25. ALGORITMIZACE A PROGRAMOVÁNÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝVOJ PROGRAMOVACÍCH JAZYKŮ PERSPEKTIVY ELEKTRONIKY 3. Celostátní seminář, 18. března 2003 Ing. Pavel Pokorný UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ Fakulta technologická.
Advertisements

HYPERTEXT PREPROCESSOR. PROGRAMOVÁNÍ. DEFINICE POJMŮ Problém Problém nevyřešený, nežádoucí stav obvykle vyžaduje nějaké řešení Neřešitelný problém Neřešitelný.
Algoritmizace Vývojové diagramy.
Typy programů operační systémy programy pro práci se soubory
ALGO – Algoritmizace 1. cvičení
PROGRAMOVACÍ JAZYKY (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Algoritmizace 9. Ročník.
Vývojové diagramy a základy algoritmizace
ALGORITMIZACE ÚVODNÍ PŘEDNÁŠKA 2 SLOVO ALGORITMUS VZNIKLO ZE JMÉNA ARABSKÉHO MATEMATIKA AL-KHWARIZMIHO, KTERÝ V DEVÁTÉM STOLETÍ SEPSAL ROZSÁHLOU KOLEKCI.
Algoritmizace a programování
Seminář – Základy programování
Algoritmizace.
Informatika a práce s počítačem
25. ALGORITMIZACE A ZÁKLADY PROGRAMOVÁNÍ
Algoritmus po krocích rozepsaný návod k nějaké činnosti
Algoritmizace úloh. Algoritmizace úloh Algoritmus? CO JE TO???
Algoritmizace a základy programování
Základy algoritmizace a programování
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Úvod do algoritmizace Obsah: Algoritmus, algoritmizace
C# - Úvod Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673
ALGORITMIZACE A PROGRAMOVÁNÍ
Jazyk PHP Programovací jazyk PHP (Hypertext preprocessor) je skriptovací jazyk, který běží na straně serveru. KLIENT - SERVER Server posílá do vašeho počítače.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Dokumentace informačního systému
Úvod do JavaScriptu JavaScript je p JavaScript je programovací jazyk, který se používá na webových stránkách. JavaScript je typu KLIENT - KLIENT To znamená,
Algoritmizace a programování Vývojové diagramy - 03
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Algoritmizace a programování Úvod do Delphi - 04 Mgr. Josef Nožička IKT Algoritmizace a programování
Algoritmizace a programování Algoritmizace – základní pojmy - 01
Vytváření a realizace algoritmů Algoritmy a datové struktury
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Úvod do programování.
PHP PHP - úvod - 02 Mgr. Josef Nožička IKT PHP
1 Programování a p. jazyky Postup při tvorbě programu (systému) –strategie –analýza ( konceptuální modely) Datová Procesní –návrh (i/o, výjimky, algoritmus)
Karel Vlček, Modelování a simulace Karel Vlček,
Algoritmy – jejich tvorba Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Jaroslav.
Algebra v informatice Antonín Jančařík.
Programování POCSI. Programovani/POCSI2 Základní pojmy Akce - děj nad objekty, mající začátek a konec, a mající přesně definovaný účinek. Příkaz - popis.
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
Visual Basic - programování
OPERAČNÍ SYSTÉM.
Úvod do programování Vyučující: Mgr. Vítězslav Jersák
Programování v MATLABu © Leonard Walletzký, ESF MU, 2000.
Algoritmizace. Co je to algoritmizace? Algoritmizace je postup při tvorbě programu pro počítač, kterým lze prostřednictvím algoritmu řešit nějaký problém.
Překladače Vnitřní struktura překladače © Milan Keršláger
KURZ ALGORITMIZACE A PROGRAMOVÁNÍ V JAZYCE C Lekce č. 4: Programovací jazyk C Bc. Radek Libovický.
Základy programování mikropočítačů První program v jazyce symbolických adres.
Algoritmizace a programování Algoritmy 1 - Úvod. Základní pojmy Počítačový program Počítačový program zápis zdrojového kódu, kterému rozumí počítač zápis.
Algoritmizace a programování Algoritmy 2 – Vývojové diagramy (sekvence)
Překladače 1. Překladače a programovací jazyky © Milan Keršlágerhttp:// Obsah:
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiáluvy_32_INOVACE_inf3_prg10 Označení materiáluprg10_vyvoj_diagram.pptx Název školyGymnázium Kladno.
KURZ ALGORITMIZACE A PROGRAMOVÁNÍ V JAZYCE C Lekce č. 2: Základní pojmy Bc. Radek Libovický.
NÁZEV ŠKOLY:SOŠ Net Office, spol. s r.o. Orlová Lutyně
SOFTWARE Operační systémy.
Vypracoval / Roman Málek
Programování mikropočítačů Platforma Arduino
Základní pojmy v automatizační technice
Algoritmizace – základní pojmy
Základní pojmy v automatizační technice
Vlastnosti souborů Jaroslava Černá.
Inf Algoritmus.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Vytváření dokumentace algoritmů
Operační systémy Vnitřní struktura překladače
2018/6/10 Počítačový model Kateřina Růžičková.
Algoritmizace a datové struktury (14ASD)
Transkript prezentace:

25. ALGORITMIZACE A PROGRAMOVÁNÍ

Postup vzniku programu 1. Zadání úkolu Je třeba vyřešit nějaký problém, zefektivnit určitou činnost. Je nezbytné pokusit se co nejpřesněji určit podstatu problému a stanovit, jaký má být výsledek. 2. Návrh postupu řešení a jeho algoritmizace Máme-li úkol, musíme vymyslet řešení zadaného úkolu. Počítač sám řešení nenajde, vykoná jen velmi rychle operace, které mu zadáme. slovní formulace úkolu po slovní formulaci řešení musíme stanovit algoritmus řešení řešení úkolu je třeba zapsat v drobných krůčcích, které je určitý procesor schopen realizovat pak výběr vhodného programovacího jazyka

3. Zápis programu, ladění programu, chyby máme algoritmus, řešící zadanou úlohu vývojové prostředí v počítači pro tvorbu programů ve zvoleném programovacím jazyku můžeme začít vytvářet vlastní program po vytvoření programu jej můžeme spustit Pokud program nefunguje nebo funguje špatně, začneme ho ladit (hledat a odstraňovat chyby) Chyby dvojího druhu: syntaktické = špatně zapsaný nějaký příkaz, programovací jazyk ho nezná. Překlad programu se zastaví a objeví se hlášení o chybě logické = program funguje, ale nedělá to co má. Složitější případ, dopustili jsme se chyby v algoritmu

4. Podpora a údržba programu Je-li vše v pořádku hotovo, máme funkční program verze 1.0 napsat manuál (návod k obsluze) poskytovat k programu podporu a udržovat ho (radit uživatelům, odstraňovat chyby, program zdokonalovat).

Algoritmizace Vlastnosti algoritmu: Algoritmus = posloupnost operací, která řeší daný úkol. Aby postup byl opravdu algoritmem, musí mít dále uvedené vlastnosti. Vlastnosti algoritmu: Hromadnost – musí řešit danou úlohu pro různé vstupní hodnoty Neřeší tedy 1 + 2 = 3 ale obecně X + Y = Z Podmíněnost (determinovanost) – operace i jejich návaznosti jsou jednoznačně určeny Nic nesmí být náhodné, neurčené Opakovatelnost – při stejných vstupních hodnotách dostaneme vždy stejný výsledek Konečnost (rezultativnost) – celý algoritmus musí proběhnout v konečném počtu kroků.

Vyjádření algrotimu Algoritmus lze vyjádřit: slovně: jednotlivé kroky postupu jsou vyjádřeny větami v přirozeném jazyce graficky: jednotlivé kroky jsou popsány grafickími značkami se slovním popisem matematicky: soustavou rovnic, vztahem mezi veličinami programem: jednotlivé kroky jsou popsány instrukcemi určitého procesoru

Zápisy algoritmu Zápis algoritmu a použitý procesor, základní příkazy:   S algoritmy se setkáváme běžně ve svém životě Většinou nejsou zapsány žádným programovacím jazykem, ale přirozeným jazykem (slovní nebo písemnou formou) Procesorem těchto algoritmů jsme my, lidé Jakýkoliv návod, postup je algoritmem 

Vývojový diagram = grafické znázornění jednotlivých příkazů pomocí normalizovaných značek. Mezní značka – začátek a konec programu Zpracování – příkaz, operace, činnost (x=5, VlevoVbok, …) Větvení – ano × ne ( x > 0, když platí→ pak ano, když neplatí→pak ne – nebo nic) Vstup a výstup hodnot ( čti y, zobraz x, tiskni x) Poznámka (výpočet objemu, …)

programování Program = zápis algoritmu pomocí příkazů určitého programovacího jazyka. Programovacích jazyků vzniklo v průběhu vývoje počítačů mnoho a dnes jsou jich desítky. Podle převládajícího nasazení si je zjednodušeně můžeme rozdělit na: obecné programovací jazyky (např. C, C++, C#, Object Pascal, Visual Basic, NET Framework, Java) databázové programovací jazyky (např. MS Fox Pro, Oracle) programovací jazyky používané ve webových klientech (Java, JavaSkript, ActiveX) specializované programovací jazyky (např. simulační, makrojazyky v různých programech atd.)

Překladač, interpret Překladač (kompilátor, anglicky compiler) = program, který ze zdrojového kódu vytvoří spustitelný soubor. To znamená, že z textového zápisu (např. for I=1 to 500 do…) vytvoří instrukce pro procesor (v prostředí Windows soubor typu EXE nebo COM, v prostředí Linux libovolný soubor označený jako spustitelný). Interpret – načítá program v textovém zápisu a okamžitě jednotlivé příkazy vykonává, program tedy není předem přeložený. Protože v okamžiku běhu programu musí probíhat i jeho překlad do strojového kódu, je běh takového programu pomalejší než u programu předem přeloženého. (Používá se například u skriptů ve webových stránkách).

java = zvláštní moderní programovací jazyk. Jeho kód je kompilován pouze částečně a na počítači musí být spuštěno prostředí Java Virtual Machine (JVM), které zajistí jeho provedení. Protože prostředí JVM existuje snad pro všechny současné typy počítačů a operačních systémů, je program vytvořený pomocí Javy využitelný na různých platformách. Dnes prostředí JVM obsahují i mobilní telefony a ve formě integrovaného čipu jej mohou obsahovat i libovolná zařízení (ledničky, pračky,…). Všechna tato zařízení pak mohou spouštět aplikace napsané v jazyku Java (třeba hry).

Vývojové prostředí = komplexní nástroj na tvorbu programů. Obsahuje vždy překladač pro určitý programovací jazyk, dále množství nástrojů na vizuální tvorbu programu, množství připravených hotových komponent (= části použitelné v programech) a nástroje pro ladění programu a odstraňování chyb. Díky tomu zrychluje práci při vytváření nových programů. Vývojová prostředí jsou dostupná pro většinu výše uvedených programovacích jazyků, k nejznámějším patří např. Borland Delphi nebo Microsoft Visual Studio.