Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/21.3732 Anotace: Shrnutí učiva zájmena, poznávání, druhy, přiřazování, upevnění učiva na cvičeních Autor: Vanda Šimonová Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace, český jazyk Očekávaný výstup: Žák určuje slovní druhy, žák rozlišuje druhy zájmen, žák skloňuje zájmena Klíčová slova: cvičení, zájmena, druhy zájmen, zájmena v různých pádech Druh učebního materiálu: prezentace se shrnutím učiva a cvičeními Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: první stupeň, druhé období Typická věková skupina: 10 až 12 let Metodické doporučení: Lze využít pro výklad i pro shrnutí učiva na konci školního roku, snímky se cvičeními a tabulky se mohou žákům vytisknout Ověření v praxi ověřeno dne: 12.6.2013 Ve třídě: 5.
Zájmena (třídění, skloňování já, ty) Procvičování učiva 5. ročníku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vanda Šimonová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
osobní přivlastňovací ukazovací tázací vztažná neurčitá záporná Zájmena osobní přivlastňovací ukazovací tázací vztažná neurčitá záporná
já, ty, on, ona, ono, my, vy, oni, ony, ona, zvratné se Zájmena osobní já, ty, on, ona, ono, my, vy, oni, ony, ona, zvratné se
Zájmena přivlastňovací můj, tvůj, jeho, její, náš, váš, jejich, zvratné svůj
Zájmena ukazovací ten, ta, to, tento, ti, ty, tito, tyto, tenhle, tahle, tyhle, onen, takový
(ptáme se jimi v otázkách) Zájmena tázací kdo? co? jaký? který? čí? (ptáme se jimi v otázkách)
kdo, co, jaký, který, čí, jenž Zájmena vztažná kdo, co, jaký, který, čí, jenž (spojují souvětí)
Zájmena neurčitá někdo, něco, nějaký, některý, něčí, leckdo, lecco, cokoli, kdokoli, kdosi, cosi
Zájmena záporná nikdo, nic, žádný, nijaký
Procvič si Vyhledej a přiřaď zájmeno ke skupině Nebyl tam nikdo. Čí jsou ty bačkory? Když to neudělal on, tak kdo? Tyto knihy jsou určeny dětem. Andreo, kde máš svou žákovskou knížku? Proč se tolik hádáte? Ty ubrusy patří na tyhle stoly. Někteří lidé si neváží svého zdraví a kouří. Když spatřil dceru, kterou neviděl několik let, plakal radostí. Včera jsi měl takové pěkné pastelky.
Správné řešení Nebyl tam nikdo. Čí jsou ty bačkory? Když to neudělal on, tak kdo? Tyto knihy jsou určeny dětem. Andreo, kde máš svou žákovskou knížku? Proč se tolik hádáte? Ty ubrusy patří na tyhle stoly. Někteří lidé si neváží svého zdraví a kouří. Když spatřil dceru, kterou neviděl několik let, plakal radostí. Včera jsi měl takové pěkné pastelky.
Tabulka pro tisk druhy zájmen zájmena z textu
Správné řešení osobní on, se, si přivlastňovací svou, svého ukazovací druhy zájmen zájmena osobní on, se, si přivlastňovací svou, svého ukazovací ty, to, tyto, ty, tyhle, takové tázací čí, kdo vztažná kterou neurčitá někteří záporná nikdo
Urči u zájmen jejich 1. pád zájmeno - 1. pád zájmeno - 1. pád mi mnou ji nás nám něho ho tobě vámi sebe
Správné řešení zájmeno - 1. pád zájmeno - 1. pád mi já mnou já ji ona nás my nám my něho on ho on tobě ty vámi vy sebe se
KONEC PREZENTACE