM NA PŘÁNÍ OTCE ZAČAL STUDOVAT PRÁVA Z VLASTNÍHO ZÁJMU STUDUJE FILOZOFII BYL LITERÁRNĚ, HUDEBNĚ A VÝTVARNĚ NADANÝ 1923 AKUTNÍ STADIUM TUBERKULÓZY LÉČÍ SE VE VYSOKÝCH TATRÁCH UMÍRÁ V PROSTĚJOVĚ BÁSNÍK, PROZAIK, DRAMATIK, AUTOR TEORETICKÝCH STATÍ

HOST DO DOMU - rozdělena do tří oddílů: 1)Chlapec: autobiografické momenty seznamování chlapce se světem optimismus, důvěra v život, vztah k obyčejným věcem, křesťanská symbolika, motiv pouti, láska – někdy naivní, vliv ÚLS 2)Ukřižované srdce: už se zde objevuje motiv chudoby, utrpení, ale i solidarity a vzpoury 3)Host do domu: touha po harmonii, láska k světu

oslava prostých životních okamžiků otevřenost světu ⇒ zranitelnost - citová bezprostřednost chlapecký naivismus plachá erotika oslava prostých životních okamžiků otevřenost světu ⇒ zranitelnost touha po harmonii v lidských vztazích středem je lyrický subjekt vyjadřuje vjemy, pocity, zážitky, představy dále postavy dětí, milenců, smutných dívek, vojáků, opilců

lyrické básně vystavěné na určité náladě, představě básně s dějovým podložím (vzpomínky na dětství, mládí) většina básní je rýmovaná pravidelný, výrazný rytmus písňová forma personifikace, zdrobněliny, metafory

později přiřazena báseň Svatý Kopeček vznikla pod vlivem Apollinairova Pásma sled volně navazujících výjevů líčí jeden den u babičky na Svatém Kopečku u Olomouce setkání s kamarády ze školních let výzva k solidaritě a revoluční přeměně světa

BÁSNĚ Pokora V parku před polednem Smrt Hřbitov Žebráci Okno Žně Štafeta

TĚŽKÁ HODINA nové prostředí: ulice, továrny, městská periferie hlavní motiv – proletariát, chudoba, utrpení, ale i záruka nového lepšího světa - klade důraz na morálku, ukázněnost, obětavost - jedinec musí potlačit své touhy i bolest ve prospěch společnosti sociální balady: proti člověku nestojí nadosobní síla, ale společenský řád příčinou neštěstí je chudoba, nezaměstnanost, nemoc jedinec podléhá nespravedlivému společenskému řádu

sbírku tvoří 22 básní úvodní báseň Těžká hodina = přerod chlapce v muže, chlapec může snít, muž musí jednat „Přišel jsem na svět, abych si postavil život dle obrazu srdce svého.“ „Chlapecké srdce je písnička na začátku, ale mužovo srdce jsou ruce a mozoly.“(1) Balada o nenarozeném dítěti – strach mladých lidí, kteří si díky své chudobě nemohou dovolit na svět přivést dítě - v závěru otázka „Nenarodí se?“(2)

Balada o snu – mladík Jan sní o ideální společnosti bez bídy - na konci je obraz Jana a Marie, jak jdou spolu s ostatními dělníky uskutečnit svůj sen „Z fabrik a podkroví dělníci jdou, mezi nimi Jan a Marie, … když velké sny se zabíjejí, mnoho krve teče.“(3)

Balada o očích topičových – topič Antonín postupně přichází při práci o zrak, nemůže živit svou rodinu „Dělník je smrtelný, práce je živá, Antonín umírá, žárovka zpívá: Ženo má, - ženo má, neplač!“(4)

DALŠÍ BÁSNĚ: Tvář za sklem Moře U rentgenu Milenci Jaro Oči

Z POZŮSTALOSTI: Umírající „Až umřu, nic na tomto světě se nestane a nezmění, jen srdcí několik se zachvěje v rose jak k ránu květiny, tisíce umřely, tisíce se mnou umrou, tisíce na smrt jsou znavení, Neboť v smrti a zrození nikdo nezůstal jediný Smrti se nebojím, smrt není zlá, ve smrti nejsem sám, Umírání se bojím, kde každý je opuštěn, - a já umírám.“(5)

EPITAF „Zde leží Jiří Wolker, básník, jenž miloval svět a pro spravedlnost jeho šel se bít. dřív než moh srdce k boji vytasit, zemřel, mlád dvacet čtyři let.“(6)

CITACE, POUŽITÁ LITERATURA Zdroj klipartů: MS Office, Verze : 14.0.6123.50 WOLKER, Jiří. Básně. Praha: Československý spisovatel, 1974, ISBN 22-031-74(1-6)