Lateralita a její diagnostika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Statistika.
Advertisements

TEORIE ROZHODOVÁNÍ A TEORIE HER
Otáčivé účinky síly (Učebnice strana 70)
Zásady při pořizování rukopisů. Obecná pravidla  Používat znakové a odstavcové styly.  Zapnout automatickou kontrolu pravopisu.  Vypnout automatické.
Genetika člověka.
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Strečink Je možné provádět denně před i okamžitě po tréninku nejméně však 3x týdně nejlépe 2-3 hodiny po posledním tréninku dne (svaly již nejsou tak zakyselené.
Úvod do problematiky ZDRAVÉHO ŽIVOTNÍHO STYLU
AUTOEVALUACE ACADEMIA MERCURII NÁCHOD ZAMĚŘENÍ NA OBLASTI: Průběh vzdělávání – výuka, výsledky ( metody, náročnost, rozvoj klíčových kompetencí, umístění.
Struktura obyvatelstva
Optické vlastnosti oka
Základní statistické pojmy a postupy
Stránky o genetice Testy z genetiky
Komplexní testové systémy a Systémy pro Evidenci pohybové aktivity
8. listopadu 2004Statistika (D360P03Z) 6. předn.1 chování výběrového průměru nechť X 1, X 2,…,X n jsou nezávislé náhodné veličiny s libovolným rozdělením.
GRAFOMOTORIKA.
Vlastnosti motorických testů a baterií
Kánon hlavy (Unface) Základní pravidla pro kresbu portrétu
VLASTNOSTI MOTORICKÝCH TESTŮ Oddělení antropomotoriky, rekreologie a metodologie Katedra kinantropologie, humanitních věd a managementu sportu © 2009 FTVS.
Lateralita Definice a obsah pojmu Teorie o původu Formy a manifestace
Jemná motorika Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn.
MÍRY ZÁVISLOSTI Oddělení antropomotoriky, rekreologie a metodologie Katedra kinantropologie, humanitních věd a managementu sportu © 2009 FTVS UK.
POŽADAVKY NA ZÁPOČET Z MAEK1 Ing. Martina Hedvičáková, Ph.D.
Downův a Edwardsův syndrom
Lateralita Definice a obsah pojmu Teorie o původu Formy a manifestace Diagnostika.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Luboš Charvát KTV FPE ZČU v Plzni 2013
Příčiny SPU.
HODNOCENÍ ROZDÍLŮ VÝKONŮ Oddělení antropomotoriky, rekreologie a metodologie Katedra kinantropologie, humanitních věd a managementu sportu © 2010 FTVS.
SOMATICKÝ PROFIL A SOMATOTYP CHLAPCŮ
LATERALITA A její význam ve sprtu.
Řídící činnost učitele/trenéra
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Jaký je naše tělo Kontrola
Metody zpracování očních pohybů
TALENT ..
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
Biologie člověka a základy zdravovědy 1 a 2
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DOMINANCE PRAVÉ A LEVÉ HEMISFÉRY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Centrum progresivního tréninku UK FTVS Cílem našeho centra je vytvořit komplexní centrum pro péči o sportovce ve všech stádiích sportovního života a zejména.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
V ÝVOJ PLODU V DĚLOZE Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Lateralita Z latinslého latus, lateris – strana, bok
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
Koordinační schopnosti
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Lateralita [z lat. latus = strana, bok]
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
STARTOVNÍ SKOK Z BLOKU Lekce č. 21
Projekt: Cizí jazyky v kinantropologii - CZ.1.07/2.2.00/
ANTROPOMOTORIKA.
Lateralita.
Lze náhodu předvídat?.
Vybrané kognitivní procesy a sport
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
Konstrukty motoriky, fylogeneze motoriky
LIDSKÉ TĚLO Prvouka, 1.třída.
Lateralita a její diagnostika
Základy statistiky.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Lateralita a její diagnostika Oddělení antropomotoriky, rekreologie a metodologie Katedra kinantropologie, humanitních věd a managementu sportu © 2009 FTVS UK

Lateralita vlastnost, která odráží přednostní dominaci jedné z mozkových hemisfér a dále přednostní užívání jednoho z párových orgánů poměr mezi praváky a leváky v populaci je 90 % : 10 %

Genetická podmíněnost oba biologičtí rodiče praváci - 10% pravděpodobnost, že jejich potomek bude levák oba rodiče leváci - pravděpodobnost vzrůstá na 27% otec levák – pravděpodobnost 16% matka levák - pravděpodobnost vzrůstá na 20%

Vývoj laterality lateralita dá pozorovat již mezi 12-27 týdnem nitroděložního vývoje dítěte přibližně od jednoho roku se začíná projevovat převaha dominantní končetiny od čtvrtého roku začíná postupné vyhraňování do dvanáctého roku by měl být proces lateralizace dokončen, avšak vyžadováno je to již při nástupu do první třídy

Stranové rozdělení laterality sinistrie = dominantní pravá hemisféra ambidextrie = neúplná specifikace dextrie = dominace levé hemisféry

Dělení laterality tvarová – vypovídá o nesouměrnosti segmentů těla a orgánů - kvalitativní funkční - asymetrie párových orgánů hybných nebo smyslových, rozdíl ve výkonu - kvantitativní

Dělení laterality souhlasná (75%) - dominantní ruka a noha jsou souhlasné zkřížená (25%) - neshodná dominance např.levá ruka a pravá noha

Motorické projevy laterality rukovost nohovost okovost uchovost točivost zatáčivost např. z hlediska fotbalu jsou nejdůležitější nohovost a točivost

Aspekty laterality při dominanci pouze jedné strany - téměř nulový předpoklad využití i nedominatní končetiny svěřenec není zcela vyhraněn - je dobré začít s tréninkem slabší končetiny, i když tato končetina nikdy nedosáhne úrovně dominantní tréninkem naučit hráče využívat i slabší končetinu a ne jej přeučovat

Důsledky přeučování nabourané sebevědomí podvědomá obrana organismu přeučování může vést ke specifickým poruchám: čtení psaní vadám řeči

Metody pro testování motorické laterality dotazníky pozorování testy

Unimanuální testy laterality zjišťují, který orgán jedinec užívá přednostně zkoumají, zda při opakování jedinec nestřídá hybné orgány jedinec vykonává úkol, k němuž je zapotřebí jeden hybný orgán mezi takové testy patří např.hod míčkem nebo sbírání sirek

Bimanuální testy laterality sledují, který hybný orgán je vedoucí v činnosti a který je pomocný jedinec vykonává motorický úkol, k němuž jsou potřebné oba hybné orgány současně mezi takovéto testy patří např. navlékání nitě do jehly, zatloukání hřebíku atd.

Proficienční testy laterality vyjadřují míru lateralizace u jednotlivých hybných orgánů u obou hybných orgánů orgánů je pozorována aktivita a kvalita provedení motorického úkolu jedinec vykonává motorický úkol nejprve preferovaným hybným orgánem a poté nepreferovaným nejčastější metoda - tapping (tečky na papír-co nejvíce za danou dobu)

Diagnostika laterality modifikace Matějčkova testu - KVOCIENT PRAVORUKOSTI – DQ výsledky následujících úkonů označte: P - pracujete-li jen pravou rukou L - pracujete-li jen levou rukou A - Pracujete - li střídavě pravou a levou rukou A - začnete - li pracovat jednou a přejde na druhou ruku

Představ si, že navlékáš nit do jehly, označ ruku, kterou jsi držel nit, představ si, že smotáváš rozmotaný krejčovský metr, označ ruku, která motá (nikoliv tu, která drží kotouček), představ si, že jednou rukou házíš tenisový míček do krabice, označ ruku, která hází, kterou rukou strkáš klíč do zámku? sáhni si na ucho, na nos – kterou rukou?

spoj ruce tak, aby byly prsty zasunuty do sebe, která ruka má palec nahoře? představ si, že chceš v jedné ruce rozmáčknout ořech, ve které? zatleskej tak, aby jedna ruka byla nahoře a druhá dole, označ horní ruku, naznač jednou rukou, jak vysoko dosáhneš, která ruka to byla? podej sousedovi tužku, jakou ruku jsi použil?

Zhodnocení testových úkonů kvocient pravorukosti - DQ (Dexterity Quocident ) - vyjadřuje počet pravostranných reakcí v % P - součet všech pravorukých reakcí A/2 - polovina úkonů, které byly provedeny oběma rukama, pravou i levou, nevyhraněně n - počet všech úkolů

Výsledky svůj DQ si zanamenejte vyhraněné, výrazné praváctví DQ = 100 - 90 méně vyhraněné praváctví DQ = 89 - 75 nevyhraněná lateralita = AMBIDEXTRIE DQ = 74 -50 méně vyhraněné leváctví DQ = 49 -25 vyhraněné leváctví DQ = 24 – 0

Čárkovací test na papír, který neklouže po stole, děláte za 10 sekund co nejvíce čárek tužkou (cca 1-2 cm dlouhých) měří se počet čárek od startovního do cílového pokynu test se opakuje druhou rukou za stejných podmínek

Čárkovací test počet čárek obou rukou dosaďte do následujícího vzorce: záporný index značí pravorukost kladný levorukost nulová hodnota pak stranovou nevyhraněnost index čárkovacího testu = (počet čárek levou - počet čárek pravou) / větší počet čárek

Preference oka test vycházejí z předpokladu, že dominantním okem člověk více „zaměřuje“ i při pohledu oběma očima instrukce: najděte si ve větší vzdálenosti (více než 2 m) nějaký bod (kliku, vypínač nyní předpažte libovolnou ruku se vztyčeným palcem tak, aby při obou otevřených očích palec překryl vybraný bod ruku nehýbejte a postupně zavřete levé a pravé oko nechte otevřené a obráceně. oční preferenci určuje ta strana, jejíž palec překrývá vybraný bod i při pohledu jedním okem

Preference ucha jak telefonujete, když nemáte dominantní ruku volnou?

Preference dolních končetin jakou nohou se kloužeš napřed? jakou nohou vyšlápneš, když do tebe někdo strčí? jakou nohou se odrážíš při skoku do dálky? ...dominantní je většinou ta druhá

o lateralitě vše 