Migralita – stěhování organismů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Advertisements

HMYZ S PROMĚNOU DOKONALOU
stěhování a šíření populace
Migrace zvířat Klára Frankotová Srovnávací psychologie.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Rozmanitost života v přírodě
Urči název a zařaď do příslušné skupiny hmyzu
Krkavcovití Kmen: Strunatci Třída: Ptáci Podtřída: Letci Řád: Pěvci
Rozšiřování semen a plodů
PRVOUKA 3. ročník Gabriela Mikulková 2012
RYBOLOV Jan Chytil, OA.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Hmyz Motýli.
Poznávačka hmyz k maturitě
Živá a neživá příroda 3. ročník
Zoologická zahrada Východ ZOO.
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: ROZDĚLENÍ ŽIVOČICHŮ
SAVCI 3. A 4. TŘÍDA.
TUNDRA A LESOTUNDRA.
MOŘE, OCEÁN.
Anotace - V prezentaci se žáci seznamují s popisem, rozmnožováním a způsobem života běláska a jiných druhů motýlů. Autor - Zuzana Pištová Jazyk - čeština.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Řád: Letouni 17 čeledí 930 druhů.
VY_32_INOVACE_13_ Přírodověda pro 4. ročník
POHYB: Antonín touška 4.b.
Migralita – stěhování organismů
Etologie – chování živočichů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Živočichové (B – Ch).
Hmyz s proměnou dokonalou
Bezobratlí živočichové travních společenstev
OBRATLOVCI ptáci.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Hmyz s proměnou dokonalou vajíčko – larva –kukla –dospělec zdroj:www
Bezobratlí.
Třída: Hmyz - Insecta.
Čolek velký patří mezi…
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Člověk a příroda Číslo materiálu: EU Název: Hmyz s proměnou dokonalou II – poznávání. Autor: Pavel.
Podříše: Prvoci - KMENY: Nálevníci Výtrusovci Mnohobuněční – KMENY:
CHOVÁNÍ OBRATLOVCŮ.
Biologická olympiáda II.
Poznávačka : HMYZ.
Řád: Motýli Bělásek řeřichový (Anthocharis cardamines)
Hmyz s proměnou dokonalou
EKOLOGIE NOCI Pavla Hudcová Pavel Suchan.
Název projektu: Živá příroda ve škole
Migrace živočichů (s důrazem na faunu Libereckého kraje) Prezentace „ Film a Škola – O zvířatech a lidech očima obyvatel Libereckého kraje „ je podporován.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.7 Živočichové - dělení Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo.
Hmyz Jak vypadá a jak se dělí?. Členovci  - představují největší kmen živočišné říše  - ve větvi prvoústých dosáhli největšího stupně dokonalosti.
Sluneční záření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Třídění přírodnin.
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
LOUKA živočichové.
VY_32_ INOVACE_ 06_ PŘÍRODOVĚDA 5
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: LOUKA
Živočichové Společné znaky: Přijímají vodu a potravu, vylučují.
Anotace : Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Třídění živých organizmů 5. ročník
HMYZ S PROMĚNOU DOKONALOU
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
TŘÍDĚNÍ ŽIVÝCH ORGANISMŮ
VY_52_INOVACE_03_ Ekosystém park - živočichové
HMYZ S PROMĚNOU DOKONALOU
OBRATLOVCI Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Hmyz.
Mapky přirozených ekosystémů z naší přírody
Transkript prezentace:

Migralita – stěhování organismů 21 Migralita – stěhování organismů Živočichové Rostliny Mikroorganismy

Proč se živočichové stěhují ? 21 Rozdíly oproti rostlinám a mikroorganismům vagilita různé nároky na prostředí během dne i roku Příčiny potrava rozmnožování prostor klima člověk Přesuny pravidelné nepravidelné Formy potulky emigrace, imigrace irupce expanze migrace invaze

Irupce 21 (1908) Lumík norský (Lemmus lemmus) Stepokur kirgizský (Syrrhaptes paradoxus) (1908) Brkoslav severní (Bombycilla garrulus) Ořešník kropenatý (Nucifraga caryocatactes)

Expanze - změny areálů 21 Areály nejsou statické Antropogenní vlivy Kormorán velký (Phalacrocorax carbo) Vlha pestrá (Merops apiaster) Hrdlička zahradní (Streptopelia decaocto) Zvonohlík zahradní (Serinus serinus)

Členovci 21 Stěhování pasivní - aeroplankton (pavouci, mšice, třásněnky, bejlomorky) - forézie aktivní - saranče (nepravidelné) - příležitostně vážky, slunéčka, širopasí, pestřenky - motýli

Tažní motýli 21 přes 5000 km Monarcha stěhovavý (Danaus plexippus) Žluťásek čilimníkový (Colias croceus) přes 5000 km

Tažní motýli 21 Lišaj smrtihlav (Acherontia atropos) Modrásek cizokrajný (Lampides boeticus) Bělásek rezedkový (Pontia daplidice) Lišaj svlačcový (Herse convolvuli) Babočka admirál (Vanessa atalanta) Kovolesklec gama (Autographa gamma) Zavíječ stěhovavý (Nomophila noctuella)

Tahy na velké vzdálenosti 21 Zápředníček polní (Plutella xylostella) Babočka bodláková (Vanessa cardui) Osenice cizokrajná (Peridroma saucia)

Obratlovci Způsoby a vzdálenosti vzduchem - ptáci - letouni po zemi 21 Způsoby a vzdálenosti vzduchem - ptáci - letouni po zemi vodou

Migrace vzduchem Ptáci 21 tahy studovány asi 200 let (kroužkování) Aristoteles, O. Magnus 1555, po něm i Linné - vlaštovky přezimují ve vodě (zimu přespávají, mění se v jiné apod.) orientace - slunce, měsíc, hvězdy, magnetické siločáry, paměť odlet a přílet - délka dne způsob a doba tahu tah nad pevninskými mosty a dříve zelenými místy statičtí a dynamičtí plachtaři v zimovištích většinou nehnízdí

Příklady ptačích migrací 21 Rybák dlouhoocasý (Sterna paradisea) - ročně kolem 40 000 km

Savci - letouni 21 Tadarida guánová (Tadarida brasilienis) - až 12 800 km Evropské druhy - desítky až stovky km Netopýr hvízdavý (Pipistrellus pipistrellus) – až 100 km Tadarida guánová (Tadarida brasiliensis) Netopýr rezavý (Nyctalus noctula) – přes 2000 km Netopýr pestrý (Vespertilio murinus) – až 900 km

Migrace po zemi 21 Voda - sloni, buvoli, antilopy Potrava - antilopy, žirafy, sobi, pštros, nandu Následek přemnožení - lumíci Návrat k místům rozmnožování nebo přezimování - obojživelníci, plazi

Migrace vodou 21 Ryby - katadromní - anadromní - vyhledávání zdrojů potravy (sledi, sardinky, tuňáci, makrely Mořské želvy (přes 1000 km) Kytovci (až 6400 km) Ploutvonožci (až 10 000 km) Vertikální migrace planktonu Kareta obrovská (Chelonia mydas) Lachtan medvědí (Callorhinus ursinus)

Šíření rostlin Na místě Větší vzdálenosti Vegetativní (polykormony) 21 Na místě Větší vzdálenosti Vegetativní (polykormony) Generativní - klíčivost - zásoba semen v půdě Anemochorie Hydrochorie Zoochorie - endozoochorie - epizoochorie Antropochorie Mikroorganismy