Principy prepozicionalizace aneb Předložka je, když…

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Dualita úloh lineárního programování a analýza citlivosti
Vymezení slovních druhů
Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Co mají adjektiva společného s podstatnými jmény, co se slovesy?
Zájmena uvozující obsahové věty
Větná polarita v češtině Kateřina Veselovská Žďárek – Hořovice,
Pojem / koncept Homonymie Ondřej Diblík – Simona Kukučová | |
Čeština jako ideální flexivní extrém?
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Pavlína Hůrková Datum: Název: VY_22_INOVACE_1.2.7.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Větné členy.
Zpracování programu programovatelným automatem. Zpracování programu na PA se vykonává v periodicky se opakujícím uzavřeném cyklu, tzv. scanu. Nejprve.
Předložky -Předložky jsou neohebné slovní druhy, které samy o sobě nejsou větnými členy. -Plného významu nabývají pouze ve spojení s podstatnými jmény,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_98.
Od č in ě ní nemajetkové újmy v p ř ípad ě zásahu do osobnostního práva Problematika náhrady nemajetkové újmy © Vladimír Plecitý, 2013.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
RVŠ Výsledky připomínkového řízení - zákon č. 130/2002 Sb. Zpracovala : B. Tremlová.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Neohebné slovní druhy.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Neohebné slovní druhy Český jazyk - 7. ročník.
Kam se obrací „gramatická“ vlna?
Příslovce Mgr. Michal Oblouk.
Zpracování dat Kvalitativní výzkum.
1 VŠFS KSM MEI Společný rozpočet EU Společný rozpočet EU Osnova: 1. Obecná charakteristika společného rozpočtu EU 2. Příjmy společného rozpočtu.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
Predikace a věta, sekundární predikace Přednáška PedF 4,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
SOUČASNÉ GRAMATICKÉ POPISY KBH/SGP ZS 2011/2012 Přednáška č. 5 Božena Bednaříková.
Zápočtová práce na POPJ Tvorba slovníku a pravidel do PC-Kimmo SLOVESA Vojtěch Holub.
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
NEOHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
Korpusová lingvistika ( 3 ) Jan Radimský FF JU České Budějovice.
CJBB CJBB75.
© Institut biostatistiky a analýz INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ANALÝZA A KLASIFIKACE DAT prof. Ing. Jiří Holčík, CSc.
Dagmar Strejčková Kapitoly z lexikologie současné češtiny Kapitoly z lexikologie českého jazyka Dagmar Strejčková
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0118 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
KBH/VSJ15 ZS 2010/11 Problematika morfologických adaptací.
holé, rozvité, několikanásobné
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
PŘEDMĚT: ORGANIZACE ZNALOSTÍ PŘEDNÁŠEJÍCÍ: Josef Schwarz Automatická indexace Základní metody a postupy.
VY_32_INOVACE_05_01 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_01 Zpracovala:Mgr.
CJL mluvnice Tvarosloví Mgr. Zina Omelková
Přenosové soustavy VY_32_INOVACE_pszczolka_ Synchronní čítač Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám -
KBH/VSJ15 ZS 11/12 Problematika morfologických adaptací.
Jana Holá Tvorba rešerše Jana Holá
Následky porušení smlouvy, odpovědnost za škodu a otázky s tím související v režimu CISG BO402Z Mezinárodní právo obchodní I (jaro 2007) Zdeněk Kapitán.
Počítačové zpracování češtiny v Ústavu formální a aplikované lingvistiky
NAUKA O SLOVNÍ ZÁSOBĚ 1 SEXTA.
P LAGIARISMUS A CITACE Úvod do studia. D EFINICE PLAGIARISMU Zahrnuje: a) Objekt, kterým jsou slova, věty, myšlenky, části textu, popřípadě celý text,
Vypracování národních norem kódování pro český systém DRG číslo projektu CZ2005/017/ Program Evropské Unie Transition Facility pro Českou.
Vyjádření příčiny a důsledku. Příčina (spojka PROTOŽE) Petr byl sám doma, protože jeho rodiče šli do divadla. Proč byl Petr sám doma? Protože jeho rodiče.
Sousloví v tezaurech dle normy ČSN
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
Čím zaléváte bazalku na parapetu?
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Staroslověnština Flexe jmen.
Jana Holá Tvorba rešerše Jana Holá
Automatická indexace Základní metody a postupy
Digitální učební materiál
Srovnávací a historická gramatika, historicko-srovnávací metoda Franz Bopp, Jacob Grimm, Karl Brugmann.
PŘEDLOŽKY PŮVODNÍ A NEPŮVODNÍ
Rozvíjející větné členy
5. přednáška.
Transkript prezentace:

Principy prepozicionalizace aneb Předložka je, když… Hana Prokšová 33. studentský workshop Žďárek

předložky vlastní × nevlastní primární × sekundární pravé × nepravé J. Gebauer (1900/1903) prvotné × podružné podružné: vznikly z výrazů příslovečných a jmenných chybí několikaslovné předložky chybí deverbativní předložky → vývoj? ≈ další autoři, postupné rozšiřování

sekundární předložky v nelibosti jejich počet narůstá, jsou nezřídka kritizovány spojovány s úředním jazykem A. Opravil (1941) v důsledku, důsledkem, následkem, z důvodu, z důvodů, v pádu, v případě, za příčinou, za účelem, za cenu, cestou, na místo / namísto, namístě, s ohledem, ohledně, oproti, pomocí, při příležitosti, u příležitosti, příležitostně, ve příčině, včetně, s výjimkou, s vyloučením, vzdor pořád ještě nejmenuje deverbální

vztah primárních a sekundárních předložek HYPOTÉZA rysy kategorie předložek mají různý stupeň podmíněnosti, při škálovém rozložení rysů by rysy společné naprosté většině primárních a naprosté většině sekundárních předložek mohly být esenciálními rysy kategorie předložek, nespolečné rysy a) obecně periferní, b) esenciální jen pro jednu subkategorii

proč dál se zabývat prepozicionalizací? prepozicionalizace = typ slovnědruhové transpozice stanovení společných rysů komplexu předložek syntaktický výzkum anotace syntaktických korpusů možné důsledky pro zkoumání koherence textu gramatikalizace (… ztráta významu v přímém přenosu)

kritéria prepozicionalizace (L. Kroupová, 1971) SYNTAKTICKÁ vyjádření vztahu mezi členem určujícím a určovaným vazebné sepětí převaha fce vztahové nad významovou netvoří VČ ani větu nepřemístitelnost za výraz, k němuž vyjadřuje vztah odstranění vztahu k subjektu v neosobní větě MORFOLOGICKÁ tvarová ustrnulost ustálenost spojení s pádem (nutná vazba) j- –> ň- u os. zájmen postavení vztažného zájmena jako u prim. prep. SÉMANTICKÁ významová neplnost abstraktnost původního významu (tendence k abstraktosti) synonymie/opozice k primárním či stabilizovaným sekundárním prep. ztráta původního lexikálního významu

kritéria prepozicionalizace (L. Kroupová, 1971) SYNTAKTICKÁ vyjádření vztahu mezi členem určujícím a určovaným = 3) vazebné sepětí převaha fce vztahové nad významovou = 1) netvoří VČ ani větu nepřemístitelnost za výraz, k němuž vyjadřuje vztah (ne vždy) odstranění vztahu k subjektu v neosobní větě MORFOLOGICKÁ tvarová ustrnulost ustálenost (jako komplexní jednotky, nikoli vždy slovosled uvnitř prepozice) spojení s pádem (nutná vazba) j- –> ň- u os. zájmen (ne plně prokazatelné, jen návodné) postavení vztažného zájmena jako u prim. prep. SÉMANTICKÁ významová neplnost abstraktnost původního významu (tendence k abstraktosti) (??) synonymie/opozice k primárním či stabilizovaným sek. prep. ztráta původního lexikálního významu

kritérium j- → ň- ESČ (s. 249): z testů navržených k identifikaci prepozice sekundární je relativně spolehlivý test […] po předložce se mění j- u zájmena 3. os. v ň- kvůli *jemu × kvůli němu během, blízko, díky, dovnitř, kolem, kromě, mimo, namísto, naproti, následkem, naspod, ohledně, poblíž, podél, podle, pomocí, proti, stran, uprostřed, uvnitř, vinou, vůči, vyjma, vzdor, zevnitř, zkraje, znad, zpod, zpoza, zprostředka ?? napospas jemu – příslovce? × navzdory, vyjma (× ČNK) viz!!

signály probíhající/dokončené prepozicionalizace (M. Vondráček, 2013) ztráta paradigmatu omezení morfologické a lexikální variability na počátku procesu obvykle oslabení lexikální sémantiky obvyklá zaměnitelnost (za primární či jednoslovné sekundární předložky)

následkem × na následky následkem, v důsledku – sek. prep. (Vondráček, 2013) × na následek, na následky oslabení paradigmatu (ale ne ztráta!!) pevná vazba (GEN) zaměnitelnost s jinou PREP (kvůli – obv. u kauzality) posun lexikálního významu (posílení jednoho z možných významů na úkor jiných) nemožnost stát na konci věty (tady platí!)

kritérium syntaktické návaznosti nemožnost na ně syntakticky plně navazovat (odkazovat) Pacientka zemřela následkem zranění. *Ten se nedal předpokládat. Pacientka zemřela v důsledku zranění. ?Ten se nedal předpokládat. Pacientka zemřela na následek zranění. Pacientka zemřela na následky zranění. ?Ty se nedaly předpokládat.

kritérium syntaktické hustoty syntaktická hustota u víceslovných PREP nemožnost libovolného funkčního rozvíjení původem plnovýznamové jednotky *na vážné následky ≈ *ve vážném důsledku (× upozorňovat/podezření + na vážné následky) *na nehody následky ≈ *v nehody důsledku na jeho následky ≈ v jeho důsledku jen při textové návaznosti – sporná platnost prepozice

kritérium ustálenosti a syntaktického postavení inverze uvnitř komplexní předložky? postavení na konci klauze? A nebylo podstatou jejich společného demokratismu, na rozdíl od jejich vzorů, velkých západních demokracií francouzské a anglosaských, že chtěli rozšířit jeho bázi a zahrnout dopočtu jeho opor a tvůrčích činitelů i celý čtvrtý stav v nejširším pojetí, vrstvy socialistického a internacionalistického dělnictva v to zahrnujíc? Ctižádostivost - tu ziskovou v to zahrnujíc - je samozřejmým atributem člověka obchodníka - peněžníka. S odstupem se bude tento vývoj vztahovat i k dalším skupinám zemí, rozvojové země v to zahrnujíce. slovosled u komplexní víceslovné není vždy dostačující (zahrnujíc × zahrnujíc v (to))

VIZ(TE), SROVNEJ/SROV. Vondráček, M. (2013) oslabení paradigmatu ztráta ponětí o slovesném původu vazba s NOM → funkční prepozicionalizace (připouští částici strukturující text… to má ode mě)

proč nechápat VIZ (ani SROVNEJ) jako předložku? morfologické byly by to jediné deverbativní předložky s osobní koncovkou (× rodové koncovky u přechodníků) syntaktické možná vazba s adverbiem: viz výše sémantické jediná funkce – odkazovací, uvozující odkaz jinam vždy ve specifickém okolí – poznámka pod čarou, závorka aj. sémanticky omezené na jednu funkci, ale v této funkci významově plné není vždy nahraditelné jinou prepozicí při zachování významu (× *u Vondráčka, 2013)

deverbativní víceslovné sekundární předložky (Blatná, 2006) pokud jde o, nedbaje na, nedbajíc na, nehledě k, nehledě na, nehledíc k, nehledíc na, nemluvě o, nemluvíc o, nepočítaje v, nepočítajíc v, počínaje od, počínajíc od, počítaje v, počítajíc v, přihlížeje k, přihlížejíc k, soudě podle, soudíc podle, co se týče, co se týká, vycházeje z, vycházejíc z, zahrnuje v, zahrnujíc v  × Vondráček, 2013: + … v to FEM × MASK IA. 0 dokladů v ČNK: nepočítajíc v, přihlížeje k a zahrnuje v 1–5 dokladů v ČNK: nehledíc na, nehledíc k, nedbajíc na, počínajíc od, nemluvíc o, počítajíc v, přihlížejíc k, zahrnujíc v oslabení paradigmatu (nikoli ztráta), ale plošně rodové dublety?!

literatura Blatná, R. (2006): Víceslovné předložky v současné češtině. Praha: NLN. Gebauer, J. (1903): Příruční mluvnice jazyka českého, 2. vyd. Kroupová, L. (1971): K synchronnímu pojetí českých nevlastních předložek při lexikografickém zpracování. SaS, 32/3. Kroupová, L. (1974): K diskusi o slovnědruhové povaze předložek a jejich klasifikaci. SaS, 35/4. Opravil, A. (1941): Úřední jazyk. NŘ, 25/5-6. Vondráček, M. in: Štícha, F. (2013): Akademická gramatika spisovné češtiny. Praha: Academia.

děkuji za vyslechnutí