Genetika barev u Lvíčků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Advertisements

Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mendelovy zákony, gonozomální dědičnost, Hardy-Weibergův zákon
Mendelovy zákony, zpětné křížení
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika eukaryotní buňky
Genetika člověka.
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Genetická determinace zbarvení vlasů a očí u člověka
Co je to genetika a proč je důležitá?
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Prof. Ing. Václav Řehout, CSc.
GENETIKA POHLAVNÍ CHROMOZÓMY
Základy genetiky.
Genetika populací, rodokmen
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Historie vzniku plemene - legendy - předchůdci plemene - pojmenování plemene Vlastnosti - míry - barvy Charakter.
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Dědičnost monogenní znaků
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Dědičnost základní zákonitosti.
Genetika.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
 Biologie 19. století má dvě hvězdy první velikosti : Darwina a Mendela.
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Genové interakce.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
54.1 Genetika - člověk Jak je tomu s dědičností krevních skupin?
Mendelistická genetika
GENETIKA.
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Příklady z mendelovské genetiky
gonozomální dědičnost
Autozomální dědičnost
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_14 Název materiáluDědičnost.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Dihybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_15 Název materiáluHemofilie,
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetické zákony.
Genetika.
VY_32_INOVACE_PŘČL.15 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Genetika barev u Lvíčků Robert Brouwer (Holandsko)

O mě Robert Brouwer, 42 let Ženatý se Susanne, šestiměsíční syn; Začátek chovu lvíčků 1997 Žádné oficiální vzdělání biologie, genetiky ani podobných věd, ale velmi se o ně zajímám ;

O této prezentaci Tři oddělení : Všeobecný úvod do Genetiky Genetika barev psů všeobecně Genetika barev zvláště u Lvíčků

Všeobecný úvod do Genetiky

Úvodní předmluva Mendel Chromozómy a Geny Genotyp versus Phenotyp Dominantní versus Recesivní Neúplná dominance

Gregor Mendel (1822-1884) Rakouský mnich První vědecké studie dědičnosti Výzkumy zejména na hrášku Mendelovy zákony

Chromozómy Velmi dlouhé molekuly Vždy v párech Speciálně nastavené pro každý orgnismus Člověk : 46 (2 sady po 23) Pes : 78 Motýl : 380 !

Geny Neviditelné Umístěny na chromozómech Jsou to kódy určující rysy Někdy některé geny jen pro jeden rys

Genotyp versus phenotyp Genotype = Jak jsou poutány v genech Phenotype = Jak se genotyp projevuje sám , když je umístěn v okolním prostředí Příklad : Jestliže je genetický kód pro dlouhé tělo, ale organismus nemá dostatek jídla, pak zůstane krátké ;

Dominantní versus Recesivní (1) Kódy : R = červený, r = nečervený (bílý) Rodič 1 : RR = červený Rodič 2 : rr = bílý Děti (F1 = “filiální”) : Rr = červený “Červený” je dominantní nad „nečerveným”

Dominantní versus recesivní (2) Rodiče RR rr Gamety R r F1-generace Rr

Neúplná dominance (1) Kódy : R = červený, W = bílý Rodič 1 : RR = červený Rodič 2 : WW = Bílý F1-generace : RW = růžový Červený a Bílý jsou společně dominantní

Neúplná dominance (2) Rodiče RR WW Gamety R W F1-generace RW

Další generace (F2) Dominance F1 x F1 = Rr x Rr F2 : 25% RR, 50% Rr, 25% rr 75% červené 25% bílé

Další generace (F2) Neúplná dominance F1 x F1 = RW x RW F2 : 25% RR, 50% RW, 25% WW 25% červené 50% Růžové 25% Bílé

? Nějaké otázky ?

Genetika barev psů všeobecně 2 : Barvy Genetika barev psů všeobecně

Barvy Otázka : Kolik barev mají psi ? Odpověď : 2

Mají jen dvě barvy ! Jeden pigment pro černou Jeden pigment pro červenou Bílá není barva Všechny další barvy jsou variace černé a červené

Černí Základní : černá Redukovaná : hnědá/játrová/čokoládová Zředěná černá : modrá (Dánská doga) Zředěna hnědá : isabel/žlutá (Výmarský ohař)

Červení Základní : červená (Irský setr) Světlá : Žlutá(Zlatý retrívr) Rozmanité množství alel způsobuje všechny druhy intenzity barvy

Barvy Plná barva Znaky / vzory White (plná barva nebo znaky)

Černá (B / b) Černá (B) je dominantní nad hnědou (b) Příklad :

Extension (E / Em / e ) Em : způsobuje masku (žlutý Boxer) E : dovoluje tmavý celistvý pigment na celém těle (žádný červený ani žlutý) ebr (skvrnitý) pruhy světlého a tmavého pigmentu na srsti e : ee nedovoluje ukázat tmavý pigment na srsti (Labrador)

Labrador : černý, játrový, žlutý B_ E _ : černý Bb E _ : játrový _ _ ee : žlutý

Zředění (D / d) D = dominantní , plná pigmentace d = recesivní, dd způsobuje zředění příklady :

Šednutí (G / g) G = dominantní, spolu s rostou věkem způsobuje blednutí barvy g = recesivní, nešedne

Znaky/vzory : Rozdělení barev As : celočerný nebo celohnědý (Novofundlandský pes) ay : tmavý pigment (Irský teriér) asa : sedlové znaky (Německý ovčák) at : pálení(black-and-tan)znaky(Rottweiler)

Bílá (základní) Bílá je povlak na psech jiné barvy Skrze “děr” můžete vidět tyto barvy Bílá je způsobována odlišnými geny

C - barva : albín / činčila celobílý s růžovým nosem a červenýma očima (někdy modré) Kód : caca, plně recesivní = albín Také na těchto místech : cch = činčila, světlání světlých barev

S-barva : límec / částečně-barevný S = pevná/solidní, ne bílá si = Irské znaky, typické bílé části jako čelo, náprsenka, krk , ocas sp = grošovaný, variabilní bílá = částečně - barevný sw = (téměř) celobílá

M-barva: merle mm : normální barva Mm : merle, jako u kolií a šeltií MM : bílá- mnoho zdravotních problémů (slepota, hluchota, brzká smrt)

T-barva : skvrnitý T : malé barvné puntíky na bílých částech t : bez puntíků

Příklady genetických kódů Nowofundland černý (s hnědým potomkem) AsAs Bb CC DD EE gg mm SS tt Dánská doga, šedá s bílým AsAs BB CC dd EE gg mm spsp tt

Kód ve schématu

? Nějaké otázky ?

Genetika barev zvláště u Lvíčků 3 : Lvíčci Genetika barev zvláště u Lvíčků

Jaké barvy můžeme najít u lvíčků ? Slidní / plná černá = AsAs BB Plně hnědá = AsAs bb Černo-stříbrná = atat BB cchcch Hnědo-krémová = atat bb cchcch Sobolí ( Fauve) = ayay BB Bílá = swsw Atd.

Černo-stříbrná Narozený black-and-tan (pálení) = atat BB cch (činčila) způsobuje blednoucí pálení G způsobuje šednutí černé

Hnědo-krémový X atat Bb cch cch atat Bb cch cch atat bb cch cch

Fauve nebo Sobolí ayat B_ může být b, protože matka přenáší hnědou také ay z otce, ukázaný at z recesivní matky

Skvrnitý/Žíhaný (ebr) AsAs ebrebr

Parti-colour / částečně-barevný AA BB spsp Plná (bez znaků), černá (ne hnědá), grošovaně skvrnitý

Nechte přenést pokrok na některé psy ! Více příkladů Nechte přenést pokrok na některé psy !

Chtěl bych poděkovat : Drs. R. v/d Molen (Holandsko) , teorie Různým chovetlským klubům (za fotografie) Ans v/d Burg (za odezvu) Moji ženě Susanne (za její trpělivost) Gregor Mendel (R.I.P.)